Lydia Nalen Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Hva er det som gjør at stadig flere unge og unge voksne ikke klarer å prate rent? Vi har nå et skremmende antall mennesker som ikke evner å differensiere mellom ordlyden for sj-/skj- og -ki/-kj. Selv godt utdannede folk, journalister og nyhetsankere på tv og radio. Min teori er synkende kollektiv bevissthet i kombinasjon med latskap og some. 2 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Du snakker som om dette er et nytt fenomen og et alvorlig problem. 3 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Gavekort skrev (1 minutt siden): Du snakker som om dette er et nytt fenomen og et alvorlig problem. Nytt? Nei. Alvorlig irriterende? Ja. 🫣 5 Lenke til kommentar
Lydia Nalen Skrevet 5. februar Forfatter Del Skrevet 5. februar (endret) Gavekort skrev (31 minutter siden): Du snakker som om dette er et nytt fenomen og et alvorlig problem. Det som er nytt er den drastisk økte frekvensen over kort tid. Og det som er alvorlig er at jeg tror det taler for en fallende tilstedeværelse. Endret 5. februar av Lydia Nalen 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Lydia Nalen skrev (15 timer siden): Det som er nytt er den drastisk økte frekvensen over kort tid. Og det som er alvorlig er at jeg tror det taler for en fallende tilstedeværelse. Jeg er ikke enig i at det er en drastisk økende frekvens. Dette har vært et problem i hvert fall de siste 20 årene. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar De burde vært hos Logoped 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Språk er fundamentalt dynamisk og vil alltid forandres. Derfor er jeg også skeptisk til å holde knallhardt på at det finnes én riktig måte å uttale ord på over tid. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar sj-/skj- og kj-lydene er noe av det dummeste jeg vet om det norske språket, og kunne derfor ikke bry meg mindre om at folk uttaler det feil. Selv om dansk ofte får kritikk for sin uttale, er vi på dette området faktisk verre, uttalen stemmer overhodet ikke overens med hvordan de skrives. 1 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar 16 hours ago, Lydia Nalen said: Hva er det som gjør at stadig flere unge og unge voksne ikke klarer å prate rent? Vi har nå et skremmende antall mennesker som ikke evner å differensiere mellom ordlyden for sj-/skj- og -ki/-kj. Selv godt utdannede folk, journalister og nyhetsankere på tv og radio. Min teori er synkende kollektiv bevissthet i kombinasjon med latskap og some. Det er endringer i språket. Lydene er på vei ut av språket. Det samme skjedde med th-lyden for noen hundre år siden. Uten slike endringer hadde vi snakket nørront i Norge i dag. 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Lydia Nalen skrev (17 timer siden): Hva er det som gjør at stadig flere unge og unge voksne ikke klarer å prate rent? Vi har nå et skremmende antall mennesker som ikke evner å differensiere mellom ordlyden for sj-/skj- og -ki/-kj. Selv godt utdannede folk, journalister og nyhetsankere på tv og radio. Det er bare en standard utvikling av språket, selvfølgelig godt hjulpet av ytre faktorer som innvandrere og deres språk. Du snakker neppe korrekt norsk selv, ingen av oss gjør det, mesteparten av språket vårt er skremmende dansk, og det nærmeste vi kommet et ekte levende norsk språk, ja det synes de fleste at er en rar uforståelig dialekt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå