Gå til innhold

Vil du stå opp mot den nazistiske oppblomstringen eller se en annen vei?

Anbefalte innlegg

20 minutes ago, rozon said:

At Sverige har problemer utelukker ikke at vi har et stort og voksende problem her i landet.

Det har vi ikke. Ikke er det spesielt stort og ikke er det spesielt vanskelig å løse. Det krever derimot ressurser og om det blir borgerlig regjering til høsten spørs det om politiet kommer til å få de ressursene de trenger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (4 timer siden):

Minner meg om en annen gruppe.

Mener du de som omtrent ukentlig får tilegnet tåredryppende artikler om hvordan de visstnok blir shamet "for simpelthen å være mann"? (noe som ikke er sant, btw, men det er forfølgelseskompleks i et nøtteskall)

Tenk hvis Mohyeldeen Mohammad fikk publisert en tilsvarende gjesteartikkel. At vesten er "woke" og shamer han bare fordi han er mann. Lurer på hvordan responsen hadde vært.

EDIT: Det snakkes ofte om machokultur blant innvandrere. Det er et ord for det, som også er dekkende for vestlig macho-kultur. Et ord som begynner på P. P-ordet viser seg å være veldig triggende for mang en kulturkriger. Noen argumenterer til og med at å bare nevne P-ordet vil radikalisere flere til ytre høyre. Til det sier jeg bare; Holy shit, og folk sier at venstresiden er snowflakes. Jeg har også nevnt flere ganger at grunnen til at folk med innvandrerbakgrunn utøver voldelig kriminalitet har grobunn i P-ordet. Får ofte tilsvar at "nei, det skyldes ikke P-ordet. Det skyldes religiøs fundamentalisme". Ja, og hva er det den religiøse fundamentalismen bunnet ut i?

Ellers så ser jeg som forventet masse "both siding" og div. argumentasjon for "the marketplace of ideas".

Jeg sier at de som står imot fascismen må organisere seg, gruppere seg og tenke langsiktig strategisk. Å prøve å avradikalisere en fascist via en samtale er i seg selv ikke en dum ting, men det kan ikke være den første, og ihvertfal ikke den eneste strategien. Og det kan iallefall ikke skje ved å behandle fascismen som en ideologi likestilt med menneskeverd og likeverd, eller å legitimere fascismen som en ideologi som er åpen for debatt i det offentlige, altså om menneskegruppers rett til å eksistere og leve et fullverdig liv, er noe som er åpen for debatt.

Hver gang man gjør det, er en seier for fascistene. Hver vurdering for å inngå et kompromiss med fasciter, er en seier for fascistene og et skritt nærmere for dem å normalisere ideologien deres til de store massene.

Det man gjør da, er at man ikke prater med selve individet man prøver å nå gjennom. Man prater med selve ideologien. Man signaliserer også til de menneskegruppene som fascister har utpekt som mål, at for deg er det viktigere å beskytte fascisters rett til å uttrykke deres ideologi, enn å beskytte de menneskegruppene som fascistene har utpekt som mål.

Og å demonstrere bort nazister så de blir for redde til å vise seg offentlig, vil kanskje ikke i seg selv avradikalisere dem. Men det man derimot oppnår er å signalisere for de som fascister utpeker som mål, at man har ryggen deres. At man er villig til å støtte og beskytte dem. Dermed bygger man solidaritet og samarbeid med de ulike gruppene som fascistene er ute etter å skade og redusere/fjerne rettighetene til.

Man signaliserer også til andre som også gjerne vil være med på å beskytte, men som kanskje ikke tør av frykt for å få et stempel som "den politisk korrekte gledesdreperen". Det er en grunn til at reaksjonære og deres apologister slenger rundt seg begrep som "godhetsposør" og "Symbolpolitikk". Jo flere de klarer å overbevise om at å stå opp for utsatte folks rettigheter er "kleint", eller "ukult", eller noe som får deg til å virke "ikke-maskulint", jo mindre kommer til å være villig til å stå opp for utsatte folks rettigheter. Særlig begrepet "symbolpolitikk" brukes omtrent hele tiden om klimatiltak. Og de personene som bruker det begrepet kommer aldri med noen eksempler på tiltak som ikke er symbolpolitikk. Hvis jeg ikke visste bedre, ville jeg tro det er fordi de vil skape en kognitiv tankegang om at slike tiltak ikke finnes.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, rabler said:

Det har vi ikke. Ikke er det spesielt stort og ikke er det spesielt vanskelig å løse. Det krever derimot ressurser og om det blir borgerlig regjering til høsten spørs det om politiet kommer til å få de ressursene de trenger.

Nå må du unnskylde om jeg tillegger deg en politisk side, men akkurat dette er årsaken til at Frp vinner velgere. Du ser, store deler av befolkningen anser mye av det som skjer i samfunnet som et stort problem, og venstresiden fortsetter å anse dette som et mindre problem.

Dette blir litt utenfor tråden, men jeg er ikke nødvendigvis enig i at det er ressurser som er problemet. Du ser, veldig mange kriminelle blir tatt. Vi kan kanskje ta flere med mer ressurser, og kanskje forebygge med å bruke enda mer ressurser. Men jeg tror nøkkelen i stor grad er hva vi gjør når kriminelle er tatt, og med å starte her så bygger vi et fundament dersom vi ser at det fortsatt trengs flere ressurser.

