Gå til innhold

Volkswagen lover rimelig elbil til under 230 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før jeg i det hele tatt vurderer å kjøpe en elbil så jeg setter samme krav til den som min egen dieselbil (2008 VW Caddy 1.9 TDi) klarte da den var ny / nybrukt (under 30.000 Km):

- Under 200.000 Kr.
- 100 mil mellom tanking/lading under optimale forhold, med minimum 65 mil på vinteren (-20ºC) med kun fører.
- Hengerfeste.
- 750 Kg nyttelast.

Ingen elbil er til vurdering før de kan gjøre tilsvarende eller bedre.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, PaladinNO said:

Før jeg i det hele tatt vurderer å kjøpe en elbil så jeg setter samme krav til den som min egen dieselbil (2008 VW Caddy 1.9 TDi) klarte da den var ny / nybrukt (under 30.000 Km):

- Under 200.000 Kr.
- 100 mil mellom tanking/lading under optimale forhold, med minimum 65 mil på vinteren (-20ºC) med kun fører.
- Hengerfeste.
- 750 Kg nyttelast.

Ingen elbil er til vurdering før de kan gjøre tilsvarende eller bedre.

....og ingen oppegående personer gidder å diskutere din "vurdering" på de premissene du lister her, når du (beleilig for deg) har fjernet de premissene som du vet at din dieselbil feiler totalt på i forhold til en el-bil, som f.eks driftskostnad pr mil, bomavgift, parkeringsavgift og ikke minst klimaavtrykk.

Forresten, jeg hadde også en dieselbil produsert i 2008, med turbo/intercooler, som brukte 0.35 liter/mil under optimale forhold, rekkevidde 1000 km på full tank, som kostet meg totalt mindre enn 200 000 NOK som splitterny (kjøpt i Danmark inkludert toll m.m, fordi danskekrona var rekordlav i 2008 i tillegg til at produsentene måtte subsidiere bilene sine der pga høye nasjonale avgifter), med hengerfeste, men kun med 340 kg nyttelast (trenger ikke mer siden jeg har tilhenger).
Den bilen ga jeg gladelig bort gratis i fjor og kjøpte meg elektrisk bil istedet, da jeg lett innså at den gamle dieselbilen min var totaaaaalt utdatert mht teknologi, driftskostnad pr mil, bomavgifter, parkeringsavgifter, klimaavtrykk, og reparasjonsutgifter.
Har nå i underkant av 600 km rekkevidde, 260% flere hestekrefter, betaler for tiden 5 øre pr kWh (sone NO4), og kan ikke si at dette plager meg så mye.

Endret av Radon Ready
pga tillegg av lenker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (2 timer siden):

Før jeg i det hele tatt vurderer å kjøpe en elbil så jeg setter samme krav til den som min egen dieselbil (2008 VW Caddy 1.9 TDi) klarte da den var ny / nybrukt (under 30.000 Km):

- Under 200.000 Kr.
- 100 mil mellom tanking/lading under optimale forhold, med minimum 65 mil på vinteren (-20ºC) med kun fører.
- Hengerfeste.
- 750 Kg nyttelast.

Ingen elbil er til vurdering før de kan gjøre tilsvarende eller bedre.

Hvor ofte går du 100 mil uten mulighet for å tanke? Hvor ofte bruker du hengerfestet? Hvor ofte trenger du 750 kg nyttelast? Jeg tipper svaret på alle disse tre er svært sjelden/aldri.

Du kunne nok fint klart deg med en helt vanlig elbil, og heller leid en varebil de få gangene du trenger det.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (2 timer siden):

Før jeg i det hele tatt vurderer å kjøpe en elbil så jeg setter samme krav til den som min egen dieselbil (2008 VW Caddy 1.9 TDi) klarte da den var ny / nybrukt (under 30.000 Km):

- Under 200.000 Kr.
- 100 mil mellom tanking/lading under optimale forhold, med minimum 65 mil på vinteren (-20ºC) med kun fører.
- Hengerfeste.
- 750 Kg nyttelast.

Ingen elbil er til vurdering før de kan gjøre tilsvarende eller bedre.

Siden du ikke vil strekke på beina hver tredje time, stopper du deg selv fra å få en ny bil som på alle punkter er bedre ann tralla du kjører i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville mye heller hatt lyst å kjøpe en ny liten bensinbil, men de er vanskelig å få tak i i Norge om dagene, feks Polo GTI eller lignende.

Man får de brukt da: https://www.finn.no/mobility/item/392304003?ci=22

Det som er kjedelig med batteribiler er at de er tunge, til tross for små batterier og kort rekkevidde. Men sikkert helt greit som et fremkomstmiddel til og fra jobb. Kanskje faststoffbatterier kan endre på det om noen år. Om man for eksempel får energitettheten opp til 500 Wt/kg så kan man ha et lite batteri på 200 kg og 100 kWt fulladet. Og lynlading på 500 kW eller mer.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, FrihetensRegn said:

Jeg ville mye heller hatt lyst å kjøpe en ny liten bensinbil, men de er vanskelig å få tak i i Norge om dagene, feks Polo GTI eller lignende.

Man får de brukt da: https://www.finn.no/mobility/item/392304003?ci=22

Det som er kjedelig med batteribiler er at de er tunge, til tross for små batterier og kort rekkevidde. Men sikkert helt greit som et fremkomstmiddel til og fra jobb. Kanskje faststoffbatterier kan endre på det om noen år. Om man for eksempel får energitettheten opp til 500 Wt/kg så kan man ha et lite batteri på 200 kg og 100 kWt fulladet. Og lynlading på 500 kW eller mer.

alpine a290: Weight Unladen (EU)1579 kg 220bhp.

Polo gti: Unladen Weight (kg)1326 207bhp.

Hadde tatt en alpine a290 selv med 200kg mer over en polo gti.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Den store fordelen med ein billig elbil er at den er både billig i innkjøp og billig i bruk. Då skjønner eg ikkje kvifor @PaladinNO sine spesifikasjonskrav til ein dieselbil fokuserer på innkjøpspris.
Drivstoffkostnadane på ein elbil er minst halvparten av dieselkostnadane, ofte også langt billegare.
Sidan behovet for å køyre 100 mil mellom kvar tanking er ein viktig spesifikasjon for deg så antek eg at dette er avstandar du køyrer ganske ofte, forskjellen i drivstoffkostnad er fort 500 kr alt etter differansen mellom straumpris og drivstoffpris. Ved så hyppige langkøyringar så vil du med dieselbil i liten grad kunne nyttegjere deg av dei dagane i veka der dieselen er relativt billig, er det tomt så må du fylle uavhengig av om dieselprisen er 18 eller 25 kr den dagen.
Køyrer du slike avstandar med tilhenger også så blir det enda viktigare å tenke på drivstoffkostnadane.

For at samanlikninga mellom elbil og dieselbil skal gi økonomisk meining så må du kjøpe dieselbil for mykje under 200 000 kr for å gjere opp for det faktum at ein tilsvarande elbil i same prisklasse kostar mykje mindre i bruk.

 

Elbil er ikkje for alle. Sjølv køyrer eg bensinbil, men eg køyrer bensinbil vel vitande om at eg betalar ganske mykje for den luksusen det er at eg kan smekke på tilhengaren og køyre samanhengande i minst 6 timar utan ein beinstrekk. Eg har eigentleg ikkje behov for ein bil som har så lang rekkevidde, for omtrent 90% av køyreturane mine er på under 10 km, 10% er ikkje lengre enn 100 km, og langturar har eg kanskje 10 gongar i året.
For meg er det lite fornuftig med bensinbil, men det er sjølvsagt veldig behageleg at om eg vil så kan eg sette meg i bilen og køyre non-stop utan å måtte kalkulere inn tidsbruk til pauser og lading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...