DetteErBareMinMening Skrevet lørdag kl 22:56 Del Skrevet lørdag kl 22:56 USA under Trump og Musk er galskap. Vi ser det allerede etter 2 uker....Gud hjelpe oss alle om 4 år... Hvis Trump gjør alvor av truslene og trekker USA ut av Nato, hva bør vi i Norge gjøre da? Mange EU tilhengere roper høyt om å samarbeide i Europa om sikkerhet. Men er Tyskland og Frankrike land som vi har tradisjon for tett sikkerhetspolitisk samarbeid med? Nei. Vår nærmeste allierte befinner seg på andre siden av Norsjøen. Storbritannia. Ved siden av USA har Storbritannia vært Norges nærmeste allierte siden 2. verdenskrig. Våre forfedre slåss skulder ved skulder med britene mot Nazi-Tyskland. Vi har kulturelle, politiske og historiske bånd til våre venner på øyriket. Vår egen norske regjering levde 5 år i London under krigen. Mesteparten av norsk motstandskamp ble organisert fra Storbritannia. Britene hjalp oss og vi hjalp britene. Churchill hadde en egen tale hvor han takket den norske handelsflåten. For at ikke Storbritannia sultet ihjel under krigen. Båndene over Nordsjøen er sterke. Hvis det skulle bli alvor for Norge, så er det dit vi må søke allianse først. 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet søndag kl 14:53 Del Skrevet søndag kl 14:53 Galskap - Indeed. Samtidig er det til dels forståelig. USA har slitt lenge, alt for lenge - og lever bare på å trykke opp nye penger og selge statsobligasjoner. Samtidig ser man at Kina tar en stadig større plass globalt. Desperate times calls for desperate measures. Det går på bekostning av demokratiet, rettsikkerheten, personvern og alt mulig annet. Det er slik vi får diktaturer i verden. Uansett. Jeg trøster meg med at vinklingen fra media ofte er noe forvridd og ikke samsvarer med den faktiske realiteten. Hva som egentlig foregår. Kan være bedre enn hva vi får inntrykk av (eller verre). Alle bruker media til fordel, og da legger jeg vekt på ordet bruker. Det er mye som skjer fremover. Norges sikkerhet er jeg derimot ikke bekymra for. Vi er ikke en del av "suppa" - har en god relasjon til USA, og får et stadig bedre forhold til Kina. Samtidig som myndighetene forstår at verden er i endring, og driver godt diplomatisk arbeid med utsikt på fremtidige senarioer. Mens USA tenker kortsiktig, tenker Norge lengre. Og det er trygt å vite. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå