labri Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 Jeg deler Telenor ADSL-oppkoblingen min med PC2. Internett på PC2 gikk enormt tregt. Men så var det noen som kom med et tips her at dersom man skrev inn en eller annen telenor-adresse på port 8080 på Explorer, så gikk alt bra. Det gjorde jeg altså, og alt ble gode greier. Men hva er dette for noe? Hva er en proxy? Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 proxy er en form for mellomlagring av data for at ting skal gå raskere. Hvis du f.eks henter en side fra utlandet, f.eks hotmail sin side så vil den bli lagret på server hos telenor. Når nestemann etter deg skal hente ned samme side så henter han den rett ned fra telenor sin server. det er dyrt å leie linjer til utlandet, så derfor er det begrenset kapasitet ut dit, så derfor vil ting gå seinere. Blir mange utlandske sider lagret hos telenor så slepper dem å bruke utlandslinjene så aktivt. håper det hjalp litt! :smile: Lenke til kommentar
labri Skrevet 10. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2002 Det hjalp masse. :smile: Men jeg skjønner ikke hvorfor internett plutselig gikk glatt på PC2 bare fordi den laster de fleste sidene fra telenors proxy.... Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 Quote: On 2002-03-10 21:37, labri skrev:Det hjalp masse. :smile:Men jeg skjønner ikke hvorfor internett plutselig gikk glatt på PC2 bare fordi den laster de fleste sidene fra telenors proxy.... Er vel fordi det tar noe kortere tid å hente en side fra telenor i Oslo en i Orlando Florida Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 "proxy er en form for mellomlagring av data for at ting skal gå raskere" Tror du tenker på cache server. Proxy betyr "stedfortreder". Hvis du bruker en proxy server så vil ikke din maskin "vises" på nettet, dvs du utgir deg for å være en annen. Det kan være mange forskjellige grunner for å benytte en proxy. Lenke til kommentar
labri Skrevet 11. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2002 Quote: On 2002-03-10 22:11, Baltazar skrev: Quote: On 2002-03-10 21:37, labri skrev: Det hjalp masse. :smile: Men jeg skjønner ikke hvorfor internett plutselig gikk glatt på PC2 bare fordi den laster de fleste sidene fra telenors proxy.... Er vel fordi det tar noe kortere tid å hente en side fra telenor i Oslo en i Orlando Florida Det som er merkelig, er at da jeg ikke brukte telenors proxy var det visse internett-sider som ikke ble lastet i det hele tatt. Mens andre sider igjen gikk mer eller mindre helt greit.... Lenke til kommentar
Tors bror Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Hmm dette med proxies er litt grøtete. Er det vanlig blant folk å ta i bruk dette privat for å øke ytelsen? Hvis man benytter seg av en proxy vil dette kunne føre til økt fare for "Overvåkning" (tenker her på eksterne proxies)? Dvs. loggføring av internettbevegelser gjort av andre enn ISPen. [ Denne Melding var redigert av: Tors bror på 2002-10-17 22:14 ] Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Quote: Det gjorde jeg altså, og alt ble gode greier. Men hva er dette for noe? Hva er en proxy? http://whatis.techtarget.com/definition/0,...i212840,00.html Lenke til kommentar
michaenh Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 I mange bedrifter så bruker de proxy server på en måte for å overvåke ansatte på nettet eller rettere sagt hindre ansatte i å gjøre feil. F. eks. at en ansatt browser til ulovlig html sider. All slags ut og inn linje fra nettet blir gjennomsjekket av proxy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå