Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kirstimaria (26) fikk ikke jobb fordi hun var gravid. Hva kan/skal en Arbeidsgiver gjøre?

Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Denne saken er fra RB.no, den er bak betalingsmur (link finner du nederst) 

Jeg vil bare påpeke at jeg syntes at det er veldig fint at vi har et godt reglement rundt dette.

Etter og ha googlet så finner jeg flere lignende saker, alle er veldig like og konkluderer med det samme: Arbeidsgiver er slem og dum fordi de har diskriminert en gravid kvinne.

Det jeg lurer på, Hva innebærer det for en arbeidsgiver å ansette en gravid kvinne?

Jeg har aldri hørt om en slik sak fra en arbeidsgivers ståsted

Vil en arbeidsgiver fortsatt ha utgifter knyttet til den ansatte når vedkommende er i svangerskaps/foreldrepermisjon mens de må ut med enda mer penger for vikar?

Hva kan du som arbeidsgiver gjøre hvis det er veldig viktig for stillingen at det er en fast person som har den? (Som for eksempel en pedagogisk leder i en barnehage som små barn skal lære å kjenne, bygge tillit og ha et stabilt forhold til)

Sitat

Søndag skrev Romerikes Blad om Kirstimaria Rontti (26) som våren 2023 ble utelatt fra en stilling som pedagogisk leder i barnehagen FUS Lindeberg.

Det skjedde til tross for at 26-åringen var den eneste kvalifiserte søkeren.

Årsaken var at hun var gravid og skulle ut i permisjon. Barnehagen hadde behov for en pedagogisk leder fra august og ut barnehageåret, og uttrykte at de måtte prioritere stabilitet.

Reagerer

I oktober i fjor konkluderte Diskrimineringsnemnda med at Rontti ble diskriminert og besluttet at 26-åringen skulle få 60.000 kroner i oppreisning for økonomisk tap.

Saken har fått SV-leder og stortingsrepresentant Kirsti Bergstø til å reagere sterkt.

– Denne saken er et gufs fra fortidens arbeidsmarked. Her håper jeg FUS har gått gjennom kjennelsen fra Diskrimineringsnemnda og tatt nødvendige grep, sier Bergstø.

Til Romerikes Blad har Monica Johnsen, pressekontakt i barnehagekjeden FUS, uttalt at de i utgangspunktet hadde behov for å fylle et vikariat som ga barna på avdelingen trygge og stabile rammer mens en ansatt var i permisjon.

Det var derfor ønskelig for daglig leder at den som gikk inn i vikariatet kunne fylle hele perioden.

– Det unnskylder likevel ikke at vi har opptrådt feil. Vi tar kjennelsen fra Diskrimineringsnemnda til oss, og beklager den belastningen Kirstimaria har opplevd. Vi har et mål om å være en inkluderende og rettferdig arbeidsplass.

Stort problem

I Norge er det i arbeidslivet forbudt å diskriminere på grunn av graviditet og permisjon ved fødsel.

Ifølge Likestilling- og diskrimineringsombudet har gravide et sterkt vern mot diskriminering i arbeidslivet. Det gjelder blant annet i forbindelse med rekruttering, ved forfremmelse, tilrettelegging og når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår.

Likevel er det flere som opplever diskriminering.

– Dette er et stort og vedvarende problem. Vi har en veiledningstjeneste hvor vi mottar 2.500 henvendelser hvert år og hvor rundt 10 prosent av disse dreier seg om diskriminering av gravide eller foreldrepermisjon, sier ombud Bjørn Erik Thon i Likestilling- og diskrimineringsombudet.

Han påpeker at det trolig ikke er mange nok arbeidsgivere som kjenner til den sterke beskyttelsen gravide har.

– Det er nok de færreste arbeidsgivere som tenker at de vil diskriminere noen, men vi ser at det skjer. Det mangler en del kunnskap og holdninger der ute, og som i dette tilfellet rammer gravide og folk som er hjemme med barn, sier Holt før han legger til:

– Arbeidsgivere har et stykke å gå før de slutter med denne praksisen.

Vil ha svar fra statsråd

SVs partileder Kirsti Bergstø mener det er bekymringsfullt at ikke arbeidsgivere i større grad er klar over regelverket, og ikke minst at denne type saker fortsatt forekommer i norsk arbeidsliv.

– Jeg er skikkelig bekymra for at mange arbeidsgivere rett og slett ikke kan lovverket de skal forvalte på arbeidsplassen. Vi stiller for få krav til hva en sjef skal kunne, sier Bergstø og fortsetter:

– Dette er holdninger de fleste skal ha lagt fra seg, men som tydeligvis biter seg fast enda. På den ene sida hører vi at vi trenger flere barn, og på den andre sida straffes de som får det. Det er tilfeller som dette som holder likestillings- og likelønnskampen tilbake, sier Bergstø.

Det er nødvendig å sørge for at arbeidsgivere er kjent med regelverket, mener hun.

– Kirstimaria har vært modig og gått ut med en vond og grov opplevelse, i håp om at lignende tilfeller ikke skal skje med andre. Jeg tar stafettpinnen og følger opp på Stortinget med spørsmål til arbeids- og sosialministeren om hvordan hun vil sørge for at arbeidsgiver i det offentlige kjenner til og håndhever regelverket som skal sikre oss mot diskriminering på jobb.

https://www.rb.no/kirstimaria-26-fikk-ikke-jobb-fordi-hun-var-gravid-na-vil-politiker-ha-svar/s/5-43-2413295

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfordringen for arbeidsgiver er at de ansetter en person til å utføre en arbeidsoppgave, personen blir borte relativt fort ifb med fødsel. All tid, penger o.l. som er investert i å ansette og trene denne personen vil de aldri få igjen for. Er derfor en dyr affære for arbeidsgiver, og skaper unødvendig mye rot. De må også muligens ansette en midlertidig ansatt for å overta denne personens arbeid i perioden. Skaper også stress og belastning på de ansatte som er igjen.

Å ansette noen er det dyr investering, og da ønsker man å sørge for at man får igjen for den investeringen. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Eriksendrul skrev (23 minutter siden):

Arbeidsgiver er slem og dum fordi de har diskriminert en gravid kvinne.

Vi kan vel kalle det for hva det egentlig er, nemlig lovbrudd... Man trenger ikke være verken slem eller dum for å bryte en lov. Men ja, det mangler enda endel angående holdninger hos arbeidsgivere.

Jeg har selv fått medhold i likestillingsnemnda og erstatning for diskriminering i forbindelse med graviditet. Dette var tilbake i 2004, så det er åpenbart at verden ikke har gått særlig fremover på det punktet de siste 20 årene... 😵😵

Eriksendrul skrev (23 minutter siden):

Det jeg lurer på, Hva innebærer det for en arbeidsgiver å ansette en gravid kvinne?

Jeg har aldri hørt om en slik sak fra en arbeidsgivers ståsted

Det kommer litt an på den enkelte kvinne vil jeg tro. F.eks så har min mann tatt hele permisjonen med flere av barna. Det er ikke alltid gitt at kvinnen blir mye borte fra arbeid selv om hun er gravid.

Når det er sagt så forstår jeg arbeidsgiver litt også, man ønsker å ha ansatte som møter på jobb. Det er vel en god grunn for at man har gitt hver av foreldrene selvstendig rett til permisjon og sykedager med barn. Jeg er for å øke fars selvstendige rettigheter i forbindelse med fødsel for om mulig å unngå denne diskrimineringen i fremtiden, samt at jeg mener man bør ha selvstendige like rettigheter. (Mor kan gjerne få noen uker ekstra for å komme seg etter fødsel, men ellers så bør det være likt). Det er (sannsynligvis) ingen som spør en mann på et jobbintervju om han snart skal bli far, eller ha fødselspermisjon. Det er irrelevant, på samme måte som det bør være i kvinners tilfelle også...

Endret av leticia
lagt til
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner arbeidsgiveren godt er ikke noe særlig å ansette en person også forsvinner personen ett år så må man ha vikar for så å ansette personen igjen hadde ikke vedkommende vært gravid så ville ting vært annerledes 

Til opplysning så har ikke kvinner rett på lønnet permisjon i 1 år, men de kan evt ta noe ulønnet også hvis de vil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (7 minutter siden):

Det er (sannsynligvis) ingen som spør en mann på et jobbintervju om han snart skal bli far, eller ha fødselspermisjon. Det er irrelevant, på samme måte som det bør være i kvinners tilfelle også...

Det er en kosmisk forskjell på menn og kvinner i dette tilfellet. Graviditet er svært belastende og risikabelt for en kvinne. En spedbarnsmor skal altså helbrede seg selv etter fødselen og samtidig kjempe mot søvnløshet, stress og humørsvingningene morsrollen innebærer. 

Spør du meg, så er det pragmatiske valget å ikke ansette en person på et slik tidspunkt. Det blir sløsing med tid og ressurser, og til enda mer stress for dama

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Den praktiske utfordringa for arbeidsgiver er atbein tilsetter ein person som berre så vidt kjem i gang med opplæringa før dei går ut i permisjon i eit år, når dei kjem igjen så startar ein omtrent heilt på nytt med opplæring. I mellomtida må arbeidsgivar prøve å finne vikar i dette året. 

Eg meiner at det er heilt rett at det ikkje er lov å diskriminere, men av praktiske omsyn så synes eg at retten til foreldrepermisjon fyrst burde slå til etter 1 år i stillinga. Blir ein gravid før den tid så burde ein hatt full på statens rekning, særleg for gravide arbeidssøkarar. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (1 minutt siden):

Det er en kosmisk forskjell på menn og kvinner i dette tilfellet.

På ingen måte. Regner med du selv aldri har vært gravid og vet hvordan det oppleves. Våkenetter osv er heller ikke forbeholdt kvinnen. (Hvis man er sammen med en ansvarlig mann).

At kvinnen trenger tid til å komme seg etter fødselen er jeg enig med deg i, men her så snakker vi om uker, ikke måneder, og iallefall ikke 1 år.

Arbeidsgivere må rett og slett omstille seg til å følge loven. Diskriminering pga graviditet er ulovlig,  og man risikerer å bli erstatningspliktig hvis man diskriminerer...

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 minutter siden):

Den praktiske utfordringa for arbeidsgiver er atbein tilsetter ein person som berre så vidt kjem i gang med opplæringa før dei går ut i permisjon i eit år, når dei kjem igjen så startar ein omtrent heilt på nytt med opplæring. I mellomtida må arbeidsgivar prøve å finne vikar i dette året. 

Eg meiner at det er heilt rett at det ikkje er lov å diskriminere, men av praktiske omsyn så synes eg at retten til foreldrepermisjon fyrst burde slå til etter 1 år i stillinga. Blir ein gravid før den tid så burde ein hatt full på statens rekning, særleg for gravide arbeidssøkarar. 

Alt ER på statens regning ved graviditet. Jeg ser utfordringen ved kortere vikariater, men løsningen er ikke å fire på gravide kvinners rettigheter i arbeidslivets 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

På ingen måte. Regner med du selv aldri har vært gravid og vet hvordan det oppleves. Våkenetter osv er heller ikke forbeholdt kvinnen. (Hvis man er sammen med en ansvarlig mann).

At kvinnen trenger tid til å komme seg etter fødselen er jeg enig med deg i, men her så snakker vi om uker, ikke måneder, og iallefall ikke 1 år.

Arbeidsgivere må rett og slett omstille seg til å følge loven. Diskriminering pga graviditet er ulovlig,  og man risikerer å bli erstatningspliktig hvis man diskriminerer...

Hvor lang tid en trenger for å komme seg på bena igjen kan være ganske individuelt, med særegne uforutsette omstendigheter. Dette har ingen copy-paste prosess.

Det kan hende arbeidsgivers avgjørelse faller under "diskriminering" på papirene. Men beslutningen deres var nokk heller et resultat av pragmatisme, logikk, og strategisk og ressursorientert mentalitet. Det ville såfall vært meg. Hahaha

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 minutter siden):

Eg meiner at det er heilt rett at det ikkje er lov å diskriminere,

Fint.

Men mange arbeidsgivere greier nok å sno seg unna diskrimineringen også. Ved å begrunne det i andre ting. I saken jeg var involvert i var derimot arbeidsgiver så "dum" at han sa rett ut at det var pga graviditeten...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (3 minutter siden):

Hvor lang tid en trenger for å komme seg på bena igjen kan være ganske individuelt,

Det er sant. Personlig så var jeg igang med idrett igjen bare 2 uker etter fødsel. For kvinner som får fødselsskader osv så kan situasjonen være en annen. Men da må man over på sykemelding også kanskje. De aller fleste kvinner bør være i god form i løpet av de første 6 ukene. Det er derfor jeg sier at vi snakker om uker, ikke måneder og år, selv om også slike tilfeller kan hende (og noen aldri blir helt bra igjen).

• Liker 2
Lenke til kommentar
41 minutes ago, leticia said:

Det kommer litt an på den enkelte kvinne vil jeg tro. F.eks så har min mann tatt hele permisjonen med flere av barna. Det er ikke alltid gitt at kvinnen blir mye borte fra arbeid selv om hun er gravid.

Hvordan kan en forelder ta hele permisjonen? Slik jeg har forstått det er ikke det mulig.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (7 minutter siden):

Hvordan kan en forelder ta hele permisjonen? Slik jeg har forstått det er ikke det mulig.

Ehm, dette er endel tid siden. 20 - 25 år tilbake.  Jeg var student. Det er ikke mulig nå lenger at en tar hele permisjonen så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
leticia skrev (4 minutter siden):

Ehm, dette er endel tid siden. 20 - 25 år tilbake.  Jeg var student. Det er ikke mulig nå lenger at en tar hele permisjonen så vidt jeg vet.

https://info.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/rettigheter-ved-graviditet-fodsel-adopsjon-og-omsorg-for-sma-barn/

I noen tilfeller kan far ta hele,.minus 9 uker

Jeg hadde en student for noen år siden som fullførte nesten alt gravid og som småbarnsmor. Tror faren skulle ta alt utenom rett ved fødsel. 

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (55 minutter siden):

Til opplysning så har ikke kvinner rett på lønnet permisjon i 1 år, men de kan evt ta noe ulønnet også hvis de vil.

Ja jeg vet det tenker feks hvis jeg skulle på jobbintervju så visste jeg at jeg hadde kreft og skulle til behandling stråling og operasjon og alt mulig annet så skjønner jeg godt at jeg ikke hadde fått jobben om feks noe måtte gjøres med en gang 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...