Mats O Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Jeg trenger hjelp på hvordan man finner ut hvor mange watt det er på hver kanal på forsterkeren min. Bilde bak; si gjerne ifra hvis jeg skal ta flere bilder Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Den er gammel, men finner den omtalt iforumpost fra 2007. Oppgitt til 100 watt pr kanal=høyttaler ved 6 Ohm høyttaler. De fleste høyttalere vil kunne gå ned til 2-4 Ohm i bassfrekvenser og da er ofte en svakhet med receivere at de ikke klarer å levere nok strøm og kan klippe eller kutte. Generelt ikke noe problem på lavt volum, men definitivt på høyt volum. Endret 5 timer siden av Rune_says 1 Lenke til kommentar
Mats O Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden Takk for svar👌👌👌 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Det er et par sjørøvertriks man kan ta for å finne ut sånn omtrentlig hva slags effekt det er snakk om. Se bak rundt der strømmen fra veggen kommer inn. Her står det "350 watt". Det er maks effekt forsterkeren kan trekke. Del på to for å ta hensyn til virkningsgraden (som regel rundt 50%). Vi har da omtrent 175 watt totalt som kan gå til lyd. Del så på to igjen for å få pér kanal. 2x 87,5W høres ikke så galt ut i forhold til det noen oppgav lengre opp i tråden. Står det ikke noen effekt oppgitt så står det som regel ampere (A). Da tar du ampere og ganger med spenningen (230V) for å finne effekt. Man kan også se på sikringen hvis forsterkeren har sikring. Edit: Ved flere enn to kanaler blir effekten selvsagt fordelt på alle kanalene, men som regel er det front som bruker mest. Effekten blir jo også dynamisk fordelt så det blir dermed ikke helt korrekt å dele på 5 elller 6 for en surround receiver. Endret 4 timer siden av sedsberg Lenke til kommentar
Mats O Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden Så kan jeg koble 2 høytalere som det står anbefalt 100w per kanal bak. Det blir vel 200w Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 2 minutes ago, Mats O said: Så kan jeg koble 2 høytalere som det står anbefalt 100w per kanal bak. Det blir vel 200w Ikke nødvendigvis. Det er umulig å si uten mer nøyaktige specs fra produsenten. Men er nok ikke så veldig langt unna. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Hvis denne forsterkeren ikke har vært på service før så kan det være noe å vurdere. Mulig kondensatorene ikke er så effektive lengre Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Styrmann Smisk skrev (11 minutter siden): service Det er ikke verdt å koste på denne noe. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 100W er maks den vil levere pr forsterkermodul, Mange receivere jukser litt ved å oppgi effekt ved 6 ohm istf 4 ohm fordi det da blir et høyere watt tall enn samme forsterkermodul klarer å levere til en 4 ohm høyttaler (som er det vanligste) og de kan videre jukse litt om du ser at den totalt er oppgitt til et antall watt som er mindre enn om du ganger opp …. Dvs hver enkelt forsterkermodul blir begrenset av en pinglete felles stømforsyning som har lavere antall watt enn antall forsterkermoduler a 100 watt skulle tilsi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå