Hobby2000 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Er på jakt etter ekstra ladekabel til vår ID5. Ser at f.eks. Jula selger 4 ulike ladekabler til type2, fra hhv 3.7KW (1fase) til 22kW (3fase), og alle koster like mye, 2999kr. Ladekabler for elbil | Jula Så vidt jeg har forstått er ladekablet bare en "formidler" av strøm fra boks til bil - og jeg lurer derfor på hvorfor man skulle velge noe annet enn kablet med best kapasitet, altså 22kW, 3fase - så lenge de koster det samme? Forrstår ikke hvorfor man f.eks. skulle velge kablet med lavest kapasitet (3.7kw), som vel alltid da vil være den begrensende faktor i ladekapasiteten. Ikke mye fremtidsssikring her mao? Eller er det noe jeg har misforstått her? Lenke til kommentar
kvatne Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Tenkte som deg at det var like greit å gå for 3-fase kabel selv om jeg bare lader på 1-fase. Nedsiden er at kabelen er tjukk og stiv som gjør den noe vanskelig å håndtere. Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg holdt meg til den kapasiteten jeg trengte og fått en mer håndterlig kabel. Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 9. februar Forfatter Del Skrevet 9. februar Ahh, takk for godt innspill! Da er det sikkert lurt først å sjekke ut hvor stor "fysisk" forskjell det er mellom kablene :)! Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Prisen er lik på kablene, men merk deg at 1 fase kablene er 8 meter og 3 fase er kun 5 meter. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Bilen tar vel maks 11 kw uansett. En 22 kw kabel er dobbelt så tykk og stiv. Hva lader du på til vanlig? Er uansett kjekt å ha kabel i bilen for lading på 11 kw lader på tur. Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 9. februar Forfatter Del Skrevet 9. februar Det er korrekt, men de 11kW er med 3 faser og 16A. Tilsvarende er 7.2kW maks med 1 fase, men krever da 32A. Bilen kan ikke makse begge samtidig (dette ville da gi 22kW), men et kabel som både tar 3 faser og 32 A gir større fleksibilitet avhengig av hvilken ladeboks man finner/bruker rundtom i landet på tur. Det er ihvertfall slikt jeg opprinnelig tenkte! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå