Gå til innhold

Vil du stå opp mot den nazistiske oppblomstringen eller se en annen vei?


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Boing_80 said:

Huff, huff og atter huff!

Kan du reflektere rundt hvilke faktorer som førte til at IQ-skåren over tid ble høyere i Norge, spesielt etter andre verdenskrig? Forklaringen din er dessverre minimalistisk og bærer preg av mangelfulle kunnskaper om IQ.

Korleis kom du fram til at eg forklarer noko som helst om IQ i mitt svar til Tussi?

"Å tro mennesket er skapt i guds bilde er eit veldig godt døme på kvasivitenskap. Evolusjon og biologi er dog vitenskap. Noko av den utviklinga inna evolusjon og biologi ser vi i at mennesker har variasjoner som er tilpassa miljøet nett som alle andre dyr-arter på jorda. Bilde drar dog variasjonen ut av kontekst da det er minst 7 millioner år sidan mennesket starta på si eiga utviklingsgrein nett som aper starta på si."

Greier du å lese at teksten handler om kvasivitenskap og vitenskap? Eller er det noko av det eg skriver som er feil? Korleis finner du noko om IQ i denne teksten???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dudeliduu skrev (14 timer siden):

Serien "Hjernevask" av Harald Eia er en god start.
Problemet er ikke mindre i dag, men har heller vokst. Folk evner ikke lengre å forstå at folkegrupper fra forskjellige steder i verden har større genetiske ulikheter enn forskjellen mellom en golden retriever og en pit bull.

I områder (store deler av Afrika) hvor man kun har hatt to sesonger i tusenvis av år har det ikke vært noen kamp om overlevelse, og derfor har det heller ikke vært behov for den evolusjonære utviklingen man har hatt behov for andre steder.

For folk fra Midt-Østen er ikke forklaringen like rett frem, men der er det enkelt å se at stammekulturen de har og alltid drar med seg er brutalt ødeleggende for hvilket som helst land de kommer til.

At den går ned er enkel løgn å ta deg i... Noe Rozon allerede har gjort.
Ungdomskriminalitet er svært mye større problem enn folk flest forstår. For kun en brøkdel av de ungdommene kommer seg ut av denne kriminalitetsspiralen når de vokser opp.

Eneste grunn til at det ikke er større problem i Norge som helhet er fordi det er for det meste begrenset til Byene på Østlandet. Når prosentandelen etniske minoriteter øker en plass; øker også kriminaliteten lineært med det.

Og kritikken hopper vi bukk over.

https://www.nrk.no/kultur/eia-intervjuet-omstridt-raseforsker-1.7040583

https://www.utrop.no/live-plus/18597/

https://www.nrk.no/kultur/mente-kranieform-viste-iq-1.7076598

https://www.morgenbladet.no/ideer/debatt/2011/01/14/iq-boller/

Endret av Boing_80
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Maabren skrev (1 time siden):

Korleis kom du fram til at eg forklarer noko som helst om IQ i mitt svar til Tussi?

"Å tro mennesket er skapt i guds bilde er eit veldig godt døme på kvasivitenskap. Evolusjon og biologi er dog vitenskap. Noko av den utviklinga inna evolusjon og biologi ser vi i at mennesker har variasjoner som er tilpassa miljøet nett som alle andre dyr-arter på jorda. Bilde drar dog variasjonen ut av kontekst da det er minst 7 millioner år sidan mennesket starta på si eiga utviklingsgrein nett som aper starta på si."

Greier du å lese at teksten handler om kvasivitenskap og vitenskap? Eller er det noko av det eg skriver som er feil? Korleis finner du noko om IQ i denne teksten???

Har sendt deg PM med forklaring :)

Til alle andre: i ren iver siterte jeg feil kommentar. Intelligens er et tema jeg interesserer meg veldig for og blir irritert når folk misbruker begrepet for egen vinning. Maabren var altså ikke den jeg skulle sitere, men Dudeliduu. Sorry for glippen.

Endret av Boing_80
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (11 timer siden):

1. IQ er genetisk.
Som mer eller mindre alt annet... Det betyr ikke at det er 100% genetisk. Men det betyr at det er 100% korrelasjon mellom genetikk og IQ.
Det er blant annet en grunnene til at de rikeste svarte i USA har like høy SAT score som de fattigste hvite.
Og det er en grunn til at Ashkenazi jøder har høyest.
Det har alltid vært sånn, og det vil alltid være sånn
https://www.jbhe.com/features/53_SAT.html
 

Fra samme artikkel du refererer til:

Clearly, one of the main factors in explaining the SAT racial gap is that black students almost across the board are not being adequately schooled to perform well on the SAT and similar tests. Public schools in many neighborhoods with large black populations are underfunded, inadequately staffed, and ill equipped to provide the same quality of secondary education that is offered in predominantly white suburban school districts.

A number of reasons are advanced to explain the large and persisting black-white SAT scoring gap. Sharp differences in family incomes are a major factor. Always there has been a direct correlation between family income and SAT scores. For both blacks and whites, as income goes up, so do test scores.

 

In 2006, 24 percent of all black SAT test takers were from families with annual incomes below $20,000. Only 4 percent of white test takers were from families with incomes below $20,000. At the other extreme, 8 percent of all black test takers were from families with incomes of more than $100,000. The comparable figure for white test takers was 31 percent.

But there is a major flaw in the thesis that income differences explain the racial gap. Consider these observable facts from The College Board�s 2006 data on the SAT:

• Whites from families with incomes of less than $10,000 had a mean SAT score of 993. This is 130 points higher than the national mean for all blacks.
• Whites from families with incomes below $10,000 had a mean SAT test score that was 17 points higher than blacks whose families had incomes of more than $100,000.

 

In some, if not many, cases, black schoolchildren are taught by white teachers who have low opinions of the abilities of black kids from the moment they enter the classroom. These teachers immediately write off black students as academic inferiors and do not challenge them sufficiently to achieve the skills necessary to perform well on standardized tests.

Black students may be subject to what Stanford psychology professor Claude Steele calls �stereotype vulnerability.� Steele contends that black students are aware of the fact that society expects them to perform poorly on standardized tests. This added pressure put upon black students to perform well in order to rebut the racial stereotype in fact makes it more difficult for them to perform well on these tests.

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...