Gå til innhold

Lurer på åssen det fungerer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som står på høyttaleren er nominell impedans. 4 og 8 ohm er de vanligste og 6 ohm regnes fort å være kompatibelt med begge.

Det er ikke hjernekirurgi, bare en generell pekepinn.

Edit: Det er først hvis du skal koble flere høyttalere på hver utgang at du må være nøye med impedansen.

Edit2: Står det 4-8 (som i 4 til 8) så er det sansynligvis 4 ohm siden denne vil være kompatibel med 4 til 8 ohm.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hva slags høyttalere er det snakk om?

En høyttalers impedans er ikke bare èn konstant verdi, den er frekvensavhengig og øker bratt over og under frekvensområdet høttaleren klarer å gjengi. Store høyttalere har lavere impedans lenger ned i bassområdet, som krever mye mer av forsterkeren enn mindre høyttalere, selv om de har med samme nominelle impedans. Man finner jo alt fra små bokhyllehøyttalere til digre tårn med flere store basselementer med nær samme nominelle impedans.

Mest sannsynlig går det helt fint.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Mats O said:

Den er grei. Jeg har kobla 2 av de 4-8 Ohm høyttalerene til en forsterker med 6 Ohm tror jeg det var. Så går det fint?

Det meste går fint så lenge den totale impedansen forsterkeren ser er over den minste impedansen den takler (2 ohm er vanlig).

Lenke til kommentar

At ht er 4-8 Ohm betyr vel bare at impedansen i høyttalerne svinger mellom 4-8 Ohm gjennom frekvensområdet høyttaleren kan gjengi. 

En forsterker har typisk en minimum den takler. Typisk for de fleste «stue» forsterkere er min 4ohm. 

Det går nok helt fint å kjøre høyttalerne dine på forsterkeren din. 

Husker godt når vi var ung og lovende, da paralellkoblet vi 3-4 høyttalere på hver utgang, slik at vi spilte 8 høyttalere fra en 2ch amp. Gikk da helt fint det også, lyden var sikker så-som-så.. 😃 Skal tru hvor mange av dagens ungdom som eksperimenterer slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...