mellomkjøttet Skrevet søndag kl 01:03 Del Skrevet søndag kl 01:03 Hitlers parti var ikke et parti man kan plassere på høyresiden i den moderne venstre-høyre-aksen i politikk. Det samme med Stalin, Mousolini og dagens Nord-korea og Taliban (der religion og stat er det samme) Disse regimene har og hadde kjennetegn på politikk fra både høyre og venstre. Det som skiller dem fra dagens politiske partier er at de var totalitære. Og totalitære partier er ikke enten høyre eller venstre. De hører ikke hjemme noe sted på den politiske aksen. De er en helt egen kategori. Så når Teslaeiere får en lapp i ruta med en oppfordring om å slutte å støtte nazismen, så viser demonstrantene liten politisk og historisk innsikt, og er mest opptatt av hersketeknikker og enkle kategoriseringer. Å tilhøre høyresiden på den moderne politiske skalaen er ikke det samme som å lefle med nazismen. Like lite som man flørter med Stalins ideer ved å stemme SV eller Bernie Sanders. Å gi politiske motstandere merkelapper er ikke annet late hersketeknikker når argumentene mot ikke er spesielt overbevisende. 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet søndag kl 02:18 Del Skrevet søndag kl 02:18 Logikken din er ikke helt sammenhengende her. Om jeg liker bananer, og du påstår at bananer er frukt eller grønt, så liker jeg fortsatt bananer. Så selv om du påstår at nazismen ikke var høyreekstremt, så betyr ikke det at Tesla eierne plutselig ikke kan støtte nazismen. Det betyr bare at dem ikke støtter høyreekstremisme. (Ikke at jeg påstår Tesla eierne støtter nazismen) 1 Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden On 2/9/2025 at 2:03 AM, mellomkjøttet said: Så når Teslaeiere får en lapp i ruta med en oppfordring om å slutte å støtte nazismen, så viser demonstrantene liten politisk og historisk innsikt, og er mest opptatt av hersketeknikker og enkle kategoriseringer. Du trenger ikke komplisere dette så mye med definisjoner om hva som er høyrepolitikk. At Tesla eies av en mann som feiret Trumps valgseier med en nazihilsen og fronter nazister på sitt eget SoMe burde gjøre det hele klart nok. Eneste innvendingen jeg har til disse lappene er at mange Teslaer ble solgt før det var så åpenbart som nå hva slags mann Musk er. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå