Gå til innhold

Hatbrev i Valdres - dette skal jeg sponse etterforskning av?

Gjest O4Up8JLFxB

Anbefalte innlegg

Gjest O4Up8JLFxB

https://www.nrk.no/innlandet/gina-lokreim-bunaes-_29_-krever-at-etterforskningen-av-hatbrevene-i-valdres-blir-gjenopptatt-1.17247856

NRK innlandet har en sak om anonyme brev som er gitt til diverse innbyggere i Valdres. Disse brevene inneholder veldig krasse synspunkter og nedsettende adjektiv som "lesber," "mongounge" og "fittesleikere."

Innholdet i et av brevene er at forfatteren gleder seg over at sønnen til mottaker er død av overdose. Et annet brev er en krass tilbakemelding om hvor dum man kan være, når man sender ungen sin på skole med vannkopper. 

Politiet har etterforsket dette som hatbrev.  

Er det ok at jeg skal betale skattepenger for at politiet på bygda skal finne ut av hva slags feig bygdetulling som sender slemme brev? Er det i det hele tatt ok med en hatparagraf som skal ta dette? Kan ikke disse krenkede folka bare suck it up? 

Tenker litt av problemet er at innholdet i brevene ikke er direkte usant. Men da skulle vel også brevene dekkes av ytringsfriheten?

Kjenner jeg blir provosert. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det var litt av noen brev jeg tror brevene er skrevet av en mann som kjenner alle personene i og med at han viste mye om dem feks hun som var mye sykemeldt i ene brevet muligens en nabo eller  noe bland annet så skrev vedkommende at ungen hennes hadde smitta barnet deres så de må ha gått på samme skole aner ikke om noen foreldre har skilt  seg ut og kan taes på den måten ? 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (5 timer siden):

Tenker litt av problemet er at innholdet i brevene ikke er direkte usant. Men da skulle vel også brevene dekkes av ytringsfriheten?

Diskriminering og mobbing er definitivt ikke dekket av ytringsfriheten. Her er du ute og sykler.

Politiet bruker heller ikke mange ressurser på dette. De legger det vel bare i en haug og avventer om det dukker opp noen bevis eller innrømmelser. Ser ikke for meg at dette blir etterforsket.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Erlend0_o skrev (1 time siden):

Politiet bruker heller ikke mange ressurser på dette. De legger det vel bare i en haug og avventer om det dukker opp noen bevis eller innrømmelser. Ser ikke for meg at dette blir etterforsket.

Henlagt to ganger. Etterforsket i ti måneder andre runden, etter at saken fikk medieomtale i "Åsted Norge". Ei dame ble siktet, Kripos' eksperter på skriftanalyse mente det var henne, men hun gikk fri likevel. 

Bygdedyret på sitt verste dette her. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dette høres utvilsomt ut som et meget meget MEGET psykt og forstyrret individ som har falt helt utenfor i samfunnet og ut i fra språket i brevet neppe var noen "vinner " på skolen. Slike bør nok helst plasseres under tvunget psykisk helsevern. Fengsel hjelper neppe da vedkommende sikkert fortsetter med samme dritten så fort hen er løslatt. 

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (7 timer siden):

https://www.nrk.no/innlandet/gina-lokreim-bunaes-_29_-krever-at-etterforskningen-av-hatbrevene-i-valdres-blir-gjenopptatt-1.17247856

NRK innlandet har en sak om anonyme brev som er gitt til diverse innbyggere i Valdres. Disse brevene inneholder veldig krasse synspunkter og nedsettende adjektiv som "lesber," "mongounge" og "fittesleikere."

Innholdet i et av brevene er at forfatteren gleder seg over at sønnen til mottaker er død av overdose. Et annet brev er en krass tilbakemelding om hvor dum man kan være, når man sender ungen sin på skole med vannkopper. 

Politiet har etterforsket dette som hatbrev.  

Er det ok at jeg skal betale skattepenger for at politiet på bygda skal finne ut av hva slags feig bygdetulling som sender slemme brev? Er det i det hele tatt ok med en hatparagraf som skal ta dette? Kan ikke disse krenkede folka bare suck it up? 

Helt uenig.
Denne formen for trakassering og mobbing er ikke ytringsfrihet, men en sak for politiet.
Uenighet rundt alternative samlivsformer, utnyttelse av trygdesystemet osv må foregå i sømmelige former.

• Liker 9
Lenke til kommentar
6 hours ago, qualbeen said:

Jeg ønsker ikke et samfunn hvor vi skal gi slike utsagn fritt spillerom.

Hvis jeg skulle miste mitt barn, så forventer jeg faktisk bittelitt respekt midt oppi all sorgen. Ikke slike hatske utsagn.

Det som er spesielt i saken, er at det ikke et snakk om ett få par brev. Nei. Svært mange! Og det har ikke foregått over få uker heller. Nix. Vi snakker om år etter år etter år med hatbrev. En endeløs rekke. Tar aldri slutt.

Hver eneste gang du skal hente posten din, så vet du at det kanskje er et nytt oppgulp der. 

For meg er dette en åpenbar mobbesak, mer enn alvorlig nok til å få prioritet av politiet.

Ikke bare NRK som har omtalt dette, forresten. TV 2 har brukt flere timer sendeflate på saken. 

Dette er nemlig spesielt - og drøyt - og ofrene fortjener å slippe fri fra denne mystiske persons vrede!

Helt enig med de andre svarene i denne tråden. Slik oppførsel er ikke dekket av ytringsfriheten, og er totalt uakseptabel.

Det er DESSVERRE slik en del steder her i Norge at det rører seg en masse slikt like under den stort sett veldig rolige og ordentlige overflaten. Mer eller mindre grunnløse rykter settes ut, i vår tid ofte av helt anonyme personer, på sosiale medier, i mer eller mindre lukkede fora; fordi noen av en eller annen grunn ikke liker eller har dannet seg usanne forestillinger om en person eller familie eller bedrift, dette plukkes så opp av andre, ofte folk som enten er veldig tillitsfulle og godtroende, og aldri har lært noe om kritisk tenkning, eller som også tilhører den diffuse klikken som misliker den eller dem det er snakk om (som noen ganger kan gå helt tilbake til klikker i klassene på barneskolen), disse smører så ekstra tjukt på når de sprer dette videre i eget slarv og sladder, og slik begynner snøballen og rulle, til det velkjente "Bygdedyret" begynner å brøle. 

VG, som jeg generelt ikke liker, har i senere tid hatt noen gode saker om nettopp trakassering og mobbing her i Norge, som dessverre er noe som fortsatt er veldig ubredt: https://www.vg.no/spesial/2025/peder-angel/del4/

Dette er overhodet ikke noe å kimse av eller ta lett på, siden dette trolig bidrar til en god del av de flere hundre selvmordene som hver år finner sted her i landet. 

Til dem som driver med slik jævelskap, har jeg følgende enkle forslag: Hva med å begynne å være litt vennlige mot folk dere ikke allerede kjenner? Hva med å begynne å vise litt gjestfrihet mot nye mennesker i byen eller bygda deres, istedenfor å bare isolere dere i eksisterende sosiale kretser og gjenger, og gjemme dere bak gardinene når dere er hjemme? Hva med å begynne å snakke litt åpent og ordentlig med folk dere ikke kjenner, og ikke egentlig vet noe om, istedenfor å tro på alle rykter og spre snakk? Og til dem som blir utsatt for slikt: Ikke finn dere i det. Begynn å ta igjen, istedenfor å bare tåle det. Bruk fredelige og lovlige midler, selvfølgelig, men konfronter om nødvendig den eller dem det gjelder direkte med den uakseptable oppførselen deres. Da kan det hende pipa får en annen lyd ...

Jeg baserer ikke dette kun på egne observasjoner og et langt liv, men også på alt det jeg har sett over de mange årene jeg har jobbet som støttekontakt for diverse personer med ulike funksjonshemninger og vanskeligheter.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest O4Up8JLFxB
qualbeen skrev (7 timer siden):

Hvis jeg skulle miste mitt barn, så forventer jeg faktisk bittelitt respekt midt oppi all sorgen. Ikke slike hatske utsagn.

Det som er spesielt i saken, er at det ikke et snakk om ett få par brev. Nei. Svært mange! Og det har ikke foregått over få uker heller. Nix. Vi snakker om år etter år etter år med hatbrev. En endeløs rekke. Tar aldri slutt.

Hver eneste gang du skal hente posten din, så vet du at det kanskje er et nytt oppgulp der. 

Jeg forstår det du skriver, og jeg skjønner det, og jeg er helt enig i at det er sykt, trakasserende og mobbing. 

Problemet er chilling effect. 

Å skrive at "jeg er glad for at sønnen din er død-" det kan i seg selv være en konstantering av fakta. Å skrive at "sønnen din ødela liv og bidro ikke med noe positivt-" det kan også i seg selv være fakta, selv om det er ufølsomt å si det. 

"Jævla lesber" - det er noe annet, fordi da har man puttet på skjellsord. 

Skjellsord kan avgrenses lettere. Men å gjøre fakta-konstantering og betraktninger kontekst-avhengige for at de skal være lovlige - det skaper rettsusikkerhet fordi lovverket ikke er skrevet som godt avgrensbare matematiske algoritmer, og da støtter seg på rettspraksis. 

Når man kombinerer dette med woke-utviklingen og buhu-jeg-er-så-krenket-dramaqueening IRL, så får man rettsusikkerhet. 

For å ta en direkte sammenliknbar sak, så se på Christina Ellingsen vs Jentoft. https://subjekt.no/2022/07/17/smaklose-og-svaert-usaklige-ytringer-fra-christina-ellingsen/

Jeg snakker altså om en slippery slope. Jeg støtter heller ikke ytringsfrihet. De færreste av oss ønsker å tillate drapstrusler. Men å si at noen er idioter for å sende ungene sine til skolen med vannkopper, og å si at sønnen din ikke bidrar til samfunnet, og sprer ubehagelighet rundt seg - det er jeg bekymret for å forby. Og jeg syns det er bekymringsfullt at det er unisont lav forståelse for det. 

Lenke til kommentar

Et problem her er at vedkommende åpenbart er syk. Så selv om det skulle ende med "oppklaring" så vil det ikke føre til noe siden det sannsynligvis ikke kan idømmes noe straff. Så en overskrift forleden om inndragning av telefon, sikkert fra et lignende tilfelle. Etter mange tusen oppringninger til politiet fra en syk person så ble telefon inndratt. I denne saken så er det eneste som kan skje inndragning av penn og papir. Etter millioner av kroner brukt på etterforskning og eventuelt tur gjennom rettsvesenet og/eller medisinsk vurdering.

Lenke til kommentar

Hets og trakassering av individer bør forfølges. Krasse meninger om offentlige personer bør tillates.

"Hat mot folkegrupper" er ofte legitime meninger som bør tillates, og ikke sensureres. Unntaket er oppfordring til vold, trakassering og ulovligheter.

Det er veldig viktig å bevare den frie meningsutvekslingen i et demokrati. Det er også viktig å beskytte individet mot overgrep fra stat og andre mennesker.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Tastaturkriger said:

Problemet er chilling effect. 

Nei, problemet er chilling effect ved å tillate slike ytringer. Det kan skremme svake grupper i samfunnet frå å stå fram, og tørre å delta i samfunnsdebatten. Det er eit tap; vi mister stemmer.

24 minutes ago, Tastaturkriger said:

Å skrive at "jeg er glad for at sønnen din er død-" det kan i seg selv være en konstantering av fakta. Å skrive at "sønnen din ødela liv og bidro ikke med noe positivt-" det kan også i seg selv være fakta, selv om det er ufølsomt å si det. 

Det kan formulerast tjue knepp meir elegant, og det går an å framsettje det i andre fora enn anonyme brev. Eit avisinnlegg om at narkotikabrukarar i ein del tilfelle sel narkotika også er jo fullstendig innanfor.

25 minutes ago, Tastaturkriger said:

Når man kombinerer dette med woke-utviklingen og buhu-jeg-er-så-krenket-dramaqueening IRL, så får man rettsusikkerhet. 

Pissprat. Eg trur ikkje avsendar er i tvil om at det er milevis over streken.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (10 timer siden):

Personen som skriver innrømmer jo faktisk seksuelle overgrep, tilsynelatende mot en person med downs syndrom, det er jo litt mer enn bare slemme brev dette her ?  

Tastaturkriger skrev (10 timer siden):

Nei, dette dekkes ikke av ytringsfriheten gitt, det er allerede grov trakassering selv om man ser bort i fra innrømmelsene om seksuelle overgrep. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gammel Gubbe skrev (15 minutter siden):

Hets og trakassering av individer bør forfølges. Krasse meninger om offentlige personer bør tillates.

"Hat mot folkegrupper" er ofte legitime meninger som bør tillates, og ikke sensureres. Unntaket er oppfordring til vold, trakassering og ulovligheter.

Det er veldig viktig å bevare den frie meningsutvekslingen i et demokrati. Det er også viktig å beskytte individet mot overgrep fra stat og andre mennesker.

Legitime meiningar er ikkje "hat mot folkegrupper". Dersom ein ikkje greier å formulere meiningane sine utan at det blir "hat mot folkegrupper" har ein eit problem.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...