Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Drikke alkohol for første gang. Hvordan drikke trygt?

Letterboxd

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri drikket alkohol (29 år) men vil begynne. Jeg trenger noe for å holde meg gående siden jeg synes livet er for vanskelig.

Hvordan drikker jeg tryggt for første gang? Hvor mye kan man drikke uten å bli full? Hvilke ølmerker er dårlige kvalitet og hvilke er gode?

Moderatorer, vennligst ikke fjern denne tråden. Jeg spør hvordan man kan drikke trygt, som er noe normale nordmenn gjør. Dette er noe som bør være lov å spørre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pris og kvalitet heng saman, men du får ikkje kjøpt alkohol av dårleg kvalitet i Norge. I verste fall er alkoholen berre mindre god på smak. 

Når det gjeld øl så er det meir eit spørsmål om kva du liker. Øl som Corona har generelt ikkje rykte for å være eit godt øl, men det er mininga til dei som liker smaken av øl. Mange liker Corona nettopp fordi det smaker lite øl. 

Generelt sett så er det lurt å drikke alkoholsvak drikke, det tek litt tid før virkninga kjem så ved å drikke alkoholsvakt så har du meir kontroll på at du ikkje blir full for fort. 

Om eg skal gi eit meir konkret råd så vil det være at du drikk maksimalt 3 alkoholeinheiter den fyrste timen, og deretter berre ei einig per time. Då får du virkning av alkoholen og deretter nok alkohol til å holde dette nivået utan at det blir for mykje. Merk at dersom du er liten av vekst så bør du drikke mindre. 

Kva du skal drikke kjem til dels ann på personleg preferanse og til dels på tillært smak. Dei færraste liker øl fyrste gongane sidan det er uvant med bittet drikke når du er mest vant til søte smakar. Du kan kjøpe rusbrusnog liknande som smaker meir eller mindre brus, men merk då at det er lett å drikke for mykje for fort. 

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (5 minutter siden):

Jeg trenger noe for å holde meg gående siden jeg synes livet er for vanskelig.

Mener du at du ønsker å bruke alkohol som selvmedisinering for første gang som 29-åring, fordi livet er for vanskelig?

Hvis svaret er nei; kan du utdype hva du egentlig mener.

Hvis svaret er ja; så er det en svært dårlig ide. Listen er lang over de skadelige virkninger alkohol har på en hjerne som allerede er svekket.

Mer uformelt: Hadde det vært postet som en anonym post, hadde jeg tatt det for å være trolling fordi hele ideen er absurd til de grader at det er vanskelig å tro at du mener alvor. *Superlativer* er det forbausende.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (14 minutter siden):

Jeg har aldri drikket alkohol (29 år) men vil begynne. Jeg trenger noe for å holde meg gående siden jeg synes livet er for vanskelig.

Hvordan drikker jeg tryggt for første gang? Hvor mye kan man drikke uten å bli full? Hvilke ølmerker er dårlige kvalitet og hvilke er gode?

Moderatorer, vennligst ikke fjern denne tråden. Jeg spør hvordan man kan drikke trygt, som er noe normale nordmenn gjør. Dette er noe som bør være lov å spørre.

Visst du har klart 29 år uten å røre alkohol så burde du være stolt av det. Ikke begynn med det, for det fører ikke noe godt med seg.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skandinav skrev (9 minutter siden):

Mener du at du ønsker å bruke alkohol som selvmedisinering for første gang som 29-åring, fordi livet er for vanskelig?

Hvis svaret er nei; kan du utdype hva du egentlig mener.

Hvis svaret er ja; så er det en svært dårlig ide. Listen er lang over de skadelige virkninger alkohol har på en hjerne som allerede er svekket.

Mer uformelt: Hadde det vært postet som en anonym post, hadde jeg tatt det for å være trolling fordi hele ideen er absurd til de grader at det er vanskelig å tro at du mener alvor. *Superlativer* er det forbausende.

Hvorfor er det absurd? Spørsmålet mitt er seriøst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det absurd?

Unnskyld. Jeg ble bare helt forfjamset. Jeg trodde i min enfoldighet at så og si hele den voksne norske befolkningen var klar over hvor farlig alkohol faktisk er. Og at det er en absurd ide å selvmedisinere seg med alkohol fordi det er direkte farlig. Statistikken er klar og tydelig på at det er overveiende sannsynlig at man forkorter livet betraktelig. I samme slengen ødelegger man også for alle mennesker i sin nærhet. Og oppå det så belaster man samfunnet.

Men da anbefaler jeg deg at du først gjennomfører en grundig etterforskning av all tilgjengelig informasjon om alkoholens negative innvirkninger. Du kan begynne med det generelle. Siden kan du grave dypere og finne ut hva det gjør med deg og din psykiske helse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om livet er vanskelig så hjelper det ikke å introdusere noe som ødelegger hjernen, er kilde til flerfoldige sykdommer og koster mye. 

Du skaper kun et nytt problem. Forsøk heller å finne metoder for å bedre situasjonen og problemene som gjør at du ønsker en virkelighetsflukt.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Svein M said:

Jeg mener å huske vi drakk 4 halvlitere på en kveld. Jeg prøde å legge inn 4 halvlitere (4.7% alkohol) i denne kalkulatoren.

Drikker da en halvliter hver time i 4 timer.

https://promille.no/promille-kalkulator/ 

Kalkulator sier da at en mann på 75 kg, når en promille på 0.81

En halvliter i timen? Liker du varm og tam øl da? Jeg vil anbefale å ikke drikke når man har latt det være så lenge, men om man vil prøve så kjøp 3 halve på butikken og drikk dem hjemme mens du ser film eller gamer eller hva. Du blir ikke stup full på 3 pils, men du får litt form. Regner med det er litt form han vil ha? Jeg liker å drikke tre. Blir det en sixpack så blir jeg ikke full hvis det blir dratt over en hel lørdag, men sover dårlig og blir litt bakfull. Sist på julebordet var det så utrolig god stemning, god mat og det skåltes i hytt og pine. Ble vel ti halve på knappe 6 timer. Kom meg fra løkka til oslo s og på toget, men konduktøren spurte ett par ganger om det gikk bra før jeg kom hjem og ruslet over i bilen (ble hentet). Brukte hele helgen på å sove og gå tur for å hente meg inn. Det er stusselig synes jeg så 3 halve er min sweet spot.

Lenke til kommentar

Det høres ut som du bør ta en tur til legen, forklare situasjonen og be om antidepresiva. Alkohol bare forsterker problemer i din situasjon.

Alkohol bør bare nytes i sosiale sammenhenger, med lav prosent. Øl, rusbrus etc. Rolig tempo. Kjøpe inn f.eks 4 enheter og stoppe der. Ikke finne på å bomme, kjøpe etc. etter det. Da går man heller over på vann til det er leggetid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...