CurSe Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Har i lengre tid tenkt på at det hadde vært gøy med en ny stasjonær gaming-pc. Siden det ligger handelskrig i kortene, så tar jeg det som et tegn på at det er like greit å bygge pc'n nå. Problemet er at jeg ikke kan dette noe spesielt godt lengre, så da håper jeg på innspill fra dere. Pris: 25k'ish, men dette kan justeres på alt ettersom "hva som er fornuftig". Bruksområde: Gaming 1440p i første omgang. Kanskje oppgradere til 4k i årene fremover? Trenger ikke kjøre alle spill på full grafikk i ultra med alt av ray tracing aktivert, men ønsker gjerne å spille på "high" uten problemer. Overklokking: Det har jeg ingen spesielle planer om. Ønsket CPU: AMD Her er hva jeg har tenkt så langt: Hovedkort: AM5-sokkel, men hva da? Her aner jeg ikke hva jeg bør velge, og det er denne jeg sliter mest med. I utgangpunktet så ønsker jeg noe som er så "future-proof" som mulig, men her aner jeg rett og slett ikke hva som er lurt å gå for. Er det noe med PCI-utgave/spor og hvilken RAM som støttes, eventuelt ny wifi hva det måtte være? Ram: 32gb med noe? Samme som med hovedkort, her vet jeg ikke hva jeg bør velge av klokkefrekvens og CL-"tall". Dette blir helt gresk for meg, og tenker at det eneste som sannsynligvis gir mening er at jeg bør kjøpe 32gb av noe. CPU: 9800X3d? Er det ikke like greit å kjøpe denne med en gang? Prisforskjellen ned til 7800X3d er bare en tusenlapp, og jeg har forstått det slik at disse CPU'ene er de beste til gaming. CPU-kjøler: Noctua DH15S Hadde en slik sak på min gamle stasjonære pc som jeg var veldig fornøyd med. Ser den her er i svart, så tenker det må jo bare bli bra! Skjermkort: Nvidia? Her sliter jeg litt siden 5000-serien til Nvidia er vanskelig å få tak i for tiden. Det ser også ut til å være vanskelig å få tak i 4080S, så da står jeg igjen med enten 4070TI eller 7900XTX slik jeg ser det. Disse har omtrent lik pris, men forstår det slik at de har litt ulike styrker. 7900XTX leder litt i kraft i form av mer VRAM, mens 4070ti har bedre ray tracing i spill (her kan det fort være jeg tar feil). Alternativt så kjøper jeg meg et rimeligere kort i denne omgang, så kjøper jeg noe mer fancy senere hvis ingen av valgene er spesielt lure akkurat nå. Kanskje et 5070ti/5080S eller noe sånt, på sikt? Strømforsyning: 850w? Denne vil vel avhenge litt av hvilket skjermkort som velges, men 850w eller der omkring må vel være fornuftig? Lagring: Noen terabyte med noe Sist jeg lagde meg en stasjonær pc, så hadde jeg snurredisker. Nå skjønner jeg det slik at her er det bare å kjøpe noe M2-greier som Windows går på + kanskje en SSD i tillegg. Tar gjerne anbefalinger på disker her! Kabinett: Luftkjøling Ikke kommet så langt at jeg har sett på kabinetter som frister, men har jo et lite krav/ønske om at det må se lekkert ut. Må pønske litt på denne. Skjerm, mus og tastatur: Det har jeg fra før, og kan bruke det en stund til. Det frister jo å kjøpe seg en ny 4k skjerm, men det har jeg litt på is inntil videre. Her ble det kanskje mye babling, men jeg får håpe at jeg har husket å få med det meste. Setter stor pris på eventuelle innspill og forslag til hva som kan være lurt å kjøpe her! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå