Gå til innhold

Vil du stå opp mot den nazistiske oppblomstringen eller se en annen vei?

Anbefalte innlegg

• Boing_80 endret tittelen til Vil du stå opp mot den nazistiske oppblomstringen eller stikke hodet i sanden?
Videoannonse
Annonse
Radiosilence skrev (11 timer siden):

Det vi ser er at grenser stadig blir pushet for hva som er akseptabelt. Ofte blir ting humoristisk fremstilt som uskyldig trolling, hat forkledd som ytringsfrihet, nedbryting av demkrati for å stanse korrupsjon, drastiske handlinger for vi er under "angrep". Hele greia blir boostet av algoritmer på sosiale mediaer som setter folk opp mot hverandre.

Vi har problem med innvandring, korrupsjon og kriminalitet. Klasseskillet, fattigdommen øker, kulturen vår har endret seg mye de siste årene. Dette må vi anerkjenne, og ikke feie under teppet. Folk må også sette seg en grense for hva de i dag mener er uakseptabelt og holde seg til denne, for det er krefter der ute som gradvis flytter grensene for hva som er greit. 

Er det greit å underdrive holocaust?

Er det greit å gjøre nazi hilsen på tull?

Er det greit å frata folk menneskerettigheter enten de er jøder eller andre folkeslag, fordi en skal spare penger?

Er hvite folk litt bedre enn andre? 

Sjekker du kilder på oppsiktsvekkende påstander som kommer fra sosiale mediaer og podcast?

Hvis du synes disse tingene kanskje er litt innafor kan du skru det opp enda lenger. Finn din egen grense for hva som er greit å gjøre mot andre mennesker og når folk prøver å trø over den så må alarmbjellene dine gå.

Jeg vet at jeg er for ytringsfrihet og må tåle å høre upopulære meninger/synspunkter. Men det går en grense for mye jeg gidder å høre og tie stille om og da vil jeg bli en motstemme (noen temaer er for viktige til at man skal være passiv). Som for eks. her på Diskusjon.no.

Endret av Boing_80
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Personlig, så føler jeg ikke behov for å bli en aktivist som veiver med skilt og hyler ting i gata,
for å være et godt menneske. Jeg foretrekker heller å gå på et individuelt nivå.
Det skal dog sies, at jeg gidder ikke å være tekstbasert "aktivist" på et forum. Det er bare nyttesløst og pretensiøst

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Martelè said:

Personlig, så føler jeg ikke behov for å bli en aktivist som veiver med skilt og hyler ting i gata,
for å være et godt menneske. Jeg foretrekker heller å gå på et individuelt nivå.
Det skal dog sies, at jeg gidder ikke å være tekstbasert "aktivist" på et forum. Det er bare nyttesløst og pretensiøst

Regner ikke med du mente å kalle Boing_80 pretensiøs, selv om det fort kan tolkes sånn 😅 

Er det ingenting som hadde fått deg ut i gata for å veive med skilt og hyle? For å sette det på spissen: Hadde du ikke reagert om nazister gikk i uniform i gatene, at folk ble straffet for å være en annen rase, at homofile havner i fengsel eller verre? De alle fleste av oss har selvfølgelig ikke lyst til å gå ut å demonstrere, men det er grenser som hvertfall hadde fått meg ut av sofaen.

Endret av Radiosilence
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Radiosilence skrev (7 minutter siden):

Regner ikke med du mente å kalle Boing_80 pretensiøs, selv om det fort kan tolkes sånn 😅 

Er det ingenting som hadde fått deg ut i gata for å veive med skilt og hyle? For å sette det på spissen: Hadde du ikke reagert om nazister gikk i uniform i gatene, at folk ble straffet for å være en annen rase, at homofile havner i fengsel eller verre? De alle fleste av oss har selvfølgelig ikke lyst til å gå ut å demonstrere, men det er grenser som hvertfall hadde fått meg ut av sofaen.

Nei. Jeg er mer en hands-on fyr. Jeg er overbevist om at i de aller fleste tilfeller,
så vil ikke høfligheter og aktivisme hjelpe, og hvertfall ikke konvertere onde folk til å være bedre.
Jeg er mer interessert i å gripe inn når jeg ser urettferd i øyeblikket, som sagt, på et individuelt nivå.
Men jeg er selvsagt klar over at ulempen med denne strategien er at ondt faktisk må skje før jeg reagerer.

Det skal da sies at som voksen, har jeg ikke vitnet mye drama siden vidergående, haha.
Det er ganske rolig og fint her jeg befinner meg

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er strengt tatt ikke så rart at slikt søppel får fotfeste igjen. Dessverre. Det er mye som ikke spiller på lag: Økonomien, problemene i enkelte områder i og rundt Oslo, medias åpenbare tåkeleggeing av fakta i krininalsaker som involverer innvandrere. Det blir blåst opp og utnyttet for å påvirke opinionen - og det fungerer overraskende bra.

Personlig er det begrenset hva jeg har mulighet til å gjøre, men det er en ting jeg synes er spesielt festlig. Det er å dumme ut og kle av rasister i lokalavisens kommentarfelt. Noe av det morsomste jeg vet er alle idiotene som mener avisen bør skrive om "andre religiøse faster" når det dukker opp en artikkel om en fest etter at ramadan er over. Jeg synes i alle fall det er ganske morsomt å påpeke at påsken markerer slutten på 40 dagers faste - og at avisene i hele landet skriver opp og ned i dagevis om dette. Disse folkene er veldig lite opplyst.

Jeg kan ikke fordra rasisme og diskriminering. Jeg har ikke problemer med å si fra, verken på nett eller i egen person. Men jeg bemerker at det er veldig lite av det utenfor den digitale bobla. Det tyder på at dem som forfekter disse holdningene ikke føler seg veldig trygge. Det er en liten minoritet og den dagen de forsøker å ta til gatene kommer det til å bli tydelig. Jeg er ikke veldig bekymret.

Endret av Nedward
  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, Martelè said:

Nei. Jeg er mer en hands-on fyr. Jeg er overbevist om at i de aller fleste tilfeller,
så vil ikke høfligheter og aktivisme hjelpe, og hvertfall ikke konvertere onde folk til å være bedre.

Veldig mye av hvordan livet er for folk flest i vesten, er grunnet at folk har snakket opp, og bedrevet aktivisme i historien. 'Onde folk' (egoister, psykopater etc) blir ofte enda mer fryktløse og totalitære hvis de ser at folk bare godtar alt.

Hvis 'onde folk' ser at det kan bli konsekvenser for dem selv, så er det noe av det eneste som kan forandre dem.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er større grunn til å være bekymret for de som er på motsatt side politisk. De siste årene ser det ut til at den gjennomsnittlige nordmannen tyr til jødehat og demoniserig av Israel. I tillegg til sympatisering med og bagatellisering av Hamas.

Folk flest i Norge er til å gremmes over. Man trenger ikke å peke på det ekstreme når normalen har blitt helsprø.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Å lese en del av kommentarene her er som prakteksempler på forvarsler som ble sent oss i 1937; https://barnasrett.no/Dikt/du_ma_ikke_sove.htm

Også klassisk å se nyttige idioter som forsøker å rasjonalisere det irrasjonelle, godt hjulpet av «jamen hva med».

Det er heller ikke uten grunn at de årlige trusselvurderingene fra sikkerhetsmyndighetene peker på at radikalisering er en av de største trusselen vi som individ og samfunn står over (uavhengig av politisk ståsted). Når da noen her inne mener at det er unyttig å fokusere på dette, spør dere selv, hvem ville dere lytte til? 

Endret av The Very End
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (8 timer siden):

Det har vært flere tilfeller med protestaksjoner mot nazister de siste dagene. Noen av disse fant sted i Tyskland, men også i Ungarn. Vil vi stå sammen mot dette svineriet eller stikke hodet i sanden?

Jeg tenker vi først må stille oss spørsmålet om hvorvidt dette faktisk er et problem, eller noe som blir overdrevet på sosiale medier o.l. Personlig har jeg aldri sett en eneste nazist eller nazistisk demonstrasjon, eller folk som viser frem nazistiske holdninger. Alle jeg kjenner eller har møtt mener denslags er uhørt, naturlig nok. Og det tror jeg er holdningen til 99,999 % av befolkningen.

Det neste vi må finne ut er hva nazisme og facisme er. Nå (mis)brukes begrepet alt for løst, og har derfor også mistet all sin tyngde. De fleste tilfellene hvor man bruker ordet nazisme i dag, er det ikke snakk om faktisk nazisme. Når folk f.eks. omtaler Frp som nazister eller facister blir det rett og slett bare useriøst. Samme når folk omtaler Trump eller Musk slik. Høyreekstreme er ikke det samme som nazister. Det vi ser nå, både i USA og Europa er en oppblomstring av konservativisme og til en viss grad høyreekstremisme. Det kan gjerne være alvorlig nok det på mange måter, men det er ganske langt fra alt-right til faktisk nazisme, og de fleste, selv langt ute på den alternative høyresiden, tar avstand fra nazismen.

Så jeg tror ikke at nazisme er et reellt samfunnsproblem i dag. Nazistene finnes, som de alltid har gjort, men nazisme som samfunnsproblem er medieskapt, både av vanlige og sosiale medier. Og å kalle "alle" man er uenig med for nazister utvanner/ødelegger begrepet, og tjener ingen andre enn de faktiske nazistene.

Føler dette er litt som woke-greiene: Overrepresentert i sosiale medier og på internett, men jeg har enda tilgode å møte en ordentlig "woke" person i virkeligheten.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, liquidsquid said:

Så du mener nazister ikke bedriver jødehat?

Jeg mener ikke noe om det. I følge definisjonen trenger man ikke å støtte en hel idiologi.

The term neo-Nazism describes any post-World War II militant, social or political movements seeking to revive the ideology of Nazism in whole or in part.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke demonstrasjoner og plakater hjelper mot noe som helst annet enn at en selv får følelsen av å gjøre noe. 

Reelle endringer skjer gjennom å engasjere seg politisk og vinne frem med synspunkter. 

Eller revvolusjon. 

Edit: kom inn i tråden litt seint, la ikke merke til tema. Vend nazisme ryggen, ikke hør på det, ikke stem på det, ikke gi det noe plass. Ta folk i forsvar hvis du er vitne til noe ugreit. 

Endret av :utakt
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...