Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp. Verkstedene finner ikke ut hva som er galt med bilen min?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fortvilende når man har feil som ingen finner ut av. 

Jeg ville først og fremst funnet en spesialist. Nå er det vel ikke flust av uavhengige som har spesialisert seg på KIA, så tror merkeverksted for diagnose er tingen som første steg.

Som Diagnose Dan sier, første steg er confirm customer complaint = altså at verkstedet får fremprovosert feilen selv, og lest ut koder når det skjer. Ikke bytte noe før de faktisk opplever feilen når bilen er oppkoblet.

Be om utskrift av alle feilmeldinger og være detektiv selv om det er masse feilkoder

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er skummelt er at verkstedene konkluderer tidlig med at alt må byttes istedenfor å finne den lille kontaktfeilen. Jeg gjorde en feilsøking hjemme på under en halvtime, utgiften min var en boks kontaktrens og en bit sandpapir. Det sparte meg for 48000kr som et såkalt merkeverksted påsto jeg måtte reparere bilen for.

Endret av Powertrainer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ok - jeg kan lite eller ingenting om fossile motorer. Jeg har skrudd på slike i min ungdom og fikset enkle feil med tannreim,fordeler,tennplugger,radiatorer,lys osv..Helt banale ting enhver ungdom på bygda kunne.

For meg høres dette ut som noe med tenning å gjøre :

https://www.autodoc.co.no/info/tenningssystem-prinsipp-for-drift-symptomer-pa-feil-og-reparasjon

Hva det konkret er vet jeg ikke - men det finnes verksted som spesialiserer seg på f.eks dieselmotorer - så det kan jo være en ide å forsøke å kontakte et slikt for å høre om de tror de kan diagnositere denne feilen.

Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Prøv å bytte batteri på nøkkelen først uansett. Det koster "ingenting" - å kan være dårlig selv om det ikke virker sånn.

Dårlig av verksted å bare bytte en haug med deler uten å faktisk feilsøke, men er vel slik det har blitt i dag...

1640715436871.png

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Hvor gammelt er bilbatteriet, og har det blitt fullstendig utladet forså og blitt ladet opp igjen? Et dårlig batteri kan lage veldig mye elektrisk trøbbel, og kan også få start på bil, men sliter med å holde på ladingen, så bilen dør fort igjen. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, TwoFace said:

Hvor gammelt er bilbatteriet, og har det blitt fullstendig utladet forså og blitt ladet opp igjen? Et dårlig batteri kan lage veldig mye elektrisk trøbbel, og kan også få start på bil, men sliter med å holde på ladingen, så bilen dør fort igjen. 

Batteriet ble byttet for 2 år siden. Den har gått tom for strøm ved disse episodene når den ikke får startet, men det har ikke hjulpet at redningsbilen har prøvd å lade det med boosteren sin.. 

40 minutes ago, daruu said:

Prøv å bytte batteri på nøkkelen først uansett. Det koster "ingenting" - å kan være dårlig selv om det ikke virker sånn.

Dårlig av verksted å bare bytte en haug med deler uten å faktisk feilsøke, men er vel slik det har blitt i dag...

1640715436871.png

Takk, det er dette jeg gjør når jeg starter den. Men batteriet i nøkkelen ble byttet av første verksted sa de. 

Lenke til kommentar

Når et bilbatteri har vært utladet, så er det betydelig svekket. Om det ikke hjelper med at redningsbilen bruker boosteren sin, så er det nok batteriet som er dødt. Det koster en 1000lapp cirka, og kan være årsaken til dette tullet. Utrolig inkompetent av verkstedet og ikke tenke så "lett". Jeg ville prøvd å bytte batteriet. Det burde du egentlig gjort når det ble fullstendig utladet én gang, da flere av cellene kan dø og ikke ta til seg lading lenger. 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, TwoFace said:

Når et bilbatteri har vært utladet, så er det betydelig svekket. Om det ikke hjelper med at redningsbilen bruker boosteren sin, så er det nok batteriet som er dødt. Det koster en 1000lapp cirka, og kan være årsaken til dette tullet. Utrolig inkompetent av verkstedet og ikke tenke så "lett". Jeg ville prøvd å bytte batteriet. Det burde du egentlig gjort når det ble fullstendig utladet én gang, da flere av cellene kan dø og ikke ta til seg lading lenger. 

Tusen takk for tips 😀 jeg skal be om å få det byttet.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (12 timer siden):

Motorlampen bruker å lyse ved veivsensor eller kamakselsensorfeil, ihvertfall på de bilene jeg har hatt. Motoren har også gått i nødmodus og ikke gådd over 3000rpm.

På Volvoen jeg hadde så lyste ikke lampa så måtte bare bytte deler men jeg byttet riktig del først kamalselsenor 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 8.2.2025 den 17.56):

Var igjennom lignende situasjon hos møller med en Skoda for mange år siden. byttet del for del og feilen kom stadig tilbake. Ikke en beklager engang for alle delene de byttet som ikke hadde feil.

endte med at jeg kjørte bilen til en konkurrent og byttet til en av deres biler og har holdt meg langt unna møller siden.

Typisk Møller det de byttet deler i tur og orden for så å komme til delen som har en feil 😄

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (9 timer siden):

Typisk Møller det de byttet deler i tur og orden for så å komme til delen som har en feil 😄

Har dessverre tilsvarande erfaring frå ein Polo eg hadde, den bilen hadde heilt andre problem men også der så vedvarte feila også etter verkstedsopphald til eg sjølv bytta batteri. Sjølv om spenningsnivået i batteriet var godt innafor det nivået det skulle være på så var det tydeleg at ei spenning i det lågare skiktet førte til at diverse sensorar ikkje fungerte som dei skulle. Det mest hysterisk irriterande symptomet var kanskje ein overfølsom bilalarm som kunne løyse seg ut berre ved at eit større køyretøy passerte min parkerte bil.

Skulle tru at eit merkeverksted hadde litt meir kjennskap til feilsøking på modellane dei forhandlar. Å plugge til eit diagonseverketøy, starte bilen, og lese av "ingen feilmelding", det får eg også til.

Når det gjeld denne bilen. Eit super-enkelt fyrste grep du kan gjere er å prøve å starte bilen med reservenøkkelen for å utelukke eventuelt identifisere om det er nøkkelen din som er problemet. Det kan rett og slett være at elektronikken i nøkkelen du bruker mest har starta å svikte.

Det neste er som nemt å bytte bilbatteri. Særleg i samband med oppstart så er det fleire ting som dreg straum, alt frå bilradio til køyrelys, og om batteriet er litt svakt så kan det føre til diverse feilmedlingar.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...