Gå til innhold

Nettverkskabel «på rull»

Anbefalte innlegg

Tidligere har jeg ikke vært så nøye på det og har blant annet bare handlet på f.eks Biltema. Men nå har jeg en del jeg skal trekke og regner med det er en forskjell på de diverse kablene, selv om eventult begge har like specs. Skal trekke både til uttak samt at jeg også må ha kabel hvor rj45 kontakt skal settes på. Kravet til kabelen til uttak er at det klarer poe++ samt 2.5Gbps, med ett strekk på 25M (for å ta i noe). Ser de selger 305 meter men det blir vel litt i lengste laget, 100M burde være mer passende. Er det stor forskjell på kvalitet på kablene? Noen som har noe forslag? Takk på forhånd 😁

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standard rull er 305 meter eller 1000 fot.

Det har blitt solgt rimeligere kabel av typen CCA eller CCE, Copper Clad Ethernet. I stedet for ledere laget av kobber er ledere laget av aluminium, med et lag kobber utenpå. Fordelen er rimeligere produksjon.

Ulempen er mindre egnet til PoE installasjoner slik jeg forstår. Aluminium gir høyere motstand.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke være vanskelig og kan ta en 305M rull. Men er litt i villrede på hvilken kabel som jeg skal kjøpe, så trenger egentlig ett tips eller to. Poe++ er som sagt ett krav, så om prisen går noe opp så får det bare stå til. Holder det bare at det er 23AWG og cat 6? Akkurat på dette er jeg veldig lite viten.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Viktig her er å unngå kabler som er basert på aluminium ("Copper clad aluminium", CCA). Spesielt når PoE er inne i bildet.

Det du ellers øsnker er CAT6 eller CAT6A, og uskjermet. Skjermet kabel i "hjemmesammenheng" er sjeldent nødvendig, og det er en del ekstra krav til plugger, terminering og annet utstyr også for at det skal ha effekten man er ute etter. 

Kan ikke ellers si noe om kvaliteten på Biltema sine kabler. Jeg har tidligere handlet dette hos Elektroimportøren, som har levert kjente merker. Har da kjøpt i esker med 100M. 

Biltema selger jo også esker med 100m kabel. Når det gjelder Biltema, så mistenker jeg fort at det kan være forskjellige leverandører av kabel - så kabelen de solgte for litt siden kan være fra en annen leverandør enn de selger nå osv. 

Siden det potensielt er mye jobb i en del tilfeller å gjøre dette, bruker jeg heller litt ekstra penger fra starten av. 

Kjell&Co er også en aktør som bruker å ha OK priser på 100m-esker med kabler. Kjell oppgir i hvert fall at en av kabeltypene de har er CCA, som altså bør unngås. Om jeg ikke husker feil, har jeg vel kjøpt en 100m rull hos Kjell, av en type kabel som var ekstra tynn. Det var potensielt på bekostning av kvalitet, men strekket var ikke lengre enn ca. 20m og jeg trengte å kjøre to kabler gjennom et 16mm k-rør. Å få slike litt tynnere kabler gjennom rør med den dimensjonen er langt enklere enn mer "standard" diameter. Husk ellers glidemiddel hvis man skal legge kabler i eksisterende rør 😉

Lenke til kommentar

23AWG og cat 6  er fine greier ja.. 24awg er litt tynnere kabler, spørs på trekkrør, se eller Null sitt innlegg.

Personlig hadde jeg unngått kabler som heter "myk", det gjør det omtrent umulig å dytte litt i kabel hvis den trenger litt ekstra hjelp igjennom trekkrør.

Elektroimportøren eller tilsvarende hadde jeg satsa på.. 250mhz eller 500mhz, alt etter hva du finner.

Lenke til kommentar
N|troXx skrev (8 minutter siden):

Elektroimportøren eller tilsvarende hadde jeg satsa på.. 250mhz eller 500mhz, alt etter hva du finner.

250MHz er Cat6 og 500Mhz er Cat 6A.

For PoE sats på Cat 6.

EDIT: Kom på Hz var feil, rettet opp nå, Cat5A er 125Hz.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Har kjøpt 2 x 100 meters ruller hos biltema med noen års mellomrom. 

Begge ruller har vært av bedre "opplevd" kvalitet enn mesteparten av kablene jeg ofte jobber med i jobbsammenheng. 

Akkurat passe tykke kobberpar, akkurat passe bøyelig kabelkappe, veldig tydelige fargekoder, og kjører PoE/PoE+ så det griner. 

Lengste strekket mitt er vel rundt 15-20 meter, men personlig er jeg overbevist om at denne klarer 80 meter med PoE.. 

Men som sagt, biltema bytter jo ofte leverandører. Fikk låne noe kabel av an bekjent, der var kobberledningene så tynne at de bevegde seg på tvers av "kanalene" i rj45 pluggene mine.. og den kabelen var muligens også fra biltema, uten at jeg kan siteres på det. 🙂

Lenke til kommentar
1 hour ago, Cyrio said:

Men som sagt, biltema bytter jo ofte leverandører. Fikk låne noe kabel av an bekjent, der var kobberledningene så tynne at de bevegde seg på tvers av "kanalene" i rj45 pluggene mine.. og den kabelen var muligens også fra biltema, uten at jeg kan siteres på det. 🙂

Cat5 kabler har tynnere kobber par enn Cat6, kanskje det var grunnen? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...