Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvist med tidligere utleier

Gjest 319f1...2e3

Anbefalte innlegg

Gjest 319f1...2e3

Hei, jeg og min samboer er nå i en tvist med tidligere utleier. Vi har kjøpt oss leilighet og flyttet ut. Vi hadde en muntlig avtale om at vi hadde en uke ekstra på å vaske oss ut fordi samboeren min jobber borte i uke dagene samt at vi fikk omgangssyken samme helg vi dreiv å flytta. Huseier har da låst seg inn mens vi var i den nye leiligheten, uten å spørr eller sagt ifra, han klikka helt fordi det var rotete, sto igjen noen møbler og søppel osv vi ikke rakk ta med oss før alle lå rett ut. Vi har en sønn på 3 år og vi har bodd der i 3 år. I tillegg tok han med seg håndtverkere og andre familie medlemmer inn uten og spørre eller si ifra. En kveld jeg skulle gå inn hadde han byttet lås, da hadde vi fortsatt igjen eiendeler der. Det er brudd på husleie loven; jeg har hatt kontakt med advokater, jeg har vært i arkivet i kommunen fordi jeg kom i kontakt med en tidligere leieboer som har også hatt en del problemer med utleier.. han truet meg og skrek meg i ansiktet, sønnen hans tvang oss til og skrive under på opp pussing av leiligheten for å få komme inn og hente resten av eiendelene våres. Han mente vi skulle betale 17 tusen for å slipe opp igjen gulvet der pga et hakk i gulvet der sofaen har stått men det er flere hakk andre steder og riper som ikke kommer fra oss. I tillegg er eet sykt dårlig malt der og skjellete og sikkert en evighet siden de malte, og de mente vi også skulle betale 40 tusen for å male opp taket da det var litt skjoldete. En sjalusi dør på badet ble ødelagt, den var i treverk og innredningen var sikkert 40 år gammel, og kjempe slitt. Dette er en kjellerleilighet. Det kom jord opp fra dusjen og det var veldig vanskelig å holde det rent der fordi det er så gammelt. I tillegg så dannet det seg hver vinter svart mugg i vinduskarmene, vi vasket bort men det kom alltid tilbake; det var og svart mugg i hjørnet på det ene soverommet av 2. der har det ikke stått noen møbler som kan gjøre at det har blitt dannet. Alle luftelukene var alltid oppe, men det kom alikevell. De har truet oss med det ene og det andre, i ettertid sjekket jeg opp mine rettigheter og fant ut ved å søke i hovedqrkivet at utleie enheten ikke er godkjent. Den fikk avslag for 10 år siden og er ikke søkt om på nytt: i tillegg fant vi ut at vinduene på ene soverommet ikke er godkjent i forhold til brannsikkerhet. De prøver alt de kan for at vi skulle pusse opp enheten deres og da ville jo boligen ha steget i verdi. Jeg har litt lyst til å gå til sak og få erstatning for alt vi har vært igjennom. Jeg er (ung kvinne) min samboer turte de aldri snakke med men til meg var det truing med jobb, omsorg for barn og diverse. Det har vært en kjempe belastning og søvnløse netter for oss og mine foreldre som har prøvd å hjelpe i denne saken.. jeg nevnte på at jeg kan gå til utleieutvistutvalget og da sa de at de (hadde kjennskap til min bakgrunn) hva enn det måtte være forstår ikke jeg. Jeg tar det som truing og uansett hva du evnt har gjort i ungdomstiden eller tidligere har vel ingenting med den saken å gjøre. Saken er at de har sagt enheten er godkjent som 2 soverom noe det ikke er. De har leid ut ulovlig, det er garantert mugg i veggene der siden det ofte kom svart mugg på vinduskarmene og det var svart nede i ene hjørnet på soverommet. Hvis dette var i ditt sted, hva ville du gjort? Ble ned ringt og skreket på, fikk ikke lov å svare. Ble utestengt av leiligheten vi selv disponerte fordi de hadde gått inn uten å si fra eller spørre da vi fortsatt disponerte den. De skulle ha husleie og strøm lengre for at et firma skulle ordne dette og vi skulle betale; men noen hakk i gulvet som var der fra før samt maling som skallet av flere steder er jo slitasje og jeg mener at det skal ikke vi stå for.. jeg er litt rådvill nå fordi dem har  vært ekstremt vanskelige å forholde seg til og det har vært en så stor påkjenning for oss.. kanskje det er litt stygt og si eller feil men jeg ønsker at de ikke skal slippe unna med dette. Er det noen som har noen tanker om hva som burde gjøres om det er noe man kan gjøre i det hele tatt ?

Anonymous poster hash: 319f1...2e3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du kan gjøre er å kun være i skriftlig kontakt med dem heretter (sms/epost/brev) og ikke telefon.
Deretter kan du etterspørre dokumentasjon(dvs bilder fra innflytting/overtakelse og bilder fra utflytt/overtakelse) overtakelsesprotokoll osv.
Har de ikke bilder/dokumentasjon på hvordan leiligheten så ut/hvilken stand den var i da du/dere flyttet inn kan du pent be dem dra til h***** ang skader/kostnader til utbedring, med mindre det er ødeleggelser som går ut over "normal slitasje/bruk".

Har du/dere opprettet depositumskonto bestrid krav/hold igjen penger frem til dokumentasjon er fremlagt og/eller dere er kommet til enighet. Også skriftlig..

NB! ALT skriftlig fra nå av

Ang alt det andre ta kontakt med et advokatfirma og hør eller om dere er medlemmer av huseierne eller har hatt innboforsikring/noe slikt hør med dem.

Lykke til

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okei fordi de tvang oss til å skrive under på reparering for 60k skjønner ikke hvordan det ene hakket i gulvet når det var flere hakk der fra før skal vi liksom betale, samme med maling når det er dårlig malt og skjoldete fra før, er jo kjempe gammelt der.. og de truer nå med den kontrakten, men alle oss ble jo så sjokkert så vi måtte bare gjøre det for å få igjen eiendelene våres.. nederst hadde de og skrevet «slik unngår jeg andmeldelse» og slik jeg ser det så er det rett og slett trussel. Ulovlig  synes det er sykt at voksne folk kan oppføre seg sånn. Baderommet er jo sinnsykt gammelt og alle dørene er slitt; var til og med jord og møkk som kom opp fra dusjen der så var jo så vanskelig å holde det knusk reint! Også er det jo ulovlig utleie også, det er ikke godkjent gjennom kommunen , de fikk jo avslag også søkte de aldri igjen bare ga f og har leid ut til sikkert mange.. aldri opplevd makan før 

Endret av Guro
Anonymt
Lenke til kommentar

De har kun bildene inne på Finn, altså og de mener de var «nye» men det tviler jeg på, for ting så helt annerledes ut og vil tro de fleste som leier ikke gidder og ta nye bilder mellom hver gang de skal leie ut om de leier ut hyppig også. 

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår deg så har dere fremdeles ikke betalt 60k for denne oppussingen. Du forteller heller ingenting om hvordan deres eventuelle depositum behandles.

Deres utfordring er at det i utgangspunktet er avtalefrihet rundt slike saker, samtidig som dere i utgangspunktet har akseptert en slik avtale om huseiers oppussing av deres skader på leiligheten. Det lure hadde selvfølgelig vært å ikke samtykke, og heller benytte lovens virkemidler for å få utlevert deres gods.

Selv ville jeg raskest mulig sendt en skriftlig henvendelse der dere forteller at dere ikke kommer til å overholde denne "kontrakten" da dere bestrider kontraktens gyldighet med bakgrunn i at den er fullstendig urimelig og at dere ble ufrivillig presset til å skrive under da det der og da var deres eneste opsjon for å få tilgang til deres eiendeler. Dere mener avtaleinngåelsen strider mot NL, femte bok, 1. kapittel, 2. artikkel.

På denne bakgrunn bestrider dere gyldigheten av avtalen og forteller at dere ikke kommer til å betale for huseiers oppussing av hans ulovlige utleieobjekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 319f1...2e3 skrev (På 5.2.2025 den 18.04):

Hei, jeg og min samboer er nå i en tvist med tidligere utleier. Vi har kjøpt oss leilighet og flyttet ut. Vi hadde en muntlig avtale om at vi hadde en uke ekstra på å vaske oss ut fordi samboeren min jobber borte i uke dagene samt at vi fikk omgangssyken samme helg vi dreiv å flytta. Huseier har da låst seg inn mens vi var i den nye leiligheten, uten å spørr eller sagt ifra, han klikka helt fordi det var rotete, sto igjen noen møbler og søppel osv vi ikke rakk ta med oss før alle lå rett ut. Vi har en sønn på 3 år og vi har bodd der i 3 år. I tillegg tok han med seg håndtverkere og andre familie medlemmer inn uten og spørre eller si ifra. En kveld jeg skulle gå inn hadde han byttet lås, da hadde vi fortsatt igjen eiendeler der. Det er brudd på husleie loven; jeg har hatt kontakt med advokater, jeg har vært i arkivet i kommunen fordi jeg kom i kontakt med en tidligere leieboer som har også hatt en del problemer med utleier.. han truet meg og skrek meg i ansiktet, sønnen hans tvang oss til og skrive under på opp pussing av leiligheten for å få komme inn og hente resten av eiendelene våres. Han mente vi skulle betale 17 tusen for å slipe opp igjen gulvet der pga et hakk i gulvet der sofaen har stått men det er flere hakk andre steder og riper som ikke kommer fra oss. I tillegg er eet sykt dårlig malt der og skjellete og sikkert en evighet siden de malte, og de mente vi også skulle betale 40 tusen for å male opp taket da det var litt skjoldete. En sjalusi dør på badet ble ødelagt, den var i treverk og innredningen var sikkert 40 år gammel, og kjempe slitt. Dette er en kjellerleilighet. Det kom jord opp fra dusjen og det var veldig vanskelig å holde det rent der fordi det er så gammelt. I tillegg så dannet det seg hver vinter svart mugg i vinduskarmene, vi vasket bort men det kom alltid tilbake; det var og svart mugg i hjørnet på det ene soverommet av 2. der har det ikke stått noen møbler som kan gjøre at det har blitt dannet. Alle luftelukene var alltid oppe, men det kom alikevell. De har truet oss med det ene og det andre, i ettertid sjekket jeg opp mine rettigheter og fant ut ved å søke i hovedqrkivet at utleie enheten ikke er godkjent. Den fikk avslag for 10 år siden og er ikke søkt om på nytt: i tillegg fant vi ut at vinduene på ene soverommet ikke er godkjent i forhold til brannsikkerhet. De prøver alt de kan for at vi skulle pusse opp enheten deres og da ville jo boligen ha steget i verdi. Jeg har litt lyst til å gå til sak og få erstatning for alt vi har vært igjennom. Jeg er (ung kvinne) min samboer turte de aldri snakke med men til meg var det truing med jobb, omsorg for barn og diverse. Det har vært en kjempe belastning og søvnløse netter for oss og mine foreldre som har prøvd å hjelpe i denne saken.. jeg nevnte på at jeg kan gå til utleieutvistutvalget og da sa de at de (hadde kjennskap til min bakgrunn) hva enn det måtte være forstår ikke jeg. Jeg tar det som truing og uansett hva du evnt har gjort i ungdomstiden eller tidligere har vel ingenting med den saken å gjøre. Saken er at de har sagt enheten er godkjent som 2 soverom noe det ikke er. De har leid ut ulovlig, det er garantert mugg i veggene der siden det ofte kom svart mugg på vinduskarmene og det var svart nede i ene hjørnet på soverommet. Hvis dette var i ditt sted, hva ville du gjort? Ble ned ringt og skreket på, fikk ikke lov å svare. Ble utestengt av leiligheten vi selv disponerte fordi de hadde gått inn uten å si fra eller spørre da vi fortsatt disponerte den. De skulle ha husleie og strøm lengre for at et firma skulle ordne dette og vi skulle betale; men noen hakk i gulvet som var der fra før samt maling som skallet av flere steder er jo slitasje og jeg mener at det skal ikke vi stå for.. jeg er litt rådvill nå fordi dem har  vært ekstremt vanskelige å forholde seg til og det har vært en så stor påkjenning for oss.. kanskje det er litt stygt og si eller feil men jeg ønsker at de ikke skal slippe unna med dette. Er det noen som har noen tanker om hva som burde gjøres om det er noe man kan gjøre i det hele tatt ?

Anonymous poster hash: 319f1...2e3

Det jeg hadde gjort var å skriftlig avvise alle krav om betaling de kommer med. Jeg hadde heller ikke latt meg true til å skrive under på oppussing. Der har dere gjort en stor blemme.

Jeg skjønner at du ikke ønsker de skal komme unna med dette. Først av alt ville jeg klaget dem inn til kommunen for at de leier ut en ikke - godkjent leilighet. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye hvis ikke dere selv har lidd økonomiske tap. Isåfall ville jeg tatt saken til husleietvistutvalget.

Bare husk at det er den som mener å ha et krav mot noen andre som må bevise det. Det gjelder selvsagt også din tidligere utleier. Men her har dere driti dere ut med å signere for at dere godtar oppussing. (Selv om det var i en presset situasjon).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...