Gå til innhold

Ekstra ladekabel til VW ID.5. Hvorfor velge annet enn 22kW?


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ekstra ladekabel til vår ID5. Ser at f.eks. Jula selger 4 ulike ladekabler til type2, fra hhv 3.7KW (1fase) til 22kW (3fase), og alle koster like mye, 2999kr.  Ladekabler for elbil | Jula

Så vidt jeg har forstått er ladekablet bare en "formidler" av strøm fra boks til bil - og jeg lurer derfor på hvorfor man skulle velge noe annet enn kablet med best kapasitet, altså 22kW, 3fase  - så lenge de koster det samme? Forrstår ikke hvorfor man f.eks. skulle velge kablet med lavest kapasitet (3.7kw), som vel alltid da vil være den begrensende faktor i ladekapasiteten. Ikke mye fremtidsssikring her mao?

Eller er det noe jeg har misforstått her? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte som deg at det var like greit å gå for 3-fase kabel selv om jeg bare lader på 1-fase. Nedsiden er at kabelen er tjukk og stiv som gjør den noe vanskelig å håndtere. Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg holdt meg til den kapasiteten jeg trengte og fått en mer håndterlig kabel.

Lenke til kommentar

Det er korrekt, men de 11kW er med 3 faser og 16A. 

Tilsvarende er 7.2kW maks med 1 fase, men krever da 32A.

Bilen kan ikke makse begge samtidig (dette ville da gi 22kW), men et kabel som både tar 3 faser og 32 A gir større fleksibilitet avhengig av hvilken ladeboks man finner/bruker rundtom i landet på tur. 

Det er ihvertfall slikt jeg opprinnelig tenkte!

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...