Bjerknez Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Jegbhar en ganske kraftig PC som fungerer som bare det etter 10 år. Jeg ga vel rundt 35.000 for denne for snart 10 år siden. Den har 32GB ram, I7 4ghz CPU 2TB SSD og skjermkort som var det råeste på markedet når jeg kjøpte den. 2x i SLI etc. denne fungerer som sagt den dag i dag uten problemer med Fusion men den støtter ikke Windows 11 grunnet CPU. Pcen jeg har er nok overkill til mitt bruk, spesielt siden jeg så og si aldri spiller. Jeg hadde planer når jeg kjøpte den, men det ble bare med de to første ukene. Jeg kommer til å bruke den ene og alene til Fusion 360, adobe CS og litt videoredigering av og til. Jeg vil ha en PC som varer noen år. En som har muligheter for oppgradering og jeg vil ha mye ram. CPU har jeg ikke peiling på. AMD eller Intel vet jeg ikke forskjellene på. Men jeg vil ha noe som er litt fremtidsrettet og som kjlrer Fusion 360 uten problemer og takler 3D rendering samt videoredigering etc. Jeg tenkte å bruke Komplett sin pc bygger. Jeg trenger kun selve PC'en og ikke skjerm, tastatur, mus etc. Budsjett vet jeg ikke, men får man noe som dekker mine krav for rundt 25k blir jeg glad Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. februar Forfatter Del Skrevet 9. februar For å utdype litt rundt behovet. i utgangspunktet hadde det mest idelle vært en iPad Pro med tastatur og mus som kunne kjlre Fusion 360. Det har jeg forstått ikke er mulig på iPad. Jeg har nemlig en iPad pro i dag som jeg bruker 90% til alt. Men den er snart 7 år gammel og synger på siste værset. Microsoft Surface Pro hadde derfor vært et godt alternativ, men da mister jeg etter hvert iPad Proen og den sømløse praten med min iPhone 15 Pro Max. jeg kan selvsagt kjøpe begge deler, men det sitter litt langt inne, hvis jeg slipper. En stasjonær pc er derfor litt underprioritert i forhold til et kraftig nettbrett med tastatur og mus eller noe lignende. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Jeg kjører Windows 11 Pro X64 (24H2) på Intel i7 7700K (Kaby Lake) på AsRock z270 hovedkort. Man kan installere windows 11 selv om cpu ikke støttes (workaround) Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Her er requirements for Autodesk Fusion: https://www.autodesk.com/support/technical/article/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/System-requirements-for-Autodesk-Fusion-360.html#Browser Jeg ser under Windows så står det: "ARM64 devices can run Fusion on Windows 11 using XtaJIT64/Prism emulation. This functionality has not yet completed certification by Autodesk Fusion." Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. februar Forfatter Del Skrevet 9. februar Syar-2003 skrev (1 time siden): Jeg kjører Windows 11 Pro X64 (24H2) på Intel i7 7700K (Kaby Lake) på AsRock z270 hovedkort. Man kan installere windows 11 selv om cpu ikke støttes (workaround) Ok... noen oppskrift på det? Eller er det bare å installere? Hva er bakdelene evt? Lenke til kommentar
Ayrton Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Bjerknez skrev (5 minutter siden): Ok... noen oppskrift på det? Eller er det bare å installere? Hva er bakdelene evt? Installer med Rufus. Bakdelen er at du ikke vet hvor lenge det virker eller får oppdateringer Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar (endret) Ayrton skrev (2 minutter siden): Installer med Rufus. Bakdelen er at du ikke vet hvor lenge det virker eller får oppdateringer Trenger ikke det. Installer med ledertekst setup.exe /product server Endret 9. februar av Syar-2003 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Syar-2003 skrev (Akkurat nå): Trenger ikke det. Installer med ledertekst setup.exe /product server Leste en plass dette ble sperret i august 2024 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. februar Forfatter Del Skrevet 9. februar Ayrton skrev (7 minutter siden): Installer med Rufus. Bakdelen er at du ikke vet hvor lenge det virker eller får oppdateringer Okay. Det blir for mye plunder. Da kjøper jeg heller ny PC. Den har tross alt gjort jobben sin etter snart 10 år. Selv om den sikkert hadde holdt koken i noen år til. Men jeg vil gjerne ha tilsvarende eller bedre ytelse (minus skjerkortene jeg har nå som er overkill uansett) med en liten og nett laptop/nettbrett som kan kobles til ekstern skjerm og som har bra batterikapasitet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Svein M skrev (4 minutter siden): Leste en plass dette ble sperret i august 2024 Er et screnshot av min "usupporterte" PC bevis godt nok. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Bjerknez skrev (2 minutter siden): Okay. Det blir for mye plunder. Da kjøper jeg heller ny PC. Den har tross alt gjort jobben sin etter snart 10 år. Selv om den sikkert hadde holdt koken i noen år til. Men jeg vil gjerne ha tilsvarende eller bedre ytelse (minus skjerkortene jeg har nå som er overkill uansett) med en liten og nett laptop/nettbrett som kan kobles til ekstern skjerm og som har bra batterikapasitet. Du kan også kjøpe extended security updates (ESU) support som consumer for Windows 10 ett år ekstra for 30 dollar. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. februar Forfatter Del Skrevet 9. februar Jeg prøver heller og finne en erstatter for både iPad og den stasjonære hvor spilling ikke er aktuelt men den må ha muskler til å Fusion 360 og adobes programmer samt litt videoredigering og rendring. Det er derfor jeg kikket på Surface Pro, men ser nå at dem kun kommer med maks 16GB ram. Jeg orker ikke å drasse rundt med en svær gaming laptop som bråker mer enn en F16 og suger strøm. Kanskje er kravene mine for hårete, men da får jeg heller investere i en billig ipad (ikke pro) og en stasjonær pc til det andre. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Macbook med M1 apple silicon og "later" og 16GB+ støttes av fusion. MacBook Air 13 (2024) med M3 prosessor er ikke svære og klumpete. Koster vel ca 15 tusen for en 13" 256SSD 16GB ram og ca 20 for en 13" 512GB 512SSS 24GB ram. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. februar Forfatter Del Skrevet 9. februar Jeg liker iPhone og iPad, men macbook har jeg ikke lyst på. Da sikter jeg heller inn på en stasjonær pc tror jeg som jeg "bygger" på nettsidene hos komplett eller noe. Spørsmålet er hva jeg skal velge av cpu og skjermkort som yter best i forhold til pris når det gjelder videoredigering og ikke minst Fusion360.... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar (endret) Jeg "likte" heller ikke MacBook. Har brukt macbook pro 16 i jobb sammenheng siden 2020. Har en del stasjonære og laptopper i heimen med både windows og mac. Windows har gått fra elsk til hat. Og brukes bare sporadisk. Til den bruken du beskriver er en liten, lett, robust og portabel MacBook det åpenbare valget. Enten Air eller Pro og hjemme kan du bare kople den opp til ekstern skjerm, tastatur og mus om det føles best. Edit: Og for ikke å glemme OS støttet hardware i lang tid fremover. Endret 9. februar av Syar-2003 Lenke til kommentar
hoodoo Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar (endret) Jeg kjøpte for første gang en laptop med 45W prosessor, i fjor. Den har 12500H prosessor. En Asus VivoBook S14 i5-12/16/512/OLED bærbar PC uten dedikert GPU. Denne Den er ikke så kraftig maskin som det du er ute etter. Som en digresjon, men likevel: Jeg erfarer en ting, som jeg kanskje er over snittet kresen på: Jeg ønsker at maskinen skal være helt stille når jeg gjør helt enkle oppgaver. Som å surfe på nett. Det får jeg ikke til på denne. Jeg setter ned maks prosessorhastighet i strømstyringsplan manuelt. Men vifta går fremdeles. (Jeg setter opp prosessorhastigheten når jeg skal kjøre Fusion eller Davinci Resolve) Jeg hadde en Surface Pro 4, og på den gikk det an å få den helt stille på den måten. (Men den hadde nok en mer strømgjerrig prosessor, og derav lettere å tune ned).' Men ellers så er jeg fornøyd med byggekvalitet og alt egentlig. Redigert: Jeg innser etter at jeg skrev posten at hvis jeg hadde kjøpt min VivoBook med mer strømgjerrig prosessor på 15W for eksempel, så hadde det nok vært lettere å få den til å være helt stille. Så det går antagelig mer på valg av prosessor enn produsent av maskina/serie/modell. Endret 9. februar av hoodoo Se innlegget for kommentar Lenke til kommentar
Clear Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar (endret) 20 hours ago, Bjerknez said: Jeg kommer til å bruke den ene og alene til Fusion 360, adobe CS og litt videoredigering av og til. Du nevner Adobe CS. Hvis det er snakk om CS6 , så har den ikke store krav til hardware. Hvis det er nyeste Adobe CC , så snakker vi. Den bruker AI , og vil ha mye GPU kraft. Har du en svak GPU , så vil programmet velge CPU fremfor GPU , og da går ytelsen rett i dass. Hvis videoredigering er nyeste Adobe PP/AE , så skriker den etter mye GPU kraft. Er det snakk om Opensource , så er det mere lik CS6 , altså ikke stort krav til hardware. Foreslår nyere Nvidia RTX GPU + minst 32 GB RAM. Endret 9. februar av Clear Lenke til kommentar
wil Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Hmmm. Du har en PC som fungerer fint til ditt bruk og det eneste som hindrer seg på en måte er at du ikke kan installere Windows 11 som det finnes drøssevis av guider for å installere på nett? Det er ikke noe problem og installere Windows 11 på PC`er som ikke har støttet CPU/ som ikke har TPM. Bare søk på noe sånn som "Windows 11 On Unsupported Hardware" på Youtube eller noe så har du løst problemet. Jeg tror du bør sjekke Guider på Youtube og heller spare de 25 Laksene dine. Hvis du har DDR4 RAM Slotter og M.2 Støtte på Hovedkortet, så kan du oppgradere RAM`en til 64 GB om du vil og M.2 SSD hvis du har mulighet for det. Det er en mye bedre oppgradering enn og bytte ut hele PC`en hvis den fungerer fint til ditt bruk. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar (endret) Om du skal kjøpe en gaming PC fra Komplett til 20000+ så blir det fort noe slikt der du kan bytte f.eks GPU til et Nvidia Geforce før kjøp: https://www.komplett.no/product/1309599/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-epic-gaming-a200-vgpu-edition, kr 22 999 (tilbud) Et helt annet alternativ er Mac mini, f.eks: Apple M4 Pro 12-kjernet prosessor 24GB RAM, 512GB SSD-lagring, kr 20000 Endret 9. februar av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå