Gå til innhold

Volkswagen lover rimelig elbil til under 230 000 kroner

Anbefalte innlegg

Orion666 skrev (4 timer siden):

Alle kan selvsagt kjøpe den bilen de vil, akkurat slik trådstarter har gjort.

Nei, man kan ikke det, når de enten er alt for dyre (pga avgifter) eller fordi de ikke tas inn i Norge (pga avgifter). Et eksempel er Toyota Land Cruiser. Den selges i store deler av verden, og den koster ca. 650 000 kr og hadde vært perfekt for mange nordmenn. Men på grunn av norske avgifter koster den 1,8 millioner kroner, noe som gjør den uaktuell for de aller fleste. Det finnes heller ingen gode alternativer til Land Cruiser som er elektriske, kanskje Rivian R1S eller GMC Hummer EV men de finnes det få eller ingen av i Norge, og de er også veldig dyre sett bort fra norske avgifter (i USA ca. 650 000 kr for en Land Cruiser mot over en million kroner for Hummer EV eller ca. 900 000 kr for en Rivian R1S). Elbiler er altså dyrere og har ofte dårligere egenskaper pga vekt, rekkevidde etc.

Orion666 skrev (4 timer siden):

Avgiftene er like for alle, og er basert på CO2-utslipp. At mange fossilbiler ikke fåes kjøpt i Norge skyldes at markedet ikke er tilstede. Importér selv dersom det er viktig for deg.

Nei, avgiftene er svært forskjellige. Det burde selvsagt vært 0 kr i avgifter og moms for alle biler uansett drivlinje, men i Norge liker vi ikke å ha frihet til å velge selv, og har dermed bestemt at politikerne skal bestemme hvilke biler vi skal kjøpe ved justering av avgifter. Hadde alle nye bensin og dieselbiler vært helt fritatt for avgifter, moms og det samtidig hadde vært helt fritatt for avgifter og moms på bensin og diesel-drivstoff, samt ingen bompenger, hadde elbil andelen vært godt under 10% av nybilsalget.

Jeg tenkte på å importere en billig nybil til Norge, en Suzuki Jimny med en 1.5 liters bensinmotor, og den har en pris på ca. 270 000 i de fleste land den selges i. Men da jeg så at jeg må betale mer i avgifter enn det bilen koster, så la jeg fra meg ideen. Det er nok også avgiftene som er grunnen til at Suzuki Norge ikke tar den inn i landet.

Kajac skrev (1 time siden):

Jeg bryr meg ikke om hvilken bil du ønsker deg. Men om du liker biler og fart går du virkelig glipp av noe om du ekskluderer elbiler uten å engang vurdere dem. Det begynner å bli noen tiår siden en elbil var et "kjøleskap på hjul" for å si det sånn. Når en relativt vanlig elektrisk folke-SUV kan utkonkurrere en mengde bensindrevne superbiler på fart og kjørefølelse, så sier det seg selv at man skyter seg litt i foten ved å lukke øynene for enhver elbil. 

Det eneste en elbil ikke gir bil-/kjøre-entusiasten er motorlyden. Men jeg er sikker på de kommer med en løsning på det en eller annen gang. 

Så det handler ikke om at "oss byfolk med elbil og kontorjobb" skal prakke på alle og enhver elbiler. Men om du liker biler, så går du virkelig glipp av noe ved å ignorere elbil.

Hilsen en stolt eier av både moderne elbil og gammel, bensindrevet veteranbil!

Om man liker å kjøre rett frem på en flystripe der kvartmila er det som er gøy, så kan man godt kjøpe en Tesla Model S Plaid og kjøre frem og tilbake der. Men det ser jeg på som svært kjedelig.

Det jeg er ute etter er et lett kjøretøy med en liten bensinmotor som ligger som støpt i svingene, for eksempel en Porsche 911 S/T som veier under 1400 kg. Men den er veldig dyr, spesielt i Norge da slipper slipper ut over 300 gram CO2 per km.

Et billigere alternativ er en Porsche 718 Boxster som ligger på ca 1300 kg med manuell kasse og koster ca 1.1 milloner. Golf R er et enda billigere alternativ, men den har dessverre VW/Møller sluttet å ta inn til Norge, pga avgifter som skrur prisen opp. Heldigvis selges fortsatt Mazda MX-5 i Norge, enn så lenge.

