Simen1 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 1. Siden forslaget kommer fra Trump så regner jeg med innholdet i forslaget er helt sinnsykt. Derfor klinkende klart nei. _______________ 2. For 1/2 - 1 år siden mente jeg Gaza burde bli midlertidig kontrollert av en ikke-israelsk fredsbevarende styrke, som kunne reversert noe av det ekstreme og uhyrlige som Hamas har innført de siste 19 årene og etablert en slags interrim-regjering som lærer opp statsapparatet i hvordan et land skal styres på en skikkelig måte, i tråd med menneskerettigheter og andre gode verdier. Trumps forslag krysser jo strengt tatt av denne idéen, men siden det kommer fra han så er jeg rimelig sikker på at forslaget har et vanvittig innhold. Fra det ene tyraniet til det andre. Så hvis vi klarer å skille mellom Trumps forslag og den idéen jeg så for meg så kunne det vært et utganspunkt å jobbe videre med. 2 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 22 minutes ago, Ballalaika said: Det stemmer heller ikke. https://www.aljazeera.com/news/2024/11/8/nearly-70-percent-of-deaths-in-gaza-are-women-and-children-un Svart på hvitt Quote Nearly 70 percent of deaths in Gaza are women and children: UN Endret 2 timer siden av rabler 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Simen1 skrev (6 minutter siden): 1. Siden forslaget kommer fra Trump så regner jeg med innholdet i forslaget er helt sinnsykt. Derfor klinkende klart nei. _______________ 2. For 1/2 - 1 år siden mente jeg Gaza burde bli midlertidig kontrollert av en ikke-israelsk fredsbevarende styrke, som kunne reversert noe av det ekstreme og uhyrlige som Hamas har innført de siste 19 årene og etablert en slags interrim-regjering som lærer opp statsapparatet i hvordan et land skal styres på en skikkelig måte, i tråd med menneskerettigheter og andre gode verdier. Trumps forslag krysser jo strengt tatt av denne idéen, men siden det kommer fra han så er jeg rimelig sikker på at forslaget har et vanvittig innhold. Fra det ene tyraniet til det andre. Så hvis vi klarer å skille mellom Trumps forslag og den idéen jeg så for meg så kunne det vært et utganspunkt å jobbe videre med. Italia har ytret ønske om å lede en fredsbevarende FN-styrke på Gazastripen. USA (under Biden) m.flere ytret også ønske om dette, og/eller en egen palestinsk styrke støttet av arabiske land som Emiratene, Marokko og Egypt. Trumps vanvittige "forslag" derimot er ikke noe som ligner det. Han sier jo han ønsker at USA koloniserer, og en permanent etnisk rensing av Gazastripen. Det er det reneste vanvidd. 1 2 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Jeg uenig med forslaget til Trump, spesielt delen med etnisk rensing. Slikt er bare forkastelig, og det er helt sykt at dette skjedde med armenerne i Azerbaijan for under to år siden. Samtidig har ikke palestinske styresmakter styrt Gaza på over 20 år, men en terrororganisasjon, som har forsøkt å bombe sin nærmeste nabo like lenge. Hvem som bør styre Gaza har jeg ingen svar på, men det kan ikke være Hamas. Befolkingen det må av-hamasifiseres (slik som man av-nazifiserte Tyskland etter krigen), og de må enten bli et eget Vest-Palestina, eller igjen bli en del av Palestina, tror jeg er den beste løsningen. Unnsett så kan ikke sitasjonen der nede fortsette slik det er nå. Endret 2 timer siden av Mr.Duklain 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Ove38 skrev (32 minutter siden): Er det ikke slik at Donald Trumps svigersønn Jared Kushner (han som besøkte Grønland) ønsker å lage et ferieparadis med lange sandstrender for turister ? Gaza i dag minner om tomta i New York der Trump Tower ble bygd. Denne delen av NY var post-apokalyptisk. Trump er eiendomsutvikler før han er president. 1 Lenke til kommentar
Svala Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden rabler skrev (35 minutter siden): https://www.aljazeera.com/news/2024/11/8/nearly-70-percent-of-deaths-in-gaza-are-women-and-children-un Svart på hvitt Nei. FN hadde kun verifisert i overkant av 8000 drepte. Gazas helsemyndigheter derimot har identifisert over 40 000 drepte, og andelen kvinner og barn er på nærmere 50%. https://www.ochaopt.org/content/reported-impact-snapshot-gaza-strip-4-february-2025 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Mr.Duklain skrev (9 minutter siden): Jeg uenig med forslaget til Trump, spesielt delen med etnisk rensing. Slikt er bare forkastelig, og det er helt sykt at dette skjedde med armenerne i Azerbaijan for under to år siden. Samtidig har ikke palestinske styresmakter styrt Gaza på over 20 år, men en terrororganisasjon, som har forsøkt å bombe sin nærmeste nabo like lenge. Hvem som bør styre Gaza har jeg ingen svar på, men det kan ikke være Hamas. Befolkingen det må av-hamasifiseres (slik som man av-nazifiserte Tyskland etter krigen), og de må enten bli et eget Vest-Palestina, eller igjen bli en del av Palestina, tror jeg er den beste løsningen. Unnsett så kan ikke sitasjonen der nede fortsette slik det er nå. Spørsmålet er hvem som skal av-Hamasifiseres palestinerne? Israel prøvde i et år, og feilet. Det er heller ingen andre land som vil gå inn der og gjøre jobben, bortsett fra Trump, som mest sannsynlig bare prater bullshit fordi det er stort sett det eneste han gjør. Nei, situasjonen vil nok fortsette akkurat som før. 2 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Svaret på trådens spørsmål; Nei for svarte svingende. At dette er et legitimt spørsmål i den nåværende politiske diskursjen, viser tydelig at vi lever i den verste tidslinjen. Jeg aner ikke hvordan debatter, diskusjoner og politisk klima rundt Israel og Palestina var før 9/11 i 2001, men jeg er overbevist om at den hendelsen satte igang en bølgeeffekt som har kuliminert i dette massive fabrikkerte samtykket for denne etniske rensningen som skjer i Palestina idag. Det at Palestinere, hamas eller ei, blir satt i en og samme bås som "den islamske barbarhorden som truer vår vestlige overlegenhet". 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden VifteKopp skrev (42 minutter siden): Spørsmålet er hvem som skal av-Hamasifiseres palestinerne? Israel prøvde i et år, og feilet Som kjent er den beste måten å avradikalisere et folkeslag og bygge ned ekstremisme på, å utøve folkemord på nevnte folkeslag, der majoriteten av de drepte er kvinner, barn og eldre. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Svala skrev (49 minutter siden): Nei. FN hadde kun verifisert i overkant av 8000 drepte. Gazas helsemyndigheter derimot har identifisert over 40 000 drepte, og andelen kvinner og barn er på nærmere 50%. https://www.ochaopt.org/content/reported-impact-snapshot-gaza-strip-4-february-2025 I følge linken din er 35% av de drepte menn. Det betyr at resten (kvinner, barn og eldre) utgjør 65% basert på disse tallene. Dette er "nesten 70%" om man skal runde opp til nærmeste 10-prosent. Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Zepticon skrev (2 minutter siden): Som kjent er den beste måten å avradikalisere et folkeslag og bygge ned ekstremisme på, å utøve folkemord på nevnte folkeslag, der majoriteten av de drepte er kvinner, barn og eldre. Israel bedrev ikke folkemord, men Netanyahus regjering var totalt uinteressert i å tilby palestinerne en god plan for hva som skulle skje etter at Hamas var nedkjempet og dermed var det begrenset hva slags reell forandring krigføringen kunne føre til. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden VifteKopp skrev (Akkurat nå): Israel bedrev ikke folkemord, men Netanyahus regjering var totalt uinteressert i å tilby palestinerne en god plan for hva som skulle skje etter at Hamas var nedkjempet og dermed var det begrenset hva slags reell forandring krigføringen kunne føre til. Jo, Israel har bedrevet folkemord. 1 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Zepticon skrev (2 minutter siden): Jo, Israel har bedrevet folkemord. På ingen måte. For å bedrive folkemord må man forsøke å utrydde en befolkning, og det har ikke Israel gjort. De har derimot bedrevet krigføring i en av verdens tettest befolkede områder, mot en fiende som gjemmer seg blant sivile, og det fører åpenbart til høye sivile tap. 4 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 28 minutter siden Del Skrevet 28 minutter siden rabler skrev (2 timer siden): https://www.aljazeera.com/news/2024/11/8/nearly-70-percent-of-deaths-in-gaza-are-women-and-children-un Svart på hvitt "Reported casualties" Kilde på tall: Hamas-styrte helsemyndigheter på Gaza. Om de døde av naturlige årsaker, av sykdom, av krig, av friendly fire, av å ha blitt brukt som sivile skjold av Hamas vet vi heller ingenting om. Aj-Jazeera er forøvrig Qatar-eid media. Altså en stat som er kjent for slaveri og som vi ellers boikotter eller protesterer kraftig mot i idretten ved enhver anledning. Lenke til kommentar
Svala Skrevet 24 minutter siden Del Skrevet 24 minutter siden Zepticon skrev (1 time siden): I følge linken din er 35% av de drepte menn. Det betyr at resten (kvinner, barn og eldre) utgjør 65% basert på disse tallene. Dette er "nesten 70%" om man skal runde opp til nærmeste 10-prosent. Du regner feil. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1 minutt siden Del Skrevet 1 minutt siden VifteKopp skrev (1 time siden): På ingen måte. For å bedrive folkemord må man forsøke å utrydde en befolkning, og det har ikke Israel gjort. De har derimot bedrevet krigføring i en av verdens tettest befolkede områder, mot en fiende som gjemmer seg blant sivile, og det fører åpenbart til høye sivile tap. Det er bestandig måter å bortforklare folkemord på. Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet akkurat nå Del Skrevet akkurat nå Ove38 skrev (3 timer siden): Kan du ikke bare si det rett ut: Alle Gazas palestinere er i dine øyne mer eller mindre Hamas. I stedet for å gå som katten rundt grøten ? Tyskerne sa rett ut at alle Øst-Europas jøder var kommunister (bolsjeviker) og derfor med rette kunne drepes. Har du noen flere meninger du vil tillegge meg? Jeg ga et svar på hvordan matematikken kunne henge sammen, jeg sa fint lite om mitt synspunkt på selve konflikten. Jævlig nedrig måte å diskutere på. Du fremstår utrolig lite intelligent når du tillegger meg meninger som ikke en gang treffer jordet du er ute på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå