Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor utbredt er egentlig Nice Guy-typen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, leticia said:

En nice guy er bare det, han er nice / hyggelig kall ham gjerne en gentleman, men han utsletter ikke seg selv for behovene dine likevel. 

Nei, en "Nice Guy" er ikke virkelig hyggelig. Hele fasaden er et spill for å oppnå noe, som oftest oppmerksomhet, kjærlighet eller sex. Når det viser seg at forholdet ikke er basert på en transaksjon, ender det ofte opp i passiv-aggressivitet.

4 hours ago, leticia said:

Mannen min er en nice guy, men han er langt fra å være en simp. Jeg ville sagt at nice guy er ganske utbredt i befolkningen, slik jeg tenker at en nice guy er. Jeg har aldri vært borti en typisk "simp"  selv, så det tror jeg ikke er så vanlig at man er i forhold. Jeg tror heller ikke at det er så vanlig å være "bad guy". Kanskje litt mer vanlig utseendemessig kanskje, men de aller fleste menn er ganske så ålreite, fine fyrer

Alle har sett en simp - 100% garantert. Men tingen er at en simp ikke alltid trenger være simp, og alle kan være simp i noen forhold. Simp er ikke eksklusiv til mann-kvinne relasjoner, og derfor kan du ha sett dette på jobb. Ofte omtalt som rævsleikere eller Brown Nose i den settingen.

Du har ikke nevnt Stable Partner, men det er den voksne versjonen av Bad Boy som tar ansvar men heller ikke er redd for å gi deg en overraskelse. Men mennesker er kompliserte, så selv den beste Bad Boy eller Stable Partner kan bli både simp og Nice Guy når det nærmer seg sengetid.

Mer forvirret nå? Prøv og vær stepappa til 3 som drar inn askens potensielle svigersønner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
rozon skrev (3 minutter siden):

Nei, en "Nice Guy" er ikke virkelig hyggelig. Hele fasaden er et spill for å oppnå noe, som oftest oppmerksomhet, kjærlighet eller sex. Når det viser seg at forholdet ikke er basert på en transaksjon, ender det ofte opp i passiv-aggressivitet.

Jeg innrømmer (også tidligere i tråden) at jeg har misforstått hva nice guy er for noe...

Lenke til kommentar

Jeg er omgitt av av "yes men" og "nice guys". Så blir de bitre og elendige mennesker (mer elenedig enn de allerede var) etter hvert som de innser at de får belønning for det.

En "yes man" som etter 15 år grinding på jobben ser på at en nyansatt får lønnsøkning etter stilling i det bedriften blir kjøpt opp. Han har dekket opp tidlig og sent for avdelingens svakheter, år inn og ut, men får ikke noe for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (14 timer siden):

Du misforstår. En "Nice Guy" er ikke det samme som en god mann.
En Nice Guy er "snill" fordi de forventer noe i retur. Som oftest blir dette begrepet brukt i dating sammenheng.
En Nice Guy er også en Yes-man. Det du tror er en "simp", er faktisk en Nice Guy.

Eg har ikkje same forståinga som din definisjon, men det hjelper likevel godt på diskusjonen å ha ein definisjon.

Då forstår eg det slik at ein nice guy er ein manipulator, altså ein som på kunstig eller utspekulert måte søker å påvirke ein person i ei bestemt retning.
Dette er karaktertrekk som eg ville tillagt bad guys, men eg er med deg på tanken om at nice guys tenderer til å manipulere ved å seie det som mottakaren vil høyre utan å meine det, medan bad guys tenderer meir mot å bruke direkte språk for å manipulere motparten til å opptre defensivt.

Til dømes så ville eg sagt at det er bad guy oppførsel å fortelle på fyrste date at ein er ute etter langvarig forhold når planen er ONS med påfølgande ghosting. Med din definisjon så er dette nice guy oppførsel, sikkert fordi ein på denne måten framstår som snill og grei medan ein eigentleg berre tener sine eigne ønsker.

Med denne definisjonen til grunn så er eg nok meir einig med deg at i at du på date nok møter på fleire nice guys som ikkje er ærlege om at dei berre er interessert i ONS, enn bad guys som er ærlege og opne om at dei ikkje er klare for å slå seg ned.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (På 10.2.2025 den 4.15):

Jeg har lest meg opp på den såkalte "Nice Guy" (eller simp) typen som man hører så mye om i relasjoner.
Da lurer jeg på hvor utbredt tror dere denne persontypen er i realiteten? Og har du selv støtt på slike?
En skulle tro at normalen var å IKKE være en Nice Guy/Yes Man, men heller at "Bad Boy" mentalitet burde være default.

Opplys meg

Nice Guy er nok fordelaktig for å skape et godt førsteinntrykk, men min klare oppfatning er at kvinner egentlig forakter altfor myke menn. Blant fremmedkulturelle i Norge er det mye mer akseptert at både menn og kvinner spiller på sin femininitet/maskulinitet. Derfor faller også mange norske kvinner for machogutta i hopetall selv om de må ofre mye.

Kvinner og menn som kraftig undertrykker sin seksualitet, signaliserer usikkerhet, frustrasjon og manglende bærekraft

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (25 minutter siden):

Nice Guy er nok fordelaktig for å skape et godt førsteinntrykk, men min klare oppfatning er at kvinner egentlig forakter altfor myke menn. Blant fremmedkulturelle i Norge er det mye mer akseptert at både menn og kvinner spiller på sin femininitet/maskulinitet. Derfor faller også mange norske kvinner for machogutta i hopetall selv om de må ofre mye.

Kvinner og menn som kraftig undertrykker sin seksualitet, signaliserer usikkerhet, frustrasjon og manglende bærekraft

Korrekt det.
Vi blir lært opp gjennom hele oppveksten at vi skal være så myke, snille forståelsesfulle og følelsesnære som overhodet mulig.... I hvert fall ble jeg det gjennom min oppvekst.
Det var først som 19-åring at jeg innså at mykhet er en svakhet, og det tok trolig nesten to år før jeg klarte å komme meg for det meste ut av den boblen.
Duverden så mye mer suksess jeg hadde på alle punkter i livet ved å bare være selvsikker og drite i det samfunnet sier man skal være.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mine tanker om saken.
En nice guy er en som er snill og behagelig enten det er med eller uten motiver. LIte motstand for omgivelsene og uttrykker få eller ingen krav. Ofte vil han forvente belønning for at han er født.  Typisk vil han ikke unne andre suksess, forfremmelser/lønnsøkninger på jobben eller å få oppmerksomhet fra damer, men trekke på skuldrene og si "Hvorfor ikke meg?" En som holder lav profil men forventer å blit sett mens han er "usynlig". En som sjelden tar initiativ selv og sjelden sier nei hvis andre ber om noe.

En mann som ikke kommer med krav men forventer at omgivelser skal forstå hans ønsker, behov og indre liv for så å belønne rikelig. Her har han vært snill og tilgjengelig hele tiden, uten at andre setter pris på det. Muligens har folk satt noe pris på det, men han overser det fordi det ikke er på linje med hans ønsker og motiv som han holder skjult.

Jeg vet ikke om jeg vil kalle nice guys manipulative da de er veldig lette å manipulere og få viljen sin med, så lenge de tror at de får noe ut av det

Jeg vil gå så langt som å si at å være snill uten andre egenskaper til å støtte det er en fryktelgi dårlig egenskap. Han er snill og det er det hele. For en fantastisk fyr. En som er snill kunne ha stått og sett på at kompisen ble slått ned på andre siden av gata eller lånt bort 50k til en fremmed uten å vurdere mulighetene i å få tilbakebetaling. Det er selvfølgelig andres feil når det går galt for en som er snill gjør selvsagt ikke noe som er verken dumt eller slemt.

Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (56 minutter siden):

Korrekt det.
Vi blir lært opp gjennom hele oppveksten at vi skal være så myke, snille forståelsesfulle og følelsesnære som overhodet mulig.... I hvert fall ble jeg det gjennom min oppvekst.
Det var først som 19-åring at jeg innså at mykhet er en svakhet, og det tok trolig nesten to år før jeg klarte å komme meg for det meste ut av den boblen.
Duverden så mye mer suksess jeg hadde på alle punkter i livet ved å bare være selvsikker og drite i det samfunnet sier man skal være.

Å være selvsikker og å være myk, snill og forståelsesfull er ikke nødvendigvis motsetninger. 

Jeg er ikke enig med deg i at mykhet er en svakhet, verken som kvinne eller mann. Jeg ser på typisk machomenn  ( og antifeminister) som svake jeg da.

Stikkordet her er egentlig balanse.

Man skal være trygg i seg selv, snill og vennlig. Ikke overkjøre andre, og heller ikke selv bli overkjørt. Da mener jeg man kommer lengst. (Dette gjelder begge kjønn).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er en vanlig misforståelse at en Bad Boy er en kriminell eller drittsekk. Dette er feil. En Bad Boy er rett og slett en med ryggrad, en som ikke unngår konfrontasjoner og kan klart og tydelig kommunisere (assertive). Bad Boys kan bli oppfattet som sterkt individualistisk eller selvisk, noe som paradoksalt gjør damer enda mer tiltrukket. 

Dette forundrer meg at det ikke er "default" modus for alle. Jeg er enig med at dagens menn er forvirrede og mindre mannlige enn våre forgjengere. Testosteronnivået vårt har også dykket betraktelig. Jeg legger til kildelenke her når jeg er tilbake på PC. Hater touchscreen. Gjerne kom meg i forkjøpet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...