Gå til innhold

Hatbrev i Valdres - dette skal jeg sponse etterforskning av?

Anbefalte innlegg

Gargantua skrev (3 timer siden):

Jeg er bare møkk lei av at alt skal være "sykt" nå for tiden. Overalt hører man ordet "sykt". Folk er slemme, egositiske og har dårlig moral. Det er ikke nødvendigvis noe sykt over det, det er bare dårlig oppførsel. Overdiagnostisering er et kjempeproblem. Skjønner at man kan bruke ordet "sykt" i dagligtalen når man egentlig mener "upassende" eller "abnormalt", men slutt å sykeliggjøre alt mulig.

Å trakassere og plage mennesker uten grunn er et symptom på sadistisk personlighetsforstyrrelse, og ja, det er en diagnose. Det er fullt mulig å drive egen virksomhet og utad være "oppegående " og likevel ha slike,mørke personlighetstrekk som sadist, psykopat eller narsissist. 

Selvfølgelig finnes det mennesker som generelt sett bare er utrivelige drittsekker,  men disse brevene forteller meg at vi har å gjøre med en mildt sagt meget forstyrret person. De fleste "normale " drittsekker har mental balanse. Det kan dette mennesket umulig ha.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som et apropos til det som er sagt over, kan jeg jo komme med følgende forslag, både som et forslag til dem som er rammet av sånt, og som en "hilsen" til dem som bedriver det:

-- Prøv, som et første skritt, å snakke med folk i det offentlige rom, folk som man møter, om det som foregår. Man når neppe de primære "overgriperne", dvs. dem som er kilden til den verbale eller skriftlige eller visuelle trakasseringen, på den måten, men man kan nå dem indirekte, via "jungeltelegrafen", som er forbausende utbredt og effektiv her i Norge, med tanke på at vi lever i det 21. århundre, og man kunne tro at den typen sladder som kunne være så utbredt på bygdene i gamle dager, ikke lengre eksisterer.

-- Hvis man har håndfaste bevis på svært alvorlig trakassering, av den typen som noen her nevnte i en tråd om trakassering på arbeidplassen, dvs. direkte personangrep på navngitte personer, spredning av dypt injurierende, falske påstander, i form av f.eks. identifiserende innlegg på fora som dette, eller Reddit eller Snap eller Jodel, eller ordbruk som kan anses som trusler om vold, eller det som verre er, kan man gå til politiet.

-- Alternativt kan man prøve å "grow some balls", og begynne å ta igjen, uten å gjøre noe ulovlig, selvfølgelig, og uten å kopiere den forkastelige oppførselen til dem som har startet det hele. Det er med med sånt som dette, er at det ofte blir rettet mot folk som er sjenerte eller forsiktige av natur, eller som av en eller flere grunner er vanskeligstilte, eller har kommet litt skeivt ut i livet, eller har kroniske helseproblemer eller økonomiske problemer som gjør at de ikke orker eller kan være som "alle andre". Men som på skolen er det dessverre ofte slik at jo mer man prøver å snakke "overgriperne" til fornuft, eller å ta igjen, dess verre blir det. Det er akkurat som de befinner seg i en slags vedvarende psykose; de har bestemt seg for å hakke på den eller dem det er snakk om, som høner i et hønsehus, og det er ikke råd å få dem til å ta til vettet, innse at de tok og/eller gjorde en alvorlig feil, og be om unnskyldning. 

-- Hvis intet av det overnevnte nytter, eller er aktuelt, kan siste og eneste utvei være en fredelig og ikke-voldelig, men bestemt og kraftfull konfrontasjon med de individene det er snakk om. Her bør man kanskje rådføre seg med en advokat først. Det finnes mange måter man kan finne ut nøyaktig hvem det er som står bak "snøballen", dvs. ryktespredningen. Man kan f.eks. søke opp IP-adressene til de fleste som har en profil/bruker på sosiale medier, enten det er fora som dette, eller mer kjente sosiale medier, og er man ikke teknisk kompetent til å gjøre det selv, finnes det folk der ute man kan engasjere til den jobben. Det kan også være mulig å spore lokaliseringen og bevegelsene til telefonene deres. En annen, men noe kostbar mulighet kan være privatdetektiv. 

-- Hvis man har sannheten og retten på sin side, er det ingen grunn til å frykte det å oppsøke adressene til dem det gjelder, og rett og slett banke/ringe på døra og bli stående der til de kommer ut, selv om det selvfølgelig kan bli temmelig ubehagelig. Man må bare kunne bevare roen og beherskelen, mens man forteller dem i krystallklare, men siviliserte ordelag hva man synes om det de har holdt på med. For ens egen sikkerhets skyld bør man ta med seg en kamerat eller to, siden disse folka som er opprinnelsen til "Bygdedyret" ofte er personer som på en eller annen måte sliter psykisk. De kan ha traumer, eller alvorlige helseproblemer, og prosjiserer alt det sinnet eller all den indignasjonen som de bærer på ut på omverdenen, og spesielt på slike som våger å skille seg ut ifra mengden, eller som har oppnådd det som de selv ikke har klart å oppnå, eller som framstår som lette ofre/enkle bytter.

-- Mange ryktespredere og sladder-kjefter vil få helt bakoversveis når den eller dem de trodde de bare kunne snakke stygt om i år etter år etter år, eller flire bredt av av hver gang de er ute, eller framstille som "fuck-dolls" eller gærninger eller hva det nå måtte være, plutselig står utenfor deres egen dør, og både gir dem en reality-check, og forlanger en forklaring på hva i h****** det egentlig er de tror de har bedrevet. Andre vil kanskje ikke gi etter, men vil sannsynligvis gå tilbake til PC-en sin med en viss ny respekt for den eller dem de bare trodde de kunne "føkke" uhemmet med i det uendelige.

-- Jo eldre tullingene er, dess mer alvorlig er det. Som jeg har sagt før: Man kan og bør tilgi mye når det er snakk om yngre mennesker, av åpenbare årsaker. Blant jenter/kvinner/damer er det dessuten ofte en litt annen kultur for "snakk" enn blant karfolka; noe man kan observere alt på barneskolenivå. Alle under 25 år eller deromkring bør antagelig få amnesti, i hvert fall i første omgang. De har svømt i sosiale medier helt siden de var unger, og mange har aldri lært noe særlig om vanlig folkeskikk og oppførsel. Men litt eldre folk som bare videreformidler alt de hører, uten å stille spørsmål? Dem må man ta en skikkelig alvorsprat med. I noen tilfeller har de bare holdt på sånn helt siden de var skoleelever, siden ingen har gjort noe av substans for å stoppe dem og stille dem til ansvar.

-- Selv var jeg, for lenge siden, da jeg var gutt på ungdomsskolen, i en periode plaget av en tulling som aldri kunne la meg få være i fred. Han hadde det fryktelig vondt selv; det forsto jeg senere, og det var nok derfor han holdt på som han gjorde, men hvor var foreldrene? En dag vi satt på bussen ble det slagsmål. Jeg hadde aldri gjort en flue fortred, men den ettermiddagen tok jeg igjen fysisk, for første gang i mitt liv. Etter det hørte jeg aldri noe fra ham igjen ... Muligens hadde det vært en ide å gjeninnføre litt av den disiplinen som man hadde i den gamle skolen?

-- Dette ble veldig alvorlig. Humor kan også være et effektivt våpen. Begynn å le av dem! Alt godt, og lykke til på veien til et nytt og bedre liv! 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Med det jeg har hørt, som at vedkommende har avslørt en persons medisinske historie, inkludert en provosert abort, så er jo dette noen som bryter taushetsplikten om svært intime ting. Denne personen bør ihvertfall avsløres, og fratas autorisasjonen.

Forutsatt at jeg jeg har hørt stemmer

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde jeg lest denne innsiktsfulle kommentaren av Solveig Sandelson, og den undersøkelsen hun henviser til (link i kommentaren), for en del år siden, hadde jeg blitt veldig skeptisk, og nektet å tro det, og om jeg allerede da hadde opplevd mye rart. I dag, etter å ha erhvervet betydelig mer livserfaring, tror jeg det hun sier, og det den undersøkelsen kom fram til, langt på vei er helt riktig. Det er helt SURREALISTISK å se hvordan en del individer, ikke minst av den litt eldre typen (gamliser og nesten-gamliser), holder på, selv om de ikke kjenner noen av de involverte personlig, og egentlig ikke aner hvem de er, og selv om de faktisk ikke vet et kvekk om hva som egentlig foregår (som hvordan ulike "snøballer" egentlig startet).

(Samtidig må det sies, når det gjelder en del det som har foregått her i Siddisland i senere år, at det også er mange, og ikke minst damer i alle aldre, som smiler fint og ler positivt og skjønner (akkurat) hva som foregår . . . Og det er deilig å oppleve. 🥰

Jeg vil igjen foreslå at alle som blir utsatt for sånt, begynner å konfrontere slike forvirrede tullinger -- en og en av gangen, om nødvendig -- på en rolig og fredelig, men sterk og bestemt måte.

Fortell dem, for eksempel, at det er på j****** høy tid at de begynner å passe sine egne saker, og at vi faktisk lever i et fritt Norge, og at den seksuelle revolusjonen fant sted for snart SEX-ti år siden. 🙄

Ikke at jeg er en fan av alle sider ved den, men jeg skjønner mer og mer hvorfor den kom (no pun intended). 😉

For å sette det litt på spissen: Jeg har begynt å lure seriøst på om (deler av) Norge i noen grad er et "krypto-totalitært" samfunn som utgir seg for å være et liberalt og frisinnet sted, og jeg må si at jeg har fått en viss sympati for alle de unge damene der ute som har fått evig nok av å bo i "Trangvik", og som derfor følger Fetisha Silliams og andre slike, som en reaksjon. Jeg kommer aldri til å like Fetisha noe særlig, men jeg kan forstå hva som foregår.

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/MnJddK/kan-det-vera-at-sjukeloennsordninga-er-bra

Sitat: 

"Det enklaste når noko handlar om folk, er vel å sørgja for at folk tar seg saman? Plassera det der. Hos dei andre. Dei vi ikkje heilt veit kven er, men alle har høyrt om (...).

Vi er strenge på sånt i Norge. På sosiale normer, på korleis ein kan oppføra seg og ikkje. Ei undersøking frå ein del år tilbake viste at vi var på linje med land som Pakistan og Sør-Korea der. Noko forskarane den gongen klødde seg og klødde seg og klødde seg for å forstå. For vi er eit rikt, fritt land med små forskjellar. Det skulle ikkje vera sånn her."

Sitat slutt

Pakistan? Ja, på noen måter. Det er vanskelig å tro at det er slik, men det er det faktisk. Taliban rinner en også i hu, og det samme gjør Dydighetspolitiet i Saudi-Arabia. 😆 Og ut av denne kulturen for lukkethet og intoleranse og sladder springer mye av det vi har snakket om over.

Tenk også over dette: Her i Norge er det fullt mulig å bo i samme gate eller bydel eller borettslag i ti år uten å bli ordentlig kjent med mer enn kanskje en eller to personer, hvis man er litt uheldig, selv om man prøver, og selv om man er masse ute.

Hva i f*** i h***** er egentlig dette for noe? 

Lenke til kommentar

Se også https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/GyXdx6/ungdomsskole-tar-mobbegrep-svaert-mange-alvorlige-saker

Ungdomsskole tar mobbegrep: – Svært mange alvorlige saker

Mobbing, trakassering, utestenging og grov språkbruk. Kannik-rektor Finn Lea slår alarm om sosiale medier: – Det har tatt helt av.

Kannik-rektor Finn Lea er bekymret for elevene sin bruk av sosiale medier.

Camilla Klovning

Journalist

Publisert: 10. september 2025

– Vi har en kjempeutfordring når det gjelder ungdommene våre og bruken av sosiale medier. Særlig på Snapchat og Tiktok foregår det mye som er veldig uheldig, sier Finn Lea.

På bakgrunn av en rekke alvorlige saker som inkluderer trakassering, mobbing, utestenging og «det som verre er», har rektoren ved Kannik ungdomsskole valgt å hyre inn hjelp fra stiftelsen Barnevakten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar

... og til dere perverse og forvirrede feiginger som frekventerer fora som dette utelukkende for å finne ut identiteten til ulike brukere her som dere ikke liker:

Jeg kan forsikre dere om at Den sanne Gud -- i motsetning til en viss annen fyr vi nå hører mye om -- har en helt spesiell "belønning" på lager til dere. ☝️

Endret av Dikedis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...