Gå til innhold

Vil du stå opp mot den nazistiske oppblomstringen eller se en annen vei?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Radiosilence skrev (8 timer siden):

Er det greit å underdrive holocaust?

Helt klart nei. Holocaust er en grusomhet som kun kan underdrives dersom man ikke har satt seg inn i hva som faktisk skjer. Historieundervisningen her er ekstremt viktig, og på VGS nivå burde man ikke spares for noen grusomheter i undervisningen. Om ikke ungdommene går ut av skoletimene gråtende har man ikke fått frem budskapet nok her. Man må faktisk kjenne fysisk på kroppen når man ser faktiske bilder fra konsektrasjonsleirene før det går inn i sjelen.

Sitat

Er det greit å gjøre nazi hilsen på tull?

Gjort det mange ganger (i hvertfall delivs eller "dårlig"), men til et publikum som vet hva jeg står for, og der jeg er sikker på hva de også står for. Det er latterliggjøring av disse idiotene. Offentlig og til fremmede hadde jeg aldri forsøk meg på den typen svart humor. Med alderen blir man også mer påskrudd andres traumer, og viser mer hensyn.

Sitat

Er det greit å frata folk menneskerettigheter enten de er jøder eller andre folkeslag, fordi en skal spare penger?

Selvsagt ikke.

Sitat

Er hvite folk litt bedre enn andre?

Nei. "Hvite folk" er de som har skapt desidert mest lidelse her i verden. Sivilisasjonen fremstår ikke særlig sivilisert, hverken med tanke på andre mennesker eller naturen.

Sitat

Sjekker du kilder på oppsiktsvekkende påstander som kommer fra sosiale mediaer og podcast?

For å være ærlig, så sjekker jeg det bestandig når jeg er uenig, men ikke så ofte når jeg er enig.

Sitat

Hvis du synes disse tingene kanskje er litt innafor kan du skru det opp enda lenger. Finn din egen grense for hva som er greit å gjøre mot andre mennesker og når folk prøver å trø over den så må alarmbjellene dine gå.

Fra å tenke at nazisme og fascisme er yttringsfrihet, og at man kan tollerere inntolleranse, så har jeg med alderen innsett at det er greit å slå nazister. Disse folkene vil ta fra alle andre rettighetene, og de vil bruke vold så snart de er fri fra felleskapets beskyttelse.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Jeg føler vel egentlig at russland er et godt eksempel på et pasifisert folk som ikke sier i fra, jeg tror det er ganske sikkert at det har nytte å protestere, og akkurat hva som er pretensiøst med det forstår jeg ikke.

Skummelt at aktivisme nå blir ansett som noe rart, folk som bare veiver med skilt og hyler i gata, jeg håper vi aldri slutter veive med skilt og hyle i gata, vi burde faktisk bli mye flinkere til det som franskmennene. 

Det ligger i russernes dna å være pasifisert

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Det neste vi må finne ut er hva nazisme og facisme er. Nå (mis)brukes begrepet alt for løst, og har derfor også mistet all sin tyngde. De fleste tilfellene hvor man bruker ordet nazisme i dag, er det ikke snakk om faktisk nazisme. Når folk f.eks. omtaler Frp som nazister eller facister blir det rett og slett bare useriøst. Samme når folk omtaler Trump eller Musk slik. Høyreekstreme er ikke det samme som nazister. Det vi ser nå, både i USA og Europa er en oppblomstring av konservativisme og til en viss grad høyreekstremisme. Det kan gjerne være alvorlig nok det på mange måter, men det er ganske langt fra alt-right til faktisk nazisme, og de fleste, selv langt ute på den alternative høyresiden, tar avstand fra nazismen.

Så jeg tror ikke at nazisme er et reellt samfunnsproblem i dag. Nazistene finnes, som de alltid har gjort, men nazisme som samfunnsproblem er medieskapt, både av vanlige og sosiale medier. Og å kalle "alle" man er uenig med for nazister utvanner/ødelegger begrepet, og tjener ingen andre enn de faktiske nazistene.

Det er her du tar feil, og det er her samfunnet svikter.
FRP er ikke nazister eller fascister. Men enkelte FRPere har klare trekk.

Donald Trump og Elon Musk ER fascister. Det er bare å følge med på den utrenskingen som de nå driver med i USA. Her siktes det mot svarte, latinamerikanske, skeive og transer direkte, og disse sies opp, og stenges ned. Flere studiegrupper og tilsvarende organiseringer tvangsoppløses det utvelgingen skjer fordi de er navngitt som enten "black" "colored" "latin" "gay" osv. Dette skjedde også i perioden før Hitler tok makten, og eskalerte jo mer makt han fikk. Det samme gjelder masseoppsigelsene i statsapparatet. Her bygges det ned, og hvor har vi sett dette før? Jo, en ved alle spirende fascist-overtakelser av demokratiske stater.

Du kan jo selv plukke opp historiebøkene og lese om hvor fort forvandlingen skjedde i nazi tyskland. Der man gikk fra fengsling av kommunister etter riksdagsbrann, til dedikerte utryddelsesleire 6 år senere er såvidt en presidentperiode.
Når Nazistene gjør seg til kjenne som faktiske Nazister, så er det for sent, fordi da har de nok makt til å fronte det åpent og uredd.

Selv om de ikke står på scenen å gjør "heil hitler" (eller, musk gjorde jo faktisk det") så må man se på hvordan de snakker om andre mennesker, og hva de gjør. VI får bare håpe at Trump er ner narssisist enn fascist, og at hevnen hans går så langt som fengsel, ikke "forsvinning" (henrettelse) slik Putin og Xi driver med.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (4 timer siden):

Av all dritten Europa har å ta tak i så må jeg ærlig innrømme at en håndfull nazister er den minste bekymringen akkurat nå.

Det er stor risiko for terrorisme fra høyreekstreme. Ja, også fra muslimer, men det er ikke relevant her.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (12 minutter siden):

Jeg er enig. Å bruke nazisme liberalt som en anklage er like avvæpnende som å trivialisere nazismen som "noen kjekke karer som bare vil ha kristne familieverdier og mindre innvandring".

• Liker 6
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (23 minutter siden):

...nå demonstrerer du jo faktisk hvordan nazistene sin propaganda fungerte og var fundert på å blåse problemer opp og ut over alle proporsjoner.

Først og fremst, så har vi ansvar ovenfor flyktninger, fordi vi selv må ta i mot flyktninger for å ha moralsk rett til selv å kunne flykte.

Nabolandene er åpenbart ikke det tryggeste stedet å flykte. Enhver krig og forfølgelse kan umiddelbart tenkes å ramme en politisk forfulgt gruppe i nabolandet.

Se jødene som flyktet fra Tyskland til naboland.

Jødene ble kritisert for sin manglende integrering av nazistene.

De ble kritisert for å sende penger hjem.

For å samarbeide om å gjøre seg selv og ditt folk rike på bekostning av hvite.

---

Problemet vårt med asylsøkere, ikke innvandrere, sitter i integrering og gjengkriminalitet.

Som bare er et problem for noen individer -- ikke asylsøkere som gruppe.

Se på sammenlignende statistikk.

Norge, og Sverige, har fortsatt lav kriminalitet.

Mye tynn suppe ja, og veldig søkte argumenter. Som feks at vi har ansvar for å hjelpe for å selv ha moralsk rett til å kunne flykte. Lite realisme i dette.

Problemet er kombinasjonen av mennesker som er veldig vanskelig å integrere, og det alt for store antallet. Problemene er elementære og opplagte for de fleste.

Kulturforskjeller og helt ulikt verdisyn skaper store barrierer. Det gir store sosiale utfordringer og kostnader, for både de som skal integreres og oss som skal integrere. Så store at det er ødeleggende begge veier. Grusomme handlinger følger med, ikke fordi den ene eller den andre er ond, men fordi mennesker ikke passer inn. Dyp frustrasjon og utenforskap over tid, kan gjøre mange av oss voldelige og veldig lite rasjonelle. Det har ikke sin forklaring i den ene eller andre menneskerasen. Det finnes mange eksempler på akkurat dette. Meningsløse drap, ekstrem vold, grov kriminalitet. Alt sammen en konsekvens av at mennesker rett og slett ikke passer inn. Å lappe sammen slike situasjoner i ettertid, samtidig med å slikke dype sår, er unødvendig. Problemene kan unngås. De kunne vært unngått. Problemet med integrering er at det ikke er realistisk for alle. Så brutal er virkeligheten. Med mindre du ser 200 år fram i tid. 

Endret av Klote
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (28 minutter siden):

...nå demonstrerer du jo faktisk hvordan nazistene sin propaganda fungerte og var fundert på å blåse problemer opp og ut over alle proporsjoner.

Først og fremst, så har vi ansvar ovenfor flyktninger, fordi vi selv må ta i mot flyktninger for å ha moralsk rett til selv å kunne flykte.

Nabolandene er åpenbart ikke det tryggeste stedet å flykte. Enhver krig og forfølgelse kan umiddelbart tenkes å ramme en politisk forfulgt gruppe i nabolandet.

Se jødene som flyktet fra Tyskland til naboland.

Jødene ble kritisert for sin manglende integrering av nazistene.

De ble kritisert for å sende penger hjem.

For å samarbeide om å gjøre seg selv og ditt folk rike på bekostning av hvite.

---

Problemet vårt med asylsøkere, ikke innvandrere, sitter i integrering og gjengkriminalitet.

Som bare er et problem for noen individer -- ikke asylsøkere som gruppe.

Norge, og Sverige, har fortsatt lav kriminalitet og ekstremt god levestandard.

Det skyldes dagens politikk, det er ikke på tross av den.

Hovedtrusselen i dag er at folk gir makt til autoritære høyrepopulister, og gir opp sin frihet for å bli kvitt innvandrere.

...FrP er ikke der. Men de har noen brunsvidde frø nederst i gressrøttene.

Leser du ikke kriminalstatistikk, trygdestatistikk eller statistikk over arbeidsdeltagelse ?
Er overrepresentasjonen du finner der bare en pris vi må betale for å være med i «det gode selskap»?

For å være et velfungerende velferdssamfunn er dette avhengig av et minimum av tillit og felles verdisett.
Ditt dypdykk i sanden virker motsatt og skaper destruktive holdninger.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Red Frostraven said:

Pilen peker feil retning. I min tid var det og slåsskamper blant ungdom. En blåveis nå og da kunne jo skje om man slengte med leppa. I dag ser man ungdommen bli kjøttkaker fordi det kommer en gjeng på 20 personer og skal sparke når man ligger nede.

I 1950 var det 6 (domfelte) drap i Norge. I 2023 har vi 40 ofre og 112 forsøk. Ikke direkte eple-for-eple sammenligning, men det gir en slags trend?

Verre er det at vi kan se i 3.6 i Nasjonal Drapsoversikt 2023 at arbeidsledig er sannsynligvis en sterk indikator på en drapsperson. Stemmer kanskje det man sier at ledighet er roten til alt vondt.

3.4 er også interessant:
I perioden 2013–2022 hadde 18 % av de norske gjerningspersonene et annet fødeland enn Norge. I 2023 var andelen 14 %. Dersom man legger sammen de som var født i et annet land, og de utenlandske statsborgerne, utgjør dette 41 % av alle gjerningspersonene i perioden 2013–2022. I 2023 var andelen 30 %. 

40 minutes ago, Red Frostraven said:

Det skyldes dagens politikk, det er ikke på tross av den.

Ja, økende kriminalitet skjer på grunn av dagens politikk. Det er null straffer, og jo mer du har gjort faenskap, jo mildere straff får du.

Se på Ismail Ouhnou. Kom til landet basert på løgner og er ble utvist fra Norge i 2010. Enda er han i landet og klarer pådra seg 172 dømte lovbrudd. Det er minst 196 andre som ham her i landet - fordi politikere ikke klarer lage skikkelige lover som sender slike på trynet til Nord Korea eller noe.

Tar man med statestikken ovenfor vil jeg påstå følgende:

Stopp av all invandring som ikke beviselig genererer positiv BNP.

Alle sosial- og trygdeytelser gis basert på ytelsesmål.

Ytelsesmål er selvsagt innenfor rammen for hva personen kan bidra med. Jeg har stor tro på at alle mennesker kan bidra med noe, og et hvert bidrag er bra for samfunnet.

Og nei, jeg er ikke rasist. Men jeg er en nasjonalist, men ingen ekstemist.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (5 timer siden):

Det er her du tar feil, og det er her samfunnet svikter.

Donald Trump og Elon Musk ER fascister. Det er bare å følge med på den utrenskingen som de nå driver med i USA. Her siktes det mot svarte, latinamerikanske, skeive og transer direkte, og disse sies opp, og stenges ned. Flere studiegrupper og tilsvarende organiseringer tvangsoppløses det utvelgingen skjer fordi de er navngitt som enten "black" "colored" "latin" "gay" osv. Dette skjedde også i perioden før Hitler tok makten, og eskalerte jo mer makt han fikk. Det samme gjelder masseoppsigelsene i statsapparatet. Her bygges det ned, og hvor har vi sett dette før? Jo, en ved alle spirende fascist-overtakelser av demokratiske stater.

Du kan jo selv plukke opp historiebøkene og lese om hvor fort forvandlingen skjedde i nazi tyskland. Der man gikk fra fengsling av kommunister etter riksdagsbrann, til dedikerte utryddelsesleire 6 år senere er såvidt en presidentperiode.
Når Nazistene gjør seg til kjenne som faktiske Nazister, så er det for sent, fordi da har de nok makt til å fronte det åpent og uredd.

Selv om de ikke står på scenen å gjør "heil hitler" (eller, musk gjorde jo faktisk det") så må man se på hvordan de snakker om andre mennesker, og hva de gjør. VI får bare håpe at Trump er ner narssisist enn fascist, og at hevnen hans går så langt som fengsel, ikke "forsvinning" (henrettelse) slik Putin og Xi driver med.

Helt riktig! Og den store forskjellen er slik etter min forståelse: tiden etter andre verdenskrig og særlig 70-80-90-tallet var preget av at folk sa fra når noe ikke var greit. Dette foregikk på et samfunnsnivå og folk stilte opp for hverandre. For eks. ble bruken av N-ordet ble slått ned på. Men så skjedde det endringer. Sagt litt forenklet ble det mobberne som nå hylte om at de ble utsatt for hersketeknikker og hele tiden forsøkt tiet i hjel (de kunne ikke lenger si N-ordet). I Norge mener jeg at særlig Carl I. Hagen var den politikeren som tydeligst sa noe om dette. Begreper som MSM og Ark ble brukt på en måte som skulle indikere at sannheten (hva den enn måtte være) ble holdt skjult for folket. "Mobberne" som til nå hadde mistet muligheten til å gjøre og si hva de ville fikk mer vann på mølla. Det er de vi ser nå. Alt dette har over tid skapt et debattklima som vanskeliggjør gode og viktige dialoger om de viktige saamfunnsendringene.

Endret av Boing_80
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Red Frostraven said:

Ser vi på sammenlignede statistikk så ser vi en klar tilbakegang i Sverige.
image.png.8a3b8d79d6c7f57d34013b5053973431.png
https://www.researchgate.net/figure/Sweden-versus-OECD-GDP-per-capita_fig3_321812571

image.png.efb771d3c43f7b4fd8042a24a3e6d000.png
https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Sweden
image.thumb.png.80cf1ea4e283560287de7c16c8f98f8c.png
https://www.statista.com/statistics/1315108/number-fatal-shootings-sweden/

image.png.57b5d238d59260368faf5ea71d75f88b.png

https://www.researchgate.net/figure/Unemployment-rate-in-Sweden-1983-2017_fig1_337224163

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Zepticon said:

Det er bare å følge med på den utrenskingen som de nå driver med i USA. Her siktes det mot svarte, latinamerikanske, skeive og transer direkte, og disse sies opp, og stenges ned

Huh? Ingen får sparken på grunn av sin hudfarge eller legning osv. Hva som derimot stenges ned er ansettelser basert på kvoter som hudfarge og kjønn, og folk i stillinger som jobber med slike kvoteringer blir oppsagt uavhengig av hudfarge på de som jobber der.

Hvis Trump og Musk faktisk er så fæle som dere vil ha det til, hvorfor lyve?

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 minutt siden):

Huh? Ingen får sparken på grunn av sin hudfarge eller legning osv. Hva som derimot stenges ned er ansettelser basert på kvoter som hudfarge og kjønn, og folk i stillinger som jobber med slike kvoteringer blir oppsagt uavhengig av hudfarge på de som jobber der.

Hvis Trump og Musk faktisk er så fæle som dere vil ha det til, hvorfor lyve?

Ytre-venstre svada.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...