Skrangleee Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Skulle parkere bilen utenfor jobb i dag og i det jeg begynte å rygge meg på plass så begynte det en grusom skrapelyd som kom fra venstre fremhjul. Da jeg skulle kjøre hjem var lyden ganske intens, men avtok etter ca. 10 minutters kjøring. Kjørte i ca. 30 minutter og i løpet av den tiden kom lyden tilbake èn gang og varte i noen sekunder, før det gikk over til en mindre skrape/skranglelyd, hørtes mer ut som susing plutselig. Hørte også lyden veldig godt når jeg skulle parkere bilen (rygger meg inn). Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre, for jeg mistenker egentlig grus/stein, jeg MÅ ha bil i morgen og i helgen, men syns det er temmelig dritt å sette bilen på verkstedet og så få vite over helga at det bare var en stein. Må ha leiebil i så tilfelle så dette blir jo en dyr affære om det viser seg at det bare er stein. Noen som kan tenke seg at det er noe annet enn bare grus? Som sagt så ble lyden mildere etter kjøring en stund, det hadde ikke noe å si hvilken vei jeg svingte, om jeg bremsa osv. Lyden var konstant. Det er jo noe sjenerende å kjøre med så burde jo få sjekka det ut uansett, men kjenner jeg bilverkstedene i strøket her rett så har de ikke tid til å ta en rask sjekk før over helga.. Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Sjekk om felgen/bremseskive blir meget varm, kan være bremseskive/kloss/kaliper Endret 2 timer siden av Kakkelfant Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Skrangleee skrev (14 minutter siden): Skulle parkere bilen utenfor jobb i dag og i det jeg begynte å rygge meg på plass så begynte det en grusom skrapelyd som kom fra venstre fremhjul. Da jeg skulle kjøre hjem var lyden ganske intens, men avtok etter ca. 10 minutters kjøring. Kjørte i ca. 30 minutter og i løpet av den tiden kom lyden tilbake èn gang og varte i noen sekunder, før det gikk over til en mindre skrape/skranglelyd, hørtes mer ut som susing plutselig. Hørte også lyden veldig godt når jeg skulle parkere bilen (rygger meg inn). Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre, for jeg mistenker egentlig grus/stein, jeg MÅ ha bil i morgen og i helgen, men syns det er temmelig dritt å sette bilen på verkstedet og så få vite over helga at det bare var en stein. Må ha leiebil i så tilfelle så dette blir jo en dyr affære om det viser seg at det bare er stein. Noen som kan tenke seg at det er noe annet enn bare grus? Som sagt så ble lyden mildere etter kjøring en stund, det hadde ikke noe å si hvilken vei jeg svingte, om jeg bremsa osv. Lyden var konstant. Det er jo noe sjenerende å kjøre med så burde jo få sjekka det ut uansett, men kjenner jeg bilverkstedene i strøket her rett så har de ikke tid til å ta en rask sjekk før over helga.. Hos meg var det drivakselen som hadde blitt ødelagt etter at et verksted var for hard med gjengene under dekkskift. Måtte bytte hele sulamitten. Endret 2 timer siden av Boing_80 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kan være noe så enkelt som en stein mellom skiva og bremseskjoldet. 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden sedsberg skrev (16 minutter siden): Kan være noe så enkelt som en stein mellom skiva og bremseskjoldet. Det kan lage mye lyd. Men, blir gjerne forholdsvis raskt borte da steinen slites ned og faller ut etter min erfaring. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 7 minutes ago, toralfb said: Det kan lage mye lyd. Men, blir gjerne forholdsvis raskt borte da steinen slites ned og faller ut etter min erfaring. Som kan stemme med det OP skriver. Hvis lyden ble mildere etterhvert. Kan også høre med et dekkverksted om de kan ta av hjulet og sjekke. Tar ikke mer en et par minutter. Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden For meg kom lyden fra venstre bakhjul og det var mekanismen for brekket som hadde rustet seg fast. Etter 10 minutter kom vi til en bensinstasjon og fikk stoppet, da kom det hvit røyk fra venstre bakhjul. Er nok en stein, eller noe som har hengt seg opp. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Det kan også være nedslitte bremseklosser. Når de begynner å gå metall mot metall så skraper det fælt og omtrent som stein bak bremseskjoldet. Noen ganger slites klossene fort ned pga stemplet i kaliperen ikke vil trekke seg tilbake. Da kan klossene bli liggende innpå og slites ned til det blir metall mot metall, som ikke gir seg når man slipper bremsepedalen. Edit: Gåent kulelager kan også lage mye lyd. Lyden kan forveksles med skrapelyd om man ikke er kjent med lydene. Lyden er egentlig mer romlende. Endret 1 time siden av Simen1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Du svinger når du rygger for å parkere og lyden oppstår? Jeg gjetter på utslitt hjullager. Stopp ofte og kjenn om hjulet blir varmt, så kan du kanskje kjøre kortere turer over helgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå