Gå til innhold

Vil du stå opp mot den nazistiske oppblomstringen eller se en annen vei?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Paxville skrev (1 time siden):

Det begynner å bli relativt vanlig å lese om knivstikkinger, går det snart en uke uten? samt at man nå vet at Svenske kriminelle opererer i Norge og knyttes til flere saker

https://www.nrk.no/norge/xl/nrk-avslorer_-over-40-hendelser-i-norge-kan-knyttes-til-svenske-kriminelle-1.17168585

Men, vi skal visst bekymre oss for Trump.

Ja det er virkelig Trump man skal være redd for, når man utfordrer Russland i Ukraina og bygger ned hele sin samfunnssikkerhet ved det grønne "skiftet", så vil man kødde med USA og Trump samtidig. Lykke til på reisen mot avgrunnen for det er der vi er på vei slik det er akkurat nå. Og husk en ting ! Dette glemmer aldri Russerne ! Og uten USA i ryggen ? Europa er totalt ute å kjøre.

Det smarteste vi kunne gjort var at hele Europa la det grønne skifet vekk, bruker pengene på sine militære kapasitet slik Trump har sagt at vi faktisk må, fordi USA ikke vil betale den regningen lenger. Så stått fjellstøtt sammen med USA i Nato. Det kan avskrekke Russland. Alt annet ? Putin ler seg skakk !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Jeg sa ikke det, men det ER et problem, høyreekstreme har drept i Norge før ABB

Helt klart ja, en person som var og er riv ruskende gal, og noen få andre eksempler. Samtidig hvor mange drap og enorm kriminalitet begås av utalandske kriminelle de siste 30 årene ?  

• Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 timer siden):

Det er bare en bitteliten del av det om det engang kan kalles aktivisme, jeg forstår fremdeles ikke hvordan aktivisme ble et skjellsord i et demokratisk land, gir null mening, og ja jeg er akkurat voldsomt begeistret for hærverk selv, men jeg føler det må være et skille mellom rent hærverk som vi så med de folka som helte maling på kunstverk eller sabotasje mot våpenindustrien og faktisk aktivisme, jeg vil ikke kalle sabotasje aktivisme. 

Men da er du vel på en måte over i et "no true activist" spor, der en på et vis definerer det som har gitt aktivisme i Norge et til dels dårlig(ere) rykte bort? 

Sitat

Tror du virkelig ikke det er litt flere faktorer involvert enn at noen få personer kommer for sent på jobb, relativt store deler av befolkningen er blitt overbevist om at aktivisme er et skjellsord, det er klart det er jo like bekvemmelig og bare lukke øynene for antidemokratiske krefter.

Både du og jeg har i innleggene pekt på flere faktorer enn at noen kom for sent på jobb, og jeg klarer ikke helt å se hvordan du går fra det å være negativ til mye av den aktivismen vi har sett i Norge (og Vesten) og lukke øynene for "antidemokratiske krefter". En kan da ha øynene fullstendig åpne og motarbeide antidemokratiske krefter uten å lenke seg fast. 

Lenke til kommentar
En Gedi skrev (1 time siden):

Helt klart ja, en person som var og er riv ruskende gal, og noen få andre eksempler. Samtidig hvor mange drap og enorm kriminalitet begås av utalandske kriminelle de siste 30 årene ?  

Mange.

https://www.nrk.no/vestland/domt-for-a-ha-valdteke-tenaringsjente-1.17224075

Sitat

Mennene bur i Nordfjord og er i alderen 19 til midten av 20-åra. Dei har alle innvandrarbakgrunn, og to av dei hadde behov for tolk i retten. Dei tiltalte har budd i Noreg i mange år.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Er vi ikke i stand til å ha mer enn en tanke i hodet om gangen?

Joda, men ikke fokuser på det minste problemet da, og fremstille det som om det er enormt stort. Men det som er enormt stort det er tabu ! Jeg hater nazister ! Og vi skal bure de få det gjelder inne til de rehabiliterer seg selv eller dør. Da snakker vi de som er voldelige og truer samfunnet på noen som helst måte. At 60 patetiske mannfolk går i "tog" i Kristiansand er bare flott ! Det vil få alle til å ta avstand fra disse ekstremistiske tullingene, de få vi snakker om. De er ikke i nærheten av noe makt eller posisjoner i Norge. De få vi snakker om er stakkarslige avvikere. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Boing_80 said:

Vet du hva som ikke vil funke i denne sammenhengen? Nemlig å frastøte seg folk som ønsker å gjøre noe med saken. Da sikter jeg spesielt til ordbruken fra Frp som ikke oppmuntrer til samarbeid, men splittelse.

Kan ikke se at Frp frastøter seg verken domstol, politi eller militæret.

