Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor utbredt er egentlig Nice Guy-typen?

Anbefalte innlegg

Jeg har lest meg opp på den såkalte "Nice Guy" (eller simp) typen som man hører så mye om i relasjoner.
Da lurer jeg på hvor utbredt tror dere denne persontypen er i realiteten? Og har du selv støtt på slike?
En skulle tro at normalen var å IKKE være en Nice Guy/Yes Man, men heller at "Bad Boy" mentalitet burde være default.

Opplys meg

Endret av Martelè
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror "nice guy" er vanigst pga. oppveksten til gutter de siste 40-50 årene er påvirket av kvinnekampen og feminiseringen av samfunnet ihvertfall i Norge. Kan relatere til min egen oppvekst (født på 70-tallet), alltid lært at gutter må være snille mot jenter, åpne dører, være gentleman, og vaske klær og hus. Men det kommer vel an på hvor dominerende mor eller kvinner og/eller myke menn og mannlige forbilder man har hatt i oppveksten tror jeg og hva slags kultur man er født inn i, nordiske land er vel de mest feminisert i verden mener jeg har lest.

Fra naturens side og hvis man skal følge urmenneskes instinkter så var vel "bad guy" mer det normal tenker jeg, i naturen må du ta for deg for at dine gener skal overleve, det er en kamp mellom liv og død. Vi mennesker har laget kunstige sammfunn med kunstige regler som overkjører naturens instinkt og væremåte, og da må man følge de reglene for å leve sammen der.

Kanskje ??

• Liker 2
Lenke til kommentar

En annen faktor er at i kaldere klimaer så er det ganske avgjørende å sammarbeide i forberedelse til, og for å overleve vinteren, som betyr at det blir litt kvalmt og bortkastet tid hvis alle skal prøve å hevde seg sosialt hele tiden.

Og de fleste kan uansett forandre personligheten sin hvis situasjonen, eller nok motbør, tilsier at det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Det blir nok litt definisjonsavhengig, men eg trur nok at i den norske befolkninga så er det langt fleire som heller i retning av "nice guy" i staden for "bad guy".

Nordmenn flest er svært lite narsissistiske, noko som gir ein langt mildare framting samanlikna med andre land der ein er langt meir individualistiske. I tillegg så har vi i Norge eit veldig inkluderande samfunn, så det ligg nok også godt til oppdragelsen at alle skal behandlast med respekt. Og eit tredje moment er at Norge er eit av dei mest likestilte samfunna i verden, noko som fører til at vi feirer menn som vil være heimeverande og damer som jakter karriere.

Ein typisk "bad guy" blir fort hamra ned av både skuleverket og samfunnet forøvrig, i Norge har vi relativt lite tolmodigheit med folk som til stadigheit skal gå sin eigen veg og som ikkje vil innrette seg med resten av samfunent.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
diplodocus skrev (52 minutter siden):

[...]

Fra naturens side og hvis man skal følge urmenneskes instinkter så var vel "bad guy" mer det normal tenker jeg, i naturen må du ta for deg for at dine gener skal overleve, det er en kamp mellom liv og død. Vi mennesker har laget kunstige sammfunn med kunstige regler som overkjører naturens instinkt og væremåte, og da må man følge de reglene for å leve sammen der.

Selv om jeg tror jeg forstår tankerekken din, så blir det feil å beskrive våre sosiale sider som unaturlige, eller at de overkjører våre instinkter. Hvordan vi utviklet oss mtp intelligens, gå på to ben, ikke ha pels og leve i samfunn hvor man har forskjellige roller man fokuserer på, henger veldig tett i sammen,og er en nøkkeldel av vår evolusjon og ikke minst suksess som art. Våre sosiale evner er rett og slett en helt grunnleggende del av hva som kan defineres som "naturlig" for oss.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (6 timer siden):

Jeg har lest meg opp på den såkalte "Nice Guy" (eller simp) typen som man hører så mye om i relasjoner.
Da lurer jeg på hvor utbredt tror dere denne persontypen er i realiteten? Og har du selv støtt på slike?
En skulle tro at normalen var å IKKE være en Nice Guy/Yes Man, men heller at "Bad Boy" mentalitet burde være default.

Opplys meg

Tror det er hjelpsomt om du definerer litt bedre hva du mener? "Nice guy" kan mene så mangt, mens "simp" forbinder jeg først og fremst med slang brukt i sammenhenger med tilhengere av toxic maskulinitet (men mulig jeg er helt på jorde der).

Hvis du har lest deg opp, kan du ikke heller dele litt mer av hva du funderer på? :)

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Martelè said:

Opplys meg

Tror muligens du har misforstått. Nice Guy er transaksjonell. Simp gir opp seg selv for andre. Normalen er nok å ikke være Bad Boy - dette er ofte svært egoistiske personer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Help -- jeg er forelsket i Martelès profilbilde. 😆

Gjør det meg til en 'nice guy' eller en 'bad boy'?

Generelt tror jeg ikke så mange her i Norge faller inn under en av de to ytterlighetene.

Det jeg har sett veldig mye av, over lang tid, i mange ulike situasjoner, er "passive-aggressive behavior".

Den jevne norske mann skyr åpne konflikter (helt til det siste), og er enten "livredd" for eller negativt innstilt til det å snakke ordentlig med andre mennesker, og spesielt slike som er utenfor nærmeste familie og etablert omgangskrets.

Blant eldre menn har jeg sett en del tøffelhelt-oppførsel; det er dama i forholdet som bestemmer, og mannen vil sjelden gå imot det hun sier eller påstår, av frykt for å utløse hysteri og/eller "sanksjoner".

Endret av Dikedis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dikedis skrev (6 timer siden):

Help -- jeg er forelsket i Martelès profilbilde. 😆

Gjør det meg til en 'nice guy' eller en 'bad boy'?

Generelt tror jeg ikke så mange her i Norge faller inn under en av de to ytterlighetene.

Det jeg har sett veldig mye av, over lang tid, i mange ulike situasjoner, er "passive-aggressive behavior".

Den jevne norske mann skyr åpne konflikter (helt til det siste), og er enten "livredd" for eller negativt innstilt til det å snakke ordentlig med andre mennesker, og spesielt slike som er utenfor nærmeste familie og etablert omgangskrets.

Blant eldre menn har jeg sett en del tøffelhelt-oppførsel; det er dama i forholdet som bestemmer, og mannen vil sjelden gå imot det hun sier eller påstår, av frykt for å utløse hysteri og/eller "sanksjoner".

Haha. Ja det høres ganske Nice Guy ut synes jeg. Takk for at du skrev en relativt kort kommentar haha

Endret av Martelè
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...