Arv.ing Skrevet i går, 02:43 Del Skrevet i går, 02:43 Hei, Jeg ønsker å lære mer om hvilke utfordringer folk har hatt i forbindelse med arveoppgjør og privat skifte i Norge. Jeg er spesielt interessert i de juridiske aspektene og hvilke deler av Arveloven eller regler om privat skifte som var vanskelige å forstå. Noen spørsmål jeg gjerne vil ha tilbakemelding på: Hvilke deler av arveoppgjørsprosessen var mest tidkrevende eller juridisk utfordrende? Opplevde dere at Arveloven eller skifteprosessen var vanskelig å tolke? Var det spesifikke skjemaer, frister eller juridiske krav dere syntes var forvirrende? Hva savnet dere av veiledning eller hjelp under prosessen? Håper noen har erfaringer å dele – alle innspill er til stor hjelp! Takk på forhånd 😊 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Hei - har ikke noen erfaringer selv. Men vil gjerne løfte frem innlegget ditt, kanskje noen andre har gode svar. Har selv foreldre som bor i utlandet ( i 2 forskjellige land) og mange halvsøsken, både i utlandet og i Norge, så gruer meg litt til den prosessen skal i gang selv... 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Arv.ing skrev (18 timer siden): Hei, Jeg ønsker å lære mer om hvilke utfordringer folk har hatt i forbindelse med arveoppgjør og privat skifte i Norge. Jeg er spesielt interessert i de juridiske aspektene og hvilke deler av Arveloven eller regler om privat skifte som var vanskelige å forstå. Noen spørsmål jeg gjerne vil ha tilbakemelding på: Hvilke deler av arveoppgjørsprosessen var mest tidkrevende eller juridisk utfordrende? Opplevde dere at Arveloven eller skifteprosessen var vanskelig å tolke? Var det spesifikke skjemaer, frister eller juridiske krav dere syntes var forvirrende? Hva savnet dere av veiledning eller hjelp under prosessen? Håper noen har erfaringer å dele – alle innspill er til stor hjelp! Takk på forhånd 😊 Kanskje ryddig å si hvorfor du spør. 2 Lenke til kommentar
Arv.ing Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Godt poeng, @Mag ne – jeg burde nok sagt litt mer om hvorfor jeg spør. Jeg gikk selv gjennom et arveoppgjør i fjor, og ble overrasket over hvor mye tid og arbeid det krevde. Det fikk meg til å begynne å se på hvordan prosessen kunne vært enklere, og nå jobber jeg med en løsning som kan gjøre det mer oversiktlig og mindre tidkrevende. Jeg ville ikke promotere noe, bare lære av andres erfaringer, derfor skrev jeg ikke om bakgrunnen min i første innlegg. Det er veldig nyttig å høre hvordan andre har opplevd dette – særlig hva som var mest krevende. @leticia, det høres ut som du kan få en ganske kompleks prosess med arvinger i flere land. Har du sett noe på hvordan det håndteres når arven går på tvers av landegrenser? Hadde satt stor pris på flere erfaringer fra andre også – hva var mest utfordrende i deres tilfeller? Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 52 minutter siden Del Skrevet 52 minutter siden (endret) Faren min som jeg ikke hadde noe kontakt med døde for 2 år siden, problemet er at han døde i Bulgaria hvor han var fra etter å ha bodd 30+ år i Norge, har vært et stort ork med arven siden, har brukt nesten halv million kr alt på advokat der nede siden søstra ønsker hele arven samt samboeren som har et norsk testament. Så har søstra saksøkt meg og samboeren for forfalskning, at jeg ikke er sønnen og testamentet er falskt, så vært igjennom noen runder i Bulgarsk rett, prøvd å få norsk hjelp via tinghuset men de sier at dødsfallet må behandles der personen døde, så har du skatte etaten som maser på meg at arven ikke er oppgjort, er hans eneste barn. Angrer på hele saken egentlig selv om han hadde noen millioner kr på bok, trodde det skulle ta maks 6 måneder. Endret 51 minutter siden av onkel_jon 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå