Gå til innhold

Hatbrev i Valdres - dette skal jeg sponse etterforskning av?

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/innlandet/gina-lokreim-bunaes-_29_-krever-at-etterforskningen-av-hatbrevene-i-valdres-blir-gjenopptatt-1.17247856

NRK innlandet har en sak om anonyme brev som er gitt til diverse innbyggere i Valdres. Disse brevene inneholder veldig krasse synspunkter og nedsettende adjektiv som "lesber," "mongounge" og "fittesleikere."

Innholdet i et av brevene er at forfatteren gleder seg over at sønnen til mottaker er død av overdose. Et annet brev er en krass tilbakemelding om hvor dum man kan være, når man sender ungen sin på skole med vannkopper. 

Politiet har etterforsket dette som hatbrev.  

Er det ok at jeg skal betale skattepenger for at politiet på bygda skal finne ut av hva slags feig bygdetulling som sender slemme brev? Er det i det hele tatt ok med en hatparagraf som skal ta dette? Kan ikke disse krenkede folka bare suck it up? 

Tenker litt av problemet er at innholdet i brevene ikke er direkte usant. Men da skulle vel også brevene dekkes av ytringsfriheten?

Kjenner jeg blir provosert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tastaturkriger skrev (1 time siden):

Innholdet i et av brevene er at forfatteren gleder seg over at sønnen til mottaker er død av overdose.

Jeg ønsker ikke et samfunn hvor vi skal gi slike utsagn fritt spillerom.

Hvis jeg skulle miste mitt barn, så forventer jeg faktisk bittelitt respekt midt oppi all sorgen. Ikke slike hatske utsagn.

Det som er spesielt i saken, er at det ikke et snakk om ett få par brev. Nei. Svært mange! Og det har ikke foregått over få uker heller. Nix. Vi snakker om år etter år etter år med hatbrev. En endeløs rekke. Tar aldri slutt.

Hver eneste gang du skal hente posten din, så vet du at det kanskje er et nytt oppgulp der. 

For meg er dette en åpenbar mobbesak, mer enn alvorlig nok til å få prioritet av politiet.

Ikke bare NRK som har omtalt dette, forresten. TV 2 har brukt flere timer sendeflate på saken. 

Dette er nemlig spesielt - og drøyt - og ofrene fortjener å slippe fri fra denne mystiske persons vrede!

Lenke til kommentar

Ja det var litt av noen brev jeg tror brevene er skrevet av en mann som kjenner alle personene i og med at han viste mye om dem feks hun som var mye sykemeldt i ene brevet muligens en nabo eller  noe bland annet så skrev vedkommende at ungen hennes hadde smitta barnet deres så de må ha gått på samme skole aner ikke om noen foreldre har skilt  seg ut og kan taes på den måten ? 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Tastaturkriger skrev (5 timer siden):

Tenker litt av problemet er at innholdet i brevene ikke er direkte usant. Men da skulle vel også brevene dekkes av ytringsfriheten?

Diskriminering og mobbing er definitivt ikke dekket av ytringsfriheten. Her er du ute og sykler.

Politiet bruker heller ikke mange ressurser på dette. De legger det vel bare i en haug og avventer om det dukker opp noen bevis eller innrømmelser. Ser ikke for meg at dette blir etterforsket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...