Å bare øke ressurser til politiet betyr lite når de kriminelle er klare til kveldsvoldtekten etter å ha drukket kaffe på stasjonen og snakket om morgenranene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, rozon said:

Nå må du unnskylde om jeg tillegger deg en politisk side, men akkurat dette er årsaken til at Frp vinner velgere. Du ser, store deler av befolkningen anser mye av det som skjer i samfunnet som et stort problem, og venstresiden fortsetter å anse dette som et mindre problem.

At mange anser det som et stort problem er nok et større problem enn problemet selv - som både er løsbart og sterkt overdrevet.

3 minutes ago, rozon said:

Dette blir litt utenfor tråden, men jeg er ikke nødvendigvis enig i at det er ressurser som er problemet. Du ser, veldig mange kriminelle blir tatt. Vi kan kanskje ta flere med mer ressurser, og kanskje forebygge med å bruke enda mer ressurser. Men jeg tror nøkkelen i stor grad er hva vi gjør når kriminelle er tatt, og med å starte her så bygger vi et fundament dersom vi ser at det fortsatt trengs flere ressurser.

Kriminaliteten går ned. Ikke opp. Det er mindre kriminalitet i Norge i dag enn da jeg vokste opp.

Når jeg snakket om ressurser så gjelder dette spesifikt det lille problemet vi har med ungdomskriminalitet i Oslo. Det er et spesifikt og løsbart problem som krever at politiet får de ressursene de trenger for å være til stede som voksne mennesker i kontakt med miljøet. Dette har politiet i Oslo gjort flere ganger før.

7 minutes ago, rozon said:

Å bare øke ressurser til politiet betyr lite når de kriminelle er klare til kveldsvoldtekten etter å ha drukket kaffe på stasjonen og snakket om morgenranene.

Dette er bare teit…

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, rabler said:

At mange anser det som et stort problem er nok et større problem enn problemet selv - som både er løsbart og sterkt overdrevet.

Så presenter en løsning folk tror på, så vinner du valget. 

Kriminaliteten går ned. Ikke opp. Det er mindre kriminalitet i Norge i dag enn da jeg vokste opp.

Det er helst to typer kriminalitet folk frykter, så jeg tok ut disse to. Jeg vet jo ikke når du vokste opp, men det må være før 2003.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/kriminalitet-og-rettsvesen/statistikk/anmeldte-lovbrudd-og-ofre/artikler/okningen-i-anmeldte-lovbrudd-fortsetter-i-2023
image.thumb.png.2e0d4d909509cd73be31ed92b6ee16ff.png

En annen kriminalitet er den begått av gjerningspersoner under 18 år.

https://www.politiet.no/globalassets/dokumenter-strategier-og-horinger/oslo/rapporter/kriminalitet-i-oslo/anmeldt-kriminalitet-i-oslo-politidistrikt-2023.pdf (side 13)

image.thumb.png.15396aa764238576cbe2a7bf8c18be3d.png

Spørsmål: Hvor er nedgangen du snakket om? 

Når jeg snakket om ressurser så gjelder dette spesifikt det lille problemet vi har med ungdomskriminalitet i Oslo. Det er et spesifikt og løsbart problem som krever at politiet får de ressursene de trenger for å være til stede som voksne mennesker i kontakt med miljøet. Dette har politiet i Oslo gjort flere ganger før.

Vel, jeg tror at når du fjerner de eldre kriminelle og putter dem inn i fengsel, så er det ikke lengre like kult å være kriminell drittunge. Og de som ikke finner ut dette, vel, det er noe vi må se på. Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med å sette ungdom (over kriminell lavalder) i et fengsel med låste dører, men har egentlig lite tro på at dèt alene er løsningen.

"Dette har politiet i Oslo gjort flere ganger før." <-- Det virket altså ikke likevel? Eller hvordan vil du jeg skal forstå det?

Dette er bare teit…

Enig. Har du gjort en forbrytelse så skal soningen starte i det du blir tatt. Sånn som det fungerer i dag er jo verre enn når vi lekte politi og røver som barn.

Endret av rozon
Lenke til kommentar
50 minutes ago, AtterEnBruker said:

Jeg har også nevnt flere ganger at grunnen til at folk med innvandrerbakgrunn utøver voldelig kriminalitet har grobunn i P-ordet. Får ofte tilsvar at "nei, det skyldes ikke P-ordet. Det skyldes religiøs fundamentalisme". Ja, og hva er det den religiøse fundamentalismen bunnet ut i?

Du skrev masse kjekt, men det er litt seint på kvelden og derfor valgte jeg ut dette å kommentere. 

Jeg mener du retter kritikken litt feil. Hverken P-ordet eller religionen i seg selv utøver vold – det er menneskene som velger å handle voldelig. De som begår voldelige handlinger, gjør det enten på grunn av psykologiske utfordringer eller fordi deres verdisett ikke stemmer overens med de normene vi har i vårt samfunn. Det er helt feil å skylde på ytre faktorer når det egentlig er menneskets valg som ligger til grunn.

God natt :)

Endret av rozon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...