Gå til innhold

Bør USA overta gaza?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er meningsløst å diskutere hvor mange som er sivile og hvor mange som er hamas. Vi får Aldri vite det. Noen menn er sivile,  noen kvinner og eldre barn er Hamas. Vi får aldri vite det

Det vi burde kunne enes om er at etnisk rensing er en forbrytelse på linje med folkemord ( eller burde være det) og ikke noe som på noe som helst vis kan vurderes eller forsvares

• Liker 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Svala said:

Så hvorfor viser tallene fra Gazas helsemyndigheter en langt lavere andel? Tenker du de Hamas-kontrollerte helsemyndighetene har underrapportert antall drepte kvinner og barn? Det virker særs usannsynlig og rimer lite med at vi fra ulike hold vet at tusenvis av militante fra Hamas er drept. 

De rapporterer andre tall. Så vidt jeg kunne skumlese meg til var rapporten du viste til avdøde som var blitt identifisert. Dette er møysommelig arbeid og tallene vil derfor naturligvis være lavere.

Endret av rabler
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Orion666 said:

Når griser flyr, altså. Skjønner. Jeg sitter ikke oppe og venter. Igjen: Folkeretten. 

Hakk i plata? Hvis du ikke forstår omfanget så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

4 hours ago, leifeinar said:

Det ordner seg når Israel gir tilbake okkupert land. Det et ikke mangel på palestinske områder de kan bo på. 

Det gjør ikke det. Gaza har ikke ressurser til å kunne ivareta befolkningen og de evner ikke å inngå samarbeidsavtaler med nabolandene for avhjelping. Det finnes ikke realisme i dette - men det er en tråd i utsagnene dine.

✳️ Gaza har ikke økonomiske, energi- eller vannressurser til å fungere som en stat.
✳️ Politisk og militært kaos vil hindre en selvstendig statsdannelse.
✳️ Det finnes ingen realistisk plan for hvordan Gaza skal bli bærekraftig på egen hånd.
✳️ Å gi tilbake land løser ikke de interne problemene som Gaza står overfor.

4 hours ago, Snikpellik said:

Italia har ytret ønske om å lede en fredsbevarende FN-styrke på Gazastripen. USA (under Biden) m.flere ytret også ønske om dette, og/eller en egen palestinsk styrke støttet av arabiske land som Emiratene, Marokko og Egypt.

Ja det blir bra. Italia har jo vist seg å være en skikkelig forkjemper for internasjonal rett med å løslate og frakte hjem en terrorist tiltalt og etterlyst av ICC. (søk etter Ossama al-Masri - det var ikke dekket så mye i norsk media)

Hør her, folkens, mye bedre om USA tar seg av det. Fantastisk kystlinje, helt utrolig. Vi kunne bygget noen fantastiske hoteller der, de beste, rett ved Middelhavet. Enormt potensial, tro meg!

1 hour ago, Zepticon said:

Det er bestandig måter å bortforklare folkemord på.

Hvis du kan bevise et folkemord så vet du hvor det skal rapporteres. Amnesty prøvde, men de måtte endre definisjonen før de fikk det til. :) Og det er liksom det; det er like lett å endre definisjonen på folkemord som det er å bortforklare. I praksis fører viss-vass bruk av beskyldning om folkemord bare til at alvorligheten i forbrytelsen forsvinner.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er pakkeløsningen som alltid kommer med folkemord...

https://www.nbcnews.com/news/world/israel-sexual-abuse-palestinian-prisoners-rcna165811

https://www.middleeasteye.net/opinion/why-raping-palestinians-legitimate-israeli-military-practice

https://www.middleeasteye.net/news/israel-sexual-assault-palestinian-women

Å bruke "bekjemp Hamas" som et påskudd for å unnskylde for dette, er reinspikka voldtekt gjennom militærmakt-apologia.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vil meget kort oppsummert hva Trumps "plan" om utrenskning av Gazastripen er; 

folkemord

Det er rundt to millioner mennesker som er sittende fast i et sterkt ødelagt land som trenger omfattende internasjonal gjenreisningsassistanse som bare gulfaraberne er kapabelt til med deres oljefinansene og entreprenørfirmaer i samarbeid med FN-organisasjoner som måtte til for å sikre de grunnleggende menneskebehovene. Disse menneskene har grunn til å hate Hamas - men de hater Israel i lik stor intensitet. De vil ikke så lett lar seg tvinges ut av deres hjem, slik at de må tvinges med makt - som da betyr tap av kontroll, massemyrderinger, kaotiske kamp med hundrer av drepte soldater som vil gjøre seg skyldig i forbrytelser mot menneskeheten. Kanskje halvparten vil flykte vekk, men den andre halvparten vil helst bli stående og slåss til siste person.

krig. 

Jordan truer med å erklære krig mot Israel slik at Vestbredden kan bli et slagmark, og det kan åpne opp for en regelrett invasjon av militante fra Syria og Irak samt en tilnærming mellom gulfaraberne og iranerne, fordi hvis bin Salman innser at han har mistet kontrollen kommer han til å trekke tilbake hans økonomiske hjelpepakker til Trump og åpne opp for samarbeid med Iran. For araberregimene vil utrenskningen av Gazastripen være potensielt dødelig for dem, da det kan åpne opp for revolt og omfattende politisk misnøye med regimevelt i verste fall. De kan ikke bare stå og se på, en ting er å la israelerne ødelegge og drepe - det er noe annet når realitetene endres med vold. 

økonomisk ragnarok.

De gulfarabiske oljesjeikene kan ikke bare starte en oljeblokade som i 1973, de kan også trekke all sin formue ut av de amerikanske bankene og sluttet seg til BRICS-valutapolitikken om å handle med egen valuta fremfor i dollar - det vil få USAs gjeldskrisen til å eksplodere. Det er hva de aktuelt har en plan om, for den var opprinnelig ment for å hindre anti-OPEC lovvedtak - så de er i stand til å gjennomføre den. De har makt til å ruinere den amerikanske nasjonaløkonomien. 

Da burde man få se om det Trump ønsker ikke bli til virkelighet. Det er ingen tvil om at Hamas må fjernes fra makten i Gazastripen, men det finnes løsninger som kan benyttes - den enkelte var å la det israelske militæret fullbyrde nådestøtet og overta ansvaret for befolkningen som må underligges okkupasjonsstyre på nytt inntil et palestinsk selvstyre kan overta. Men dette vil ikke Netanyahu vite av. Og Trump er på samme side med ham. 

Kort sagt; USAs fremtid settes på vektskålen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Deechon said:

Hva tenker dere?

Jeg tenker at alt annet er prøvd, flere ganger, så hvorfor ikke prøve noe nytt?  Det som i al fall ikke gir nogen mening er at vi fortsetter å sende utallige millioner ned til Hamas.  Jeg kan ikke se at en Hamas-stat har livets rett. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at alt annet er prøvd, flere ganger, så hvorfor ikke prøve noe nytt?  Det som i al fall ikke gir nogen mening er at vi fortsetter å sende utallige millioner ned til Hamas.  Jeg kan ikke se at en Hamas-stat har livets rett. 

En hamas-stat har ikke livets rett, men palestinerne har rett på selvstyre, selvsagt med en ledelse som ikke er terrorister

• Liker 1
Lenke til kommentar

“They are not going to pay for the forced displacement of Palestinians,”

https://www.middleeasteye.net/news/trump-advisors-push-for-gulf-states-cooperate-on-gaza-no-takers

Oljesjeikene nektet. De vil ikke gi en eneste dollar til verken de amerikanske militærstyrkene eller gjenreisningen av Gazastripen så lenge planen for å tvangsflytte det gazapalestinske folket står ved lag. 

Oljesjeikene hadde bidratt meget sterkt til Trumps seier ved å holde oljeprisen høyere enn hva markedet tillatt, til stor frustrasjon for Biden. Nå sitter de med en sterkt fiendtligstemt administrasjon av Prosjekt 2025-folk som **** på muslimske interesser og en utilregnelig mann i begynnende demens. 

* Gratulere med sucker-sukkertøyet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Ballalaika said:

Godt å se at jeg ikke er helt alene om å skjønne dette

https://x.com/amjadt25/status/1886922927905399199

Galskapen var tydelig blant Støre og Barth Eide som indirekte ga Hamas-vennane og 70% av Palestinere premie for angrepet 07.10.2023 ved å anerkjenne Palestina som stat. Og di som støtter opp om den slags idioti føler seg nå krenka over at Hamas sitt mål om etniske rensing og folkemord av jøder vil bli stoppa for godt...bitter konsekvens om midtøsten skulle få fred og arabere flest får sjansen til å leve eit godt og trygt liv...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Maabren skrev (Akkurat nå):

Galskapen var tydelig blant Støre og Barth Eide som indirekte ga Hamas-vennane og 70% av Palestinere premie for angrepet 07.10.2023 ved å anerkjenne Palestina som stat. Og di som støtter opp om den slags idioti føler seg nå krenka over at Hamas sitt mål om etniske rensing og folkemord av jøder vil bli stoppa for godt...bitter konsekvens om midtøsten skulle få fred og arabere flest får sjansen til å leve eit godt og trygt liv...

Hamas sitt mål om etnisk rensing og folkemord må stanses, det rettferdiggjør ikke etnisk rensing av palestinerne 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Tussi said:

En hamas-stat har ikke livets rett, men palestinerne har rett på selvstyre, selvsagt med en ledelse som ikke er terrorister

og hvordan skal man komme dit?  De valgte trossalt selv Hamas til å styre, så hvordan skal vi sikre at de ikke velger det igjen uten det kommer til å se ut som et "fritt demokratisk styre så lenge du velger nogen vi liker"?  Jeg har heller ikke sett noe tegn på at de egentlig vil ha noe med et "fritt demokrati" å gjøre, så tja.. jeg kan i al fall ikke se nogen realistisk vei for en palestinensisk/Gaza-stat lenger.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 minutt siden):

og hvordan skal man komme dit?  De valgte trossalt selv Hamas til å styre, så hvordan skal vi sikre at de ikke velger det igjen uten det kommer til å se ut som et "fritt demokratisk styre så lenge du velger nogen vi liker"?  Jeg har heller ikke sett noe tegn på at de egentlig vil ha noe med et "fritt demokrati" å gjøre, så tja.. jeg kan i al fall ikke se nogen realistisk vei for en palestinensisk/Gaza-stat lenger.  

Ikke alle kan ha demokrati,  ihvertfall ikke i starten. Men det betyr ikke at ikke palestinerne skal ha rett til selvstyre, og ihvertfall beskyttelse mot etnisk rensing 

Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/kaster-ut-ville-ideer-for-a-forvirre-alle/82632516

Kan dette være et forsøk på å få arabiske land til å presse Hamas?

Sitat

Trumps kaster ut ville ideer for å forvirre alle - og for så å begynne og forhandle. Jeg tror han forsøker å true de arabiske landene til å få Hamas til å gi opp kontrollen i Gaza, sier Nadav Tamir, tidligere israelsk toppdiplomat, til Dagbladet.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Tussi said:

palestinerne skal ha rett til selvstyre

Skal de?  Jeg er med på at de på vestbredden har oppført seg sådan relativt greit at jeg ikke ser noe stort problem i at de får selvstyre, men på Gaza?  Jeg heller mot å mene at de med deres handlinger har diskvalifisert seg selv fra å bli en stat. 

Hva ville det egentlig ha hjulpet om det ble en stat og de fortsatte å angripe Israel?  Israel ville måtte svare på samme måte uansett og taper du krigen må du finne deg i å tape territorium.  Du kan ikke bare komme etterpå å si at du vil ha tilbake alt du hadde før du startet krigen og tapte det. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 3
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (Akkurat nå):

Skal de?  Jeg er med på at de på vestbredden har oppført seg sådan relativt greit at jeg ikke ser noe stort problem i at de får selvstyre, men på Gaza?  Jeg heller mot å mene at de med deres handlinger har diskvalifisert seg selv fra å bli en stat. 

Hva ville det egentlig ha hjulpet om det ble en stat og de fortsatte å angripe Israel?  Israel ville måtte svare på samme måte uansett og taper du krigen må du finne deg i å tape territorium.  Du kan ikke bare komme etterpå å si at du vil ha tilbake alt du hadde før du tapte det. 

Hvis Palestina blir en selvstendig stat. Og de angriper Israel, så vil en reokkupasjon være lovlig iht internasjonale regler. Så det er det dummeste de kan gjøre

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Gaza vil være "ubeboelig" i kanskje 10-15 år står det i Dagbladet. Så hvor skal de bo?

Utfra det jeg har skjønt så er de villig til å bo i telt den tiden det tar... det er uansett noe de må få bestemme selv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...