2 hours ago, Boing_80 said:

Den dagen nazisten slår deg ned fordi du ikke viste respekt så tror jeg pipen får en annen lyd. Men selvsagt er det venstresiden det er noe galt med. For de skal liksom stå der og bli pisset på, men ikke forsvare seg.

Hva med de i midten? Skal de bare stå i dritten de da? Den ytterliggående høyreekstreme siden er så liten at for majoriteten  av folk er den ikke-eksisterende. Men å gå på Terminalen i Stavanger for å ta en buss kan sende deg på sykehus. Det er en realitet, og du ser ikke ut til å ville fikse det. I stedet skal det demonstreres, skambankes og inndra menneskeretter for en gruppe som i følge PST består av et begrenset antall personer.

1 hour ago, Boing_80 said:

Da får du mene det. Jeg har observert over en lang periode at løskanonene som oftest kommer fra Frp. Og merkelig nok så mente de ikke det sa og folk må ha misforstått dem. Sorry mac. Jeg er ikke dum.

Det får du tro på. I mellomtiden viser Frp at de ser det vanlige folk ser. Det er blitt farligere og større risiko for tilfeldig vold i Norge. Folk trekker mot de som tør ta tak i problemet.

43 minutes ago, Tussi said:

Jeg sa ikke det, men det ER et problem, høyreekstreme har drept i Norge før ABB

Jeg ser et større problem i at mange kvier seg for å gå i visse gater i Oslo. Jeg har et større problem med at unge kriminelle går fri pga alder. Høyreekstreme er svært lavt nede på listen over ting jeg bekymrer meg for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
rozon skrev (12 minutter siden):

Kan ikke se at Frp frastøter seg verken domstol, politi eller militæret.

Hva med de i midten? Skal de bare stå i dritten de da? Den ytterliggående høyreekstreme siden er så liten at for majoriteten  av folk er den ikke-eksisterende. Men å gå på Terminalen i Stavanger for å ta en buss kan sende deg på sykehus. Det er en realitet, og du ser ikke ut til å ville fikse det. I stedet skal det demonstreres, skambankes og inndra menneskeretter for en gruppe som i følge PST består av et begrenset antall personer.

Det får du tro på. I mellomtiden viser Frp at de ser det vanlige folk ser. Det er blitt farligere og større risiko for tilfeldig vold i Norge. Folk trekker mot de som tør ta tak i problemet.

Jeg ser et større problem i at mange kvier seg for å gå i visse gater i Oslo. Jeg har et større problem med at unge kriminelle går fri pga alder. Høyreekstreme er svært lavt nede på listen over ting jeg bekymrer meg for.

Ok. Peace out.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Red Frostraven said:

...

Hvor starter dog problemet på hver side mener du?

Men hvor starter noe tilsvarende sykt på venstre side, og hvor stort er omfanget..?

Det er litt fascinerende hvordan vi alltid kan lage lister over alt som er galt med den andre siden – det er jo en øvelse begge fløyer elsker. Problemet er at dette bare forsterker polariseringen jeg snakket om, der hver side maler motparten som helt utenfor fornuftens rekkevidde. Kanskje det er nettopp denne dynamikken vi burde snakke om, i stedet for å lete etter hvem som har den lengste feil-listen som to fjortisser som sammenligner kuklengde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Boing_80 said:

Ok. Peace out.

Fascinerende hvordan du gir meg det perfekte eksemplet på hvordan mange oppfatter at venstresiden avviser deres problemstillinger.

Ha en fortreffelig aften kjære menneske.

• Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, En Gedi said:

Jeg hater nazister ! Og vi skal bure de få det gjelder inne til de rehabiliterer seg selv eller dør.

Hat er et sterkt ord, og den typen følelse er ofte det som skaper ekstremisme, uansett hvilken side det gjelder. Hater du menneskene, ideologien, eller handlingene? Hvordan vi møter dette hatet avgjør om vi løser problemet eller forsterker det.

Når det gjelder 'rehabilitering' av meninger – hvordan ser du for deg at det skjer? Overbevisninger er ofte dypt forankret i erfaringer og miljø. Hvis vi møter hat med mer hat, hva endrer vi egentlig?

Når vi da først begynner å rehabilitere meninger, hvem og hvordan bestemmes det hvilke meninger som må rehabiliteres? Kan det tenkes dette er veien til et mye verre sted?

Lenke til kommentar
rozon skrev (42 minutter siden):

Problemet er at dette bare forsterker polariseringen jeg snakket om, der hver side maler motparten som helt utenfor fornuftens rekkevidde. Kanskje det er nettopp denne dynamikken vi burde snakke om, i stedet for å lete etter hvem som har den lengste feil-listen som to fjortisser som sammenligner kuklengde.

Nei.
Det polariserer jo ikke at jeg forteller normale mennesker som ikke er del av høyreradikal side eller er offer for deres propaganda at vi ikke snakker om dem.
Det polariserer heller ikke at jeg setter ned målstenger, som jeg kan demonstrere er på høyreradikal side gjennom deres tilknytning til høyreradikale autoriteter og misinformasjon.

Hvis du hadde satt ned målstenger for hvor du mener problematiske venstre går, hvor hjernevask og misinformasjon finnes på politiske venstre i Norge/USA, så hadde det hjulpet mot polarisering, for et stort problem er jo nettopp at målstengene for høyreradikalisme er greit definert -- mens Høyre og folk som stemmer Høyre kalles venstreekstreme, fordi mange tror midten mellom republikanerene og demokratene er sentrum for politikk.

Når midten mellom republikanerene og demokratene er koko-høyre.
Merk at dette er autoritære og populisme, ikke høyre venstre. Høyre på denne aksen er hvor trolig noen er å avslutte demokratiet om de får makt til det, og populisme kombinert med å være autoritær, i praksis, er hvor villige de er til å lyge og manipulere for makt.
Merk at republikanerene var der i 2018. Nå er de langt lengre ut på autoritær akse, ute ved Fidez og PiS og Northern League.

Midten mellom dem og demokratene nå er omtrent på National Front, som er totalt useriøse etter norsk standard.

image.thumb.jpeg.28fa0e2166fb39d5495a76756d6c3e6c.jpeg

Vi trenger målstenger for påstanden om at begge sider bærer preg av hjernevask.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Paxville said:

Problemet er ikke FrP, men altfor store kulturforskjeller av de som kommer fra Midtøsten/Afrika med en klan og matchokultur toppet med idiot-religion (det gjelder alle religioner forøvrig).

Når alle innvandrerne veltet innover grensene i Sverige, hva var grunnen til at det gikk til helvette der?

Islam og det vestlige moderne samfunnet er en dårlig match.

Problemet er Frp. De er avhengig av å så strid og splittelse og dikter opp og overdriver problemene ved hver anledning de får.

Jeg foretrekker innvandrere foran Listhaug da hun er en mye større trussel for Norge enn innvandrere er og noen gang kommer til å bli.

Det er ikke noe som har gått til helvete i Sverige, men de har ganske store problemer med utenforskap. Dette er ikke et nytt problem som kom med innvandringen, men et problem de har hatt omtrent siden krigen.

Islam er ikke et større problem enn kristendom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Red Frostraven said:

Det polariserer jo ikke at jeg forteller normale mennesker som ikke er del av høyreradikal side eller er offer for deres propaganda at vi ikke snakker om dem.

Din setning deler folk i en verdidrevet kategori – du utelukker dem fra det du kaller 'normaliteten'. Det er en svært ladet inndeling som tydelig reflekterer din egen holdning. Jeg synes det er skremmende hvordan du i bare én setning formidler et tankegods som bidrar til å polarisere. Bruken av 'jo' virker som en måte å fremstille deg selv som en rasjonell aktør, men jeg sitter igjen med inntrykket av at du i realiteten fremstår som radikal på venstresiden.

22 minutes ago, Red Frostraven said:

Vi trenger målstenger for påstanden om at begge sider bærer preg av hjernevask.

Dessverre deler jeg ikke ditt behov for å kaste rundt deg med hjernevaskpåstander. Bare fordi noen har en annen mening, betyr det ikke at jeg mener eller tror at de er hjernevasket. Vi har rett og slett ulike verdimål og synspunkter – noe du ser ut til å ikke respektere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
rozon skrev (42 minutter siden):

Hat er et sterkt ord, og den typen følelse er ofte det som skaper ekstremisme, uansett hvilken side det gjelder. Hater du menneskene, ideologien, eller handlingene? Hvordan vi møter dette hatet avgjør om vi løser problemet eller forsterker det.

Når det gjelder 'rehabilitering' av meninger – hvordan ser du for deg at det skjer? Overbevisninger er ofte dypt forankret i erfaringer og miljø. Hvis vi møter hat med mer hat, hva endrer vi egentlig?

Når vi da først begynner å rehabilitere meninger, hvem og hvordan bestemmes det hvilke meninger som må rehabiliteres? Kan det tenkes dette er veien til et mye verre sted?

Nazisme skal ikke tillates utrykkes eller kjempes for i vårt samfunn. Jeg hater deres ideologi og handlingene deres. Dette kan være potensielt farlige mennesker. Men igjen det er ytterst få, og de få som er farlige er stort sett nøytralisert.

Så er det en helt minimal sjanse for at de noen gang rekker frem med sine meninger ! Men ordet nazist kastes jo mot alt og alle også de som er kritisk mot innvandring. Det er en helt annen sak, og har null og niks å gjøre med at slike mennesker er nazister. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...