Gå til innhold

Overdragelse av virksomhet

Anbefalte innlegg

En kjenning av meg skal selge sine driftsmidler og avvikle sin virksomhet. Så begynte jeg å tenke her en dag om å ta over virksomheten i stedet for å starte prosessen med å ta opp nytt lån i banken og alle ting som det innebærer. La oss si at firmaet har 10.000.000,- i driftsmidler og i kassen og 7.000.000,- i gjeld. Er det da lurt å spørre selgeren om å overdra 70% av aksjene til meg fritt ved at jeg overtar all gjeld og driftsmidler og kjøper ut siste 30% for 3.000.000,-? Eller blir dette for enkelt? Er det noe positivt eller negativt å gjøre det på denne måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsomsetningen tror jeg ikke har så mye å si. Dette er innen fiskeri og årsomsetningen bestemmer du mer eller mindre selv. Ingen problem å ha en årsomsetning fra 0,- til 10.000.000,-. Det spørs bare på hvor mye du er villig til å stå på. Hans driftsresultat har dei siste årene gått i minus. Tallene jeg kom med har jeg tatt litt løst, men dem er nok ikke så langt fra sannheten. Han har lagt ut sine driftsmidler for en spesifik sum i det åpne markedet (les: Finn.no) og det er vel nærliggende å tro at det skulle være ok å overdra aksjene mer eller mindre etter selgers ønsket pris på driftsmidlene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...