Gå til innhold

Nytt kongerike i Norge?

JK22

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg kan slette all arbeid her om du vil. 

Da kan alle som ønske seg å lære historie, går hjem og slutte med å lese bøker. 

Slik respektløshet! 

Alt er nå lagret, så jeg vil eventuell slette all innholdet fordi trollaktivitet er tillatt i Historie som er ment for disse med historieinteresse. 

Tenk meget grundig før du håner andre.

Endret av JK22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, JK22 said:

Slik respektløshet! 

Alt er nå lagret, så jeg vil eventuell slette all innholdet fordi trollaktivitet er tillatt i Historie som er ment for disse med historieinteresse. 

Tenk meget grundig før du håner andre.

Ingen som hånet noen her. Du fikk feedback på at formatet du har valgt ikke er tilpasset forum og derfor ikke bidrar til debatt.

Tittel: Nytt kongerike i Norge? - Et Opplandskongerike med sete i Sem

I sommeren 2023 ble det gjort et oppsiktsvekkende funn i Sem, Øvre Eiker – et treskips langhus, 16 meter bredt med et indre spenn på 9 meter, noe som er meget usedvanlig i Skandinavia før 1400-tallet. Dette har fått meg til å spekulere: Kan dette være spor etter et glemt Opplandskongerike som dominerte Sørøst-Norge i romersk jernalder? Her er mine tanker basert på arkeologi, sagaer og geografi.

Sem – eller Sjøheim, som det het i gammel tid – ligger strategisk mellom Drammenselva, Numedalslågen og Tyrifjorden. For 1800 år siden, da havet var 14 meter høyere, kunne sjøfarere nå helt opp hit. Funnet av Solbergvasen, en romersk glassvase fra ca. 70 e.Kr. med gullbånd fra folkevandringstiden, og Hoenskatten med 2,5 kg gull fra 850–900 e.Kr., tyder på et maktsenter med enorm rikdom. Jeg tror dette var et kongesete for opplandskonger som Åle den opplandske (500-tallet), Øystein Hardråde (700-tallet), eller Øystein den mektige (800-tallet), kjent fra Snorres sagaer. Hallen kan ha vært et symbol på deres makt, kanskje til og med et møtested for en allianse med vestnorske konger.

Jeg foreslår at Opplandskongeriket strakte seg over Eiker, Ringerike, Hadeland, Toten, Hedmark, og deler av Vestfold i 180–450 e.Kr. Eiker var et fruktbart jordbruksland, rikt på jern og pelsverk, og bygdeborger rundt Drammensfjorden – åtte i Eiker og åtte i yttersonen – vitner om et militaristisk samfunn. Krigergraver i Eiker, som på Lundteigen med et langt tveegget sverd og et avlange skjold fra 200–300-tallet, og gullfunn som amuletter fra Hokksund, peker mot en elite med romersk kontakt. Dette riket kan ha vært en romersk vasallstat, oppstått etter Teutoburgerskogen (9 e.Kr.) og Markomannerkrigene (166–180 e.Kr.), da germanske hjelpetropper kom hjem med kunnskap om militær organisasjon.

Våpenfunn i Danmark – Illerup A (205 e.Kr.), Vimose 3 (200–220 e.Kr.), og flere fra 205–255 – viser spor av norske krigere, med kammer av elgbein og sirkelrunde skjold som matcher østnorske graver. Jeg mener Opplandskongeriket ledet en krig mot danske maktsentre som Gudme og Himlingøje for å bryte deres monopol på romersk handel via Dankirke-Haderslev-linjen. Hallen i Sem, datert til samme tid, kan ha vært et samlingspunkt for denne krigen, muligens i samarbeid med vestnorske konger. Funnet av Flagghaugen på Avaldsnes (250 e.Kr.), med gull og romerske våpen, og nausttufter som Spangereidkanalen (200–400 e.Kr.), tyder på en maritim maktbase i vest. Kretstun og et 245-liters bronsekar fra Bjarkøy i Troms viser mobilisering rundt år 200. Jeg tror hallen i Sem var der Opplandskongen og Avaldsneskongen inngikk en allianse mot Danmark, kanskje det første skrittet mot et samlet Norge.

Hvorfor hører vi så lite om dette i dag? Landhevning trakk Drammensfjorden tilbake, og Vingulmark (Oslo) overtok som “porten til Østlandet”. Kulturminner ble ødelagt av jordbruk i 1800–1960, og folkeminnet bleknet. Likevel finner vi spor i sagaene og arkeologien. Dagfinn Skrees “The Northern Routes to Kingship” beskriver en militarisering i Skandinavia fra 180 e.Kr., drevet av romersk kontakt. Våpenfunn i Missingen, Vingulmark (180–220 e.Kr.), med 70 denarii-mynter, og krigergraver i Opplandene fra 160–320 e.Kr., underbygger dette. Krigen mot Danmark kan ha endt i en fredsavtale etter 255 e.Kr., da sporene avtar, men dansk innflytelse flyttet seg til Vestfold i yngre romertid.

Til slutt: Dette riket kan ha vært Norges største i jernalderen, med Sem som et senter for makt og alliansebygging. Hva mener dere – holder hypotesen vann, eller er det for spekulativt? Er det flere funn som kan belyse dette? Diskuter gjerne!

Lenke til kommentar
trikola skrev (På 10.2.2025 den 11.49):

Sukk... TL;DR

TS: Kan du ikke bare linke (til en blog)? Kunne godt tenkt meg å lese noe eller alt av dette - men senere når diskusjon.no-økten er over; og ikke en mur av tekst i forumformat.

Eddie_Peddie skrev (16 timer siden):

Dette ga jeg opp. Verdens lengste forumposter. Hørtes litt interessant ut, men så ble det alt for mye til å snakke om da jeg ikke er i nærheten av å orke å lese så lang forumposter i det antallet som er her

nebrewfoz skrev (5 timer siden):

Eller gå hjem og lese bøker istedenfor denne oppstykkede "bloggen" din?
Det burde da kunne gå an å presentere det på en bedre måte enn det du får til her?

Phantom Software skrev (4 timer siden):

Ingen som hånet noen her. Du fikk feedback på at formatet du har valgt ikke er tilpasset forum og derfor ikke bidrar til debatt.

Gratulerer, dere har bevist hvordan noen få kan ødelegge for alle som er historieinteressant. Dette "formatet som ikke er tilpasset forum" har vært benyttet i et dusin forum i tjue år da det var mange som lest mye og lenge istedenfor å klage, erte og håne uten å skjønne at man dele informasjon og spre kunnskap i forum der man kommentere, spør og siden diskutere - det er folk som hadde tålmodighet, respekt og aktverdighet for andres innsats. 

Ikke rart at Historieforumet her er meget dårlig an hvis det er slike respons som møter disse som ønske å dele sin interesse med andre. 

Det andre trådet kan slettes. For nå er alt avsluttet. 

Når noen ødelegger for alle får det konsekvenser. Det er hva mange har helt glemt. Elsparkesykkelsaken er et meget eksempel på dette. Skree og andre går bort fra Norge for å publisere deres bøker fordi de møter liten velvilje, dette er et voksende problem. 

For historie er identitet. 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, JK22 said:

Gratulerer, dere har bevist hvordan noen få kan ødelegge for alle som er historieinteressant.

Du gjør akkurat som du vil. Du har fått tilbakemelding på hvordan du kan skrive poster som gir bedre engasjement i dag. At et annet format fungerte bedren for 20 år siden har kun esoterisk verdi.

Jeg og flere andre synes innholdet du postet var interessant, men måten du gjorde det tilgjengelig på var utilgjengelig for de fleste.

Hva du selv gjør med denne informasjonen er opp til deg. 

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (8 minutter siden):

Du gjør akkurat som du vil. Du har fått tilbakemelding på hvordan du kan skrive poster som gir bedre engasjement i dag. At et annet format fungerte bedren for 20 år siden har kun esoterisk verdi.

Jeg og flere andre synes innholdet du postet var interessant, men måten du gjorde det tilgjengelig på var utilgjengelig for de fleste.

Hva du selv gjør med denne informasjonen er opp til deg. 

Hvis det er utilgjengelig; er det et meget alvorlig problem for disse som ikke kan lese og sette seg inn i innholdet som er ment å VEKKE mersmak, interesse og søk etter mer kunnskap. Disse som leser bøker og lange artikler - det er artikler som innholdet flere hundretusener ord - Skrees bok på nesten 700 sider er i bokformat - er i stand til å lese lenge uten å miste interesse eller la seg irriteres at disse reagere nedlatende og destruktiv som skolebarn. Ja, skolebarn som lager støy og forstyrre læreren eller lektoren når disse går inn på langtrekkende beretning, til skade for hele klassen. Det har vært klager i de siste år om at det er mange som ikke klarer å lese bøker på mer enn bare få dusin sider - da burde jeg si at bøker fra for bare tretti år, spesielt innenfor skjønnlitteratur, er suverent mye verre. 

Disse som ødelegge for alle, må erkjenne at man må respektere andres innsats fremfor å trolle - som vil i møte med bestemte mennesketyper få meget destruktive virkninger. De fleste vil slutte og gidde ikke mer, slik at disse som ønske å lære mer, vil finne ut at det blir bare mindre, mens andre vil retirere og slette alt som i denne tilfellen som reaksjon. Det er hvorfor dette historieforumet er så langt tilbake i forholdet til resten i Diskusjon.no; meget få har tålmodighet og leseverdighetsevne, disse av yngre generasjoner kan snart ikke lese tykke og informative bøker om det så stå om livet. 

Feilen ligger i vilje, ikke evne. Og DET er hvorfor denne tråden slettes, og det vil ikke kommer mer. Andre som vil dele sin kunnskap med andre for å gi utrykk for sine tanker som andre kan fritt kommentere uten å oppmuntres til det - vil dermed være advart mot disse som vil trolle for å ødelegge for alle. 

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...