lada1 Skrevet i går, 08:11 Del Skrevet i går, 08:11 Et mulig scenario er altså at Palestina blir en selvstendig dysfunksjonell stat som angriper Isreal så fort de kan. Og så blir det reprise.... 6 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet i går, 08:13 Del Skrevet i går, 08:13 (endret) Oppsiktsvekkende mange her som forsvarer forslag om etnisk rensing og grove folkerettsbrudd. Trump-administrasjonen ser dog ikke helt til å ville stå for Trumps uttalelser, og sier han likevel ikke mener palestinerne skal flyttes permanent, men midlertidig: Endret i går, 09:56 av Snikpellik 4 2 Lenke til kommentar
rozon Skrevet i går, 08:19 Del Skrevet i går, 08:19 9 hours ago, Tussi said: En hamas-stat har ikke livets rett, men palestinerne har rett på selvstyre, selvsagt med en ledelse som ikke er terrorister Selvstyre betyr ikke nødvendigvis en stat. Se på norske samer. Samme prinsipp. 2 hours ago, Orion666 said: Det er vel i tilfelle et palestinsk angrep en stor sjanse for at det er Palestina som reokkuperer. Folkeretten anerkjenner -såvidt meg bekjent- grensene fra 1967? Før 1967 mener du vel. Hva folkeretten annerkjenner er uvesentlig og kun en historisk kurositet i praksis. Israel var tiltenkt en mye mindre del på den tiden, men araberne ville ikke de skulle ha noe, så de prøvde på det de kunne best; krig. Da tapte de, og gransene ble endret til hva vi omtaler som "etter 1967". Disse er ikke de folkerettslige grensene, men det er hva store deler av verden annerkjenner i stor grad. 4 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet i går, 09:00 Del Skrevet i går, 09:00 38 minutes ago, Snikpellik said: Oppsiktsvekkende mange her som forsvarer forslag om etnisk rensing og grove folkerettsbrudd. Trump-administrasjonen ser dog ikke helt til å ville stå for Trumps uttalelser: Jeg er ikke ekspert på internasjonal rett. Hvordan ville det vurderes juridisk om Gazabeborne fikk tilbud om en stor (økonomisk) erstatning for historisk urett og rett til å bosette seg som ganske velstående i visse frie land + rett til å returnere? Altså at Israel kan sies å få betalt seg ut av en situasjon? Jeg mener her erstatning individuelt - der kvinner og menn er likestilt. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 09:20 Del Skrevet i går, 09:20 rozon skrev (58 minutter siden): Før 1967 mener du vel. Hva folkeretten annerkjenner er uvesentlig og kun en historisk kurositet i praksis. Israel var tiltenkt en mye mindre del på den tiden, men araberne ville ikke de skulle ha noe, så de prøvde på det de kunne best; krig. Da tapte de, og gransene ble endret til hva vi omtaler som "etter 1967". Disse er ikke de folkerettslige grensene, men det er hva store deler av verden annerkjenner i stor grad. Som jeg tenkte, ja. Praktisk å røyke ut ekstremistene som mener Folkeretten er en kuriositet. Da vet jeg hvem jag ikke skal bruke tiden min på når jeg søker meningsfull dialog. Takk for at du er åpen om egen ekstremisme. 3 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet i går, 09:34 Del Skrevet i går, 09:34 lada1 skrev (6 minutter siden): Jeg er ikke ekspert på internasjonal rett. Hvordan ville det vurderes juridisk om Gazabeborne fikk tilbud om en stor (økonomisk) erstatning for historisk urett og rett til å bosette seg som ganske velstående i visse frie land + rett til å returnere? Altså at Israel kan sies å få betalt seg ut av en situasjon? Jeg mener her erstatning individuelt - der kvinner og menn er likestilt. Hva skal man med penger når man er lovløs og utenfor det økonomiske systemet? Det må følge med et statsborgerskap i denne avtalen for at pengene skal være av verdi - og statsborgerskap er ikke noe som kan kjøpes etter hva jeg kjenner til, men som må bli gitt. Men for all del, 500.000 dollar og amerikansk statsborgerskap + flyreise er sikkert noe mange ville godtatt og kunne vært en god løsning. 1.000.000.000.000 dollar fordelt på 2 millioner mennesker. 5720 Boeing 777 flyvninger tur-retur som tar ca. 350 mennesker hver. Hver flyvning koster ca. 100.000 dollar = 1.144.000.000 dollar. Neste utfordring er hvem som skal ta valget for Palestinerne? Styresmaktene? Hvem er det? Hamas? Eller kanskje man må gjennomføre et demokratisk folke-valg? Om flertallet stemmer ja, er det da forsvarlig ovenfor alle som stemte nei, og ikke ønsker å flytte fra landet sitt, og tvinge de fra hjemmet sitt uavhengig av tilstand og sende dem på et fly? Lenke til kommentar
lada1 Skrevet i går, 09:53 Del Skrevet i går, 09:53 (endret) 28 minutes ago, Noxhaven said: Hva skal man med penger når man er lovløs og utenfor det økonomiske systemet? Det må følge med et statsborgerskap i denne avtalen for at pengene skal være av verdi - og statsborgerskap er ikke noe som kan kjøpes etter hva jeg kjenner til, men som må bli gitt. Men for all del, 500.000 dollar og amerikansk statsborgerskap + flyreise er sikkert noe mange ville godtatt og kunne vært en god løsning. 1.000.000.000.000 dollar fordelt på 2 millioner mennesker. 5720 Boeing 777 flyvninger tur-retur som tar ca. 350 mennesker hver. Hver flyvning koster ca. 100.000 dollar = 1.144.000.000 dollar. Neste utfordring er hvem som skal ta valget for Palestinerne? Styresmaktene? Hvem er det? Hamas? Eller kanskje man må gjennomføre et demokratisk folke-valg? Om flertallet stemmer ja, er det da forsvarlig ovenfor alle som stemte nei, og ikke ønsker å flytte fra landet sitt, og tvinge de fra hjemmet sitt uavhengig av tilstand og sende dem på et fly? Jeg tenkte på at hver enkelt (kvinne som mann) tok egne beslutninger angående tilbud om en "erstatnings-pakke" for historisk urett. Ingen kollektiv tilnærmelse, men en slags "historisk unnskyldning" kan høre med av politiske grunner - noe som ligner på "historisk unnskyldning" i mange andre sammenhenger. 500.000 dollar (ca NOK 5 mill) er vel litt i nærheten et (totalt) kostnadsoverslag for å ta imot en flyktning til Norge? Egentlig har jeg ikke peiling på slike overslag, så ta det for hva det er... Endret i går, 10:03 av lada1 Lenke til kommentar
rozon Skrevet i går, 10:00 Del Skrevet i går, 10:00 18 minutes ago, Orion666 said: Som jeg tenkte, ja. Praktisk å røyke ut ekstremistene som mener Folkeretten er en kuriositet. Da vet jeg hvem jag ikke skal bruke tiden min på når jeg søker meningsfull dialog. Takk for at du er åpen om egen ekstremisme. Du vil få langt mer meningsfull dialog hvis du diskuterer det folk faktisk skriver, i stedet for å bruke energien din på å konstruere stråmenn. En ærlig debatt krever at vi forholder oss til hverandres argumenter, ikke til karikaturer av dem. 5 1 Lenke til kommentar
rozon Skrevet i går, 10:18 Del Skrevet i går, 10:18 8 minutes ago, lada1 said: Jeg tenkte på at hver enkelt (kvinne som mann) tok egne beslutninger angående tilbud om en "erstatnings-pakke" for historisk urett. Ingen kollektiv tilnærmelse. 500.000 dollar (ca NOK 5 mill) er vel litt i nærheten et (totalt) kostnadsoverslag for å ta imot en flyktning til Norge? Egentlig har jeg ikke peiling på slike overslag, så ta det for hva det er... Da må jo noen innrømme en slik urett, og da er det et spørsmål hvorvidt uretten faktisk kan være straffefri. Objektivt straffeansvar og sånn... 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet i går, 12:17 Del Skrevet i går, 12:17 Orion666 skrev (6 timer siden): Det er vel i tilfelle et palestinsk angrep en stor sjanse for at det er Palestina som reokkuperer. Folkeretten anerkjenner -såvidt meg bekjent- grensene fra 1967? (Dette innlegget er ikke et forsvar av Hamas, men av Folkeretten). Trump vil at Israel skal overlate Gaza tikk USA etter krigen, det vil altså si at Gaza skal bli en del av USA på samme måte som Puerto Rico. Dette blir villere og villere 1 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet i går, 12:18 Del Skrevet i går, 12:18 Sitat USAs president Donald Trump gjentar sitt budskap om at han ønsker at Gazastripen skal bli tatt over av USA. Det skriver han på Truth Social. - Gazastripen ville blitt gitt USA av Israel etter krigen, skriver Trump. Han gjentar sin beskjed om at palestinerne som bor på Gazastripen ville vært flyttet til andre land og lokasjoner. Trump sjokkerte verden da han foreslo at Gaza kan bli Midtøstens riviera. I torsdagens innlegg skriver Trump at USA vil begynne å utvikle landområdet etter krigen. - Ingen amerikanske soldater nødvendig! skriver han. Han gir seg ikke. Spesielt at usa som påstår en hard linje mot terror og okkupasjon ligger på ryggen for krigsforbryterne i israel. 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet i går, 12:19 Del Skrevet i går, 12:19 Ja når Israel okkuperer Gaza og gir til USA så blir det garantert fred der nede! Vinn-vinn! 2 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet i går, 12:21 Del Skrevet i går, 12:21 Ligger USA på ryggen for Hamas? Hvor leser du nyheter? 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 12:24 Del Skrevet i går, 12:24 Tussi skrev (5 minutter siden): Trump vil at Israel skal overlate Gaza tikk USA etter krigen, det vil altså si at Gaza skal bli en del av USA på samme måte som Puerto Rico. Dette blir villere og villere Det er like liten grunn til at USA skal overta Gaza som at Israel skal det. Ifølge Folkeretten altså ingen grunn. 4 Lenke til kommentar
Subara Skrevet i går, 14:42 Del Skrevet i går, 14:42 https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/67a4c1521296a8bd34eba876/listhaug-om-israels-gazaplan-det-er-helt-uaktuelt Listhaug om Israels Gaza-plan: – Det er helt uaktuelt Sitat Israels plan om å sende innbyggere i Gaza til andre land, deriblant Norge, kommer ikke til å skje, ifølge Frp-leder Sylvi Listhaug. – Det er helt uaktuelt. Frp mener at vi ikke skal ta imot flyktninger, men vi skal bruke pengene til å hjelpe i nærområdene. Nå er det store behov for å hjelpe lokalbefolkninga i Gaza, og der mener jeg definitivt at Norge skal stille opp. Men innvandringspolitikken ønsker vi å styre sjøl, ja. Og da ønsker vi ikke å ta imot flere. – Hvordan tolker du dette utspillet? – Det er vel som følge av at man har irritert seg over norske myndigheter over tid. Uansett så mener jeg at Norge ikke har noe ansvar for å ta flyktninger til Norge. Og der kommer vi til å stå fast, sier Listhaug. Høyre-leder Erna Solberg kaller utspillet for «uaktuell politikk». – Palestinerne har rett til å bo i dette området. Det er deres folkerettslige rettigheter, og det skal Norge selvfølgelig stille opp for, sier Solberg. 1 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet i går, 15:43 Del Skrevet i går, 15:43 (endret) Med Trump tror jeg man må tenke aller først: Hvilken hestehandel er det han vil få til nå? Canada: Toll tarriffer åpenbart hestehandel for at Canada skal bruke mer penger på grense-overvåkning og demonstrere styrken til USA. Mexico: Ditto for å unngå migranter og senke egne kostnader Grønland: Hva kan de få fra et Danmark som spiller fra en svak posisjon ? Fri tilgang, mer militær tilstedeværelse, gunstige avtaler for fiske, gunstige avtaler for gruvedrift (visstnok mye verdifulle mineraler etc som venter på at isen skal trekke seg tilbake... og det skyter jo sikkert ekstra fart med "Drill baby! Drill !" ) Gaza - ja, litt uklart utover utveksling av div Israelsk teknologi (ansiktsgjenkjenning, overvåkningsverktøy etc som de er gode på) og sikkert finansiell backing av pro-Israelske i USA så tester han nok grenser og setter opp et fint narrativ for å bli husket i historien med "The Movie about Donald J. Trump - A True World Leader" Fortsatt en hestehandel selv om det skulle gå den veien for han sa klart at det ikke var USA's penger, men andres penger som skulle brukes til å etablere "beautiful homes" i maybe Egypt or other places ... Israel peker visst på Norge som destinasjon for "frivillig" utvandring fra Gaza !? Personlig mener jeg at Israel som har ødelagt sivile bygg med bomber og bulldozere bør være de som betaler for oppbygging av "beautiful homes" til alle som bor på Gaza. Ingen grunn til å sprenge sivile hus slik det er dokumentert unntatt for å annektere land til Israelske bosettinger (halvveis ned på siden her ser vi ingeniørvåpen-tropp sprenge ubebodde sivile hus https://www.vg.no/nyheter/i/gwBedq/bilder-fra-israel-deler-bilder-fra-krigen-i-gaza ) Endret i går, 16:38 av Rune_says Lenke til kommentar
obygda Skrevet i går, 15:44 Del Skrevet i går, 15:44 Herregud hvor sykt forslag - leser også at Israel fritt vil sende "flyktninger" ut av Gaza slik at de kan etablere seg et annet sted. Norge oppfordres til å ta imot palestinere som kastes ut av eget land.......... Alt sammen er så sykt at jeg får regelrett vondt i magen. 4 Lenke til kommentar
Svala Skrevet i går, 16:18 Del Skrevet i går, 16:18 rabler skrev (19 timer siden): De rapporterer andre tall. Så vidt jeg kunne skumlese meg til var rapporten du viste til avdøde som var blitt identifisert. Dette er møysommelig arbeid og tallene vil derfor naturligvis være lavere. Det du sier gir jo ingen mening. FN hadde kun verifisert rundt 8000 dødsfall. Blant de var rundt 70% kvinner og barn. Gazas helsemyndigheter derimot har identifisert over 40 000 drepte. Blant de er i overkant av 50% kvinner og barn. Om så alle de uidentifiserte er kvinner og barn kommer man ikke i nærheten av 70%. 3 Lenke til kommentar
LuxFerre Skrevet i går, 17:30 Del Skrevet i går, 17:30 (endret) 5 hours ago, sedsberg said: Ja når Israel okkuperer Gaza og gir til USA så blir det garantert fred der nede! Vinn-vinn! Hvor skal man da tvangssende sende de over 2 millioner mennesker som bor på Gaza stripen? Tror du ikke det kommer til å bli bråk der de blir flyttet til med tvang? Ingen land vil komme til å ønske å ta imot Palestinere som blir tvangsflyttet fra sine landområder. Fra VG tidligere i dag: Israel mener Norge må ta imot Gaza-innbyggere. Israels forsvarsminister Israel Katz sier at Norge bør ta imot palestinere fra Gaza. Står du klar til å ta imot Palestinere fra Gaza stripen på ordre fra Trump og Israel? Endret i går, 17:31 av LuxFerre 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet i går, 17:35 Del Skrevet i går, 17:35 Underlig at de ikke har norsk statsborgerskap allerede. Står det ikke i menneskerettighetene og folkeretten at alle som er trangbodde og sårbare skal ha leilighet i Oslo? Det eneste som hindrer dem i å komme hit, er at de er fysisk hindret i å forlate Gaza. De kommer når de får muligheten. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå