flamethower1234 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar https://e24.no/privatoekonomi/i/bm6w7v/emilie-31-flipper-boliger-solgte-for-600000-over-prisantydning Tenkte bare jeg skulle lage en åpen tråd om denne artikkelen. Hva tenker folk om dette? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Jeg tror de færreste hadde sagt nei til et bud på 600 000 kr over prisantydning, så akkurat det klandrer jeg ikke damen for. Noen i kommentarfeltet under artikkelen mener flipping er uetisk, men det sier vel mer om markedet at prisene blir så høye. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar flamethower1234 skrev (35 minutter siden): https://e24.no/privatoekonomi/i/bm6w7v/emilie-31-flipper-boliger-solgte-for-600000-over-prisantydning Tenkte bare jeg skulle lage en åpen tråd om denne artikkelen. Hva tenker folk om dette? Om kva? At nokon har solgt ein bustad? At dei kjøper, pusser opp og sel? At den gjekk over prisantydning? At den vart solgt utan visning? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Hadde jeg kjøpt en litt shabby bil med diverse feil, brukt penger, tid, kunnskap og slit i garasjen for å fikse den opp, så ville jeg selvsagt hatt betalt for jobben. Får jeg flere bud og budene går uventet høyt så sier jeg jo ikke "nei, takk det var for mye altså, så jeg selger heller til en som bydde lavere". Godt jobbet Emilie! Flott at noen står på, pusser opp for å øke levestandarden i den boligen, og deretter selger den videre. God flaks på toppen når budgiverne gikk lengre enn forventet. Det går vel omtrent like ofte andre veien (siden prisantydning skal være en slags median forventning), så dette er en risikabel sport å bruke sparepengene på. Sparepenger + risiko skal i snitt gi bedre avkastning enn passive penger på en døll bankkonto. 4 Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar flamethower1234 skrev (På 9.2.2025 den 14.57): https://e24.no/privatoekonomi/i/bm6w7v/emilie-31-flipper-boliger-solgte-for-600000-over-prisantydning Tenkte bare jeg skulle lage en åpen tråd om denne artikkelen. Hva tenker folk om dette? Artikkelen er bak en betalingsmur så du må gjerne oppsummere med noen stikkord. Hva mener vi om at noen har solgt en bolig over prisantydning? At noen flipper boliger? Regner med at det er flipping av boliger du reagerer på. Tenker det er en like legitim måte å tjene penger på som så mye annet. Om man bruker tid og penger på å gjøre boligen mer attraktiv for folk å bo i, så bra. Det er gjerne de som har et talent for det som kan lykkes, jeg ville ikke gjort det stort. Og det blir ikke nødvendigvis allverdens timelønn til slutt når man summerer opp alt man har brukt på materiale, verktøy, transport og omkostninger ved salg. Med mindre man gjør det så bra at det blir avisartikkel av det. Og som nevnt over, det er en reell risiko for at man har brukt veldig mye tid og penger og sitter jeg med null eller et tap, om boligprisene gjør et dupp. Om man kun flipper boliger uten å gjøre noen forbedringer, kun eier en kort periode med håp om å kunne selge til en bedre pris. Ja ikke mye til verdiskaping, men heller ikke gode muligheter for å tjene stort, og desto verre risiko for å tape penger. Lenke til kommentar
Gjest O4Up8JLFxB Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Runar skrev (På 9.2.2025 den 15.14): Jeg tror de færreste hadde sagt nei til et bud på 600 000 kr over prisantydning, så akkurat det klandrer jeg ikke damen for. Noen i kommentarfeltet under artikkelen mener flipping er uetisk, men det sier vel mer om markedet at prisene blir så høye. Det var akkurat dette jeg tenkte også. Hvem er det som vil kjøpe en bolig 600 tusen over prisantydning, når de heller kunne kjøpt billigere og fått polakker til å pusse opp, eller betalt noen svart med bitcoin for å pusse opp. Det tyder på at vi har en veldig stor rik overklasse etterhvert. Businessmodellen til denne dama og typen er tuftet på risiko og god teft for markedet. Men du hører ikke i NRK om de som har brent seg på å forsøke det samme. Det er mange håndverkere som har evnen til å gjøre dette og det er TV-serier på trash-TV fra USA som inspirasjon. Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar (endret) Synes personlig at flipping er en uting. Slike boliger er ofte inngangsbilletten til førstegangskjøpere som vil bo i boligen i en god del år, pusse opp og sette sitt preg på boligen. Nå får jeg ikke lest artikkelen da den er bak betalingsmur, men jeg ser ofte "generaltabben" som slike flippere gjør i spesielt sosiale medier (Det er et hav av slike flippere på Instagram), er at dem kun utfører overflate/estetikk oppussing. Det er ytterst sjeldent jeg ser noen faktisk fjerner spon/gipsplater og sjekker/eventuelt skifter isolasjon og dampsperre, kontrollerer kabler til el-anlegg, gamle synder på stenderverk/bæring/hull i vindsperre mot kledning, osv osv. Ofte det klaskes kjipe veggpaneler og takess plater i tak over eksisterende vegg/tak og sier det er gudd-shit. Ingen som faktisk bryr seg om det som finnes bak det fine kjøper slike flippe prosjekter for å rive det ned. Endret 11. februar av Fantomtegningen Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Fantomtegningen skrev (32 minutter siden): Synes personlig at flipping er en uting. Slike boliger er ofte inngangsbilletten til førstegangskjøpere som vil bo i boligen i en god del år, pusse opp og sette sitt preg på boligen. Nei. Folk gidder ikke å pusse opp lenger. Det er en klar endring i denne trenden de siste ti år. Kilde: gamlingen har holdt på med eiendom hele min levetid så jeg blir tvangsforet med dette. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Flipping genererer jo mange ekstra skattekroner en ikke ville fått ved vanlige salg. 2 dokumentavgifter i stedet for én + skatt på overskuddet om vi antar hun ikke bor i 2 år i boligen først. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Det er vel derfor staten legger opp til at boliger skal være investeringsobjekter med rask verdistigning framfor steder folk kan bo. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar Fantomtegningen skrev (2 timer siden): Synes personlig at flipping er en uting. Slike boliger er ofte inngangsbilletten til førstegangskjøpere som vil bo i boligen i en god del år, pusse opp og sette sitt preg på boligen. Må si meg uenig i det. Unge voksne i dag har for mange tommeltotter og for lite vilje. De vil kjøpe ferdig pakke, slite det ned over ~10 år og selge det som det er. Veldig få som faktisk går inn for å pusse opp for å bo der. Den viljen finnes stort sett hos 40+ åringer, men bare den andelen som har opparbeidet seg litt praktisk erfaring med oppussing. Andre med god betalte jobber kjøper heller oppussing fra håndtverkere. Mange har gitt opp å bli flink med håndtverk på hobbybasis. John-B skrev (1 time siden): Flipping genererer jo mange ekstra skattekroner en ikke ville fått ved vanlige salg. 2 dokumentavgifter i stedet for én + skatt på overskuddet om vi antar hun ikke bor i 2 år i boligen først. Disse reglene kjenner jeg dårlig. Stemmer det med 2 år? Er det ikke 12 måneder med folkeregistrert adresse som gjelder? Selv om man leier ut inntil 6 mnd av de 12? sedsberg skrev (1 time siden): Det er vel derfor staten legger opp til at boliger skal være investeringsobjekter med rask verdistigning framfor steder folk kan bo. På hvilken måte legger staten opp til det? Dokumentavgiften er vel en kraftig brems på det? Samt skatt på gevinst hvis det selges for raskt. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar 2 hours ago, John-B said: Flipping genererer jo mange ekstra skattekroner en ikke ville fått ved vanlige salg. 2 dokumentavgifter i stedet for én + skatt på overskuddet om vi antar hun ikke bor i 2 år i boligen først. Skattefritt overskudd på salg ved eie i 12 måneder er vel en av svært få smutthull igjen som folk kan tjene ganske mye ekstra på. De som gjør det best satser nok mye, setter i gang halve slekta med å rive og bære, inn med gips, sparkel, flis, maling, style det hele, ta noen bilder som blir photoshoppet, sette en skyhøy prisantydning og kalle det "Eksklusivt". Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar 4 hours ago, Simen1 said: På hvilken måte legger staten opp til det? Dokumentavgiften er vel en kraftig brems på det? Samt skatt på gevinst hvis det selges for raskt. Og sørge for at det alltid er boligmangel. Gjerne ved å love at det ikke skal bnygges flere boliger enn det allerede gjør. Avgifter og skatt er jo en bonus ved at de faktisk tjener masse penger på kjøp og salg. Lenke til kommentar
mellomkjøttet Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Alltid lurt på hvorfor ikke eiendomsmeglere flipper boliger som denne kvinnen og blir millionærer. Er det noen som har forutsetning for å kunne bli gode boligflippere så må det jo være eiendomsmeglere. Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar 17 hours ago, Sjørøver said: Nei. Folk gidder ikke å pusse opp lenger. Det er en klar endring i denne trenden de siste ti år. Kilde: gamlingen har holdt på med eiendom hele min levetid så jeg blir tvangsforet med dette. 15 hours ago, Simen1 said: Må si meg uenig i det. Unge voksne i dag har for mange tommeltotter og for lite vilje. De vil kjøpe ferdig pakke, slite det ned over ~10 år og selge det som det er. Veldig få som faktisk går inn for å pusse opp for å bo der. Den viljen finnes stort sett hos 40+ åringer, men bare den andelen som har opparbeidet seg litt praktisk erfaring med oppussing. Andre med god betalte jobber kjøper heller oppussing fra håndtverkere. Mange har gitt opp å bli flink med håndtverk på hobbybasis. Da har vi direkte motsatte oppfatninger av boligkjøpere. Mine og konas bekjente og slekt som er på boligjakt, er alle på jakt etter eldre boliger de kan pusse opp selv. Klart man må hyre inn håndverkere for el-anlegg, vann&avløp, bad osv. Mest pga overprisede nye hus med vanvittig kort levetid, med "feil" byggekonstruksjon (manglende takutstikk, flate tak, billig og dårlig kvalitet på kledning osv.). Boligbyggere gir kun 5 års garanti(???) for nye hus, så kan det rase sammen for alt de bryr seg. Skjønner at giddesløse østlendinger ikke gidder å pusse opp selv når pappa kan betale kan godt stemme, men å si at ingen ønsker å pusse opp blir litt drøyt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar (endret) Fantomtegningen skrev (1 time siden): men å si at ingen ønsker å pusse opp blir litt drøyt. Vel, nå var det ikke det jeg sa heller da. Men det kan sikkert være noen forskjeller mellom steder i landet og miljø man er i, angående hvor mange som vil bruke mye egeninnsats. Hvis veldig mange er på utkikk etter oppussingsobjekter så vil jo det presse prisene på de oppover i budrundene sånn at det blir mindre å tjene på flipping. Sånn sett begrenser interessen seg selv. Å tro det er enkelt å både øke verdien mye og få 600 000 over taksten er som å to på julenissen. Det er en grunn til at slike sjeldne lykketreff havner i avisene. Det finnes også motsatte eksempler. Flipping er risikosport. Man skal vite hva man driver med og ting må ikke skjære seg under veis. Det er mye som kan gå galt: Boligmarkedet kan noen ganger "korrigeres" med nedgang, pandemien satt stopper for leveranser og salg, helsa kan svikte, andre ting kan skje i privatøkonomien. Endret 12. februar av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar mellomkjøttet skrev (4 timer siden): Alltid lurt på hvorfor ikke eiendomsmeglere flipper boliger som denne kvinnen og blir millionærer. Er det noen som har forutsetning for å kunne bli gode boligflippere så må det jo være eiendomsmeglere. Svaret er veldig enkelt: Det er ikke lov, fordi de får en uheldig dobbeltrolle. Men det finnes noen som har sluttet i eiendomsselgerjobben og begynt å flippe i stedet for. Det kommer an på motivasjon og om man har egenkapital til å ha nok boligverdi i omløp. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Fantomtegningen skrev (1 time siden): Mine og konas bekjente og slekt som er på boligjakt, er alle på jakt etter eldre boliger de kan pusse opp selv. Det har nok en sammenheng med at de vil bo spesifikke steder som gjerne er dyre. Fantomtegningen skrev (1 time siden): Skjønner at giddesløse østlendinger ikke gidder å pusse opp selv når pappa kan betale kan godt stemme, men å si at ingen ønsker å pusse opp blir litt drøyt. Om du sammenligner 2004-2014 med 2014-2024 så er det en vanvittig nedgang i folk som pusser opp selv. En ser det også med hvor mye ferdig oppussede boliger går for. Folk vil betale ekstra for å slippe oppussing selv. Du må jo gjerne mene hva du vil, men det er en tydelig trend som jeg også har sett i mange nyhetsbrev for bransjen og prognoser fra banker i det siste. Før var det vanlig med en del selvinnsats når en kjøpte bolig, nå skal alt være nøkkelferdig. Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar Sjørøver skrev (18 minutter siden): Før var det vanlig med en del selvinnsats når en kjøpte bolig, nå skal alt være nøkkelferdig. Mulig at det er noe mere av det på generell basis, men i mitt område og krets så er det ikke sånn. Ville påstått at trenden her er det motsatte av det du beskriver. Så at alt skal være nøkkelferdig er nok en overdrivelse. Det som har vært en trend der i mot, er at alt skal pusses opp 1 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar (endret) 1 hour ago, Sjørøver said: Det har nok en sammenheng med at de vil bo spesifikke steder som gjerne er dyre. Hehe, nå er vel de eldre boligene billigere i innkjøp enn nybygg i slike klaseboligfelt. En får ofte langt mer tomteareal og muligheter enn tomtene disse nybyggene har. Klart folk vil bo i nærheten av venner og familie, samt jobb og barnehage/skole som de allerede gjør, om det er et dyrt nabolag eller ikke. Ut av egen erfaring, kjøpte vi en bolig i 2021, bygget i 79 i et meget ettertraktet område til en "billig penge" da mesteparten var fra byggeår. De siste årene 5 årene ble boligene i området solgt for mellom 4-5,5 millioner, alle har garasje, grei størrelse på hage og innkjørsel, mellom 550-750kvm tomt og ~200kvm BRA. Alle som har hatt lite/ingen oppussing siden byggeår. Går jeg inn og sjekker nybygg i området (ingen nybygg i nærområdet), så er det nærmeste jeg kommer minst pris er nybygg fra 6,5 millioner med 125kvm BRA, en liten carport, ingen hage og et stykke utenfor byen og igjen med feil konstruksjon. Jeg er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt om jeg skulle tatt valget i dag, ja vi var ganske heldige med kjøpet, men der igjen har vi fått utrolig mye igjen for å gjøre oppussing selv. 1 hour ago, Sjørøver said: Om du sammenligner 2004-2014 med 2014-2024 så er det en vanvittig nedgang i folk som pusser opp selv. En ser det også med hvor mye ferdig oppussede boliger går for. Folk vil betale ekstra for å slippe oppussing selv. Du må jo gjerne mene hva du vil, men det er en tydelig trend som jeg også har sett i mange nyhetsbrev for bransjen og prognoser fra banker i det siste. Før var det vanlig med en del selvinnsats når en kjøpte bolig, nå skal alt være nøkkelferdig. Det vil alltid være folk som kjøper håndverkertjenester, spesielt de eldre. Min far har kommet i den alderen han nå begynner å hyre fagfolk istedet for å gjøre det selv (pris har også en del å si), selv om han har bygget en god del bygg og utført manuelt arbeid der flesteparten hadde leid inn maskineri for å gjøre, selv om han ikke har bygg som fagfelt. Endret 12. februar av Fantomtegningen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå