Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva gjør man hvis ingen advokat ønsker å ta en sak?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har sendt en henvendelse til 10-20 advokatfirmaer og ikke fått noe svar. Synes det er rart når det gjelder en sak som potensielt kan ende opp i retten og gjøre at firmaet tjener store penger.

Er supply and demand så stor til advokatenes fordel at de vasser i spennende saker de kan velge å vrake i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett ikke, og det er alminnelig høflighet å si fra om at man ikke ønsker å ta et oppdrag. Hvor lang tid har det gått?

For egen del vil jeg si at det er lite fristende å svare på en henvendelse hvis jeg ser at den er sendt en masse til 10-20 andre firmaer, det er en stabel med vedlegg, det er lite konsist forklart hva som er saken i selve eposten, og man nesten må lete frem hva som er saken i dette. Ikke fordi det ikke er kjærkomment med nye saker, men fordi det raskt blir veldig mye jobb bare å avklare om dette er noe vi kan gjøre - og høy risiko for at et annet, større firma allerede har svart (så bortkastet tid å svare). Men jeg jobber i et nokså lite firma. Mellomstore og større firmaer har andre kalkyler på tidsbruk.

Endret av krikkert
  • Liker 4
Lenke til kommentar
17 hours ago, Lemongrass said:

Jeg har sendt en henvendelse til 10-20 advokatfirmaer og ikke fått noe svar.

Mange kommuner har jo en gratistjeneste der man kan møte opp og få en innledende vurderingav en advokat. Ingen sørsmål om hvem du er eller hva du tjener.

Lenke til kommentar
krikkert skrev (18 timer siden):

Generelt sett ikke, og det er alminnelig høflighet å si fra om at man ikke ønsker å ta et oppdrag. Hvor lang tid har det gått?

For egen del vil jeg si at det er lite fristende å svare på en henvendelse hvis jeg ser at den er sendt en masse til 10-20 andre firmaer, det er en stabel med vedlegg, det er lite konsist forklart hva som er saken i selve eposten, og man nesten må lete frem hva som er saken i dette. Ikke fordi det ikke er kjærkomment med nye saker, men fordi det raskt blir veldig mye jobb bare å avklare om dette er noe vi kan gjøre - og høy risiko for at et annet, større firma allerede har svart (så bortkastet tid å svare). Men jeg jobber i et nokså lite firma. Mellomstore og større firmaer har andre kalkyler på tidsbruk.

Har fått svar fra et par nå, selv om jeg er usikker på om det er riktig match. Jeg har nok kjørt copy-pase med en enkel beskrivelse av casen til postmottak-adressen til ulike firmaer.

Er det bedre å kontakte aktuelle advokater direkte og skrive en mer personlig e-post?

Lenke til kommentar

Fra mitt perspektiv, ja. Ikke nødvendigvis personlig, men en kort oppsummering på to-fire avsnitt som beskriver hva problemet er, hvem du har problemer med (for konfliktsjekk), når problemet oppsto (for å avklare fristproblemer), og hva du ønsker å oppnå. 

Det er veldig greit for mottaker å vite om at du har sendt henvendelsen til flere firmaer, men det reduserer sjansene dine for svar. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...