Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp. Verkstedene finner ikke ut hva som er galt med bilen min?


Anbefalte innlegg

Bilen min starter ikke. Første gang jeg fikk tauet den til verksted sa de at den var tom for strøm og diesel. Den var full av diesel, bare sånn at det er sagt, men de oppdaget ikke det selv om de fylte på litt selv også. Fikk bilen tilbake med beskjed om at alt var i orden, og så gikk det fire dager før det samme skjedde på nytt. Det vil si, den startet, og stoppet igjen sekunder senere. Ny tauing til nytt verksted. De byttet en dyse som lekket og toppakningdeksel, og sa at alt var i orden. Bilen gikk i en uke, og idag var det samme regla, bilen startet men stoppet et halvt sekund senere. Nå får jeg ikke start på den. Begynner å bli rimelig fortvilet da jeg har brukt 15000 kr på en måned, tydeligvis fånyttes. 

Bør jeg bare gi opp hele bilen? Dette er en kia carens 2014. Symptomer den har er: Kan ikke låses, et vindu åpner og lukker seg tilfeldig (har måttet låse vinduet) og det står alltid key not detected når jeg starter, selv om batteriet på nøkkelen er fullt (jeg må da holde nøkkelen inntil startknappen isteden). Ja jeg vet at jeg burde tatt disse symptomene på alvor tidligere, men gjort er gjort. Verkstedene har vært informert om symptomene, men ikke tenkt over dem. 

20250208_173017.jpg

20250208_173034.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var igjennom lignende situasjon hos møller med en Skoda for mange år siden. byttet del for del og feilen kom stadig tilbake. Ikke en beklager engang for alle delene de byttet som ikke hadde feil.

endte med at jeg kjørte bilen til en konkurrent og byttet til en av deres biler og har holdt meg langt unna møller siden.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Var igjennom lignende situasjon hos møller med en Skoda for mange år siden. byttet del for del og feilen kom stadig tilbake. Ikke en beklager engang for alle delene de byttet som ikke hadde feil.

endte med at jeg kjørte bilen til en konkurrent og byttet til en av deres biler og har holdt meg langt unna møller siden.

Så kjedelig. Ja, kanskje jeg bare bør gi opp bilen 🤔 

Lenke til kommentar
Pluto8 skrev (1 time siden):

Bør jeg bare gi opp hele bilen? Dette er en kia carens 2014. Symptomer den har er: Kan ikke låses, et vindu åpner og lukker seg tilfeldig (har måttet låse vinduet) og det står alltid key not detected når jeg starter, selv om batteriet på nøkkelen er fullt (jeg må da holde nøkkelen inntil startknappen isteden). Ja jeg vet at jeg burde tatt disse symptomene på alvor tidligere, men gjort er gjort. Verkstedene har vært informert om symptomene, men ikke tenkt over dem. 

Hadde alvorlig vurdert å sende den til vraking, Kia på den tiden var blitt mye bedre, men mye elektronikk i den som ikke har samme kvalitet som i dag. Da har du to valg, vrak den, selg den billig med de feilene som er, eller få den inn hos en Kia verksted som kan bilen. Men det kan koste en del penger ! På en så gammel bil ? Hadde gått for salg eller vrak alt etter som. Alltid noen som kan skru, og kanskje kan betale mer en vrakpant. En Kia fra 2014 har passert middagshøyden  for lenge siden.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, ^fmj said:

Nok et bevis på at bilverksteder er helt Texas. Ga du samtykke til å bytte disse delene? Fikk du noen forsikring om at bilen ville bli i orden?

De sa at nå var bilen helt i orden begge gangene ja. Jeg ga samtykke til å bytte delene fordi de sa at det var det som var årsaken til at bilen ikke fungerte.. jeg har jo selv ikke peiling på sånt dessverre.

Lenke til kommentar

Hva skjer når den ikke starter? Kinner motoren, eller går den ikke rundt? 
 

for meg høres det ut som elektronikk, som veiv trigger, kam sensor, annen sensor, eller startsperre. Får du noen feilmeldinger? Hva finner de på diagnose? 
 

hvorfor de bytter 1 dyse og toppdekselpakning… tja.. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, kåre b said:

Hva skjer når den ikke starter? Kinner motoren, eller går den ikke rundt? 
 

for meg høres det ut som elektronikk, som veiv trigger, kam sensor, annen sensor, eller startsperre. Får du noen feilmeldinger? Hva finner de på diagnose? 
 

hvorfor de bytter 1 dyse og toppdekselpakning… tja.. 

Den står og kinner ja. Men klarer ikke å starte. Takk for tips 😀

Lenke til kommentar
5 minutes ago, kåre b said:

Hva skjer når den ikke starter? Kinner motoren, eller går den ikke rundt? 
 

for meg høres det ut som elektronikk, som veiv trigger, kam sensor, annen sensor, eller startsperre. Får du noen feilmeldinger? Hva finner de på diagnose? 
 

hvorfor de bytter 1 dyse og toppdekselpakning… tja.. 

Ingen feilmelding og de får ikke opp noe på diagnose sier de.. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Pluto8 said:

Ingen feilmelding og de får ikke opp noe på diagnose sier de.. 

Ingen loggførte feilmeldinger(de ligger der så lenge bilen opplever problemet etter strøm etter tenning), eller har de ikke klart å gjenskape feilen med diagnoseutstyr tilkoblet?
Jeg forstår at man ofte sier "ingen feilmelding", men det blir for upresist. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, del_diablo said:

Ingen loggførte feilmeldinger(de ligger der så lenge bilen opplever problemet etter strøm etter tenning), eller har de ikke klart å gjenskape feilen med diagnoseutstyr tilkoblet?
Jeg forstår at man ofte sier "ingen feilmelding", men det blir for upresist. 

Jeg aner ikke, vet bare hva de har sagt til meg, at det ikke er feilmeldinger og at det er dysen som var problemet.

Lenke til kommentar
1 minute ago, agvg said:

Er ikke sikkert de har diagnoseverktøy som håndterer din bil, ergo bestill en diagnose på merkeverksted, startsperren kan ha en lignende oppførsel, prøvd med en annen nøkkel?

Jeg har bare en nøkkel men kan prøve å finne et merkeverksted ja 😊

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...