Martelè Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar (endret) Jeg har lest meg opp på den såkalte "Nice Guy" (eller simp) typen som man hører så mye om i relasjoner. Da lurer jeg på hvor utbredt tror dere denne persontypen er i realiteten? Og har du selv støtt på slike? En skulle tro at normalen var å IKKE være en Nice Guy/Yes Man, men heller at "Bad Boy" mentalitet burde være default. Opplys meg Endret 10. februar av Martelè Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Spør du om global forekomst, eller mer lokalt som f.eks Hokksund? Lenke til kommentar
diplodocus Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Jeg tror "nice guy" er vanigst pga. oppveksten til gutter de siste 40-50 årene er påvirket av kvinnekampen og feminiseringen av samfunnet ihvertfall i Norge. Kan relatere til min egen oppvekst (født på 70-tallet), alltid lært at gutter må være snille mot jenter, åpne dører, være gentleman, og vaske klær og hus. Men det kommer vel an på hvor dominerende mor eller kvinner og/eller myke menn og mannlige forbilder man har hatt i oppveksten tror jeg og hva slags kultur man er født inn i, nordiske land er vel de mest feminisert i verden mener jeg har lest. Fra naturens side og hvis man skal følge urmenneskes instinkter så var vel "bad guy" mer det normal tenker jeg, i naturen må du ta for deg for at dine gener skal overleve, det er en kamp mellom liv og død. Vi mennesker har laget kunstige sammfunn med kunstige regler som overkjører naturens instinkt og væremåte, og da må man følge de reglene for å leve sammen der. Kanskje ?? 3 Lenke til kommentar
Selfuniverse Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar En annen faktor er at i kaldere klimaer så er det ganske avgjørende å sammarbeide i forberedelse til, og for å overleve vinteren, som betyr at det blir litt kvalmt og bortkastet tid hvis alle skal prøve å hevde seg sosialt hele tiden. Og de fleste kan uansett forandre personligheten sin hvis situasjonen, eller nok motbør, tilsier at det er nødvendig. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Om man definerer "nice guy" som motvekten mot red pill/incel-narrativet sin Chad så er det ganske sjeldent. Men om man snakker om "nice guy" som den fellen der man tror kjærligheten kommer bare man smiler og er hyggelig så er det ganske vanlig. 2 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Det blir nok litt definisjonsavhengig, men eg trur nok at i den norske befolkninga så er det langt fleire som heller i retning av "nice guy" i staden for "bad guy". Nordmenn flest er svært lite narsissistiske, noko som gir ein langt mildare framting samanlikna med andre land der ein er langt meir individualistiske. I tillegg så har vi i Norge eit veldig inkluderande samfunn, så det ligg nok også godt til oppdragelsen at alle skal behandlast med respekt. Og eit tredje moment er at Norge er eit av dei mest likestilte samfunna i verden, noko som fører til at vi feirer menn som vil være heimeverande og damer som jakter karriere. Ein typisk "bad guy" blir fort hamra ned av både skuleverket og samfunnet forøvrig, i Norge har vi relativt lite tolmodigheit med folk som til stadigheit skal gå sin eigen veg og som ikkje vil innrette seg med resten av samfunent. 1 2 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar diplodocus skrev (52 minutter siden): [...] Fra naturens side og hvis man skal følge urmenneskes instinkter så var vel "bad guy" mer det normal tenker jeg, i naturen må du ta for deg for at dine gener skal overleve, det er en kamp mellom liv og død. Vi mennesker har laget kunstige sammfunn med kunstige regler som overkjører naturens instinkt og væremåte, og da må man følge de reglene for å leve sammen der. Selv om jeg tror jeg forstår tankerekken din, så blir det feil å beskrive våre sosiale sider som unaturlige, eller at de overkjører våre instinkter. Hvordan vi utviklet oss mtp intelligens, gå på to ben, ikke ha pels og leve i samfunn hvor man har forskjellige roller man fokuserer på, henger veldig tett i sammen,og er en nøkkeldel av vår evolusjon og ikke minst suksess som art. Våre sosiale evner er rett og slett en helt grunnleggende del av hva som kan defineres som "naturlig" for oss. 3 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar (endret) Martelè skrev (6 timer siden): Jeg har lest meg opp på den såkalte "Nice Guy" (eller simp) typen som man hører så mye om i relasjoner. Da lurer jeg på hvor utbredt tror dere denne persontypen er i realiteten? Og har du selv støtt på slike? En skulle tro at normalen var å IKKE være en Nice Guy/Yes Man, men heller at "Bad Boy" mentalitet burde være default. Opplys meg Tror det er hjelpsomt om du definerer litt bedre hva du mener? "Nice guy" kan mene så mangt, mens "simp" forbinder jeg først og fremst med slang brukt i sammenhenger med tilhengere av toxic maskulinitet (men mulig jeg er helt på jorde der). Hvis du har lest deg opp, kan du ikke heller dele litt mer av hva du funderer på? Endret 10. februar av Elgen-Hansi 5 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar 7 hours ago, Martelè said: Jeg har lest meg opp på den såkalte "Nice Guy" (eller simp) typen som man hører så mye om i relasjoner. Da lurer jeg på hvor utbredt tror dere denne persontypen er i realiteten? Og har du selv støtt på slike? En skulle tro at normalen var å IKKE være en Nice Guy/Yes Man, men heller at "Bad Boy" mentalitet burde være default. Opplys meg Tror muligens du har misforstått. Nice Guy er transaksjonell. Simp gir opp seg selv for andre. Normalen er nok å ikke være Bad Boy - dette er ofte svært egoistiske personer. 4 Lenke til kommentar
Dikedis Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar (endret) Help -- jeg er forelsket i Martelès profilbilde. 😆 Gjør det meg til en 'nice guy' eller en 'bad boy'? Generelt tror jeg ikke så mange her i Norge faller inn under en av de to ytterlighetene. Det jeg har sett veldig mye av, over lang tid, i mange ulike situasjoner, er "passive-aggressive behavior". Den jevne norske mann skyr åpne konflikter (helt til det siste), og er enten "livredd" for eller negativt innstilt til det å snakke ordentlig med andre mennesker, og spesielt slike som er utenfor nærmeste familie og etablert omgangskrets. Blant eldre menn har jeg sett en del tøffelhelt-oppførsel; det er dama i forholdet som bestemmer, og mannen vil sjelden gå imot det hun sier eller påstår, av frykt for å utløse hysteri og/eller "sanksjoner". Endret 10. februar av Dikedis 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 11. februar Forfatter Del Skrevet 11. februar (endret) Dikedis skrev (6 timer siden): Help -- jeg er forelsket i Martelès profilbilde. 😆 Gjør det meg til en 'nice guy' eller en 'bad boy'? Generelt tror jeg ikke så mange her i Norge faller inn under en av de to ytterlighetene. Det jeg har sett veldig mye av, over lang tid, i mange ulike situasjoner, er "passive-aggressive behavior". Den jevne norske mann skyr åpne konflikter (helt til det siste), og er enten "livredd" for eller negativt innstilt til det å snakke ordentlig med andre mennesker, og spesielt slike som er utenfor nærmeste familie og etablert omgangskrets. Blant eldre menn har jeg sett en del tøffelhelt-oppførsel; det er dama i forholdet som bestemmer, og mannen vil sjelden gå imot det hun sier eller påstår, av frykt for å utløse hysteri og/eller "sanksjoner". Haha. Ja det høres ganske Nice Guy ut synes jeg. Takk for at du skrev en relativt kort kommentar haha Endret 11. februar av Martelè Lenke til kommentar
Gjest 6ff1b...5a3 Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Jeg er begge deler, det tror jeg de fleste er. Situasjoner og humør avgjør hvem jeg framstår som. Dessuten, om den ene situasjonen trigger det ene, den ene dagen, kan det andre trigges en annen dag. Utpreget det ene eller det andre er jeg aldri konstant. Bortsett fra med svigermor. Anonymous poster hash: 6ff1b...5a3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Martelè skrev (På 10.2.2025 den 4.15): Jeg har lest meg opp på den såkalte "Nice Guy" (eller simp) typen som man hører så mye om i relasjoner. Da lurer jeg på hvor utbredt tror dere denne persontypen er i realiteten? Og har du selv støtt på slike? En skulle tro at normalen var å IKKE være en Nice Guy/Yes Man, men heller at "Bad Boy" mentalitet burde være default. Opplys meg Jeg vet ikke helt hva du sikter til / vil ha frem her. En nice guy (som i snill mann?) er ikke det samme som en simp. En simp er enig uansett hva som blir sagt, "slikker noen oppetter ryggen" for å si det slik. Jeg har sett et par tråder hvor dette virkelig har kommet tydelig frem på forumet her f.eks. Jeg har sett noen tilfeller av "simping" altså at noen slikker noen andre oppetter ryggen i det virkelige liv også, men da har det vært i situasjoner i relasjoner mellom menn, hvor den ene mannen har makt, og de andre menn (simpene) ønsker å komme inn i denne "maktsonen" om man kan kalle det for det. En nice guy (slik som jeg oppfatter det iallefall ) er en som behandler deg på en fin måte, ikke kun har sine egne interesser og behov i førersetet. Han utsletter ikke seg selv til fordel for dine behov, slik en simp gjerne ville ha gjort. En nice guy er bare det, han er nice / hyggelig kall ham gjerne en gentleman, men han utsletter ikke seg selv for behovene dine likevel. Mannen min er en nice guy, men han er langt fra å være en simp. Jeg ville sagt at nice guy er ganske utbredt i befolkningen, slik jeg tenker at en nice guy er. Jeg har aldri vært borti en typisk "simp" selv, så det tror jeg ikke er så vanlig at man er i forhold. Jeg tror heller ikke at det er så vanlig å være "bad guy". Kanskje litt mer vanlig utseendemessig kanskje, men de aller fleste menn er ganske så ålreite, fine fyrer 3 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 11. februar Forfatter Del Skrevet 11. februar (endret) leticia skrev (2 timer siden): Jeg vet ikke helt hva du sikter til / vil ha frem her. En nice guy (som i snill mann?) er ikke det samme som en simp. En simp er enig uansett hva som blir sagt, "slikker noen oppetter ryggen" for å si det slik. Jeg har sett et par tråder hvor dette virkelig har kommet tydelig frem på forumet her f.eks. Jeg har sett noen tilfeller av "simping" altså at noen slikker noen andre oppetter ryggen i det virkelige liv også, men da har det vært i situasjoner i relasjoner mellom menn, hvor den ene mannen har makt, og de andre menn (simpene) ønsker å komme inn i denne "maktsonen" om man kan kalle det for det. En nice guy (slik som jeg oppfatter det iallefall ) er en som behandler deg på en fin måte, ikke kun har sine egne interesser og behov i førersetet. Han utsletter ikke seg selv til fordel for dine behov, slik en simp gjerne ville ha gjort. En nice guy er bare det, han er nice / hyggelig kall ham gjerne en gentleman, men han utsletter ikke seg selv for behovene dine likevel. Mannen min er en nice guy, men han er langt fra å være en simp. Jeg ville sagt at nice guy er ganske utbredt i befolkningen, slik jeg tenker at en nice guy er. Jeg har aldri vært borti en typisk "simp" selv, så det tror jeg ikke er så vanlig at man er i forhold. Jeg tror heller ikke at det er så vanlig å være "bad guy". Kanskje litt mer vanlig utseendemessig kanskje, men de aller fleste menn er ganske så ålreite, fine fyrer Du misforstår. En "Nice Guy" er ikke det samme som en god mann. En Nice Guy er "snill" fordi de forventer noe i retur. Som oftest blir dette begrepet brukt i dating sammenheng. En Nice Guy er også en Yes-man. Det du tror er en "simp", er faktisk en Nice Guy. Simp derimot, vil si en mann som forguder kvinner og er desperat etter dem. Du kan kalle det for en spesialisert form for Nice Guy Endret 11. februar av Martelè 1 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Di fleste er neppe noko av delene. Minner mest om ytterpunkt både nice og bad. Vanlige folk går ikkje rundt å er snille for å oppnå noko, di er seg sjølv på godt og vondt og korleis nokon opplever di har vel mest med denne "nokon" sitt eige ståsted å gjere. Både nice og bad framstår som falske... Lenke til kommentar
leticia Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Martelè skrev (49 minutter siden): Du misforstår. En "Nice Guy" er ikke det samme som en god mann. En Nice Guy er "snill" fordi de forventer noe i retur. Som oftest blir dette begrepet brukt i dating sammenheng. En Nice Guy er også en Yes-man. Det du tror er en "simp", er faktisk en Nice Guy. Simp derimot, vil si en mann som forguder kvinner og er desperat etter dem. Du kan kalle det for en spesialisert form for Nice Guy Kanskje jeg blander nice guy med good guy... Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 11. februar Forfatter Del Skrevet 11. februar leticia skrev (12 minutter siden): Kanskje jeg blander nice guy med good guy... "Jeg er en nice----guy, men ikke nice guy" Lenke til kommentar
leticia Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Martelè skrev (1 minutt siden): "Jeg er en nice----guy, men ikke nice guy" Så bra 😄😃 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 11. februar Forfatter Del Skrevet 11. februar leticia skrev (3 minutter siden): Så bra 😄😃 Woah hold hestene! Jeg er ikke snill heller 🤣 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Martelè skrev (2 minutter siden): Woah hold hestene! Jeg er ikke snill heller 🤣 Et du naughty boy du da? 😂 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå