Gå til innhold

Bør USA overta gaza?

Anbefalte innlegg

Atib Azzad skrev (21 timer siden):

Så mye piss i ett inlegg.

Vis meg noen som sliter med å inrømme at Pol Pot er en ræva fyr.

helt klart at en som drepte 2 millioner mennesker "er en ræva fyr"  (forøvrig "sauer er alrighte dyr" ,også  sjargong fra AKP (m-l) miljøet. 

nå er vi i 2025 og da har selvsagt alle tatt forlengst tatt avstand fra Pål Pått og Røde Khmer, men det satt langt inne for enkelte og tok sin tid i begynnelsen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Mr.M said:

nå er vi i 2025 og da har selvsagt alle tatt forlengst tatt avstand fra Pål Pått og Røde Khmer, men det satt langt inne for enkelte og tok sin tid i begynnelsen.

Tenker du her på USA, som støttet Røde Khmers politisk og kanskje også militært etter at Viet Nam hadde jagd ut folkemorderne?

https://en.wikipedia.org/wiki/Allegations_of_United_States_support_for_the_Khmer_Rouge

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ser gjentagende ganger at apartheid brukes som skjellsord om Israels oppførsel i Gaza. Bare for litt kontekst fra der ordet kommer fra. Sør-Afrika hadde et grusomt raseskillende regime fram til 1990. Raseskille er de fleste av oss enige om er fæle saker. Folk har lik verdi og skal respekteres uansett hudfarge. I vesten feiret de fleste av oss regimets fall. Men har landet blitt bedre? Det er fortsatt et ekstremt raseskille mellom hvite og svarte. Ekstrem segregering og null blanding hverken i bosetting, arbeidsliv eller på andre måter. Sør-Afrika har hatt økende problemer de siste tiårene. Ekstrem kriminalitet, strøm, vann og kloakk svikter daglig. Var det dette vi håpte på når regimet falt? Neppe. Sør-Afrika har blitt et mislykket land. Et land som ikke klarer å holde stabilitet, volden nede, eller samarbeide godt. Ville det vært bedre med fortsatt apartheid? Kanskje, kanskje ikke.

Poenget mitt er at apartheid ikke bør brukes som skjellsord. Sør-Afrika er ikke sammenlignbart med Gaza og Israel. Det er et helt annet og komplekst bilde av ting som er bra og dårlig med avskaffelsen av apartheid og disse tingene er ikke overførbart til midtøsten. De etniske skillene i midtøsten er ikke sammenlignbare.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (17 timer siden):

Motstand mot apartheid??? Israel har 2 millioner muslimer med fulle rettigheter til stemming utdanning og jobb. Gaza har rundt 100 jøder, de er der mot sin vilje som gisler. 

Tyder ikke på at muslimer har fulle rettigheter når en leser

https://www.ao.no/jeg-smadrer-tingene-dine-bytter-las-og-setter-inn-en-vakthund-hva-gjor-du/o/5-128-718988

Jeg brukte apartheid i betydningen ekstrem diskriminering.

Ballalaika skrev (18 timer siden):

De hogger hodet av folk med hageredskap fordi de tror det vil få israelerne til å behandle dem bedre?

Kilde? Max Manus og Nr24 tok livet av Tyskere selv om han visste at tyskerne ville hevne seg ved å ta livet av mange norske sivile. Israelerne virker å ha tatt lærdom av tyskerne…

• Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, Simen1 said:

Jeg ser gjentagende ganger at apartheid brukes som skjellsord om Israels oppførsel i Gaza. Bare for litt kontekst fra der ordet kommer fra. Sør-Afrika hadde et grusomt raseskillende regime fram til 1990. Raseskille er de fleste av oss enige om er fæle saker. Folk har lik verdi og skal respekteres uansett hudfarge. I vesten feiret de fleste av oss regimets fall. Men har landet blitt bedre? Det er fortsatt et ekstremt raseskille mellom hvite og svarte. Ekstrem segregering og null blanding hverken i bosetting, arbeidsliv eller på andre måter. Sør-Afrika har hatt økende problemer de siste tiårene. Ekstrem kriminalitet, strøm, vann og kloakk svikter daglig. Var det dette vi håpte på når regimet falt? Neppe. Sør-Afrika har blitt et mislykket land. Et land som ikke klarer å holde stabilitet, volden nede, eller samarbeide godt. Ville det vært bedre med fortsatt apartheid? Kanskje, kanskje ikke.

Poenget mitt er at apartheid ikke bør brukes som skjellsord. Sør-Afrika er ikke sammenlignbart med Gaza og Israel. Det er et helt annet og komplekst bilde av ting som er bra og dårlig med avskaffelsen av apartheid og disse tingene er ikke overførbart til midtøsten. De etniske skillene i midtøsten er ikke sammenlignbare.

Og hva er sannsynligheten for at et selvstendig Palestina blir et vellykket prosjekt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Simen1 said:

Absurd moralrelativisme, dette her.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke tenkt til å validere denne pissingen på norsk motstandsbevegelse ved å i det hele beære det med et svar.

Vis litt anstendighet ellers så melder du deg bare ut av diskusjonen.

Oh boy.
Anstendighet.

Da Israel ble opprettet, hvem eide majoriteten av landet, husene, bygningene, veiene, plantasjene og åkrene -- og hvor ble de av?

Hvor bodde de som ble etnisk mens de kjempet for å få returnere hjem igjen?
Hvor bor deres etterfølgere, og hva er kvaliteten og størrelsen på landet de bor på relativt til det som ble stjålet fra dem?

Hvem nektet dem å reise hjem og nektet dem deres eiendomsrett, og nekter deres barn å heve sin arv?

Hva er de tåpelige argumentene for at det er greit å drive etnisk rensing, og greit å nekte dem som flykter fra krig og etnisk rensing å reise hjem igjen når krigen er over?

• Liker 4
Lenke til kommentar
lada1 skrev (10 minutter siden):

Og hva er sannsynligheten for at et selvstendig Palestina blir et vellykket prosjekt?

Veldig godt spørsmål. Jeg tror det er liten sannsynlighet. Hamas-styrte Gaza var jo ikke akkurat noe forbilde-samfunn selv før terrorangrepet deres. Det var et feilslått regime som ble stadig mer feilslått.

Rhabagatz skrev (6 minutter siden):

Absurd moralrelativisme, dette her.

Vel, se nå på realitetene. Apartheid var ikke noe forbilde-samfunn i sin tid, men Sør-Afrika har jammen ikke blitt noe forbilde-samfunn etter regimets fall heller. Det har vært som å bytte ut noe grusomt med noe annet grusomt. Jeg forsøker ikke å forsvare noen av delene hverken selvstendig eller relativt til det andre.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Veldig godt spørsmål. Jeg tror det er liten sannsynlighet. Hamas-styrte Gaza var jo ikke akkurat noe forbilde-samfunn selv før terrorangrepet deres. Det var et feilslått regime som ble stadig mer feilslått.

Jeg savner en mer helhetlig plan enn bare å kreve "et selvstendig/fritt Palastina". Har det noen gang vært en stat?

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (12 timer siden):

Tyder ikke på at muslimer har fulle rettigheter når en leser

https://www.ao.no/jeg-smadrer-tingene-dine-bytter-las-og-setter-inn-en-vakthund-hva-gjor-du/o/5-128-718988

Jeg brukte apartheid i betydningen ekstrem diskriminering.

Ditt eksempel er vel ikke fra Israel, men fra Vestbredden? 

Antall muslimer i Israel har ØKT, ikke minket. Hvis de ble dårlig behandlet i Israel kunne de bare flyktet derfra slik jødene har flyktet fra muslimske land?

Det er mye problemer på grensene til Israel, og ikke altid lett å se hva som er sivile og terrorister, og hva som er uskyldige barn og hva som er terrorist-barn...  Palestinske 17-åringer med kniv eller AK-47 dreper jøder stadig og de må derfor være på vakt mot alle.

Imens kan vi tenke på at våre skattepenger har gått til UNRWA og deres skolebøker som har hjernevasket barna til dette.

• Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ballalaika said:

Trust the plan

Sionistisk ønksetenkning. From the river to the sea...

Abdullah var nok lur i å ikke konfrontere Trump, men viste til at man planla et forslag sammen med Egypt. Araberstatene skal nemlig møtes 27. februar i Egypt og planen er å danne en felles front.

Det er ikke noe som tyder på at det kommer noe annet enn splittelse ut av dette forslaget til Trump. 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...