CurSe Skrevet 4. februar Del Skrevet 4. februar Har i lengre tid tenkt på at det hadde vært gøy med en ny stasjonær gaming-pc. Siden det ligger handelskrig i kortene, så tar jeg det som et tegn på at det er like greit å bygge pc'n nå. Problemet er at jeg ikke kan dette noe spesielt godt lengre, så da håper jeg på innspill fra dere. Pris: 25k'ish, men dette kan justeres på alt ettersom "hva som er fornuftig". Bruksområde: Gaming 1440p i første omgang. Kanskje oppgradere til 4k i årene fremover? Trenger ikke kjøre alle spill på full grafikk i ultra med alt av ray tracing aktivert, men ønsker gjerne å spille på "high" uten problemer. Overklokking: Det har jeg ingen spesielle planer om. Ønsket CPU: AMD Her er hva jeg har tenkt så langt: Hovedkort: AM5-sokkel, men hva da? Her aner jeg ikke hva jeg bør velge, og det er denne jeg sliter mest med. I utgangpunktet så ønsker jeg noe som er så "future-proof" som mulig, men her aner jeg rett og slett ikke hva som er lurt å gå for. Er det noe med PCI-utgave/spor og hvilken RAM som støttes, eventuelt ny wifi hva det måtte være? Ram: 32gb med noe? Samme som med hovedkort, her vet jeg ikke hva jeg bør velge av klokkefrekvens og CL-"tall". Dette blir helt gresk for meg, og tenker at det eneste som sannsynligvis gir mening er at jeg bør kjøpe 32gb av noe. CPU: 9800X3d? Er det ikke like greit å kjøpe denne med en gang? Prisforskjellen ned til 7800X3d er bare en tusenlapp, og jeg har forstått det slik at disse CPU'ene er de beste til gaming. CPU-kjøler: Noctua DH15S Hadde en slik sak på min gamle stasjonære pc som jeg var veldig fornøyd med. Ser den her er i svart, så tenker det må jo bare bli bra! Skjermkort: Nvidia? Her sliter jeg litt siden 5000-serien til Nvidia er vanskelig å få tak i for tiden. Det ser også ut til å være vanskelig å få tak i 4080S, så da står jeg igjen med enten 4070TI eller 7900XTX slik jeg ser det. Disse har omtrent lik pris, men forstår det slik at de har litt ulike styrker. 7900XTX leder litt i kraft i form av mer VRAM, mens 4070ti har bedre ray tracing i spill (her kan det fort være jeg tar feil). Alternativt så kjøper jeg meg et rimeligere kort i denne omgang, så kjøper jeg noe mer fancy senere hvis ingen av valgene er spesielt lure akkurat nå. Kanskje et 5070ti/5080S eller noe sånt, på sikt? Strømforsyning: 850w? Denne vil vel avhenge litt av hvilket skjermkort som velges, men 850w eller der omkring må vel være fornuftig? Lagring: Noen terabyte med noe Sist jeg lagde meg en stasjonær pc, så hadde jeg snurredisker. Nå skjønner jeg det slik at her er det bare å kjøpe noe M2-greier som Windows går på + kanskje en SSD i tillegg. Tar gjerne anbefalinger på disker her! Kabinett: Luftkjøling Ikke kommet så langt at jeg har sett på kabinetter som frister, men har jo et lite krav/ønske om at det må se lekkert ut. Må pønske litt på denne. Skjerm, mus og tastatur: Det har jeg fra før, og kan bruke det en stund til. Det frister jo å kjøpe seg en ny 4k skjerm, men det har jeg litt på is inntil videre. Her ble det kanskje mye babling, men jeg får håpe at jeg har husket å få med det meste. Setter stor pris på eventuelle innspill og forslag til hva som kan være lurt å kjøpe her! Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar (endret) Mitt forslag: Hovedkort Du ønsker "future proof" fra AMD, og da er det kun AM5. Jeg hadde valgt B850-serien, siden den antakelig vil motta støtte i enda lengre tid enn B650. Jeg hadde også valgt et kort PCI 5.0. Jeg har B650E Steel legend og er veldig fornøyd med det. Jeg hadde derfor vurdert B850 steel legend, som kan fås for ca 2800 kr med wifi. CPU 9000-serien er den nyeste. Men med unntak av 9800X3D har ikke den nye serien med CPU-er en klar fordel over den tidligere 7000-serien. Jeg hadde vurdert Ryzen 7700 (som inkluderer kjøler). Den yter like under 9700x og er strømgjerrig. Da har du en CPU som er god nok, og med hovedkortet nevnt over vil du enkelt kunne oppgradere til ny CPU om noen år. Ram 32 gb. 6000 mhz. CL 30 med støtte for AMD Expo. For eksempel disse. Skjermkort: 5080 er utenfor ditt budsjett, tror jeg. Vent en måned og se an ytelse og pris på 5070/5070 ti og RX 9070 XT. Lagring. 2 TB NVME av OK kvalitet. For eksempel denne. Kabinett Jeg har dette. Ikke så stort, men lett å bygge i. Estetisk veldig vakker, og ser ikke ut som den hører hjemme på et gutterom. Dessverre koster kabinettet nå 500 kr mer enn det gjorde da jeg kjøpte det. Endret 6. februar av Donkey Kong 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar (endret) Når det gjelder skjermkort så ville jeg ikke gått høyere enn RTX 5070Ti eller RX 9070 XT. Alternativer kan være RTX 5070, RX 7900 XT, RX 7900 XTX, RTX 4080/4080S, RTX 5080, RX 9070. Når det gjelder skjermkort så har Nvidia en fordel på Ray tracing og oppskalering (DLSS). Strømforsyning: 850W virker fornuftig, det holder til alt unntatt RTX 5090. Endret 6. februar av Svein M 1 Lenke til kommentar
Arex_x Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar (endret) On 2/4/2025 at 8:49 PM, CurSe said: CPU: 9800X3d? Er det ikke like greit å kjøpe denne med en gang? Prisforskjellen ned til 7800X3d er bare en tusenlapp, og jeg har forstått det slik at disse CPU'ene er de beste til gaming. Jeg bestillte denne prosessoren fra komplett tidlig eller ca midt i januar nå. Fikk den en av de siste dagene i januar. Selv om det sto at den var forventet 4. februar. Jeg stakk bort på komplett nå og så de heller ikke nå hadde den på lager. Og den er nå 300 Kroner dyrere enn da jeg bestillte den. Og jeg har ikke hørt om noen prosessor fra Intel i gjære, som kan beste denne. Så , ja. Men du får tenke litt på det. Men hvis du tenker lenge kanskje den stiger enda mer? Jeg har alltid vært litt skeptisk til å bygge gamingrig i miditower. Men jeg leste litt om miditower og kjøpte Endorfy ARX 500 AIR Mid Tower Positivt overasket. Grei plass. Ledningene fra frontpanelet til hovedkortet, USB og USB-C var lang nok. Noe som var et problem på forrige PCen jeg bygde. (Fractal North Charcoal Black Mesh) 4 store vifter inkludert. Og prisen var rimelig. Anbefales. Selv om jeg ikke er helt ferdig å bygge. Edit: Ser Komplett fortsatt har en kampanje på dette Endorfy kabinettet. 999,- Kroner nå. Koster normalt 1245,- Som jeg nevnte synes jeg dette Endorfy kabinettet er veldig fint. Problemet med det Fractal kabinettet jeg nevnte var at USB ledningene fra frontpanelet var så korte at de sto å dro i kontakten på hovedkortet. Slik at den ble stående litt skjev. Endret 7. februar av Arex_x 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå