Gå til innhold

Panikk og angst etter boligkjøp

Gjest 0578b...8c5

Anbefalte innlegg

Gjest 0578b...8c5

Man skulle tro et boligkjøp var noe å feire. Men jeg har aldri vært så langt nede i kjelleren som idag. Tilogmed mitt første panikkanfall. Kun negative tanker. Kun anger...

En liten kort oppsummering: 

Nylig har vi anskaffet oss vår første leilighet. Dette etter å ha sett i lengre tid, og deltatt på et par visninger. Da vi fant denne vi har nå, synes vi lokasjon, standard og fasiliteter var veldig positivt. Eneste er at den er en liten 2-roms. Prisantydningen var også på den litt dyrere siden. Det er to som byr på den litt i starten, vi hiver inn et ekstra bud på sluttet slik at den til slutt ender opp på 150k over prisantydning. 

Der og da var jeg veldig fornøyd. Bolig endelig! Men ikke lenger etter begynner hjernen å pirke på de negative tingene. Betalte vi for mye? Lignende leiligheter som er solgt i blokken har gått for litt mindre kr på kvm...Og er den egentlig stor nok for oss? Hva om det blir svingninger i markedet, og vi blir tvunget til å sitte med en dyr liten leilighet i lengre tid? Jeg vet at det er spådd at boligprisene skal opp, spesielt der jeg har kjøpt. Men samtidig, hva om de ikke gjør det? Hva om toppet er nådd. Har spart og strevet i lang tid for å få bolig, bare får å føle at det var den dårligste avgjørelsen i mitt liv. 

Samboer er veldig fornøyd, men det at jeg er så deprimert og negativ rundt det ødelegger jo gleden for henne. Og hun foreslår tur til psykolog, noe som sikkert ikke er så dumt.  

Anonymous poster hash: 0578b...8c5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg fikk tilslag på vår første bolig dagdrømte jeg at jeg satt på NAV og gråt med en bunke ubetalte regninger foran meg.

Det er en helt normal reaksjon som ikke krever (dyr!) terapi. Gratulerer med egen bolig!

(Jeg ble sanndrømt angående bunken med ubetalte regninger, men det går alltid bra).

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Først, gratulerer med ny leilighet. :) 

Er du en type som føler at du må ha kontroll på alt? Det høres veldig ut som om du overtenker en del rundt avgjørelsen.

Jeg tror ikke det er unormalt å føle slik etter å ha tatt et stort valg for fremtiden. Boligkjøp er en stor beslutning og man får gjerne høye forventninger. Forventninger kan ofte være høyere enn virkeligheten og store endringer kan jo føles overveldende i starten.

Selv flyttet jeg nylig til et sted for langtidsleie. Selv om det ikke er det samme så følte jeg også på mye ubehag og overtenkte en del, men etter en tid roet alt seg betraktelig.

Anbefaler deg å la det gå litt tid og se om du fremdeles føler deg like negativ. Psykolog kan være en ide, men går man ikke privat er det gjerne flere måneders ventetid, noe som er krevende i seg selv. Tenker at panikkanfall ofte er et resultat på at stress eller undertrykte følelser kommer til synet, så er nok lurt å snakke om dette til din samboer, venner eller helsepersonell.

Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Først, gratulerer med ny leilighet. :) 

Er du en type som føler at du må ha kontroll på alt? Det høres veldig ut som om du overtenker en del rundt avgjørelsen.

Jeg tror ikke det er unormalt å føle slik etter å ha tatt et stort valg for fremtiden. Boligkjøp er en stor beslutning og man får gjerne høye forventninger. Forventninger kan ofte være høyere enn virkeligheten og store endringer kan jo føles overveldende i starten.

Selv flyttet jeg nylig til et sted for langtidsleie. Selv om det ikke er det samme så følte jeg også på mye ubehag og overtenkte en del, men etter en tid roet alt seg betraktelig.

Anbefaler deg å la det gå litt tid og se om du fremdeles føler deg like negativ. Psykolog kan være en ide, men går man ikke privat er det gjerne flere måneders ventetid, noe som er krevende i seg selv. Tenker at panikkanfall ofte er et resultat på at stress eller undertrykte følelser kommer til synet, så er nok lurt å snakke om dette til din samboer, venner eller helsepersonell.

Jeg er helt klart en som overtenker, lett bekymrer meg, og ofte går fra positive til negative følelser. Har vært overlevdbart men denne gangen kom følelsene ekstremt hardt på. 

Men ja, takk alle for positive ord dere ☺️ Det hjelper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hudsnider skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt klart en som overtenker, lett bekymrer meg, og ofte går fra positive til negative følelser. Har vært overlevdbart men denne gangen kom følelsene ekstremt hardt på. 

Men ja, takk alle for positive ord dere ☺️ Det hjelper. 

Slike reaksjonsmønstre og det underliggende kommer ofte til syne når man er sårbar.

Dette er en helt naturlig reaksjon, men kanskje du er mer sårbar og opplever mer enn gjennomsnittet.

Uansett er det nok viktig å ta tak i det, siden det høres både slitsomt ut og kan være usunt i lengden. Enten det er å ta prate åpent om dette til nærpersoner  eller å finne en annen løsning som funker for deg. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...