Gå til innhold

Intel i7-620M og windows 11

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har en eldre mini pc som jeg skal oppgradere prosessor og minne på.

Har kjøpt en brukt prosessor, en intel 63Y1511  i7-620M 2,66GHz, PGA988 sokkel.

Jeg prøvde å finne ut om jeg kan installere Windows 11 på den, og jeg har trålet nettet etter svar. 

Fant en Microsoft side med oversikt over "Windows 11 Supported Intel Processors", og finner ikke den prosessoren der.

Ok, jeg søker så på samme, men medWindows 10, ingenting. Søker så på "Windows 7 and earlier editions Supported Intel Processors", og fant ikke prosessoren der heller.....

Hva er greia her? Er det fordi det er en "M" type (620M)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessor er for gammel til at Windows har support på den. Den kan likevel trolig kjøre de forskjellige versjonene av Windows. På Windows 11 installasjonen er det sperre for å installere. For Windows 10 vil jeg tro at installasjon går greit.

Er det brukt Windows 7 eller 10 før på maskinen så går det vel nå også.

Linux er et alternativ om en ikke trenger Windows programmer.

edit: Hoved problemet med å få nyere Windows versjoner til å kjøre er eventuell mangel på drivere.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bitesizedmoose skrev (3 timer siden):

i7-620M 2,66GHz

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/43560/intel-core-i7620m-processor-4m-cache-2-66-ghz/specifications.html angir Q1 ‘10 som ‘Launch date’. Windows 7 ble utgitt oktober 2009. 

Dual Core CPU med støtte for maks 8 GB RAM dro vel knapt nok skinnet av pølsa den gangen så å prøve å få Windows 11 inn på maskinen høres ‘smertefullt’ ut 😛😆

Tregt, manglende driverstøtte, sikkerhetssårbarheter (bl. a Spectre, Meltdown) er noen av tingene jeg kommer på som utfordringer. Windows 7 er ‘dødt’ hva gjelder oppdateringer og Windows 10 det samme fra oktober i år.

Tror jeg ville ha gått for en Linux distro av noe slag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 7 og 8 er utgått så ikke sikkert lenger.

Windows 10 eller 11 kan trolig brukes om en har 8GB RAM.

Om en vil bruke Linux, så kan f.eks Linux Mint brukes på minst 2-4GB RAM.

edit: Windows 11 oppgir 4GB RAM som minimum.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Kjører Windows 10 her på eldre prosessorer (Intel Q6600 E6600) uten nevneverdige problemer. Selv med så lite som 4GB RAM. Har også klart å installere med bare 1GB RAM.

Edit: Feil CPU.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Bitesizedmoose said:

Jeg prøvde å finne ut om jeg kan installere Windows 11 på den, og jeg har trålet nettet etter svar.

Et enkelt svar på om Windows 11 er støttet på PC'en kan man få ved å kjøre "Why Not Win 11": https://github.com/rcmaehl/WhyNotWin11

Scroll ned og velg 'Download latest stable release'.

Jeg hadde en PC som scoret 'grønt' på alle punkter unntatt CPU (- den hadde en 7.gen Core i5-prosessor -), så der tok jeg sjansen på å oppgradere fra Windows 10 til Windows 11 ved å mounte Windows 11- ISO-filen, gå til roten av den mountede disken, og skrive:
setup.exe /product server

Da skipper installasjonsprogrammet sjekk av CPU-versjon, TPM, osv. og selv om den stadig vekk nevner 'Windows server' underveis i installasjonen, så er det Windows 11 (Home eller Pro) man ender opp med. Ingen problemer, Windows Update klager ikke heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar. Jeg vet den er gammel, jeg kjører Windows 7 på den nå.

Men bortsett fra at den er treg, fungerer den egentlig uten problemer

Tenker jeg prøver å installere windows 10 på den, det burde fungere.

Skal sette inn 8GB ram (2x4GB) og ny SSD.

Jeg har litt aversjon mot Linux, så holder meg til Windows hvis jeg kan :)

Litt OT, men i praksis, hvor stor sikkerhetsrisiko er det egentlig å kjøre Windows som ikke er oppdatert (f.eks. Win10 etter 14. oktober)? Jeg tror ikke det er så stor risiko som folk skal ha det til... 

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Bitesizedmoose said:

Litt OT, men i praksis, hvor stor sikkerhetsrisiko er det egentlig å kjøre Windows som ikke er oppdatert (f.eks. Win10 etter 14. oktober)? Jeg tror ikke det er så stor risiko som folk skal ha det til...

Hvis den står bak en NAT-ruter og du kjører en oppdatert anti-malwareløsning (- det kan godt hende oppdateringene til Windows Defender fortsetter etter 14.oktober -) bør det stort sett gå bra. Hvis du i tillegg ikke installerer SW fra tvilsomme kilder og ikke besøker tvilsomme nettsteder, så er det enda bedre. Har du også slått på ad-blocker eller script-blocker, så begynner det å nærme seg vanntett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare å legge inn, ikke bry deg om den listen. Skal du ha siste versjon av Windows 11 har Microsoft nå innført krav om at CPU må støtte SSE4.2 eller SSE4a. Om ens CPU ikke har slik støtte får man ikke installert og det er ingen vei rundt det.

Du kan kjøpe Windows 10-oppdateringer etter EOL. 30 USD er den prisen jeg har sett for ett år, dette dobles neste år etc.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Det laveste som støtter Windows 11 er så vidt jeg vet 8000-serien til Intel, uansett er det å kjøre WhyNotWin11 en god ide for alle uansett.

Microsoft kommer til å selge tilgang til Windows 10 til de som ønsker det. Tror det var snakk om $30 i starten pr år men at dette beløpet skulle øke etter hvert. Windows 11 følger nok i all praksis "bad" cycle der Windows 7 og Windows 10 tilhører den gode sykelen.

Det at MS bruker suksessen til Win10 til å melke de som ikke vil eller kan oppgradere for en dyrere og dyrere betalingsmodell synes jeg er en ganske forkastelig kapitalistisk modell.

Har en gammel maskin som er helt ok som jeg ville bruke til offline-bruk, men Microsoft har gjort det det de kan for jeg ikke skal få det det til i praksis. En må gå for et eller annet hacket med den risikoen det har for malware.

Lenke til kommentar
1 minute ago, ^fmj said:

Nei, det vil ikke fungere.

Har du prøvd?

Jeg har oppgradert 2 PC'er med "unsupported CPU" fra Windows 10 til Windows 11 med denne metoden.

edit: Det er snakk om hhv. Core i5-7400 og Core i5-7600.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
23 minutes ago, ^fmj said:

Disse støtter SSE4.2.

Mer info.

Ah, ok. Men det er vel ingen som kjører Windows 10 på så gammel CPU uansett, så dermed er vel en oppgradering til Windows 11 helt uaktuelt.

Fra artikkelen du linket til:
In fact, SSE4.2 has been around for nearly 20 years, and almost every processor has supported it for just as long.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (8 timer siden):

Ah, ok. Men det er vel ingen som kjører Windows 10 på så gammel CPU uansett, så dermed er vel en oppgradering til Windows 11 helt uaktuelt.

Fra artikkelen du linket til:
In fact, SSE4.2 has been around for nearly 20 years, and almost every processor has supported it for just as long.

Det er gammelt ja og det er nok få som har en såpass gammel PC. Slang det med i tilfelle det kunne være relevant for noen. For trådstarter er det ikke relevant, derfor jeg også skrev at han bare skulle forkaste den listen. 

Lenke til kommentar

I dag fungerte ikke /product server på en PC uten TPM, det var også stopp selv om jeg la inn flere unntak i registeret. Fikk litt forskjellige feilmeldinger, forsøkte også å slette appraiserres.dll. 

Dette var Windows 10 Home, det hadde sikkert gått med Rufus, men det er jo litt mer stress. Tenkte jeg skulle teste ut Flyby11 , det fungerte veldig bra. Den benytter seg også av serverinstallasjonen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...