Gå til innhold

Bør USA overta gaza?

Anbefalte innlegg

I referanse til gårsdagen artikkel https://www.vg.no/nyheter/i/73oQx4/president-trump-palestinerne-boer-bosette-seg-et-annet-sted-enn-paa-gaza

Min første tanke var at dette høres tullete ut, men samtidig så er det så ille der nede at det kan umulig bli noe værre. Hvis USA kunne tatt over gaza og voktet området med sine millitærstyrker så kan det føre til at det blir bedre for alle parter. På sikt så kan det bli fred i området hvis usa overtar eierskap av gaza og bygger det opp til å bli en eksklave av usa.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trump anerkjenner ikke Palestina som ett land. Han ønsker at dette skal bli en del av Israel og at gjenværende beboere skal tvinges til Jordan og Egypt. Jordan og Egypt kommer til å nekte å ta dem imot. Han presser dem med rå makt til dem gjør det 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som nær Israel alliert så er USA ingen nøytral part, at USA tar over Gaza er i praksis det same som at Israel tek over. Når Trump vil at palestinerane skal flytte til andre land, og at Gaza skal byggast opp med uendelege arbeidsplassar og bustadar så meiner han openbart bustadar og arbeidsplassar for israelere. 

Heile planen er idiotisk lite gjennomtenkt, og skulle planen ha ein einaste muligheit for å fungere så må enten landet som overtek Gaza være eit land som palestinarane har tillit til, i praksis enten eit "nøytralt" land eller organisasjon som Sveits eller FN, eventuelt ein palestinskvenleg stat som Egypt. Den andre teoretiske muligheita for at denne planen kan ha ein sjans for å fungere er om Trump hadde nøyd seg med å jage ut palestinarane utan å gjenoppbygge Gaza. Hadde Trump kunne gitt ein garanti for at området blir ståande tomt i uoverkueleg framtid, så kanskje. Det er uansett ein vill idé, men i teorien kan det være ei løysing at når ein ikkje klarer å bli einige om kven som har rett til landområdet så må begge partar tape slik at ingen får bu på Gaza. Altså ein ny vri på den gamle "løysinga" om å atombombe heile Midtøsten. 

USA og særleg Trump manglar heilt den tilliten frå begge sider som må til for å kunne være eit verdenspoliti i dette området. Det einaste USA kan bidra med her er å bruke militære styrkar til å hjelpe Israel med å kaste ut palestinerane. Hadde det å ta over Gaza og be innbyggarane om å frivillig flytte til andre naboland vært eit alternativ så hadde Israel gjort dette sjølv for lenge sida. Heile poenget her er jo at palestinarane ikkje vil gi slepp på Gaza. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes ingen gode grunner til at USA skal bli en kolonimakt etter mønster av de gamle europeiske kolonimaktene.

Tanken her er nok at kleptokraten Trump skal eiendomsutvikle området Gaza og tjene milliarder på dette.

At 2,5 millioner (?) palestinere må flytte for at dette skal skje får være deres problem.

Jeg mistenker at dette er Trumps tankegang, og den er i tilfelle avskyelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (1 minutt siden):

Si hva man vil om Trump men han er flink å forhandle.

Eeeeehhh…..OK?

De som er flinke til å forhandle klarer å skape løsninger hvor begge parter ser at de kommer bedre ut enn de var i utgangspunkte.

I alle historier jeg leser om Trump tvinger han motparten til å akseptere mindre enn de har krav på (betalinger til kontraktører og ansatte, renter og avdrag til bankene osv). Dette er ikke forhandlinger i mine øyne, dette er tvang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Orion666 said:

Eeeeehhh…..OK?

De som er flinke til å forhandle klarer å skape løsninger hvor begge parter ser at de kommer bedre ut enn de var i utgangspunkte.

I alle historier jeg leser om Trump tvinger han motparten til å akseptere mindre enn de har krav på (betalinger til kontraktører og ansatte, renter og avdrag til bankene osv). Dette er ikke forhandlinger i mine øyne, dette er tvang.

Trodde de var diplomater, men okei. Jeg vil den som forhandler for meg skal sikre meg og mine interesser på bekostning av noen andre enn meg.

Synes Trump sin forhandlingstaktikk er smart. Først må man forstå at det er MAGA over alt annet - om det på sikt blir "greater" er en helt annen sak. Dernest er du i en dårlig forhandlingsposisjon når du allerede er i en avtale. 

Eksempel: Du skal forhandle lønn med lederen. Går du inn på kontoret og sier du skal ha lønnsøkning ellers så sier du opp så stiller du svakere enn dersom du sender oppsigelsen og venter på at lederen ringer deg opp og vil snakke om saken. I dette tilfellet må du jo da faktisk være villig til å gå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (21 minutter siden):

Eeeeehhh…..OK?

Jeg tror palestinerne kommer ut av det om det aksepteres at det antisionistiske prosjektet er lagt dødt ved at man har tapt krig nr ørtogfjørti. Så kan man heller gå videre og leve livene sine. Alternativet er bare flere generasjoner med ytterligere voldspiraler hvor man håper Israel knekker tilslutt og jødene kan utslettes/sendes tilbake til Polen.

Som man neppe lykkes med uansett så da står man tilbake med generasjoner med vold.

Å bare dumpe inn masse penger til oppbygning som Hamas bruker til å bygge seg opp igjen for nye eventyr tror jeg ikke palestinerne kommer så godt ut av. Sånn egentlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Ballalaika said:

Si hva man vil om Trump men han er flink å forhandle.

Blir aldri fred der om de ikke får beskjed om at å starte en krig og tape får konsekvenser.

NEI. Han er ikke god til å forhandle!

Trusler er ikke en god måte å forhandle. En bankraner som peker på deg med en hagle er må jo være en god forhandler når han får pengene.
Betal eller så brenner vi ned butikken din. Folk betaler jo så Mafiaen må være ekstremt flinke til å forhandle.

Det samme kan man se ut i fra alle de rettsakene han har vært involvert i oppgjennom med forretningene sine. Resultatet av gode forhandlinger havner ikke i retten, resultatet av gode forhandlinger ender ikke i konkurser.

• Liker 4
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Trusler er ikke en god måte å forhandle. En bankraner som peker på deg med en hagle er må jo være en god forhandler når han får pengene.
Betal eller så brenner vi ned butikken din. Folk betaler jo så Mafiaen må være ekstremt flinke til å forhandle.

Det samme kan man se ut i fra alle de rettsakene han har vært involvert i oppgjennom med forretningene sine. Resultatet av gode forhandlinger havner ikke i retten, resultatet av gode forhandlinger ender ikke i konkurser.

Generelt er jeg enig. Dvs i nasjonal og internasjonal politikk tror jeg ikke 'art of the deal' er så langsiktig hensiktsmessig.

Men every dog has its day, som det heter. Art of the deal er en spesifikk forhandlingstaktikk. Akkurat her tror jeg det er det verden trenger. Jødene lar seg ikke jage ut sånn uten videre. Det er en vesensforskjell i hvordan israelske jøder og algeriske franskmenn ser på seg selv. Så da kan man likesågodt legge det antisionistiske prosjektet dødt og gå videre.

Lenke til kommentar

Svaret på tråden er nei, av så mange åpenbare årsaker at jeg vil stille spørsmål ved ens ve og vel dersom man ikke kontant avviser Trumps utsagn som uhyrlige.

Å true med kolonisering, etnisk rensing og politisk folkemord er noe som stort sett har vært forbeholdt Putin i de senere årene.

Smilet om Putins nylige nære venn Netanyahus munn mens disse ordene falt, og de påfølgende kommentarene om at dette er noe han kan støtte bør gi frysninger over ryggen på enhver med en viss moralsk standard.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (38 minutter siden):

@Ballalaika og @rozon: Her er gode eksempler på hva jeg mener. Takk, @WiiBoy!

• Liker 2
Lenke til kommentar
rozon skrev (43 minutter siden):

Eksempel: Du skal forhandle lønn med lederen. Går du inn på kontoret og sier du skal ha lønnsøkning ellers så sier du opp så stiller du svakere enn dersom du sender oppsigelsen og venter på at lederen ringer deg opp og vil snakke om saken. I dette tilfellet må du jo da faktisk være villig til å gå.

Trump er ikkje villig til å ville gi opp på noko, det finnes ingen mellomting å forhandle om, det er bare hans ønske eller ingenting. USA med Trump i spissen er ikkje arbeidstakaren i denne samanhengen, han er arbeidsgivaren som får arbeidstakaren inn på kontoret og som svarar ut forespørselen om lønnsauke med eit krav om lønnsnedgang.

Nå er det ein gong slik at Trump er svært tilbakeholden med detaljane, han kjem med utspel i media og så må andre finne ut korleis forslaget eventuelt skal kunne realiserast. Trump har ikkje sagt noko som helst om å kjøpe ut innbyggarane, han kjem berre med ein lovnad om at dersom Gaza blir fråflytta så skal han finne investorar som kan bygge oppigjen landet. Denne oppbygginga vil uansett skje forutsatt at våpenkvila blir oppretthaldt lenge nok til å muliggjere ei oppbygging, og eg kan aldri sjå for meg at Senatet vil bevilge pengar til å kjøpe ut palestinerane i Gaza, i alle fall ikkje til nokon fornuftig sum.
Reint praktisk så vil eit utkjøp være nærmast umogleg å effektivisere då ein ikkje ein gong har nøyaktige tal på folketalet lenger, så det å spore opp enkeltpersonane for å betale dei blir nok vanskeleg. Å betale direkte til Hamas vil bli feil på alle måtar, både fordi det er direkte støtte til ei terroristgruppe og fordi pengane då ikkje går til dei som skal ha pengane.
Det er mulig amerikanarane kan stille seg opp ved grensa til Egypt og gi ein konvolutt med kontantar til alle som krysser grensa mot at dei lover å ikkje reise tilbake igjen, men igjen er dette urealistisk.

Ei anna teoretisk muligheit hadde vært dersom Trump innvilga palestinerane kollektivt statsborgarskap i USA som kompensasjon, då hadde ein løyst problemet med at nabolanda ikkje vil ta imot palestinerane og sikra ei framtid som er meir forutsigbar enn å ha status som flyktning resten av livet. Men igjen, dette vil være heilt uaktuelt for Trump å innvilge.
Når Trump foreslår å kjøpe Grønland så har han i det minste anstendigheit til å også la grønlenderane bli amerikanarar, han har ikkje satt som krav at grønlendarane skal flykte til Danmark eller til andre land som vil ta dei imot.

Lenke til kommentar

Panama, Canada, Grønland og nå Gaza.
Gulrotmannen må ha Putin som sitt forbilde og forsøke å overgå den lille klossmajoren.

Hva hjelper det å stjele Gaza når nabolandene fortsatt er fiendtlige og tilhører en annen religion ?
Da blir ikke fiendskapen og konfliktnivået noe mindre.

Israel og Palestina må lære seg å leve i fred med sine naboer eller gå til grunne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...