Skeptikus Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden qualbeen skrev (5 timer siden): Vi har lagt ned all for mye industri siste 50 år. Alt for mye har blitt erstattet av Kina. Det går jo overhodet ikke an å konkurrere mot lønnsnivået i et land der de diktatoriske styresmaktene bestemmer lønnsnivået til arbeiderne fullt og helt. Merkelig at et samfunn der det heter seg at det er gjennomført sosialisme, "arbeidermakt" altså, at det ikke engang er tillatt med frie fagforeninger... Alle slike land der det ikke er frie fagforeninger burde jo generelt boikottes fra Vesten vel? Har forresten arbeiderne i Kina såpass som én fridag i uka, mon tro? (Noen som vet?). Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Ifølge stemmer i USA så er det Norge som har blitt galt ved sin kritikk av Israel... https://www.cfr.org/blog/norway-mediator-persecutor-israel Sitat But prejudice, passions, and domestic politics have now led Norway to join the attacks on Israel in every way they can. At least since leftist parties took power in Norway, and even more since Espen Barth Eide became foreign minister last October, its previously balanced relationship with Israel has been replaced with sheer hostility. Sitat Norway has abandoned “conflict resolution” and made common cause with Israel’s enemies. Forfatteren er ingen hvemsomhelst, men satt som rådgiver i midtøsten-politikk for George W. Bush Det gir ihvertfall et klart hevn-motiv for Israel å foreslå Norge som destinasjon for Gaza-beboerne. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden qualbeen skrev (3 timer siden): Sleng på drøss med straffetoll, så er plutselig ikke kinavare så prisgunstig lengre! Vi må slutte å aksepterte deres metoder. Dersom de bruker barnearbeid, ulovlige kjemikalier, etc., så må vi bøtlegge produktene enda mer da. Slik at denne produksjonsformen ikke lønner seg. Og vi må hvertfall ha barrierer mot alt som er statlig finansiert derifra! For å sikre litt bedre vilkår for konkurrerende virksomhet. Løsningen er å produsere bedre og billigere. Det er ikke så veldig vanskelig og få til med robotisering, men der er vi faktisk ikke så ledende som mange tror. Stopp subsidiering av frakt fra kina så er også veldig mye gjort. Ingen gidder å kjøpe billig dritt der i fra om en må betale det farkten faktisk koster. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Rune_says skrev (23 minutter siden): Det gir ihvertfall et klart hevn-motiv for Israel å foreslå Norge som destinasjon for Gaza-beboerne. Jeg forstår ikke logikken. Ville det ikke være mere naturlig at de som ønsker palestinere ut av Gaza måtte bosette dem? 1 2 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Skeptikus skrev (6 timer siden): Det ble sagt/hevdet at slik som Hitler var rammet av syfilis på hjernen (svært trolig forresten), det samme om f.eks. Idi Amin. Så får man bare håpe at f.eks. to av verdens mektigste ledere (slike som f.eks. har med seg atomkofferten når de er på reiser) ikke lider av det samme... Man må jo etter hvert begynne å lure hva "visse" lider av. At Hitler skulle ha hatt syfilis er nok bare tull...hvor har du hørt det ? Han var jo ganske håpløs med damer, og det stilles spørsmålstegn om han i det hele tatt hadde den slags omgang med Eva Braun. At han skulle ha drevet på med damer av den sorten som sprer syfilis, er lite trolig. Derimot var han sterkt angrepet av Parkinsons, og veldig narkotika-avhengig i krigens siste år. Hans livlege holdt ham såvidt på beina vha. sprøyter med en coctail av amfetamin, kokain, sedativer og hormoner. Han sto aldri opp før han hadde fått dagens første sprøyte. AQlt dette var mer enn nok til at han ble bortimot utilregnelig mot slutten. 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Omla skrev (22 timer siden): Først, så ville han være bedre enn arbeiderklassen og gjøre samfunnet, litt sånn som Erna Solberg også, til et rikt samfunnet istedet. Og så blir han nesten drept, bare flaks som reddet han, fordi dette. Og så skal han ha Grønland, selv om alt er bra sånn sett, og Gaza, selv om det er Palestinere som har det. Dere ser ikke hvor gal han er, bare tull hele tiden, han er forvirret som eldre Trump er ikke gal. Han gjør bare det samme som de forrige presidentene har gjort, men legger ikke skjul på noe. Han er så transparent og viser egentlig bare hva statsapparatet består av. Og kjøper du at han nesten ble drept? Hva om alt var iscenesatt? Historien har vist oss at skruppeløse mennesker kan gå langt for å nå sine mål. Så litt skepsis er vel innenfor? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden ps5 skrev (4 timer siden): Tja, hva har du selv utrettet siste uke? Ironisk nok, så har jeg hatt sykt mye høyere verdiskapning, vært langt mer produktiv, og gjort mer godt for verden enn USA sin president og hele staben hans. Jeg har ikke gjort noen skade på økonomien i USA eller deres allierte, og er ikke ansvarlig for at ansvarlige økonomer ikke kan sette ned renten i Norge. 4 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Skeptikus skrev (1 time siden): Det går jo overhodet ikke an å konkurrere mot lønnsnivået i et land der de diktatoriske styresmaktene bestemmer lønnsnivået til arbeiderne fullt og helt. Merkelig at et samfunn der det heter seg at det er gjennomført sosialisme, "arbeidermakt" altså, at det ikke engang er tillatt med frie fagforeninger... Alle slike land der det ikke er frie fagforeninger burde jo generelt boikottes fra Vesten vel? Ja, her argumenter du godt for hvorfor vi ikke bør slippe til varer og tjenester fra land som ikke følger et minstekrav av vestlige regler/verdier. Vi har i mange tiår akseptert innenriks-forhold i Kina. Ikke bare har vi akseptert det; vi har nærmest tilbedt styresmaktene og hyllet varene. Vi kjøper jo kun kinesisk. På alle nivåer. Pris pris pris. Dette er alt som måles. At folk omkommer på jobb, at ulovlige kjemikalier spyes rundt, barnearbeid, etc., vi har ALDRI prøvd å gjøre noe med det. Innimellom rykker riktignok H&M, Cubus eller noen andre ut å uffer seg over hvor fælt barnearbeid er. Og de bedyrer å ha kontroll. Men alt ansvar lempes til sist over på forbruker. Ingen vestlige land har faktisk gjort noe vettugt på systemnivå. At vi ikke har turd å si klarer ifra til Kina, skylles vel egentlig det balletaket de har på oss? Vi er livredde for å krenke kinesiske myndigheter. Og med den frykten aksepterer vi alt de forlanger. Vi hopper og danser tilogmed når Kina sier "hopp"! 🫣 På tide med nye politiske vinder. Vi kan ikke være avhengig av kinesisk velvilje. Vi må få andre bein å stå på. Blir det kostbart? Ja! Absolutt! Men jeg er redd det kan bli mye mer kostbart å ikke ta grep! 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Boing_80 skrev (40 minutter siden): Trump er ikke gal. Han gjør bare det samme som de forrige presidentene har gjort, men legger ikke skjul på noe. Han er så transparent og viser egentlig bare hva statsapparatet består av. Og kjøper du at han nesten ble drept? Hva om alt var iscenesatt? Historien har vist oss at skruppeløse mennesker kan gå langt for å nå sine mål. Så litt skepsis er vel innenfor? Mener du altså at han ikke er gal, men har iscenesatt et drapsforsøk for sympati? I min verden er man gal om man er skruppelløs. Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) frohmage skrev (30 minutter siden): Mener du altså at han ikke er gal, men har iscenesatt et drapsforsøk for sympati? I min verden er man gal om man er skruppelløs. Jeg mener at han er uhyre smart og det bør vi anerkjenne istedenfor å latterliggjøre han. For når vi ikke gjør det så ser og forstår vi mye mer. Med andre ord at vi tar seriøst det han sier. Men som alltid; ikke nødvendigvis ha fokus på det han sier, men tenk over hvem som får han til å gjøre det han gjør. Endret 2 timer siden av Boing_80 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Boing_80 skrev (10 minutter siden): Jeg mener at han er uhyre smart og det bør vi anerkjenne istedenfor å latterliggjøre han. For når vi ikke gjør det så ser og forstår vi mye mer. Alt tyder vel på at han er en maktsyk narsissist, som ikke bryr seg om "felles beste". Jeg kan godt være med på at vi bør ta han seriøst, men han fremstår ikke som "smart" hos meg. 3 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Sjørøver skrev (23 timer siden): Det han gjør virker jo ganske bra. Nei. 1 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 3 hours ago, Skeptikus said: Det går jo overhodet ikke an å konkurrere mot lønnsnivået i et land der de diktatoriske styresmaktene bestemmer lønnsnivået til arbeiderne fullt og helt. Merkelig at et samfunn der det heter seg at det er gjennomført sosialisme, "arbeidermakt" altså, at det ikke engang er tillatt med frie fagforeninger... Alle slike land der det ikke er frie fagforeninger burde jo generelt boikottes fra Vesten vel? Har forresten arbeiderne i Kina såpass som én fridag i uka, mon tro? (Noen som vet?). Det er faktisk mye demokrati i Kina. 1 Lenke til kommentar
Skeptikus Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden rabler skrev (24 minutter siden): Det er faktisk mye demokrati i Kina. Jeg har faktisk sett mange merkelige påstander i div. debatter, og sett mange rapporter og medieoppslag om stoda i Kina, men denne tror jeg må sies å innta førsteplass på pallen. La oss (meg) få noen konkrete eksempler du sikkert har å vise til da. Merkelig at f.eks. denne stakkars Nobelprisvinneren har måttet sitte årevis i fengsel da gitt (under sikkert forferdelige forhold) bare for at han i sin tid tok til orde for noe mer demokrati også i Kina... Så streng straff for så "lite". Hm. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 53 minutter siden Del Skrevet 53 minutter siden rabler skrev (1 time siden): Det er faktisk mye demokrati i Kina. Funny. Stå på torget i Hong Kong og påstå dette. I dare you! Lenke til kommentar
rabler Skrevet 51 minutter siden Del Skrevet 51 minutter siden 29 minutes ago, Skeptikus said: Jeg har faktisk sett mange merkelige påstander i div. debatter, og sett mange rapporter og medieoppslag om stoda i Kina, men denne tror jeg må sies å innta førsteplass på pallen. La oss (meg) få noen konkrete eksempler du sikkert har å vise til da. Merkelig at f.eks. denne stakkars Nobelprisvinneren har måttet sitte årevis i fengsel da gitt (under sikkert forferdelige forhold) bare for at han i sin tid tok til orde for noe mer demokrati også i Kina... Så streng straff for så "lite". Hm. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0305750X07001192?casa_token=atRGdUAP0bEAAAAA:F_om7OatFXUlGdxc0z2Bm-gwy6BeOFQPISnnnPkvydrKAQ57y6rWLl5LUI6-XmnuiGrId-wGmds https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/gove.12738?casa_token=_TCBEjbkgrsAAAAA%3A0qvUh3Z9TV4w-LkWpBqPlA4EpIJ_ty1jddLqx2IQoZJ2G6A7aijx0Lw08Y38NhTblPFrot3fd0Hhv_5i Du kan finne mer selv her https://scholar.google.com/scholar?start=20&q=local+democracy+in+china&hl=en&as_sdt=0,5 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 34 minutter siden Del Skrevet 34 minutter siden (endret) Boing_80 skrev (3 timer siden): Trump er ikke gal. Han gjør bare det samme som de forrige presidentene har gjort, men legger ikke skjul på noe. Han er så transparent og viser egentlig bare hva statsapparatet består av. Og kjøper du at han nesten ble drept? Hva om alt var iscenesatt? Historien har vist oss at skruppeløse mennesker kan gå langt for å nå sine mål. Så litt skepsis er vel innenfor? Vi snakker om milimetre, dette var ikke iscenesatt Endret 34 minutter siden av Tussi 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 26 minutter siden Del Skrevet 26 minutter siden (endret) Tussi skrev (15 minutter siden): Vi snakker om milimetre, dette var ikke iscenesatt Jeg er ikke så sikker. Det er vel lov å være skeptisk? Mtp. at det er et politisk teater der vi daglig blir forsøkt påvirket den ene eller andre retningen så skal man ikke bare sluke alt. Carl I. Hagen benyttet jo et falskt brev for å få oppslutningen under valget for flere tiår siden. Hva kan ikke disse politikerne finne på liksom? Må dog innrømme at det er rimelig søkt dersom det var slik at det hele var iscenesatt. Kunne jo fort gått galt. Men likevel er jeg skeptisk. Vi snakker om et politisk apparat som klarte å overbevise verden om at Irak Under Saddam H. hadde ulovlige våpen og derfor burde angripes fordi irakerne skulle jo beskyttes. Endret 17 minutter siden av Boing_80 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå