Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil i 1-2 år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gentlemanful skrev (11 minutter siden):

Hei,

Trenger en bil som varer i 1-2 år til en billig penge da leilighet skal i boks først, noe som skjer ila året.

har noen alternativer her (hva tenker dere?):

 https://www.finn.no/mobility/item/392163555?ci=25
 

https://www.finn.no/mobility/item/392138320?ci=26

Begge bilene er biler som fint kan gå i to år med noen moderate løpende utgifter. Sjekk intervallet på kamreim.

Burgunder Avensis er for 80-åringer i Valdres, Svart Passat er for rekkehus-folket på Skjetten. Bortsett fra det er dette biler som tar deg fra A til B.

Jeg ville gitt 12-15k for hver av dem. 

Lenke til kommentar
Gentlemanful skrev (34 minutter siden):

Hei,

Trenger en bil som varer i 1-2 år til en billig penge da leilighet skal i boks først, noe som skjer ila året.

har noen alternativer her (hva tenker dere?):

 https://www.finn.no/mobility/item/392163555?ci=25
 

https://www.finn.no/mobility/item/392138320?ci=26

Har en 05 mod avensis som går som ei klokke etter 300.000 km, har aldri brydd meg om annet en oljeskift, filterbytte og flush av girkasse en gang. (Bremsebytte med jevne mellomrom da ofc) Har kjørd på den 200.000 i mitt eie.

Alt av elektronikk fungerer enda og. 😂

Så om den røde er velholdt så har du potensielt bil i mange år.

 

3 forskjeller på min og den der, min har 2.0 motoren, automat og den er ikke burgunderrød. 😂

 

Edit 2* Mulig 1.8 slipper unna det fjaset som kom med ny bensintype, min er den eneste av de som bør styre unna den. (Ikke at jeg gjør det da)

 

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Duriello skrev (11 minutter siden):

Har en 05 mod avensis som går som ei klokke etter 300.000 km, har aldri brydd meg om annet en oljeskift, filterbytte og flush av girkasse en gang. (Bremsebytte med jevne mellomrom da ofc) Har kjørd på den 200.000 i mitt eie.

Alt av elektronikk fungerer enda og. 😂

Så om den røde er velholdt så har du potensielt bil i mange år.

 

3 forskjeller på min og den der, min har 2.0 motoren, automat og den er ikke burgunderrød. 😂

 

Det er når jeg ser slike innlegg som dette jeg innser hvor mye jeg egentlig har kjørt egen bil.

Runder straks 250.000 km, og kjøpte den som nybil i 2017 😅😝

Men har som deg ikke gjort noen større arbeid på den.

Til TS, jeg ville nok valgt Toyotaen hvis jeg skulle valgt mellom de 2 (og jeg er egentlig en volkswagen- person).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Det er når jeg ser slike innlegg som dette jeg innser hvor mye jeg egentlig har kjørt egen bil.

Runder straks 250.000 km, og kjøpte den som nybil i 2017 😅😝

Men har som deg ikke gjort noen større arbeid på den.

Hehehe ja det går fort. 😂

Såpass fonøyd med den Avensisen at da jeg måtte ha en bil nr 2 så ble det en 2017 modell i tillegg. Den har jeg klokka inn 50.000km på straks etter 2-3 år. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (Akkurat nå):

Hehehe ja det går fort. 😂

Såpass fonøyd med den Avensisen at da jeg måtte ha en bil nr 2 så ble det en 2017 modell i tillegg. Den har jeg klokka inn 50.000km på straks etter 2-3 år. 👍

Kilometerne mine fløy avgårde i den perioden jeg faktisk hadde 4 turer årlig til søreuropa. Det gikk 20.000 kilometer årlig bare på de turene,  så kommer den andre kjøringen i tillegg, så ble faktisk 40.000 kilometer i året da 🫣 Nå har jeg cirka halvert det, at det bare blir 2 turer, men at jeg er der lenger hver gang 😄🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (17 timer siden):

Hvis mulig, vent med å kjøpe bilen til etter at lån for leilighet er i boks.  Bankene senker automatisk max lån med 500 000,- om du krysser av for at du har bil.

Tja. For det første så har bankene plikt til å legge inn opplysninger i tråd med SIFO, deriblant stipulerte bilkostnader der kun antall biler og el/fossil er de eneste input de bruker. Det gir TS en vesentlig ulempe når lån skal vurderes. Men bankene har også en egen post for skjønnsvurdering. Der kan de etter skjønn velge å kompensere. Legger man fram et faktisk bilregnskap og plan dersom det oppstår dyre feil, så kan de kompensere helt eller delvis i forhold til SIFO-budsjettet. Du kan også legge fram bilregnskapet og gi klar beskjed om at hvis bil er noe som reduserer låneevnen så lover du å selge den, sånn at banken kan fjerne krysset ved "eier bil". Det har jeg gjort en gang. De valgte da å se helt bort fra SIFO-budsjettet for bil. Den gangen eide jeg en bil i samme prisklasse som det du ser på og var innstilt på å selge eller vrake den dersom det skulle skje noe.

I stedet for å ta opp dette med banken så kan du ta en "snarvei" ved å lease bil. Da eier du ikke bil og banken har ikke plikt til å legge leasingavtalen inn i SIFO-regnskapet siden det ikke er noe felt for leasing der.

Eller ennå bedre: Hvis du har en medhjelper, familie etc, så kan du kjøpe bilen, registrere den i din medhjelpers navn, og bruke den som din egen, og selvfølgelig betale alle relevante regninger. Da kan du leie bil fra din medhjelper. En bil som er av mye lavere standard og billigere enn det leasingselskapene kan.

Lenke til kommentar
Gentlemanful skrev (18 timer siden):

Hei,

Trenger en bil som varer i 1-2 år til en billig penge da leilighet skal i boks først, noe som skjer ila året.

har noen alternativer her (hva tenker dere?):

 https://www.finn.no/mobility/item/392163555?ci=25
 

https://www.finn.no/mobility/item/392138320?ci=26

Den Toyotaen har du nok i mer enn to år. Jeg kjøpte en 97 modell Corolla i 2018 for 8000kr som egentlig bare var ment som en midlertidig bil. Den har gått igjennom de 3 siste EU kontroller uten noen feil eller anmerkninger som er ganske utrolig for en så gammel bil. Eneste verksted utgifter jeg har hatt er oljeskift annethvert år.

Lenke til kommentar

Gitt prisklasse vil tilfeldigheter avgjøre mer enn merke og modell. Dette er vel også Euro4 og før partikkelfilter og mesteparten av avgassystem-problematikken om man tenker diesel.

Passaten ser ut som den trenger nye bremser på bildene, tror ikke de skivene har "orginalfarge".

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (2 timer siden):

Gitt prisklasse vil tilfeldigheter avgjøre mer enn merke og modell. Dette er vel også Euro4 og før partikkelfilter og mesteparten av avgassystem-problematikken om man tenker diesel.

Passaten ser ut som den trenger nye bremser på bildene, tror ikke de skivene har "orginalfarge".

Så du hadde gått for avensisen? Har du eventuelt noen andre tips. Alt av tips tas imot :p

Lenke til kommentar

Disse bilene har følgende historikk (jeg "trekker fra" de korte eierskapene til bruktbilforretningene):

Passaten:

Eier 1: 2007-2011

Eier 2: 2011- desember 2024

Avensisen:

Eier 1: 2005 - 2007

Eier 2: 2007-2009

Eier 3: 2010 - 2014

Eier 4: 2014 - 2019

Eier 5: 2019 - 2020

Eier 6: 2020 - 2021

Eier 7: 2021 - 2023

Eier 8: 2023 - desember 2024

Avensisen er jo rene "flyfilla", så hyppige eierskifter i nyere tid er et rødt flagg for meg i hvertfall. Men kan ikke si at en gammel diesel-Passat frister heller på tross av en veldig ryddig historikk. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...