GÃ¥ til innhold

🎮 Playstation 5 skrur av seg selv. | Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, TheDarkSycamore - SCM said:

Hva mener du med utenfor reklamasjonsrett? 🤔

Alle har gratis tilgang til chatgpt, men for enkelhets skyld:

"Utenfor reklamasjonsrett" betyr at en vare eller tjeneste ikke lenger omfattes av reklamasjonsretten, altså kjøperens lovfestede rett til å klage på feil eller mangler innenfor en bestemt tidsperiode etter kjøpet.

I Norge reguleres reklamasjonsretten av forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven, og den varierer avhengig av hva slags vare det er:

• For forbrukerkjøp (kjøp fra næringsdrivende til privatperson):
    • 2 Ã¥r for vanlige varer
    • 5 Ã¥r for varer med forventet lengre levetid (f.eks. hvitevarer, mobiltelefoner)
  • For kjøp mellom private eller bedrifter (kjøpsloven):
    • Vanligvis 2 Ã¥r

Når en vare er utenfor reklamasjonsrett, betyr det at kjøperen ikke lenger har krav på gratis utbedring, omlevering eller prisavslag fra selgeren hvis det oppdages en feil eller mangel. Eventuelle reparasjoner eller erstatninger må da dekkes av kjøperen selv.

Lenke til kommentar
ps5 skrev (1 minutt siden):

Alle har gratis tilgang til chatgpt, men for enkelhets skyld:

"Utenfor reklamasjonsrett" betyr at en vare eller tjeneste ikke lenger omfattes av reklamasjonsretten, altså kjøperens lovfestede rett til å klage på feil eller mangler innenfor en bestemt tidsperiode etter kjøpet.

I Norge reguleres reklamasjonsretten av forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven, og den varierer avhengig av hva slags vare det er:

• For forbrukerkjøp (kjøp fra næringsdrivende til privatperson):
    • 2 Ã¥r for vanlige varer
    • 5 Ã¥r for varer med forventet lengre levetid (f.eks. hvitevarer, mobiltelefoner)
  • For kjøp mellom private eller bedrifter (kjøpsloven):
    • Vanligvis 2 Ã¥r

Når en vare er utenfor reklamasjonsrett, betyr det at kjøperen ikke lenger har krav på gratis utbedring, omlevering eller prisavslag fra selgeren hvis det oppdages en feil eller mangel. Eventuelle reparasjoner eller erstatninger må da dekkes av kjøperen selv.

Jeg vet hva det betyr, jeg skjønner bare ikke helt hva det har med denne sammenheng og gjøre?

Lenke til kommentar

Greia er, er playstationen mindre en 5 år gammel, så kan du kreve reparasjon dekket av Sony.

Men, ikke dersom du har foretatt inngrep selv.

Jeg er ikke sikker på om det trikset på videoen klassifiserer som inngrep. Jeg har ikke sett den.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Duriello skrev (3 minutter siden):

Greia er, er playstationen mindre en 5 år gammel, så kan du kreve reparasjon dekket av Sony.

Men, ikke dersom du har foretatt inngrep selv.

Jeg mener at den er litt over 5 år gammel nå, hvis jeg ikke husker helt feil nå. 🤔 Jeg klarer ikke og huske når jeg bestilte Ps5'eren.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar
2 minutes ago, TheDarkSycamore - SCM said:

Jeg mener at den er litt over 5 år gammel nå, hvis jeg ikke husker helt feil nå. 🤔

Da er det bare å kjøre på med egenfiks. Men alltid lurt å sjekke først. Den ble f.eks lansert for ca 4 år siden.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (3 minutter siden):

Er ikke sikker hvor jeg har gjort av kvitteringen. Jeg trur ikke jeg har kastet den. 🤔

Det er sant. 🙃

Hvor kjøpte du den da? Prøv å søk på epost etter mailer fra den sjappa. Da finner du ut hvor gammel den er. 🙂

Og som @ps5 skrev, den ble sluppet for ca 4 år siden, så da skal det være reklamasjonsrett på den. (Om ikke annet er spesifisert i kvittering)

Uansett, gjort er gjort. 🙂 Håper den fungerer nå, lite som er så surt som trøbblete hardware, spesielt når det er helg. 😄

Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Hvor kjøpte du den da? Prøv å søk på epost etter mailer fra den sjappa. Da finner du ut hvor gammel den er. 🙂

Og som @ps5 skrev, den ble sluppet for ca 4 år siden, så da skal det være reklamasjonsrett på den. (Om ikke annet er spesifisert i kvittering)

Uansett, gjort er gjort. 🙂 Håper den fungerer nå, lite som er så surt som trøbblete hardware, spesielt når det er helg. 😄

Jeg bestilte Ps5 konsollen på en Dansk nettbutikk. Det husker jeg. Men jeg har glemt hva den nettsiden heter. 😔

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...