Gå til innhold

Volkswagen lover rimelig elbil til under 230 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før jeg i det hele tatt vurderer å kjøpe en elbil så jeg setter samme krav til den som min egen dieselbil (2008 VW Caddy 1.9 TDi) klarte da den var ny / nybrukt (under 30.000 Km):

- Under 200.000 Kr.
- 100 mil mellom tanking/lading under optimale forhold, med minimum 65 mil på vinteren (-20ºC) med kun fører.
- Hengerfeste.
- 750 Kg nyttelast.

Ingen elbil er til vurdering før de kan gjøre tilsvarende eller bedre.

EDIT:
Ser det ble mye kverulering fra fanatikerne vedrørende uoppnåelige krav. Men jeg sa aldri at jeg ikke vil ha en elbil, jeg bare stilte de krav jeg har til en. Og jeg kan vente til elbilene er såpass gode.

Jeg stille ikke en gang et spørsmål for diskutering, jeg kom med en konstatering om eget synspunkt.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, PaladinNO said:

Før jeg i det hele tatt vurderer å kjøpe en elbil så jeg setter samme krav til den som min egen dieselbil (2008 VW Caddy 1.9 TDi) klarte da den var ny / nybrukt (under 30.000 Km):

- Under 200.000 Kr.
- 100 mil mellom tanking/lading under optimale forhold, med minimum 65 mil på vinteren (-20ºC) med kun fører.
- Hengerfeste.
- 750 Kg nyttelast.

Ingen elbil er til vurdering før de kan gjøre tilsvarende eller bedre.

....og ingen oppegående personer gidder å diskutere din "vurdering" på de premissene du lister her, når du (beleilig for deg) har fjernet de premissene som du vet at din dieselbil feiler totalt på i forhold til en el-bil, som f.eks driftskostnad pr mil, bomavgift, parkeringsavgift og ikke minst klimaavtrykk.

Forresten, jeg hadde også en dieselbil produsert i 2008, med turbo/intercooler, som brukte 0.35 liter/mil under optimale forhold, rekkevidde 1000 km på full tank, som kostet meg totalt mindre enn 200 000 NOK som splitterny (kjøpt i Danmark inkludert toll m.m, fordi danskekrona var rekordlav i 2008 i tillegg til at produsentene måtte subsidiere bilene sine der pga høye nasjonale avgifter), med hengerfeste, men kun med 340 kg nyttelast (trenger ikke mer siden jeg har tilhenger).
Den bilen ga jeg gladelig bort gratis i fjor (jepp, den var EU-godkjent) og kjøpte meg elektrisk bil istedet, da jeg lett innså at den gamle dieselbilen min var totaaaaalt utdatert mht teknologi, driftskostnad pr mil, bomavgifter, parkeringsavgifter, klimaavtrykk, og reparasjonsutgifter (jeg syntes litt synd på han som måtte motta den).
Har nå i underkant av 600 km rekkevidde, 260% flere hestekrefter, 4-hjulsdrift ved behov, betaler for tiden 5 øre pr kWh (sone NO4), og kan ikke si at dette plager meg så mye.

Endret av Radon Ready
pga tillegg av lenker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (2 timer siden):

Før jeg i det hele tatt vurderer å kjøpe en elbil så jeg setter samme krav til den som min egen dieselbil (2008 VW Caddy 1.9 TDi) klarte da den var ny / nybrukt (under 30.000 Km):

- Under 200.000 Kr.
- 100 mil mellom tanking/lading under optimale forhold, med minimum 65 mil på vinteren (-20ºC) med kun fører.
- Hengerfeste.
- 750 Kg nyttelast.

Ingen elbil er til vurdering før de kan gjøre tilsvarende eller bedre.

Hvor ofte går du 100 mil uten mulighet for å tanke? Hvor ofte bruker du hengerfestet? Hvor ofte trenger du 750 kg nyttelast? Jeg tipper svaret på alle disse tre er svært sjelden/aldri.

Du kunne nok fint klart deg med en helt vanlig elbil, og heller leid en varebil de få gangene du trenger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (2 timer siden):

Før jeg i det hele tatt vurderer å kjøpe en elbil så jeg setter samme krav til den som min egen dieselbil (2008 VW Caddy 1.9 TDi) klarte da den var ny / nybrukt (under 30.000 Km):

- Under 200.000 Kr.
- 100 mil mellom tanking/lading under optimale forhold, med minimum 65 mil på vinteren (-20ºC) med kun fører.
- Hengerfeste.
- 750 Kg nyttelast.

Ingen elbil er til vurdering før de kan gjøre tilsvarende eller bedre.

Siden du ikke vil strekke på beina hver tredje time, stopper du deg selv fra å få en ny bil som på alle punkter er bedre ann tralla du kjører i dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville mye heller hatt lyst å kjøpe en ny liten bensinbil, men de er vanskelig å få tak i i Norge om dagene, feks Polo GTI eller lignende.

Man får de brukt da: https://www.finn.no/mobility/item/392304003?ci=22

Det som er kjedelig med batteribiler er at de er tunge, til tross for små batterier og kort rekkevidde. Men sikkert helt greit som et fremkomstmiddel til og fra jobb. Kanskje faststoffbatterier kan endre på det om noen år. Om man for eksempel får energitettheten opp til 500 Wt/kg så kan man ha et lite batteri på 200 kg og 100 kWt fulladet. Og lynlading på 500 kW eller mer.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, FrihetensRegn said:

Jeg ville mye heller hatt lyst å kjøpe en ny liten bensinbil, men de er vanskelig å få tak i i Norge om dagene, feks Polo GTI eller lignende.

Man får de brukt da: https://www.finn.no/mobility/item/392304003?ci=22

Det som er kjedelig med batteribiler er at de er tunge, til tross for små batterier og kort rekkevidde. Men sikkert helt greit som et fremkomstmiddel til og fra jobb. Kanskje faststoffbatterier kan endre på det om noen år. Om man for eksempel får energitettheten opp til 500 Wt/kg så kan man ha et lite batteri på 200 kg og 100 kWt fulladet. Og lynlading på 500 kW eller mer.

alpine a290: Weight Unladen (EU)1579 kg 220bhp.

Polo gti: Unladen Weight (kg)1326 207bhp.

Hadde tatt en alpine a290 selv med 200kg mer over en polo gti.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Den store fordelen med ein billig elbil er at den er både billig i innkjøp og billig i bruk. Då skjønner eg ikkje kvifor @PaladinNO sine spesifikasjonskrav til ein dieselbil fokuserer på innkjøpspris.
Drivstoffkostnadane på ein elbil er minst halvparten av dieselkostnadane, ofte også langt billegare.
Sidan behovet for å køyre 100 mil mellom kvar tanking er ein viktig spesifikasjon for deg så antek eg at dette er avstandar du køyrer ganske ofte, forskjellen i drivstoffkostnad er fort 500 kr alt etter differansen mellom straumpris og drivstoffpris. Ved så hyppige langkøyringar så vil du med dieselbil i liten grad kunne nyttegjere deg av dei dagane i veka der dieselen er relativt billig, er det tomt så må du fylle uavhengig av om dieselprisen er 18 eller 25 kr den dagen.
Køyrer du slike avstandar med tilhenger også så blir det enda viktigare å tenke på drivstoffkostnadane.

For at samanlikninga mellom elbil og dieselbil skal gi økonomisk meining så må du kjøpe dieselbil for mykje under 200 000 kr for å gjere opp for det faktum at ein tilsvarande elbil i same prisklasse kostar mykje mindre i bruk.

 

Elbil er ikkje for alle. Sjølv køyrer eg bensinbil, men eg køyrer bensinbil vel vitande om at eg betalar ganske mykje for den luksusen det er at eg kan smekke på tilhengaren og køyre samanhengande i minst 6 timar utan ein beinstrekk. Eg har eigentleg ikkje behov for ein bil som har så lang rekkevidde, for omtrent 90% av køyreturane mine er på under 10 km, 10% er ikkje lengre enn 100 km, og langturar har eg kanskje 10 gongar i året.
For meg er det lite fornuftig med bensinbil, men det er sjølvsagt veldig behageleg at om eg vil så kan eg sette meg i bilen og køyre non-stop utan å måtte kalkulere inn tidsbruk til pauser og lading.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Sidan behovet for å køyre 100 mil mellom kvar tanking er ein viktig spesifikasjon for deg så antek eg at dette er avstandar du køyrer ganske ofte,

Nei, han vil bare ikke ha en elbil, så han setter opp en -til nå- uoppnåelig spesifikasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Radon Ready skrev (2 timer siden):

....og ingen oppegående personer gidder å diskutere din "vurdering" på de premissene du lister her, når du (beleilig for deg) har fjernet de premissene som du vet at din dieselbil feiler totalt på i forhold til en el-bil, som f.eks driftskostnad pr mil, bomavgift, parkeringsavgift og ikke minst klimaavtrykk.

Er ingen bommer der jeg kjører. Gratis parkering. Klimaavtrykket gir jeg blaffen i. Så ja, jeg bor på landet.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Det som er kjedelig med batteribiler er at de er tunge, til tross for små batterier og kort rekkevidde.

Hva gjør dette til et problem egentlig? Bilen min veier rett under 1600 kilo, men sparker bedre fra seg og ligger bedre på veien enn noen annen bensinbil jeg noen gang har eid, selv om den er hundrevis av kilo tynge enn selv den tyngste bensinbilen jeg hadde.

Føler mange nå bare finner på "problemer" for å kunne rettferdiggjøre at de egentlig ikke vil ha elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (20 minutter siden):

Føler mange nå bare finner på "problemer" for å kunne rettferdiggjøre at de egentlig ikke vil ha elb

Det er nettopp det som siver gjennom argumentasjonen.

Sannsynligvis også et hat/misunnelsesforhold til det de oppfatter som en urban elite med elbil, smale sko, stive skjortekraver og mastergrad. Det siste er litt gjetning, litt observasjon.

Lenke til kommentar

Kan ikkje denne tråden handle om den nye bilen til VW i staden for ein person som ikkje har lyst på dagens elbilar?

Det gnålet er det nok av i andre diskusjonar. Start gjerne ein ny tråd om det er interessant.

Blir interessant å sjå kor liten og billig den vil kjennes. Når prisen er halvparten av ID.4 så må dei ha kvitta seg med ein del. Mindre batteripakke er vel å vente.

Endret av Zeph
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

 

Føler mange nå bare finner på "problemer" for å kunne rettferdiggjøre at de egentlig ikke vil ha elbil.

 

Orion666 skrev (1 time siden):

Det er nettopp det som siver gjennom argumentasjonen.

Sannsynligvis også et hat/misunnelsesforhold til det de oppfatter som en urban elite med elbil, smale sko, stive skjortekraver og mastergrad. Det siste er litt gjetning, litt observasjon.

Hvorfor er det så viktig at folk kjøper elbil? Kan ikke folk få lov til å ha friheten til å kjøpe det de vil? Enten det er elbil, bensinbil, dieselbil, hybrid eller hydrogen. La folk få bestemme selv. Hver gang noen sier de heller ønsker seg en bensinbil så kommer hylekoret og el-fanboys frem for å klage og syte på hvorfor ikke man kjøper elbil.

Dessverre er ikke avgiftene likestilt og mange gode biler som selges i resten av verden selges ikke lenger i Norge, så da har man ikke mye valg. Min neste bil blir mest sannsynlig en nyere brukt, ren bensinbil da jeg synes elbiler er like interessante som et kjøleskap fra Electrolux på hjul. Så kan de som elsker å være som alle andre kjøpe seg en Tesla.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (23 minutter siden):

 

Hvorfor er det så viktig at folk kjøper elbil? Kan ikke folk få lov til å ha friheten til å kjøpe det de vil? Enten det er elbil, bensinbil, dieselbil, hybrid eller hydrogen. La folk få bestemme selv. Hver gang noen sier de heller ønsker seg en bensinbil så kommer hylekoret og el-fanboys frem for å klage og syte på hvorfor ikke man kjøper elbil.

Dessverre er ikke avgiftene likestilt og mange gode biler som selges i resten av verden selges ikke lenger i Norge, så da har man ikke mye valg. Min neste bil blir mest sannsynlig en nyere brukt, ren bensinbil da jeg synes elbiler er like interessante som et kjøleskap fra Electrolux på hjul. Så kan de som elsker å være som alle andre kjøpe seg en Tesla.

Alle kan selvsagt kjøpe den bilen de vil, akkurat slik trådstarter har gjort.

Avgiftene er like for alle, og er basert på CO2-utslipp. At mange fossilbiler ikke fåes kjøpt i Norge skyldes at markedet ikke er tilstede. Importér selv dersom det er viktig for deg.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Kan ikkje denne tråden handle om den nye bilen til VW i staden for ein person som ikkje har lyst på dagens elbilar?

Det gnålet er det nok av i andre diskusjonar. Start gjerne ein ny tråd om det er interessant.

Blir interessant å sjå kor liten og billig den vil kjennes. Når prisen er halvparten av ID.4 så må dei ha kvitta seg med ein del. Mindre batteripakke er vel å vente.

Mindre hestekrefter ogsaa sansynligvis, men haugevis til de smaa bilene. For en god stund siden, leste jeg at de hadde tenkt aa ha over 200 hk i Id-2'en og 40 mil rekkevidde saa det skal bli spennende, aa se hvor mye det ble.

Det er jo egentlig, helt vilt da, hvis de hiver saa mye hk i.

Jeg har en E-up og den har 82 hk og gaar som ei kule, saa kraft nok, kommer det til aa bli.

Id-1'en, vet jeg ingenting om, saa den blir ogsaa spennende.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

 

Hvorfor er det så viktig at folk kjøper elbil? Kan ikke folk få lov til å ha friheten til å kjøpe det de vil? Enten det er elbil, bensinbil, dieselbil, hybrid eller hydrogen. La folk få bestemme selv. Hver gang noen sier de heller ønsker seg en bensinbil så kommer hylekoret og el-fanboys frem for å klage og syte på hvorfor ikke man kjøper elbil.

Dessverre er ikke avgiftene likestilt og mange gode biler som selges i resten av verden selges ikke lenger i Norge, så da har man ikke mye valg. Min neste bil blir mest sannsynlig en nyere brukt, ren bensinbil da jeg synes elbiler er like interessante som et kjøleskap fra Electrolux på hjul. Så kan de som elsker å være som alle andre kjøpe seg en Tesla.

Jeg bryr meg ikke om hvilken bil du ønsker deg. Men om du liker biler og fart går du virkelig glipp av noe om du ekskluderer elbiler uten å engang vurdere dem. Det begynner å bli noen tiår siden en elbil var et "kjøleskap på hjul" for å si det sånn. Når en relativt vanlig elektrisk folke-SUV kan utkonkurrere en mengde bensindrevne superbiler på fart og kjørefølelse, så sier det seg selv at man skyter seg litt i foten ved å lukke øynene for enhver elbil. 

Det eneste en elbil ikke gir bil-/kjøre-entusiasten er motorlyden. Men jeg er sikker på de kommer med en løsning på det en eller annen gang. 

Så det handler ikke om at "oss byfolk med elbil og kontorjobb" skal prakke på alle og enhver elbiler. Men om du liker biler, så går du virkelig glipp av noe ved å ignorere elbil.

 

Hilsen en stolt eier av både moderne elbil og gammel, bensindrevet veteranbil!

Lenke til kommentar
Kajac skrev (16 minutter siden):

Det eneste en elbil ikke gir bil-/kjøre-entusiasten er motorlyden.

Du vet vel selv at det ikke er helt sant. Elbiler er tyngre enn sine motparter når det gjelder kjørefølelse (som uansett er et subjektivt mål) og lastekapasitet, og man er bundet av treg lading langs motorveien når man er på langtur. Sikkert flere ting også, men at det kun er motorlyd tror jeg mange er uenige i.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det jeg ikke liker med nye Volkswagen (m.fl.) er at alt skal være touch. Lånte en ID4 noen ganger og holdt på å bli gal. Kunne ikke engang betjene varmeapparatet uten å hele tiden måtte se hvor man skal trykke, og se om trykket faktisk ble registrert. Null feedback. Og i mørket måtte man enten skru på kupélyset eller time lyktestolpene så man kunne se hva man trykket på.

Rattkontrollene var også touch og man aktiverte alt mulig rart mens man fomlet etter riktig knapp. Her måtte man også se ned på hva man skulle trykke på. Og da er jo hele poenget borte.

På Golf'n trenger jeg knapt se på betjeningen. Et kjapt blokk ned for å se hva tempen står på og så kan jeg bare telle klikk på hjulet til temperaturen jeg vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...