Gå til innhold

Valg av ny stasjonær pc/laptop for Fusion 360

Anbefalte innlegg

Detta med hardware er ikke min sterke side. Er mange pr siden jeg kunne litt om dette og det har skjedd mye der siden den gang. 

Men to enkle spørsmål:

1 Hva slags CPU og GPU er anbefalt hvis jeg skal kjøre Adobe CC programmer med AI funksjon, Fusion 360 etc?

2. Er Geforce GTX4070 TI er bra skjermkortil det bruket? jeg ser mange dyrere maskiner blir levert med dette kortet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (21 minutter siden):

Detta med hardware er ikke min sterke side. Er mange pr siden jeg kunne litt om dette og det har skjedd mye der siden den gang. 

Men to enkle spørsmål:

1 Hva slags CPU og GPU er anbefalt hvis jeg skal kjøre Adobe CC programmer med AI funksjon, Fusion 360 etc?

2. Er Geforce GTX4070 TI er bra skjermkortil det bruket? jeg ser mange dyrere maskiner blir levert med dette kortet. 

Se på nettsiden til nVidia om hvilke skjermkort som egner seg til ditt bruk.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke helt til hva en trenger, og vil tro det er litt etter som hvor mye ytelse en vil ha. RTX 4070 Ti Super har den fordelen at det har 16GB vram. Ny generasjon er også på vei inn, da som RTX 5070 Ti.

(CAD krever nesten ingenting av GPU, for video editing så kan det være alt fra lite til mye krav)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hadde det vært for noen år siden , ville jeg ha valgt Intel CPU. Etter det jeg har lest så har nyere generasjoner slitt med ustabilitet.  AMD har vært veldig sterk , og har tatt over mye av markedet.

Nvidia RTX 4070 ti er bare gull , og skulle passe perfekt inn i budsjettet.

Kjenner ikke til  Fusion 360 , og hvilke krav til hardware den har.

Endret av Clear
Lenke til kommentar
Clear skrev (1 time siden):

Hadde det vært for noen år siden , ville jeg ha valgt Intel CPU. Etter det jeg har lest så har nyere generasjoner slitt med ustabilitet.  AMD har vært veldig sterk , og har tatt over mye av markedet.

Nvidia RTX 4070 ti er bare gull , og skulle passe perfekt inn i budsjettet.

Kjenner ikke til  Fusion 360 , og hvilke krav til hardware den har.

Fusion 360 kjlrer jo fint på den pcen jeg har nå, så den er jeg ikke bekymret over egentlig da ny pc uansett vil være kraftigere. Jeg er mer spent på Adobe CC og AI etc. 

da tenker jeg Geforce 4070 TI er et godt valg. Er det verdt pengene og gå for I9 CPU fremfor i7? 

Lenke til kommentar

Når det gjelder Photoshop  som jeg selv bruker ,så burde I7 være mere enn bra nok. Når det gjelder AI , så bruker den stort sett Cloud . Skal du kjøre AI Denoise på en RAW fil i Lightroom , så bruker den GPU kraft. Jeg bruker AI Denoise på alt av RAW filer , selv på lav iso ( Bruker ACR da den har bedre Noise reduction enn Lightroom. Lightroom vil få like god NR , men vet ikke når ) .

Jeg redigerer 4K videofiler ( Resolve Studio) , har bare I5 + 32 GB RAM , og klarer det godt.  Skulle jeg ha svidd av litt ekstra ville jeg ha gått for I7 og 64 GB RAM. Blir liksom aldri feil med mere RAM.

Premiere Pro satser voldsomt på AI , og har akkurat kommet med Generativ Extend. Tror den stort sett bruker GPU til dette.

Endret av Clear
Lenke til kommentar
Clear skrev (9 minutter siden):

Når det gjelder Photoshop  som jeg selv bruker ,så burde I7 være mere enn bra nok. Når det gjelder AI , så bruker den stort sett Cloud . Skal du kjøre AI Denoise på en RAW fil i Lightroom , så bruker den GPU kraft. Jeg bruker AI Denoise på alt av RAW filer , selv på lav iso ( Bruker ACR da den har bedre Noise reduction enn Lightroom. Lightroom vil få like god NR , men vet ikke når ) .

Jeg redigerer 4K videofiler ( Resolve Studio) , har bare I5 + 32 GB RAM , og klarer det godt. Skulle jeg Skulle jeg ha svidd av litt ekstra ville jeg ha gått for I7 og 64 GB RAM. Blir liksom aldri feil med mere RAM.

Jeg har "bygget" meg et monster på komplett.no til 34.000 med i9 CPU, GTX4070 TI Super, 64GB ram 2x2TB SSD etc. Må la den ligge der en stund og godgjøre seg litt, slik at jeg rekker å rettferdigjøre kjøpet overfor meg selv, hehe. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Svein M said:

(CAD krever nesten ingenting av GPU, for video editing så kan det være alt fra lite til mye krav)

Oi, da er det enkel CAD du holder på med.

@Bjerknez 

Kommer du til å bruke Fusion 360 for alltid, eller kommer du til å oppgradere til f.eks. Solid Works? Hvis sistnevnte er aktuell, så bør du følge HCL til SolidWorks. 

Hvis PC er et verktøy, kjøp ferdig bokset PC. Har god erfaring med arbeidsstasjoner fra Dell - både stasjonær og laptop. Dog ikke sikkert det kommer innenfor 34.000,- da.

Lenke til kommentar
rozon skrev (2 minutter siden):

Oi, da er det enkel CAD du holder på med.

@Bjerknez 

Kommer du til å bruke Fusion 360 for alltid, eller kommer du til å oppgradere til f.eks. Solid Works? Hvis sistnevnte er aktuell, så bør du følge HCL til SolidWorks. 

Hvis PC er et verktøy, kjøp ferdig bokset PC. Har god erfaring med arbeidsstasjoner fra Dell - både stasjonær og laptop. Dog ikke sikkert det kommer innenfor 34.000,- da.

PC'en jeg har i dag har jeg snart hatt i 10 år uten problemer å den funker enda. Dette var også en byggepc fra komplett. har ikke vært noe galt med den i det hele tatt. 

Jeg kommer nok ikke til å bruke annet enn Fusion 360 samt Adobe CC programmene inkludert Premiere pro og litt videoredigering. PC'en jeg har lagt i handlekurven er nok kraftig overkill ja, men fremtidsrettet kan man vel si. Da har jeg PC kanskje i 10 år til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...