Jeg liker også biler som kan kjøre offroad med høy bakkeklaring og tykke terrengdekk, og da er Land Cruiser et alternativ, mens et elbil alternativ knapt finnes. Men igjen, pga av norske avgifter, blir den på ca 1.8 mill og dermed tre ganger så dyr som den egentlig skal være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (28 minutter siden):

Men igjen, pga av norske avgifter, blir den på ca 1.8 mill og dermed tre ganger så dyr som den egentlig skal være

Jeg også har dyre drømmer, men jeg sutrer ikke fordi staten ikke finansierer dem for meg.

»Et landsted i Blindleia med svømmebasseng og tennisbane passer for mange nordmenn, med det koster 50 millioner når en vanlig familie bare har råd til to millioner.»

«Strøm bør ikke koste mer enn 30. øre/kWh. Fly til Granca bør ikke koste mer enn 800,-…….»

Spar meg!

Lenke til kommentar
15 hours ago, PaladinNO said:

Klimaavtrykket gir jeg blaffen i. Så ja, jeg bor på landet.

Fascinerende.
Det er alltid artig å se hva forskningen sier om dette fascinerende fenomenet:

Folk har også en tendens til å ignorere ting som ikke stemmer med sin egen overbevisning, så de med klimaskeptiske holdninger blir ikke påvirket selv om de bor på steder hvor det blir satt stadig nye varmerekorder, ifølge forskerne.

Kilde: https://www.forskning.no/psykologi-klima/holdninger-til-klimaendringer-kan-henge-sammen-med-vaeret-der-du-bor/374437

Siden du tilsynelatende tror og tviholder på gamle utdaterte klimamyter, så blir det vel ganske logisk at du kjører i en gammel utdatert fossilbil.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (På 6.2.2025 den 23.58):
FrihetensRegn skrev (På 6.2.2025 den 23.25):

Jeg også har dyre drømmer, men jeg sutrer ikke fordi staten ikke finansierer dem for meg.

Jeg sutrer ikke over at staten ikke finansierer noe for meg, jeg sutrer fordi staten har gjort det bortimot ulovlig å kjøpe vanlige biler fordi de ikke liker drivlinjen. Alt jeg ønsker er at staten holder seg borte fra bilkjøpet mitt, altså ingen avgifter eller moms uansett drivlinje.

»Et landsted i Blindleia med svømmebasseng og tennisbane passer for mange nordmenn, med det koster 50 millioner når en vanlig familie bare har råd til to millioner.»

Dårlig eksempel. Et stort hus med mange fasiliteter har alltid og vil alltid være dyrt, uansett hvor i landet det ligger. Et bedre eksempel er at noen ønsker seg et lite hus på 100 kvadratmeter med to soverom til to millioner, men på grunn av at staten har bestemt at alle skal bo i leiligheter, har de økt avgiftene på hus til 300 000 kr per kvadratmeter og en årlig husavgift på 10% av eiendommens anslåtte markedsverdi. Forhåpentligvis vil politikerne aldri få de samme tåpelige ideene for hus som de har for bil, men det kan bli en virkelighet om EU får viljen sin.

«Strøm bør ikke koste mer enn 30. øre/kWh. Fly til Granca bør ikke koste mer enn 800,-…….»

Strøm bør ikke koste mer enn et par øre om sommeren og ca. 30 øre om vinteren, da det er den reelle kostnaden for norsk vannkraft. Dessverre har norske politikere greid å ødelegge dette også, fordi landssvikerne som er for EU har koblet oss til EU noe som gjør at vi nå har vært oppe i 13 kr/kWt.

Spar meg!

De som bør spare seg er de som til stadighet ønsker at staten, politikere og byråkrater, ofte i Brussel, skal bestemme hva folk skal spise, kjøre, bo i, etc. La folk få friheten til å velge selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (11 timer siden):

Forhåpentligvis vil politikerne aldri få de samme tåpelige ideene for hus som de har for bil, men det kan bli en virkelighet om EU får viljen sin.

Norske bilavgifter (og mangel på avgifter for elbiler) er en 100% særnorsk regulering som ikke har noe med EU å gjøre. Her er norge fremst i verden og det har bidratt til at Norge har fått en nyere, tryggere, mer driftssikker og mer miljøvennlig bilpark enn noensinne tidligere.

Man skal være en helt spesiell type reaksjonær EU-motstander dersom man er enten mot denne reguleringen eller legger ansvaret for den eller -som i ditt tilfelle- begge deler.

Gratulerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...