Gå til innhold

Hvilken side går du på?

Anbefalte innlegg

På fortauene og ellers.
Vil hevde det er naturlig å gå på høyresiden (slik vi kjører) fordi vi har høyreregel i Norge.
Ikke mange stiller seg i rulletrapper på venstresiden - men det faller veldig mange naturlig å gå og sykle på venstresiden.
Synes vi burde gå og sykle på samme side som vi kjører. Synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neptun1 skrev (5 minutter siden):

På fortauene og ellers.
Vil hevde det er naturlig å gå på høyresiden (slik vi kjører) fordi vi har høyreregel i Norge.
Ikke mange stiller seg i rulletrapper på venstresiden - men det faller veldig mange naturlig å gå og sykle på venstresiden.
Synes vi burde gå og sykle på samme side som vi kjører. Synspunkter?

Det er naturlig å gå på venstre side - av den enkle grunn at man skal gå på venstre side av veien som gående - og da bør man også gå på venstre side når man går på fortau,gangvei osv.....

Lenke til kommentar
obygda skrev (Akkurat nå):

Det er naturlig å gå på venstre side - av den enkle grunn at man skal gå på venstre side av veien som gående - og da bør man også gå på venstre side når man går på fortau,gangvei osv.....

Ja, slik er det på kjøreveier.
Da skal man faktisk gå på venstresiden for å ha kontroll over trafikken. Men nå tenkte jeg på fortau og ellers, ikke kjørevei og oppmerkede gang/sykkel-veier.

Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (1 minutt siden):

Ja, slik er det på kjøreveier.
Da skal man faktisk gå på venstresiden for å ha kontroll over trafikken. Men nå tenkte jeg på fortau og ellers, ikke kjørevei og oppmerkede gang/sykkel-veier.

Ja - og jeg svarte at man bør bruke samme regel på fortau og gangveier,  som gående...

Lenke til kommentar
obygda skrev (1 minutt siden):

Ja - og jeg svarte at man bør bruke samme regel på fortau og gangveier,  som gående...

Venstresiden altså.
Jeg er uenig i at man skal gå på venstresiden, fordi det skaper mange misforståelser.

Endret av Neptun1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (Akkurat nå):

Venstresiden altså.
Jeg er uenig i at man skal gå på venstresiden, fordi det skaper mange misforståelser.

ok - jeg tenker som så at dersom man bruker samme side hele tiden som gående - så er det enklere. Så syklende kan bruke høyre siden på gangvei - de som beveger seg med minst fart går alltid på venstre side....Men det er nå bare slik jeg ser det - har ingen fasit her.......

Lenke til kommentar

Når du møter andre gående på fortau, sti eller andre steder så hold til høyre.

Edit: Langs veien skal du gå på venstre side av veien for å se trafikken som kommer mot deg på den siden av veien.

Endret av Mag ne
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til at man skal gå på venstresiden av veien i et land hvor man kjører på høyresiden er fordi da går man mot trafikken og ser hva som kommer. Ganske mange som har blitt påkjørt bakfra når de har gått på høyre side av veien opp gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (27 minutter siden):

Grunnen til at man skal gå på venstresiden av veien i et land hvor man kjører på høyresiden er fordi da går man mot trafikken og ser hva som kommer. Ganske mange som har blitt påkjørt bakfra når de har gått på høyre side av veien opp gjennom tidene.

Men nå snakker vi om fortau, ikke veibane der biler ferdes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...