Mats O Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Jeg trenger hjelp på hvordan man finner ut hvor mange watt det er på hver kanal på forsterkeren min. Bilde bak; si gjerne ifra hvis jeg skal ta flere bilder Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar (endret) Den er gammel, men finner den omtalt iforumpost fra 2007. Oppgitt til 100 watt pr kanal=høyttaler ved 6 Ohm høyttaler. De fleste høyttalere vil kunne gå ned til 2-4 Ohm i bassfrekvenser og da er ofte en svakhet med receivere at de ikke klarer å levere nok strøm og kan klippe eller kutte. Generelt ikke noe problem på lavt volum, men definitivt på høyt volum. Endret 8. februar av Rune_says 1 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar (endret) Det er et par sjørøvertriks man kan ta for å finne ut sånn omtrentlig hva slags effekt det er snakk om. Se bak rundt der strømmen fra veggen kommer inn. Her står det "350 watt". Det er maks effekt forsterkeren kan trekke. Del på to for å ta hensyn til virkningsgraden (som regel rundt 50%). Vi har da omtrent 175 watt totalt som kan gå til lyd. Del så på to igjen for å få pér kanal. 2x 87,5W høres ikke så galt ut i forhold til det noen oppgav lengre opp i tråden. Står det ikke noen effekt oppgitt så står det som regel ampere (A). Da tar du ampere og ganger med spenningen (230V) for å finne effekt. Man kan også se på sikringen hvis forsterkeren har sikring. Edit: Ved flere enn to kanaler blir effekten selvsagt fordelt på alle kanalene, men som regel er det front som bruker mest. Effekten blir jo også dynamisk fordelt så det blir dermed ikke helt korrekt å dele på 5 elller 6 for en surround receiver. Endret 8. februar av sedsberg Lenke til kommentar
Mats O Skrevet 8. februar Forfatter Del Skrevet 8. februar Så kan jeg koble 2 høytalere som det står anbefalt 100w per kanal bak. Det blir vel 200w Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar 2 minutes ago, Mats O said: Så kan jeg koble 2 høytalere som det står anbefalt 100w per kanal bak. Det blir vel 200w Ikke nødvendigvis. Det er umulig å si uten mer nøyaktige specs fra produsenten. Men er nok ikke så veldig langt unna. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Hvis denne forsterkeren ikke har vært på service før så kan det være noe å vurdere. Mulig kondensatorene ikke er så effektive lengre 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Styrmann Smisk skrev (11 minutter siden): service Det er ikke verdt å koste på denne noe. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar 100W er maks den vil levere pr forsterkermodul, Mange receivere jukser litt ved å oppgi effekt ved 6 ohm istf 4 ohm fordi det da blir et høyere watt tall enn samme forsterkermodul klarer å levere til en 4 ohm høyttaler (som er det vanligste) og de kan videre jukse litt om du ser at den totalt er oppgitt til et antall watt som er mindre enn om du ganger opp …. Dvs hver enkelt forsterkermodul blir begrenset av en pinglete felles stømforsyning som har lavere antall watt enn antall forsterkermoduler a 100 watt skulle tilsi. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar 11 hours ago, Rune_says said: Mange receivere jukser litt ved å oppgi effekt ved 6 ohm istf 4 ohm fordi det da blir et høyere watt tall enn samme forsterkermodul klarer å levere til en 4 ohm høyttaler ??? Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar geir__hk skrev (8 timer siden): ??? Tenkte feil i farten. Stereo forsterkere ble før ofte oppgitt til f.eks 50 W ved 8 Ohm og en kvalitets stereoforsterker vil doble dette ved 4 Ohm, dvs 100 W og de beste igjen doble til 200 W ved 2 Ohm. En receiver som oppgir 100 W effekt ved 6 ohm ser altså umiddelbart bedre ut i reklamen, men vil ofte kunne ha mye mer begrenset strømforsyning enn en stereoforsterker til samme pris ) Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Mange måter de jukser på. For eksempel så er det ikke sikkert det er definert om det er watt rms eller peak watt som er oppgitt. Sånn går det når det ikke er føringer på hvordan spesifikasjoner skal måles og fremlegges. Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Mats O skrev (21 timer siden): Så kan jeg koble 2 høytalere som det står anbefalt 100w per kanal bak. Det blir vel 200w For mye effekt på forsterker ifht høyttaler er ikke et problem du trenger tenke på (så lenge vi snakker vanlige passive høyttalere). Det er et luksusproblem. Skade på utstyr skjer i praksis når forsterker er for liten, ikke for stor. Hvorfor prøver du å finne ut hvordan effekt forsterkeren har? 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Den eneste måten å være sikker på maks effekt er å måle utgang med oscilloscop eller spektrumanalysator (se når sinuskurven ikke er ren sinus lengre) når utgangen er koblet på effektmotstandere som er dimensjonert for dette. Men så spørs det om forsterkeren kan levere målt maks effekt over noe særlig tid da - før ting begynner å overopphete inne i forsterkeren. Og om resten av komponentene i forsterkeren er dimensjonert for dette. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar Det er eget utstyr for å måle effekt, THD og frekvensrespons. Hjelper lite med 100W hvis det kun er ved 1kHz og med 25% THD. (Ja, noen oppgir effekt ved så høyt som 20-25%). Lenke til kommentar
Tangent Skrevet 9. februar Del Skrevet 9. februar (endret) Pionèr var kriminelle før til å oppgi "høy" effekt. F.eks 2x100 W på en gitt stereoforsterker. Sammenlignet med en 2x30W NAD spilte Pioner'en my lavere på samme høytalere (i mitt tilfelle et par B&W DM330i som var 8 ohms). Pioner brukte ofte den høyeste verdien (peak-effekt i et kort øyeblikk), men andre normalt sett oppgir RMS (kontinuerlig effekt). Snakker da 30+ år tilbake. Uansett, på de fleste høytalere, oppgis data om hvor stor forsterker de er bygd for. Investerte selv i et helt nytt rent stereoanlegg i høst, og for mine høytalereene sier spec'en at de er bygd for forsterker fra 30-300W. Så her ble det 2 stk 2x85W effektforsterkere som hver for seg kjører i mono-modus på 1x300 W. Heldigvis er forsterkerene mine av en slik type at de ikke "vrenger" lyden når den spiller på maks. M.a.o., spiller ingen rolle om dine høytalere tåler mye mer en hva forsterkeren din gir - det åpner bare for en mulig senere oppgradering. Å bygge anlegg, blir nesten som å bygge PC. Begynn med en god platform med muligheter for senere kraftigere oppgraderinger - moro er det også! Endret 9. februar av Tangent 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå