Gå til innhold

Sliter med å selge typisk første gangs bolig i Oslo

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte på om folk har noe tips til hva jeg skal gjøre videre, har hatt nå 3 visninger hvor bare fem møtte opp nå på siste, skal bli bud runde imorgen men har ikke helt troa, etter alle avis oppslagene med boliger som går 4-500 000 over takst i Oslo så er jeg skuffet over responsen, er det megleren sin skyld? Burde jeg kanskje malt over veggene før salg? Var nylig to salg i nabolaget med tilsvarende boliger som gikk 3-400 over takst.

Hvis det ikke blir noe salg, burde jeg trekke boligen, male om, betale for styling og så legge ut igjen?

Eller burde jeg bare sette ned prisen og se om det blir bedre respons? Har egentlig flyttet ut så begynner å bli dyrt med mellom finansieringen 🙁

Er denne: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=389379684

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (13 minutter siden):

Hei

Lurte på om folk har noe tips til hva jeg skal gjøre videre, har hatt nå 3 visninger hvor bare fem møtte opp nå på siste, skal bli bud runde imorgen men har ikke helt troa, etter alle avis oppslagene med boliger som går 4-500 000 over takst i Oslo så er jeg skuffet over responsen, er det megleren sin skyld? Burde jeg kanskje malt over veggene før salg? Var nylig to salg i nabolaget med tilsvarende boliger som gikk 3-400 over takst.

Hvis det ikke blir noe salg, burde jeg trekke boligen, male om, betale for styling og så legge ut igjen?

Eller burde jeg bare sette ned prisen og se om det blir bedre respons? Har egentlig flyttet ut så begynner å bli dyrt med mellom finansieringen 🙁

Er denne: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=389379684

På bildene ser leiligheten fin ut så jeg tror ikke det har noe med maling og slikt å gjøre. Men kanskje heller mer at folk har "mer" å rutte med slik at responsen er laber fordi de ser etter andre prospekter? Ikke alle som vil kjøpe andelsleiligheter heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syns den så helt grei ut for en bolig som passer for enslige i starten av 20-årene. 

Eneste jeg ikke forstår meg på er prisen, for hvem i den målgruppen har (eller kan låne til og betjene) en bolig på 4,8M inkl fellesgjeld?  Men så forstår jeg igrunn ikke nogen av oslo-prisene, så kanskje nogen klarer å trylle frem de pengene ved å få et par millioner i forskud på arv fra foreldrene eller hva vet jeg.

Eneste jeg vet er at jeg ikke ville brukt penger på å gjøre noe med boligen; de pengene får man sjeldent igjen og jeg ville istedet regne på hva det koster deg å beholde boligen kontra å senke prisen et par hundretusen inntil du får napp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du skulle valgt Vibeke Spinnangr som megler, når du først valgte OBOS-meglere. Kjøpt og solgt gjennom henne opptil flere ganger i området, og selv med få interessenter så lander hun en god pris for selger.

Men fra spøk til side, så er det nok rett og slett for høy pris... Jeg bor på sletta og kjøpte en 4 roms for 5 mill i 2020, nå bygd ut og prissatt til 8.950.000,-, Allikevel tror jeg ikke den prisen er særlig reell. Jeg har en mistanke om at meglerne har skjønt hva som er så bra med å bo her, men folk som kommer på visning skjønner ikke hvor sentralt det faktisk er.

Akkurat nå konkurrerer du heller ikke med noen særlig andre i samme området heller, den andre leiliheten som er til salgs er priset MYE mer aggressivt enn det din er, så hvis den blir solgt før din, så skjønner jeg ingenting...

Endret av RookieNO
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Problemet er garantert prisen, det er få enslige som har økonomi til å kjøpe denne som enslig. Og de er på jakt etter premium.

så en god runde med overflate behandling samt styling hadde nok gjort seg her. 

Denne størrelsen går da helt fint til et par i etableringsfasen? Hvorfor skal denne passe spesielt godt til enslige?

Lenke til kommentar
ps5 skrev (Akkurat nå):

Denne størrelsen går da helt fint til et par i etableringsfasen? Hvorfor skal denne passe spesielt godt til enslige?

For meg er det utopi, men så er jeg ikke Oslo boer eller har aldri vært det heller. Har aldri vurdert noe som ikke har to eller mer soverom, selv som enslig. kunne aldri falt meg inn som ett par.

men det er kanskje kostnaden for å bo i det området med to lave inntekter.

risikoen er dog mega stor at en må selge etter kort tid pga barn, som kan mer eller mindre komme når som helst for vanlige par.

men det er uansett litt på siden. Jeg tror leiligheten hadde hatt godt av litt overflate behandling og styling for å få den til å flytte på seg innen kort tid.

Lenke til kommentar

Bor litt utfor Stavanger, og syns prisene her er ille. ( Kjøpte mitt nåværende hus på 105m2 for  3,65m med 3 sov i 2022). Men dette er jo hinsides. Hvem har råd til dette med vanlige lønninger, og som par vil man vel ønske ett soverom ekstra for evt første barn eller gjest?

Men utenom pris ser ikke jeg noe avskrekkende, bortsett fra at det er i blokk som jeg personlig ikke liker.

Edit: ser du kan gå mye ned i pris og fremdeles tjene vs kjøpspris i 2019. 🙄

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
5 minutes ago, OC-Freak said:

Hvem har råd til dette med vanlige lønninger, og som par vil man vel ønske ett soverom ekstra for evt første barn eller gjest?

Svært mange forlater Oslo når første barn nærmer seg. Og vi kommer kun tilbake som turist eller på jobb. Men dette er vel nærmest et teoretisk problem med dagens fødselsrater.

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (4 minutter siden):

Bor litt utfor Stavanger, og syns prisene her er ille. ( Kjøpte mitt nåværende hus på 105m2 for  3,65m med 3 sov i 2022). Men dette er jo hinsides. Hvem har råd til dette med vanlige lønninger, og som par vil man vel ønske ett soverom ekstra for evt første barn eller gjest?

Men utenom pris ser ikke jeg noe avskrekkende, bortsett fra at det er i blokk som jeg personlig ikke liker.

Edit: ser du kan gå mye ned i pris eg fremdeles tjene vs kjøpspris i 2019. 🙄

Enig, hadde ikke at «råd» til dette før etter 10 år i «ekte» arbeid og det hadde så klart vært helt uaktuelt. Barn hadde jeg også.

men ser ut som dette er ett univers vi vestlendinger ikke forstår oss på:p

akkurat startet i ny jobb med hovedkontor i Zürich med stående invitasjon til å flytte ned. Tror ikke jeg skal begynne å se på boliger om det er slik som dette om ikke verre 🤣

Lenke til kommentar

Synes leiligheten var fin, litt lite kjøkken, pent bad - mye fellesgjeld og relativt høy husleie, vil helst slippe å måtte ut med 4/5 tusen i mnd i husleie når jeg har bladd opp over 4 millioner for noe.

Kanskje verdensøkonomien har noe å si, vi kan være på vei inn i handelskrig og skyhøye priser på alt, kanskje mange folk har lagt litt demper på sin økonomi?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

akkurat startet i ny jobb med hovedkontor i Zürich med stående invitasjon til å flytte ned. Tror ikke jeg skal begynne å se på boliger om det er slik som dette om ikke verre 🤣

Hvis du synes Oslo er dyrt og uforståelig så kommer du til å få sjokk hvis du flytter til Sveits. Zürich har omtrent dobbelt så høye priser.
Med all respekt å melde, Oslo markedet har du ikke peil på, som du innrømmer selv.

Jeg kan ikke se noe galt med leiligheten, verken når det gjelder pris eller presentasjon(med forbehold at jeg kun har sett bildene, naturlig nok). Så min anbefaling er å gi det litt tid, en ny eier er nok ikke så langt unna :)   

Lenke til kommentar

4300 i måneden for felleskostnad er faktisk veldig lavt. Få andelsleiligheter som har så lav månedlig kostnad. Men fellesgjelden er trolig avdragsfri med så lave månedlige beløp. Husk at andelsboliger inkluderer søppel, vann, eiendomsskatt etc i månedlige kostnader. I de fleste tilfeller kommer det dermed ikke noen ekstra månedlige faktura for kommunal avgift, internett, forsikring etc. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, RookieNO said:

Du skulle valgt Vibeke Spinnangr som megler, når du først valgte OBOS-meglere. Kjøpt og solgt gjennom henne opptil flere ganger i området, og selv med få interessenter så lander hun en god pris for selger.

Men fra spøk til side, så er det nok rett og slett for høy pris... Jeg bor på sletta og kjøpte en 4 roms for 5 mill i 2020, nå bygd ut og prissatt til 8.950.000,-, Allikevel tror jeg ikke den prisen er særlig reell. Jeg har en mistanke om at meglerne har skjønt hva som er så bra med å bo her, men folk som kommer på visning skjønner ikke hvor sentralt det faktisk er.

Akkurat nå konkurrerer du heller ikke med noen særlig andre i samme området heller, den andre leiliheten som er til salgs er priset MYE mer aggressivt enn det din er, så hvis den blir solgt før din, så skjønner jeg ingenting...

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=392024506

den du tenker på?

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (39 minutter siden):

Hvis du synes Oslo er dyrt og uforståelig så kommer du til å få sjokk hvis du flytter til Sveits. Zürich har omtrent dobbelt så høye priser.
Med all respekt å melde, Oslo markedet har du ikke peil på, som du innrømmer selv.

Jeg kan ikke se noe galt med leiligheten, verken når det gjelder pris eller presentasjon(med forbehold at jeg kun har sett bildene, naturlig nok). Så min anbefaling er å gi det litt tid, en ny eier er nok ikke så langt unna :)   

De har over dobbelt så høye priser faktisk:

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Norway&country2=Switzerland&city1=Oslo&city2=Zurich&tracking=getDispatchComparison

tigerdyr skrev (1 time siden):

Eneste jeg ikke forstår meg på er prisen, for hvem i den målgruppen har (eller kan låne til og betjene) en bolig på 4,8M inkl fellesgjeld?  Men så forstår jeg igrunn ikke nogen av oslo-prisene, så kanskje nogen klarer å trylle frem de pengene ved å få et par millioner i forskud på arv fra foreldrene eller hva vet jeg.

Hele det sentrale østlandsområdet hatt en formidabel prisstigning, jeg hadde ikke hatt råd til å kjøpe bolig nå. Så glad jeg kom inn på boligmarkedet for 10 år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...