bellenf Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar En kjenning av meg skal selge sine driftsmidler og avvikle sin virksomhet. Så begynte jeg å tenke her en dag om å ta over virksomheten i stedet for å starte prosessen med å ta opp nytt lån i banken og alle ting som det innebærer. La oss si at firmaet har 10.000.000,- i driftsmidler og i kassen og 7.000.000,- i gjeld. Er det da lurt å spørre selgeren om å overdra 70% av aksjene til meg fritt ved at jeg overtar all gjeld og driftsmidler og kjøper ut siste 30% for 3.000.000,-? Eller blir dette for enkelt? Er det noe positivt eller negativt å gjøre det på denne måten? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Hva er årsomsetningen? Hvis du har diktet opp tallene, har du ikke noen årsomsetning å veie det mot. Lenke til kommentar
bellenf Skrevet 5. februar Forfatter Del Skrevet 5. februar Årsomsetningen tror jeg ikke har så mye å si. Dette er innen fiskeri og årsomsetningen bestemmer du mer eller mindre selv. Ingen problem å ha en årsomsetning fra 0,- til 10.000.000,-. Det spørs bare på hvor mye du er villig til å stå på. Hans driftsresultat har dei siste årene gått i minus. Tallene jeg kom med har jeg tatt litt løst, men dem er nok ikke så langt fra sannheten. Han har lagt ut sine driftsmidler for en spesifik sum i det åpne markedet (les: Finn.no) og det er vel nærliggende å tro at det skulle være ok å overdra aksjene mer eller mindre etter selgers ønsket pris på driftsmidlene? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Hvis du mener firmaet er verdt 3 millioner kroner så gir du et bud på 3 millioner kroner for alle aksjene. Det er ingen grunn til at du skal betale 0 for 70 % og 3 millioner for 30 %. Hver enkelt aksje er jo like mye verdt. Men ja, om du er sikker på at det ikke er andre (latente eller aktuelle) krav i selskapet så kan du nok forsvarlig kjøpe aksjene til det du mener selskapets eiendeler er verdt. I praksis bør du nok hensynta i alle fall følgende: risikoen for at det dukker opp andre krav (negativ) skattemessig forskjell på å gjøre dette fra null kontra å kjøpe selskap med drift (kan gå begge veier, uten at jeg er skatteekspert) enklere for deg å videreføre driften enn å starte på nytt (positivt, men ganske begrenset verdi tror jeg) Husk at banken fort kan si opp lånet ved eierskifte, så du må antageligvis gjennom ca. samme prosessen for å få beholde lånet som du må for å få lånet i utgangspunktet. Snakk med banken før du gir det budet. Og både punkt 1 og punkt 2 kan ha betydelig økonomisk betydning. Det er utvilsomt tryggere for deg å starte eget AS og kjøpe driftsmidlene, så jeg ville normalt betalt mindre for driftsmidler "pakket inn i aksjer" enn for driftsmidlene direkte. Lenke til kommentar
bellenf Skrevet 6. februar Forfatter Del Skrevet 6. februar Herr Brun skrev (2 timer siden): Hvis du mener firmaet er verdt 3 millioner kroner så gir du et bud på 3 millioner kroner for alle aksjene. Det er ingen grunn til at du skal betale 0 for 70 % og 3 millioner for 30 %. Hver enkelt aksje er jo like mye verdt. Ja, du har jo så klart helt rett i det. Jeg tenkte nok litt for komplisert. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar (endret) Da må det vel i utgangpunktet være mye enklere og tryggere å starte opp et nytt selskap og så kjøpe opp driftsmidlene. Hvis det dreier seg om å overta kvoter eller lignede som tilhører det eksisterende driftsselsapet da blir jo problemstillingen en annen. Endret 7. februar av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå