Neptun1 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden På fortauene og ellers. Vil hevde det er naturlig å gå på høyresiden (slik vi kjører) fordi vi har høyreregel i Norge. Ikke mange stiller seg i rulletrapper på venstresiden - men det faller veldig mange naturlig å gå og sykle på venstresiden. Synes vi burde gå og sykle på samme side som vi kjører. Synspunkter? Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Försöker gå till höger men min erfarenhet är att mitten är mest populärt. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Neptun1 skrev (5 minutter siden): På fortauene og ellers. Vil hevde det er naturlig å gå på høyresiden (slik vi kjører) fordi vi har høyreregel i Norge. Ikke mange stiller seg i rulletrapper på venstresiden - men det faller veldig mange naturlig å gå og sykle på venstresiden. Synes vi burde gå og sykle på samme side som vi kjører. Synspunkter? Det er naturlig å gå på venstre side - av den enkle grunn at man skal gå på venstre side av veien som gående - og da bør man også gå på venstre side når man går på fortau,gangvei osv..... Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden obygda skrev (Akkurat nå): Det er naturlig å gå på venstre side - av den enkle grunn at man skal gå på venstre side av veien som gående - og da bør man også gå på venstre side når man går på fortau,gangvei osv..... Ja, slik er det på kjøreveier. Da skal man faktisk gå på venstresiden for å ha kontroll over trafikken. Men nå tenkte jeg på fortau og ellers, ikke kjørevei og oppmerkede gang/sykkel-veier. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Neptun1 skrev (1 minutt siden): Ja, slik er det på kjøreveier. Da skal man faktisk gå på venstresiden for å ha kontroll over trafikken. Men nå tenkte jeg på fortau og ellers, ikke kjørevei og oppmerkede gang/sykkel-veier. Ja - og jeg svarte at man bør bruke samme regel på fortau og gangveier, som gående... Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden (endret) obygda skrev (1 minutt siden): Ja - og jeg svarte at man bør bruke samme regel på fortau og gangveier, som gående... Venstresiden altså. Jeg er uenig i at man skal gå på venstresiden, fordi det skaper mange misforståelser. Endret 2 timer siden av Neptun1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Neptun1 skrev (Akkurat nå): Venstresiden altså. Jeg er uenig i at man skal gå på venstresiden, fordi det skaper mange misforståelser. ok - jeg tenker som så at dersom man bruker samme side hele tiden som gående - så er det enklere. Så syklende kan bruke høyre siden på gangvei - de som beveger seg med minst fart går alltid på venstre side....Men det er nå bare slik jeg ser det - har ingen fasit her....... Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kommer an på.. Hvis det er egne fortau/gangvei går jeg som regel på høyre side, men hvis det bare er vanlig vei går jeg jo på venstre side. 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Når du møter andre gående på fortau, sti eller andre steder så hold til høyre. Edit: Langs veien skal du gå på venstre side av veien for å se trafikken som kommer mot deg på den siden av veien. Endret 1 time siden av Mag ne 2 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Grunnen til at man skal gå på venstresiden av veien i et land hvor man kjører på høyresiden er fordi da går man mot trafikken og ser hva som kommer. Ganske mange som har blitt påkjørt bakfra når de har gått på høyre side av veien opp gjennom tidene. Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Mag ne skrev (11 minutter siden): Når du møter andre gående så hold til høyre. Ja, eneste unntaket er der man går ut i veibanen der du møter biler. 1 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Kakkelfant skrev (27 minutter siden): Grunnen til at man skal gå på venstresiden av veien i et land hvor man kjører på høyresiden er fordi da går man mot trafikken og ser hva som kommer. Ganske mange som har blitt påkjørt bakfra når de har gått på høyre side av veien opp gjennom tidene. Men nå snakker vi om fortau, ikke veibane der biler ferdes. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Går innerst, lengst vekk fra trafikken. Endret 1 time siden av :utakt Lenke til kommentar
Iki Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Om du går i mot trafikkens retning så går du på den siden som er nærmest trafikken, altså slik at du ser når biler og lignende kommer. Ellers går man på høyre side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå