Gå til innhold

Panikk og angst etter boligkjøp

Gjest 0578b...8c5

Anbefalte innlegg

Gjest 0578b...8c5

Man skulle tro et boligkjøp var noe å feire. Men jeg har aldri vært så langt nede i kjelleren som idag. Tilogmed mitt første panikkanfall. Kun negative tanker. Kun anger...

En liten kort oppsummering: 

Nylig har vi anskaffet oss vår første leilighet. Dette etter å ha sett i lengre tid, og deltatt på et par visninger. Da vi fant denne vi har nå, synes vi lokasjon, standard og fasiliteter var veldig positivt. Eneste er at den er en liten 2-roms. Prisantydningen var også på den litt dyrere siden. Det er to som byr på den litt i starten, vi hiver inn et ekstra bud på sluttet slik at den til slutt ender opp på 150k over prisantydning. 

Der og da var jeg veldig fornøyd. Bolig endelig! Men ikke lenger etter begynner hjernen å pirke på de negative tingene. Betalte vi for mye? Lignende leiligheter som er solgt i blokken har gått for litt mindre kr på kvm...Og er den egentlig stor nok for oss? Hva om det blir svingninger i markedet, og vi blir tvunget til å sitte med en dyr liten leilighet i lengre tid? Jeg vet at det er spådd at boligprisene skal opp, spesielt der jeg har kjøpt. Men samtidig, hva om de ikke gjør det? Hva om toppet er nådd. Har spart og strevet i lang tid for å få bolig, bare får å føle at det var den dårligste avgjørelsen i mitt liv. 

Samboer er veldig fornøyd, men det at jeg er så deprimert og negativ rundt det ødelegger jo gleden for henne. Og hun foreslår tur til psykolog, noe som sikkert ikke er så dumt.  

Anonymous poster hash: 0578b...8c5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg fikk tilslag på vår første bolig dagdrømte jeg at jeg satt på NAV og gråt med en bunke ubetalte regninger foran meg.

Det er en helt normal reaksjon som ikke krever (dyr!) terapi. Gratulerer med egen bolig!

(Jeg ble sanndrømt angående bunken med ubetalte regninger, men det går alltid bra).

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Først, gratulerer med ny leilighet. :) 

Er du en type som føler at du må ha kontroll på alt? Det høres veldig ut som om du overtenker en del rundt avgjørelsen.

Jeg tror ikke det er unormalt å føle slik etter å ha tatt et stort valg for fremtiden. Boligkjøp er en stor beslutning og man får gjerne høye forventninger. Forventninger kan ofte være høyere enn virkeligheten og store endringer kan jo føles overveldende i starten.

Selv flyttet jeg nylig til et sted for langtidsleie. Selv om det ikke er det samme så følte jeg også på mye ubehag og overtenkte en del, men etter en tid roet alt seg betraktelig.

Anbefaler deg å la det gå litt tid og se om du fremdeles føler deg like negativ. Psykolog kan være en ide, men går man ikke privat er det gjerne flere måneders ventetid, noe som er krevende i seg selv. Tenker at panikkanfall ofte er et resultat på at stress eller undertrykte følelser kommer til synet, så er nok lurt å snakke om dette til din samboer, venner eller helsepersonell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Først, gratulerer med ny leilighet. :) 

Er du en type som føler at du må ha kontroll på alt? Det høres veldig ut som om du overtenker en del rundt avgjørelsen.

Jeg tror ikke det er unormalt å føle slik etter å ha tatt et stort valg for fremtiden. Boligkjøp er en stor beslutning og man får gjerne høye forventninger. Forventninger kan ofte være høyere enn virkeligheten og store endringer kan jo føles overveldende i starten.

Selv flyttet jeg nylig til et sted for langtidsleie. Selv om det ikke er det samme så følte jeg også på mye ubehag og overtenkte en del, men etter en tid roet alt seg betraktelig.

Anbefaler deg å la det gå litt tid og se om du fremdeles føler deg like negativ. Psykolog kan være en ide, men går man ikke privat er det gjerne flere måneders ventetid, noe som er krevende i seg selv. Tenker at panikkanfall ofte er et resultat på at stress eller undertrykte følelser kommer til synet, så er nok lurt å snakke om dette til din samboer, venner eller helsepersonell.

Jeg er helt klart en som overtenker, lett bekymrer meg, og ofte går fra positive til negative følelser. Har vært overlevdbart men denne gangen kom følelsene ekstremt hardt på. 

Men ja, takk alle for positive ord dere ☺️ Det hjelper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hudsnider skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt klart en som overtenker, lett bekymrer meg, og ofte går fra positive til negative følelser. Har vært overlevdbart men denne gangen kom følelsene ekstremt hardt på. 

Men ja, takk alle for positive ord dere ☺️ Det hjelper. 

Slike reaksjonsmønstre og det underliggende kommer ofte til syne når man er sårbar.

Dette er en helt naturlig reaksjon, men kanskje du er mer sårbar og opplever mer enn gjennomsnittet.

Uansett er det nok viktig å ta tak i det, siden det høres både slitsomt ut og kan være usunt i lengden. Enten det er å ta prate åpent om dette til nærpersoner  eller å finne en annen løsning som funker for deg. Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 3a5ed...ee7

Skjønner deg veldig godt jeg.
Jeg og samboer har flyttet en god del siste 10 årene.  Såpass mye at vi har bruket 1.2Mnok på meglere og avgift til staten ved kjøp.

Vi har "tjent" 800k, men hvis vi hadde holdt oss i ro hadde vi hatt nærmere 3Mnok i egenkapital og hatt samme bolig som vi har i dag da vi til syvende og sist har havnet i samme område og samme type bolig som vi startet med.

Jeg har samme følelse som deg, vi kjøpte nylig nytt igjen og har nå bestemt oss for at vi skal drukne alle tanker vi får i framtiden om å flytte..og det har satt en skikkelig støkk..før har vi liksom bare tenkt " trives vi ikke så flytter vi, er jo ikke verre" Og nå som vi ikke har den "sikkerheten" så føler jeg på angst for kjøpet vårt hele tiden.

Vi har en skikkelig krass nabo, og boligen vi egentlig vil ha, ble faen meg lagt ut og solgt 5 dager etter vi vant budrunden hos oss.. Til 300k UNDER det vi kjøpte for, og er attpåtil bedre plassert, mye bedre naboer, og mye mer oppusset.. Såpass at vi faktisk må ut med nærmere 1 mill for å få samme standard hos oss..  Det er snakk om rekkehus dette er på et felt hvor alt er likt.. Så det er en skikkelig tøff kamel å svelge.

Håper jo en dag at det går over, men enn så lenge drukner jeg sorgene mine i å konstant sortere og selge unna all dritt vi har opparbeidet siste 10 årene som ikke lenger har plass i dette huset på finn.no og håper at sommer og sol kan komme snart så depresjonen går bort.

Men bunnlinja er uansett grei her i Norge..Du kan bokstavelig talt starte på null i en alder av 50 og fortsatt ha det fint ved pensjonsalder altså.
har 2 onkler som har klart det..tapte alt til ekskonene sine i en alder av 47 og 52.  Nå som de er 67 og 62 har de egen bolig som nesten er nedbetalt og mye bedre livskvalitet.  Så ikke ta første bolig som noe krise..Dere er mest sannsynlig unge og kan jobbe rævva av dere noen år hvis alt går til helvette.

Anonymous poster hash: 3a5ed...ee7

Lenke til kommentar

Ingen kjenner framtida, men det går stort sett godt. Jo lengre de bur der jo større sjanse for at det ikkje blir noko tapsprosjekt.

Du er ikkje den første som er bekymra etter sitt første kjøp.

Ein viktig ting å tenke på når det er snakk om bustadpris; kjøpe dyrt og selge til lågare pris er at om din bustad går ned i verdi så er gjerne den nye bustaden de eventuelt skal kjøpe gått ned òg. Det er alltid kjipt om verdien skulle gå ned, men ikkje verdas undergang, og skjer ikkje så alt for ofte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 0578b...8c5

Takk for svar.

Jeg har ikke like mye panikk nå, men jeg angrer veldig fortsatt. På kanten til å gi boligen til de andre som bydde... men det blir nok et tap for meg på nærmere 200k. Skjønner ikke hva jeg tenkte med. 

Lenke til kommentar
On 2/5/2025 at 12:04 AM, Guest 0578b...8c5 said:

Der og da var jeg veldig fornøyd. Bolig endelig! Men ikke lenger etter begynner hjernen å pirke på de negative tingene. Betalte vi for mye? Lignende leiligheter som er solgt i blokken har gått for litt mindre kr på kvm...Og er den egentlig stor nok for oss? Hva om det blir svingninger i markedet, og vi blir tvunget til å sitte med en dyr liten leilighet i lengre tid? Jeg vet at det er spådd at boligprisene skal opp, spesielt der jeg har kjøpt. Men samtidig, hva om de ikke gjør det? Hva om toppet er nådd. Har spart og strevet i lang tid for å få bolig, bare får å føle at det var den dårligste avgjørelsen i mitt liv. 

Om du betalte for mye, så er det bare snakk om noen få hundretusen. Det er småpenger på lang sikt. Og skulle boligprisene gå ned, så går også din fremtidelige bolig ned i pris, så det er ikke noe du trenger å bekymre deg over.

Det viktigste er om du liker boligen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er heilt einig i at det å betale 150k over prisantydning utgjer nok ein veldig liten prosentandel av den totale kjøpesummen.

Eg er også einig i at det er vel eigentleg berre eigedomsmeklaren som synes det er noko å feire at du no har pådratt deg milliongjeld. Det er fint å være ferdig med bustadjakta og no være inne på bustadmarkedet, men det er ikkje ein veldig stor ting å feire.

Det kan være greitt å tenke på at alternativet til å legge inn det siste bodet vil ofte være at du ville måtte betale enda meir for noko enda dårlegare seinare. Dette ser vi ofte på dei som kjøper leilegheit i burettslag og som ikkje får leilegheita likevel fordi nokon andre brukte forkjøprsretten, det er ikkje ofte at den kjøparen ender opp med å seinare kjøpe ei leilegheit som er både betre og billegare, oftast er det motsatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0578b...8c5 skrev (1 time siden):

Takk for svar.

Jeg har ikke like mye panikk nå, men jeg angrer veldig fortsatt. På kanten til å gi boligen til de andre som bydde... men det blir nok et tap for meg på nærmere 200k. Skjønner ikke hva jeg tenkte med. 

Ta det med ro, tipper vi får 0,5% rentenedgang i år. Pluss lønnsoppgjør til sommeren.(utbetaling) Plutselig har du 2-3000- netto mer å gå på. Hver mnd.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Gjest 0578b...8c5 skrev (På 5.2.2025 den 0.04):

Og er den egentlig stor nok for oss? Hva om det blir svingninger i markedet, og vi blir tvunget til å sitte med en dyr liten leilighet i lengre tid? Jeg vet at det er spådd at boligprisene skal opp, spesielt der jeg har kjøpt. Men samtidig, hva om de ikke gjør det? Hva om toppet er nådd. Har spart og strevet i lang tid for å få bolig, bare får å føle at det var den dårligste avgjørelsen i mitt liv. 

Det er vanskelig å forutsi hvordan boligprisene utvikler seg på sikt, men det er mye som tyder på at de vil gå opp de neste par årene, i hvert fall i Oslo. Det er stor boligmangel i Oslo, og det bygging av nye boliger har stoppet helt opp etter inflasjonen og renten skjøt til værs etter krigen i Ukraina brøt ut. Om jeg husker rett hadde det ikke blitt bygget så få nye boliger siden andre verdenskrig, og det var allerede underskudd på boliger i Oslo. I andre byer varierer det, men også der vil det merkes at det har blitt satt i gang få nye prosjekter, og det vil være et etterslep fra renten settes ned til nye prosjekter kan igangsettes. Renten er ventet å gå ned og det er sannsynlig at boligprisene vil stige fremover. 

Et annet viktig aspekt er at du nå er inne i markedet og slipper bekymringene for at prisene skal stige enda mer før dere kjøper den første boligen, det er bare penger ut av vinduet. Og om frykten er at prisene skal ned og at dere har kjøpt for liten leilighet så er det faktisk motstridende. Om dere skal kjøpe større (dyrere) bolig i samme marked er det positivt for dere om prisen går ned, de som taper på det er dem som skal kjøpe billigere eller skal ut av markedet (selge sekundærbolig/ utleieleilighet eller flytte utenlands). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9aec0...56e

Gratulerer med bolig er nok det beste å si.

Ikke bekymre deg for at du gikk noe over pris antydning hvis dere har tenkt å bo der en stund, da får man som regel igjen de pengene på prisstigning. Den er som regel litt høyere enn vanlig inflasjon.

Og det er ikke noe fare for at det blir ett boligkrakk i Norge, det tillater ikke politikerne, for da vil de også tape egne penger, og det skjer ikke. Politikerne er boligeiere de også.

Anonymous poster hash: 9aec0...56e

Lenke til kommentar
Gjest 0578b...8c5 skrev (På 5.2.2025 den 0.04):

Man skulle tro et boligkjøp var noe å feire. Men jeg har aldri vært så langt nede i kjelleren som idag. Tilogmed mitt første panikkanfall. Kun negative tanker. Kun anger...

En liten kort oppsummering: 

Nylig har vi anskaffet oss vår første leilighet. Dette etter å ha sett i lengre tid, og deltatt på et par visninger. Da vi fant denne vi har nå, synes vi lokasjon, standard og fasiliteter var veldig positivt. Eneste er at den er en liten 2-roms. Prisantydningen var også på den litt dyrere siden. Det er to som byr på den litt i starten, vi hiver inn et ekstra bud på sluttet slik at den til slutt ender opp på 150k over prisantydning. 

Samboer er veldig fornøyd, men det at jeg er så deprimert og negativ rundt det ødelegger jo gleden for henne. Og hun foreslår tur til psykolog, noe som sikkert ikke er så dumt.  

Dette høres ut som en litt kraftig buyers remorse. Jeg har alltid slitt med det samme, også når det er snakk om langt mindre summer enn en bolig. Det går over etter en stund. Fokuser heller på at du har kommet deg inn på boligmarkedet, og at du slipper å betale ned lånet til en eller annen lånehai!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...